tviler sterkt på om du har noen særlig erfaring med effektive kvalitetshorn-oppsett.Åhh mange tak for komplimenten.og da kom sjarmtrollet vinterand på banen! tvers igjennom usympatisk som vanlig!
det er faktisk en av de mest anerkjente selgerne av vintage rør i usa som hadde disse
så når han garanterte tyste rør til riaar etc, visste han hva han snakket om!
mvh
Leif
Omkring termisk kompression kan evt. læses Hot Stuff: Loudspeaker Voice-Coil Temperatures | Stereophile.com inden man overdriver betydningen af dette problem alt for meget.
I værste tilfælde fås 0.67dB variation målt i forhold til en kold svingspole, og det er jo ikke sådan at den ohmsk'e modstand flyver frem og tilbage med signalet, resultatet bliver en middelværdi afhængig af hvor højt man spiller.
Artiklen konkludere også at det er mellemtone bas der har størst variation med hensyn til svingspole modstand og temperatur, diskant enheden har ingen variation, måske fordi svingspolen i dette tilfælde er olie-dæmpet.
Iøvrigt kan man mildne "problemet" med en serie modstand af grafit, grafit har negativ temperaturkoefficient i modsætning til svingspolen som har positiv temperaturkoefficient og en hvis udkompensering vil finde sted.
Og lad mig lige slå fast og som jeg også skriver i mit første indlæg at mange enheder kombineret i en linesource eller lignede kan godt fører til høj lydkvalitet og relativ højfølsomhed. Det er vi ikke uenige om.
Store horn har selvfølgelig en utfordring med integrering, men det finnes horn som har bedre steprespons enn det der. Kommersielle løsninger må ta større hensyn til design og utseende enn DIY-løsninger, som i større grad kan prioritere det lydmessige.Og jeg vil sige tror man at sådan en steprespons har noget med hurtighed og dynamik at gøre så der noget man har misforstået mener jeg. Dynamik og hurtighed skal ikke "høres" /lægges mærke til, men skal kun høres ved dets konsekvens at musikinstrumenterne lyder rigtigt og naturligt.
Vis vedlegget 180044
Hehe, litt komisk!Blir litt sånn " faren min er sterkere enn faren din " - " bilen min er raskere enn din " mentalitet her, og det kan være morsom underholdning det.....
De som ikke er imponert etter å ha hørt dette, har øra plassert feil sted.
Eller om det kun er for å provosere
I all verden -en danske med kjettersk tale??? Jeg tror sannelig det er håp allikevel..Min ydmyge mening er klar nok i mælet...
Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
Chauvinistisk tale - og jeg som har muliggjort store forrentninger af min indsats på norsk energi indvinding gennem årene!! (hovedrystende smiley)I all verden -en danske med kjettersk tale Jeg tror sannelig det er håp allikevel..Min ydmyge mening er klar nok i mælet...
Har man oplevet en 500w Mcintosh tømmes ud i et sæt Sonus Faber Extrema,kontra et sæt bagladede horn med en SET - er valget ikke svært.
Det første spiller stort men dovent,tilbagelænet,det andet er stort,eksplosivt med langt mere kant og evne til start/stop
Lægger man vægt på evnen til at spille ved lave spl,vil man frydes over åbenheden fra horn,og skuffes over lukketheden fra de ugidelige ineffektive boxe.
@ RoDa; det er fullt mulig å lage aldeles flott lyd for helt andre summer enn hva megabucksystemene koster - jeg har flere håndfaste bevis på akkurat det, her hjemme. Men skal en ta den skikkelig ut så går det uvergelig med en del kroner; men allikevel ikke vettløst mye. Vet om relativt mange audiofile som har svidd av mer penger på kabler og gadgets enn det f.eks. LMC har brukt på HELE riggen.
Bakladede horn gjort skikkelig er utrolig fascinerende og sannsynligvis ganske så undervurdert! Hadde det ikke vært for Slukets ufortrødne misjonering og gjentatte hallelujarapporter fra medentusiaster som jeg stoler på hadde jeg aldri snust på denne type horn. Poenget er at det KAN være vel verdt for flere å høre etter på noen av de erfaringene som erfarne "fjellfolk" forsøker å dele her inne i beste mening. Personlig har jeg endt opp med bedre lyd for mindre penger som igjen har muliggjort en kompromissløs bassløsning etter salg av dyrere fabrikkproduserte horn. Man skal også ta med i vurderingen at mange av de mest profilerte "hieff fantastene" har vært gjennom sin andel tungdrevne høyttalere før de har endt opp med horn. Hver mann, sin gift. Man finner ingen universal oppskrift, men det som er sikkert er at man er nødt til å ta noen sjanser for å komme videre og da er det kjekt å kjenne noen som har prøvd det meste som man kan diskutere veivalg med. Enten de hører til i hieff eller loeff menigheten.Min ydmyge mening er klar nok i mælet...
Jepp, erfaring som jeg skrev.dustete utsagn om mange nok penger gir godlyd uansett prinsipp
det skal litt mere til
mvh
Leif
Så klart er dette målbart LMC , men tviler på om hurtigheten til luftstrømmer det det som skiller. Tror fase er stikkordet, om ikke helt i tradisjonell forstand.jeg tror hi effs hurtighet kan måles med et aksellerometer og det gikk an å montere noe slikt på membran, alternativt måle hastigheten på luftstrømmen ut av et horn kontra en vanlig driver
eller en low eff mot en hi eff bass
jeg skal banne på at det jeg med flere hører er målbart
og da skal jeg stappe en hel bøling med kameler ned i halsen på i hvertfall en her på HFS!
mvh
Leif
Det er selvsagt ikke svart hvitt, tror kansje det er litt kommunikasjonsproblemer her , uheldig ordvalg. Om det er horn eller normale elementer kreves det vel litt bakgrunnskunnskap og helst noe måleutsyr for å få det optimale utav prosjektet.Jepp, erfaring som jeg skrev.dustete utsagn om mange nok penger gir godlyd uansett prinsipp
det skal litt mere til
mvh
Leif
Poenget mitt er at alt ikke er så svart-hvitt som dere fremlegger det.
Trio et trist kapittel, sier det meste.
Takk for det , blei reint rørt her jeg gitt!Well spoken, PerMorten. Jeg må si at du har utvist rimelig mye mer guts enn de fleste DIY'ere - det er ikke alle som setter saga i store horn til tusenvis av kr. for å "prøve" ut ting... de fleste vil ha ferdigtygde opplegg med "garantet" lyd, og helst med salgsgaranti på Brukten, uten tap!! Og jeg kan ikke bebreide de for dette, iofs.
Men hardcore DIY uten sikkerhetsnett, det er mer i den gata du er. Ingen garantier, tid og penger er brukt og prossessen kan vanskelig reverseres...
Det er nok ikke så enkelt og måle allting, og at horn er så overlegent får være hver enkelts mening, men det må være lov å fortelle hvor en står og hva en opplever ?Poenget er ikke hva man synes er best, det er sannsynligvis direkte relatert til hva man spiller på hjemme.
Men mer hvorfor det er best, hva er det som gjør hieff så overlegent?
Akselerometer (sikkert feilstavet, men spellcheck mener setekilometer som nok er minst like feil..), lufthastighet, termisk kompresjon, vedvarende og transientkompresjon.
Høres fornuftig ut, og det bør da være lett å måle dette fra lyttesofa?
Mer interessant enn å stappe kameler i halsen på hverandre eller fortelle om hvor dårlig alle andre løsninger er? IMO, ja.
Så enig!Nei. Jeg stemmer for høy effekt, høy følsomhet, lav forvrengning og lav støy. Det er vanskelig å se at det kan bli feil. For oss som må betale for det er kanskje høy nok og lav nok svaret.
Det er riktig holdning PM - og vi svelger alle kameler av og til. Selv har jeg stridd noe aldeles jævlig med et par mothårsvarianter..De kamelene skal jeg ta skylda for, la oss se fremover
Hår i halsen er aldri trivelig !Det er riktig holdning PM - og vi svelger alle kameler av og til. Selv har jeg stridd noe aldeles jævlig med et par mothårsvarianter..De kamelene skal jeg ta skylda for, la oss se fremover
Finnes i hvertfall et par AG Mezzo på Kongsberg, og et i Vestfossen.Nå har jeg lest igjennom denne tråden også..
Jeg har ønsket å høre horn før jeg leste her, og andre systemer forøvrig! Nå fikk jeg litt blod på tann, spørsmålet er da hvor jeg kan finne sånt?
Horn altså..
Kanskje slipper jeg unna noen år med "feil" ht oppsett. Og raskere finner "riktig"
Mvh
Det er i såpass umiddelbar nærheten ja.Finnes i hvertfall et par AG Mezzo på Kongsberg, og et i Vestfossen.Nå har jeg lest igjennom denne tråden også..
Jeg har ønsket å høre horn før jeg leste her, og andre systemer forøvrig! Nå fikk jeg litt blod på tann, spørsmålet er da hvor jeg kan finne sånt?
Horn altså..
Kanskje slipper jeg unna noen år med "feil" ht oppsett. Og raskere finner "riktig"
Mvh
Ellers er det vel Lyric i Oslo, eller en Klipsch forhandler, litt avhengig av hva du er ute etter. Selvbygg er for folk med større kapasitet enn meg selv, så jeg holder meg til AG.
Ikke bare ditt vanlige lo-eff system, jeg har sågar eid Duelund (DCA 2.0) høyttaleren.det er faktisk slik at de fleste hornentusiaster begynner med sk lo-eff systemer
Takk – det var generøstBaard det du savner er den lettflytende dynamikken som du ihvertfall får med hi-eff hornsystemer og kanskje/tvilsomt får (har ikke hørt på 40 år) med low eff systemer
om du bor østpå er du hjertelig velkommen til å oppleve det selv
mvh
Leif