Ønsker anbefaling Lo power/high eff. - High power/lo eff. hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det er jo bare 20 min på holka gjennom Dal :D
    ok
    mvh
    Leif
     

    Dog

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Innlegg
    3.228
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.
     

    yzfr17

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2006
    Innlegg
    426
    Antall liker
    23
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    5
    ^flotte ht du har (men det er jo brått 2x250w til basser så det er jo litt power), lest om den modellen syns det virker spennende. De er ikke så store at det tar helt av...
     
    Sist redigert:
    V

    vinterand

    Gjest
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.
    Kan se at diskussionen og indlæggene efterhånden har fjernet sig helt fra gode argumenter til det man i Danmark kalder vidnesbyrd i frikirkerne. og menigheden støtte fyldt op om dette kan jeg se.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva slags bevis er det du vil se?
    og hvilke har du selv lagt frem?
    nå har jeg fått straffepoeng for å slenge drit til deg, men du er spydigheten selv og kaller oss menigheten?
    mvh
    Leif
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    hva slags bevis er det du vil se?
    og hvilke har du selv lagt frem?
    nå har jeg fått straffepoeng for å slenge drit til deg, men du er spydigheten selv og kaller oss menigheten?
    mvh
    Leif
    Da håper jeg for skams skyld at det er delt ut noen straffepoeng til andre også, i det minste.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det blåser jeg i, men noterer meg hvem som slipper unna med hva
    mvh
    Leif
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.
    Kan se at diskussionen og indlæggene efterhånden har fjernet sig helt fra gode argumenter til det man i Danmark kalder vidnesbyrd i frikirkerne. og menigheden støtte fyldt op om dette kan jeg se.
    Vil ikke akkurat kalle det gode argumenter heller, når man åpenbart kun er ute etter å provosere.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Vinterand; Jeg er fortsatt spent på hvordan dine kompromissløse høyttalere som er "selve definisjonen på hifi", er oppbygget !

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om det er i stil med den ultimate kabel fra samme hold, er jeg virkelig spent!
    mvh
    Leif
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    2.867
    Torget vurderinger
    16
    Vinterand; Jeg er fortsatt spent på hvordan dine kompromissløse høyttalere som er "selve definisjonen på hifi", er oppbygget !

    mvh
    Det er vel en Duelund variasjon går jeg ut i fra. Det er jo noen av oss som både har hørt og eid Duelund høyttalere og guess what, de har styrker og svakheter som alt annet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.605
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.
    Kan se at diskussionen og indlæggene efterhånden har fjernet sig helt fra gode argumenter til det man i Danmark kalder vidnesbyrd i frikirkerne. og menigheden støtte fyldt op om dette kan jeg se.
    Hvor er dine argumenter ? Du har kommet med særs lite nyttige ting sålangt annet enn å bidra med noen gloser på et utenlandsk språk... Så fortell oss gjerne hva du tror på og spiller på... For at du skal forstå.. " Put your words where your mouth is..." ( ...and I dont mean your ass... )
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.
    Kan se at diskussionen og indlæggene efterhånden har fjernet sig helt fra gode argumenter til det man i Danmark kalder vidnesbyrd i frikirkerne. og menigheden støtte fyldt op om dette kan jeg se.
    Vinteran, jeg har linket til målinger av Zaph som viser høy-effektive pro enheter som måler bedre enn tilsvarende prisede low-eff varianter fra Scan-Speak, Seas og fler. Disse avstod du fra å kommentere.

    Jeg er ingen hardcore hi-eff fyr, jeg tror det bare er en av mange kvaliteter ved en høyttaler, og er ikke hovedgrunnen til at jeg liker WG/hornhøyttalere. Jeg tror som alt annet at høyttalerkonstruksjon er en kompromissets kunst og man skal ikke kaste alt annet på båten for hi-eff. Men i DIY konstruksjoner hvor man fritt kan velge horn, drivere og la det ta den plassen det trenger for å integrere skikkelig kan man få til ting som man ikke får til i komersielle konstruksjoner. Jeg er også enig i deg at det finnes få gode hi-eff komersielle konstruksjoner.

    Du nevner Everest, jeg har hørt den to ganger. Det låt vidt forskjellig. Den ene gangen låt det helt søppel, den andre gangen ganske bra. Har du hørt TAD-R1? Jeg syntes det er en meget god høyttaler, blant de beste kassehøyttalerne jeg ar hørt. Hvis ikke den beste. Her har du en kar som har sammenliknet Everest og R1 i over 60 dager. Han er åpenbart ikke helt enig med deg i at Everest er bare noe dritt. Jeg er forøvrig veldig enig i hans bemerkninger. http://www.audioheritage.org/vbulle...-Comparing-JBL-Everest-with-TAD-Reference-One
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.245
    Antall liker
    15.401
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg var en av de som maste om horns dårlige attributter, rørs generelle rørete behandling av lyden, uten å ha annen greie på det enn hva jeg leste meg til, mer eller mindre... 5 minutter i en butikk her og der kvalifiserer ikke heller til absolutte meninger...
    Boy was I wrong. Endte opp med enkle AG horn og en liten rør SET på 2x2 watt, og har aldri vært mer fornøyd.
    Jeg kan tilgomed ha store musikkopplevelser i pianissimo...det har jeg aldri hatt før.

    Jeg er nok langt unna herrene LMC og Slukets uendelige (og meget fascinerende) jakt på perfeksjonisme - i min jakt på et oppsett jeg kan ha stor glede hver dag, som musikkformidler og dermed viktigste rekreasjonsstasjon, som fikser alt av musikk uansett lyttevolum..men har landet soleklart på at low power & high eff er tingen for meg, så det utgangspunktet deler vi. Det er sant og si fryktelig vanskelig å forstå hvordan det motsatte skal kunne bli bedre eller like bra. Uansett kompromissløshet i bygg og komponenter.
    Does not compute.

    I am cured all-right!

    O.

    ....og for et flott oppsett det er!

    Mine favoritter for stuevennlig hornløsning de nano-ene, og da har jeg ikke hørt dem en gang.
    Men likte lille Solo og selvsagt Duo og Trio så liker nok Uno også. :cool:

    Mvh
    RoDa
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.552
    Antall liker
    7.270
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg venter på Quattro, Quinto, eller kanskje Sexto. Septo og Octo får LMC ta seg av. ;)
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Høyeffektive høytt med kompromissløse amper og en likedan kilde låter helt strålende. Det vekker musikken til liv på en måte som høres riktig ut. En legger fra seg hifi brillene omtrent umiddelbart og bare nyter den eksplosive og oppløste signaturen sånne anlegg greier å formidle.

    For min egen del er lytterommet i minste laget for ett sånt oppsett. Har landet på en gylden middelvei som gir mye av det ett ovenstående anlegg gjør. Medium effektive høytt med horn i mellom og topp registeret, og en kjapp 15 tommer i bånn. Sistnevnte krever riktignok endel power.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan skal man kunne argumentere for hva som er best? Så lenge det er den enkeltes lytteopplevese som avgjør hvordan det oppleves vil det i så fall være en diskusjon som kun innbyr til krangling og nedrakking på andres preferanser. Det blir som å argumentere for hvilken musikkgenre som er best, hvilken sjokolade eller hvilken øl som er best. Til slutt er smaken som baken, delt! Alle er forskjellige og opplever reprodusert lyd forskjellig. Hvordan ting måler kan indikere en del, men for mange er en spikflat målekurve ensbetydende med hard kald og lite engasjerende lyd. For andre er dette det eneste som betyr noe.. Derfor opplever kanskje vår danske venn at "menigheten" sprer mer propaganda enn argumenter. Din egen opplevelse, dine egne preferanser og prioriteringer er kanskje de beste argumenter vi vil kunne oppdrive uavhengig om man foretrekker hieff eller loeff. Karakteristikker og generalisering fører ihvertfall ikke deatten i noen konstruktiv retning.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.128
    Antall liker
    3.764
    Torget vurderinger
    9
    Tenk at det ble en kar fra "åkka by" som oppsumerte det så kortfattet...
    :rolleyes:
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    Her kommer en ENDA mer kortfattet brannbombe, Bia; I Danmark er smaken som baken - full av dritt!! :D Tror jeg legger bort søknaden om medlemskap i "Scandinavian Brotherhood" med den der..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ha-ha...kanonbra!
    strikk og binderslandet fremfor noe i diy audiosammenheng
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.128
    Antall liker
    3.764
    Torget vurderinger
    9
    Synes det er litt artig med forumtroll - mye god underholdning til tider.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dere sørlendinger er ikke veldig lette å trekke opp da.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til flertallet i denne tråden tilhører low/hi eff, er såre enkel. Det låter helt enkelt best. Og derav en like stor entusiasme for å formidle dette videre til medentusiaster som enda ikke har hørt hvor bra dette KAN funke. Vi er vel på jakt etter den ultimate lyden? Selv om det for de fleste innebærer mange kompromiss. Derfor er det så flott å kunne få være med fra sidelinja her inne og plukke opp gode tips her og der fra erfarne entusiaster som har svidd av mye gryn og svelgt kameler i fleng på jakten etter lydnirvana. Når så de samme gutta kommer på banen med sin dårlig skjulte begeistring over enda ett steg opp på hifi stigen, da lytter ihvertfall jeg. Erfaring skal en ikke undervurdere.

    Har hørt mange inneffektive/high power annlegg, og joda, det kan låte forbaska flott. Men etter en stund blir det litt kjedelig. Hvorfor jeg synes det ? De engasjerer rett og slett ikke nok i forhold til gode høy eff annlegg. Har en aldri hørt noe sånt før, da vet en ikke hva en har gått glipp av.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.128
    Antall liker
    3.764
    Torget vurderinger
    9
    dere sørlendinger er ikke veldig lette å trekke opp da.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
    Viktig å ha noe på lager til det virkelig trengs...
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    en annen grunn er at noen av low-eff gutta ikke klarer å hoste opp noen komparative fordeler med low eff og high power løsningen
    de prøver bare å rakke ned på de som føler glede ved å lytte på hi-eff
    det er ingen som har påvist noen facts til fordelen med low-eff løsningen annet enn cost og waf og kommersielle begrensninger
    mvh
    Leif
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.131
    Antall liker
    6.698
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    dere sørlendinger er ikke veldig lette å trekke opp da.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
    Viktig å ha noe på lager til det virkelig trengs...
    Minner meg på en gang relativt tidlig i arbeidslivet hvor jeg måtte uttale i fullt raseri : "dette var ikke bra"....
    Da ble det stille i rommet gitt.

    Vi lar oss trekke opp, det er bare så inni hampen vanskelig for "utenforstående" å inne så kraftuttrykkene kommer...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    dere sørlendinger er ikke veldig lette å trekke opp da.....:rolleyes:

    mvh
    Leif
    Viktig å ha noe på lager til det virkelig trengs...
    Minner meg på en gang relativt tidlig i arbeidslivet hvor jeg måtte uttale i fullt raseri : "dette var ikke bra"....
    Da ble det stille i rommet gitt.

    Vi lar oss trekke opp, det er bare så inni hampen vanskelig for "utenforstående" å inne så kraftuttrykkene kommer...
    Relativt kurant å trekke opp sørlendinger, bare å kjøre med litt drivernekt en stund..

    Sørlendinger er utrolig impulsive, bare de får tenkt seg om! Og "tatt ein kopp kaffi fyst" :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Pedal har vel holdt på i årevis og skiftet ut komponentene og vært flere ganger i Fidelity slik som LMC og hvorfor har ikke han endt opp med Hornsystem i særklasse . Det spiller nok bedre med det han nå har kan jeg tenke meg .
    Vel. Pedal er en svært hyggelig mann og mangeårig kollega med et svært kompetent anlegg. Han er som fagmann på området svært opptatt av interiør, og har derfor et virkelig vellydende high-end-oppsett som er integrert i den smakfulle stuen på en måte som svært få, om noen her inne gjør ham etter.
    Slike prioriteringer er ikke forenelig med hornsystemer. For å si det svært diplomatisk.
    Vi gjør alle våre prioriteringer. Det låter som sagt strålende hos Pedal, men det parkerer ikke et svært godt hornsystem . In my not so humble opinion.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om han skulle over til horn, måtte han gått gjennom en større kuvending enn det jeg gjorde i 2000
    tror og at "regimet" er litt mere rigid der i gården
    timingen er vel heller ikke den beste med famile nr. 2 og nye smårollinger
    han har forøvrig meldt sin interesse for en Drøbak-visitt snart...
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    høres ut som en "LMC 720"

    Mvh
    Sluket "inspirert av X-games"
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kommer ann på hva man sammenligner. En del horn konstruksjoner har en ujevn respons og tydelig hørbar forvrengning fra hornet. I de tilfellene, vil nok mange foretrekker et mindre dynamisk system med renere tonalitet.
    Horn har en del utfordringer som må hanskes med. Gjøres ikke det, så kan man få ganske store kompromiss.

    Jeg mener Geddes har løst det hele på en god måte med sin waveguide og skumplugg når det gjelder noe som selges kommersielt. Der finnes ikke resonanse og det låter naturlig. Han bruker riktig nok bassdrivere som trekker følsomheten ned en del, mens kompresjonsdriveren ligger vel på 105 dB. Det er også en måte å konstruere en høyttaler på og som jeg personlig mener er totalt sett klart bedre enn f.eks Avantgarde. Men kompromissløs er ikke Geddes høyttalere heller.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Avantgarde var/er vel nærmest å betrakte som et livsstilsprodukt, men de har i alle fall vært med på å bredde den almenne interessen for horn i hjemmestereo-markedet
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    Det er riktig, Orso, og kompromissløse fullrange kommersielle hornhøyttalere finnes ikke. Av den enkle grunn at da måtte man stort sett inkludert rommet i salget...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig, Orso, og kompromissløse fullrange kommersielle hornhøyttalere finnes ikke. Av den enkle grunn at da måtte man stort sett inkludert rommet i salget...
    Har jo fundert på horn som bassløsning fra 200-25 Hz selv, men størrelsen og vekten skremmer. Snakker vel om minst 250 kg. Da blir det fort heisekran neste.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    Den dagen du blir horneier Orso, da, da... nei nåå kommer jeg ikke på noe tilsvarende hårreisende!

    Men du fornekter deg ikke; 25 200 Hz er det eneste område (ca.) jeg IKKE gidder å balle med horn!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den dagen du blir horneier Orso, da, da... nei nåå kommer jeg ikke på noe tilsvarende hårreisende!

    Men du fornekter deg ikke; 25 200 Hz er det eneste område (ca.) jeg IKKE gidder å balle med horn!
    Hvem vet hva fremtiden bringer.
    Det kan nok fungere fint det til basser også. Synes ikke denne måler så ille f.eks.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.882
    Torget vurderinger
    23
    Når det gjelder horn så er det ikke så voldsomt relevant med målingene, spesielt ikke i bassen hvor rombidraget er vesentlig. De eneste basshorn jeg har hørt som har spilt bra har vært EN DEL AV ROMMET, og da har det vært andre "issues" som har laget krøll (delay etc.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn