Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    6.544
    OBBBBBBBBB

    Hvordan tegner du profilen på JMCL? Har ikke lykkes med å finne info eller formel på hvordan profilen går fra hals til munning.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Jeg sysler med samme tanker; har samme horn men ikke tøff nok til å borre i 200t før jeg har testet godt og grundig.

    (Også fått handlet veldig billig et tappet horn å ha i bunnen - for testing - så snart må jeg sende søknad om stasborgerskap i Hornland. Godt vi har mulighet til dobbel statsborgerskap i Norge, for jeg har ikke avklart enda hvilken "religion" jeg heller mot)

    Skjønte det, Dummen.
    Ja, de er på vei opp, eller rettere sagt, 75% er oppe.
    I morgen limes emner til dreiing - til nye JMLC2000-tuter til BMS 4538.
    Må bore to hull i hvert av 200T-horna for å få integrert diskaner i disse så jeg har et relativt sterkt onske om gjøre alt rett fra første stund.
    Kanskje tar jeg likevel en snarvei for nå klør det skikkelig i aslet - kjenner på meg at det ikke er lenge igjen nå.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Emo;
    Husker ikke hvor jeg fant den eller hvem som ga den til meg - skal se om jeg finner en link til deg i ettermiddag.

    Audiodidakt;
    Du har nok en skarpere skalle enn jeg, serru. Bare jeg finner ut hvordan jeg skal gjøre det, hvordan baksiden på driveren skal se ut til slutt og hvordan plasseringen skal være, tror jeg at jeg bare hopper i det. Polyester og lakk er relativt utbredt handelsvare på disse kanter av landet.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Emo;
    Jeg har allerede tegnet en del Tractrix- og LeCleac'h-horn.
    DXF-er er fritt og franko tilgjengelig mot bedre vitende

    775.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Emo;
    Send meg e-postadressen din på PM.
    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    6.544
    Her ble det mange rette linjer gitt!

    Ser at hornet ikke slutter på 0grader som jeg trodde det gjorde. Så vidt jeg har skjønt er profilen hyperbol...Får prøve å trace etter beste evne for å få det som en jevn kurve....
    jmlc.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Emo;
    Noe av det spesielle med JMLC er at de har den store roundveren - er det ikke det du har i hula di også?
    Problemet med å få så relativt få punkter til å danne en bue som endrer seg for hver nanometer, er at man må ha et utall punkter. Du får jamne det til så godt du kan - det du holder på med her, er uansett langt innafor hva angår det lydmessige - tipper at ti grader Celcius, 20 meter opp eller ned på lufttrykksiden eller 10 prosents endring i luftfuktighet har større innvirkning enn opptil flere millimeters avvik i konstruksjonen.

    Skal du frese i alu, din gærning?

    BB
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Emo; Hvis du vil ha utregningsformelen så har jeg den.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    6.544
    Mer enn gjerne!

    Jeg vil gjerne tegne en jevn hyperbol kurve med riktig formel, men har ikke funnet denne enda....Må vel ta meg sammen og lese gjennom den lange tråden på DIYaudio ang JMLC og finne om ikke hornet i utgangspunktet burde begynne på 0grader....

    Skal det være, så skal det være....Håper det ikke blir for dyrt i rustfritt ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Emo;
    Men i helvete - rustfritt - hvilet horn?
    BB
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Send meg en PM med mailadresse, så skal jeg se på det senere i kveld. Hvis du plotter inn JMLC i Hornresp, så kan du også forandre parametere som feks utgangsvinkel i hals/start på hornet. Jeg dreide et 850Hz horn hvor jeg tilpasset til halsen i driver.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Skoleåret nærmer seg slutten, men her inne blir jeg ikke ferdig med det med det første.

    Må flashe det siste elevproduktet vi lagde i år - et kjøkkenbord til vaskedama som hadde vært så uheldig å låne bort det gamle til noen som trodde det var dansegulv. Dette er nesten ferdig kvistlakket og like nesten klart til å bli voldelig overfalt av hvitmaling, den stakkar flotte, furua.

    Toførti langt og minst et tonn tungt og en riktig prøvelse å få bært rundt, lagt på og løftet av maskinene - gliste litt i skjegget over hvor mye klaging et sånt koselig inventar kan frambringe hos en fjortis.

    776.jpg



    I gårkveld hadde jeg en liten pålagt elevsammenkomst og da landet en flott minnebok i fanget på meg - et-par bilder herfra også

    777.jpg


    778.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    I går kastet jeg over tjue tvitutlinger - en ny generasjon burkar er født - dei fyste bildurna

    779.jpg


    780.jpg


    781.jpg


    782.jpg


    783.jpg



    Modularitet er blitt et hang-up hos her, kan det virke som - dritviktig, spør du meg!

    784.jpg


    785.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.422
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Hva skal du finne på nå som du blir uten slaver i et par måneder...:rolleyes: :D
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.623
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da kan han ikke klage, får en hel skole for seg selv.
    Ingen som maser og syter, utenom henne da:)
    Gleder meg til dagen jeg får se resultatet live.

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Jan;
    Jeg blir nok her fram til Henne tar ferie - har boka full av egne prosjekt, for ikke å nevne en liten maskin som skal under huden.
    Men jeg regner virkelig med å få besøk fra andresida av bygrensa snarest mulig!
    BB

    Til deg, óg, Steinar - jeg blir ikke lei meg for en distraksjon.
    Klager sjelden - blir uvel av klaging.

    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.623
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Et annet spm, Casco sponplatelim er det like greit å bruke på mdf?
    Har en del tuber liggende, bruker de da til å sette sammen resten av kassene mine med.
    Må jo spørre den som er oppegående i trearbeid.

    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Steinar;
    Det går helt utmerket, limene er stort sett like på bunnen - noen er tilsatt en løser som gir litt lengre åpentid eller tåler kulde bedre. Smaken er også forskjellig avhengig av om det er laget på Lillestrøm eller utenriks.

    PVAc-lim som er frosset og har klumpet seg, kan bare kastes - umulig å gjenopprette en skikkelig emulsjon ved å mikse inn vann. Tyknet eller for tykt lim kan derimot tynnes så mye du bare tør.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Gyvet løs på JMLC2000 og grublet veldig på hvordan jeg kunne lage meg en plugg for å gjenskape vidundrene. Slippmiddelet var ikke der jeg var, så mange kollegaer og metoder ble prøvd i løpet av dagen.

    Når selv elevene og favoritt-vaskekona ikke kunne bidra med en gammeldags gummi, greide jeg å grine til meg en fra go'skuffa i resepsjonen. Helt skadesløs gikk han ikke derfra - en hale av hån og billig humor hang etter OB langt borti korridoren - så langt øye kunne se.

    Gummien var et villspor - i alle fall når den størrelsen jeg er vant å få der jeg kommer fra, er fullstendig ukjent. Juleballonger var det tomt for og til slutt ble det prøvd cling-folie - første forsøk kan sees her - med støvsuger-power i motsatt ende.

    Nederste bilde viser plasten på full fart inn i den gule suckeren via knekthullet i høvlebenken....

    786.jpg


    787.jpg



    Varmepistol gjorde ikke saken det spøtt bedre. Ikke noe vakkert syn - denne strategien er mao skrinlagt.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Så et bilde av bjørkekassene som har fått grunning og litt puss og som i morgen blir helt sorte og kanskje får galler på innsida av sprekkene

    788.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    BMS 4538 skal inn i storhønnet og for å få det til, må det lages en brakett. Jeg lager nå to mock-upper i MDF for å teste dette ut. Tar dette direkte fra haue uten gode tegninger, så dette er prøve-og-feile etter beste evne

    Lager delene i 6 mm MDF av en plate som i siste liten ble reddet fra søppelmannen - tenker å lage en slags sandwich-greie på begge sider av magneten som skal skrus sammen og klemme fast driveren

    789.jpg


    790.jpg


    791.jpg



    Endringer hører desverre med, og her har jeg prøvd å gjøre ringen smalere enn først tenkt, slik at den akustisk sett kan forsvinne bedre inni tuten. Det betyr at to av hullene må flyttes og at de to andre blir dritt. Bandsaging med tommebredt blad er ikke det beste i skarpe kurver, men det gikk greit til slutt. Borene som stikker ut, er en fin-fin arrestering av systemet slik at alt blir dobbelt så enkelt og 100 prosent likt i alle lag

    792.jpg


    793.jpg



    Etter en liten runde på pusseren

    794.jpg



    Tester ut en idé for vinklingsbart oppheng

    795.jpg



    Litt prøvesparkling - kanskje tas denne testen med videre inn i det virkelige livet

    796.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Skal gi meg nå, men først må jeg bare vise fram vårt nyeste vidunder, et sagblad med 72 diamanttenner og tykkelse 2,5 mm og ny, medfølgende spaltekniv. Forferdelig lite sponrom i denne kreasjonen og vi lurte oppriktig på hvordan det kom til å oppføre seg under kløyving...

    797.jpg



    Bladet er heldigvis rett og slett fantastisk - har aldri opplevd snittkvalitet i nærheten av det som dette presterer. Ikke bare kløver og kutter det - det er nesten lydløst i tillegg. Før avsuget rekker å forsøple nytelsen, høres bare en svak summing. Garantert årets hakesleppkandidat.

    Diamanttenner som dette bladet har, har dessuten betydelig lengre standtid enn HM - tror det var førti ganger! Bladet koster rett under fem luringer og det skal ikke rare kalkulatoren til å finne ut hvor mye man sparer bare i slipekostnader.

    Snittet er som sagt helt suverent - faktisk så pent at denne snittflaten er mer brukbar til liming enn en høvlet - minst like slett, men ikke så glatt. Årets julegave er kommet i butikken. Jeg er målløs av impregnering - rett og slett.

    Øyeblikksbilde av snittflater før endelig innjustering av sideanlegg - så pene og glatte at man får lyst til å slikke på de!

    798.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Jepp, Rolf
    - lesfsene står og går på tomgang allerede!
    BB
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spent på denne brakett-løsningen :)

    Jeg misforstår nok litt; men er braketten større i omkrets enn selve driver+horn (ca 10 cm i diameter)?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Ja, dey er ikke så bra.
    Vurderer å bruke øverste del og så legge en strapping rundt driveren - foran og bak magneten.

    Må ha en vinklingsmulighet - derfor beholdes overdelen foreløpig.

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    file_452_5.jpg



    326554d1434574340-loftet-superlang-byggetra-d-794.jpg



    Sikker på at det ikke er en skjult agenda for noe annet.. minner grovt om en prototype ;)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Jan;
    Du er broren til en eller annen med syk, syk fantasi!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Fin dag i dag - fikk drodlet litt utover ettermiddagen. Opphenget begynner å ta form - her er den reisen

    799.jpg


    800.jpg


    801.jpg


    802.jpg


    803.jpg


    804.jpg


    805.jpg


    806.jpg


    807.jpg


    Utformingen den hullete holderen er ikke endelig
    - må få den til å svånge litt mer, men føler at jeg er på den riktige veien.

    BB
     
    Sist redigert:

    JCP

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Innlegg
    780
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Er "dæven døtte!" et passende uttrykk for stum beundring?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Takk, Gutter.

    Nå gjenstår små endringer og forsøk på å heve finish på dingsen.

    Skal også prøve å finne 4 stk 5x20 mm kobberskruer til feste/terminering på begge sidene av stortuten - noen som har et klu? Klarer heller ikke finne 5mm Rampa i Nærmiljøet og tar gjerne imot tips for begge,

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God morgen OB-BB.
    Jeg har kjøpt M6 rampa på Maxbo, men er usikker på om de har M5. Jeg kan høre på verkstedet på jobben om de kan hjelpe en venn i nøden med kobber eller messingskruer. Er det avgjørende hvordan hodet på skruen ser ut?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    God morgen og takk til deg, Vidar.
    Om jeg ikke får tak i 5 mm Rampa, trenger jeg imidlertid 40mm skruer for gjennomgående.
    På forhånd takk
    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.623
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du prøvd maritime butikker/verksteder?
    De bruker jo gjerne denslags.
    Men hvorfor Messing/kobber? Er dette kun for utseende sin skyld.

    Steinar.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Biltema har. Kjip kvalitet, men likevel. På Bauhaus er det bedre.
    Så er det noen på Nærsnes
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn