Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Steinar;
    Nei, jeg har ikke rukket sjekke noe ennå, kobber er ikke noe møst, var sikkert litt i ammetåka i et svakt øyeblikk.
    Men får jeg tak i, kjører jeg eksotisk - skal brukes til terminering og det kunne vært artig å fått bekreftet at jeg ikke hører forskjeller.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    JoHoo;
    Messingskruer? -
    Nærbutikken på Nærsnes, har de 4 stk 5mm Rampa?
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    trodde du skulle frese inn i 200hornet og integrere fuling i overflaten av hornprofilen
    vi har prøvd en avart av den løsningen din, og det ble IKKE BRA
    mål- og hørbar negativ endring av luftstrømmen
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.019
    Antall liker
    10.976
    Torget vurderinger
    10
    OB
    Hvordan limer du skumgummi (svart eggeskum)?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Leif;
    Kommer kanskje, kanskje til å gjøre det, i så fall sikkert mest for utsjånadens skyld, dog - etterhvert.
    Men det er litt for dramatisk å stupe inni og bli sittende igjen med et ettermæle som den største tullingen på Skedsmo!
    Er klar over grumset som kan oppstå men er foreløpig villig til å saldere dette for å komme igang med noe serriøst for en gangs skyld.
    En diffusor på baksiden eller en "kopp" som kan lede bøljorna vekk på en sympatisk måte, er også en løsning.
    Men man må lære å gå før en kan krype, så jeg tar det denne veien inntil videre.

    HEL;
    Kontaktlim eller et sprutbart monteringslim gjør susen - vær bare litt obs på at neoprenbasert gugge kan gjøre selv det høyeste skum veldig, veldig tynt.

    Vidar;
    Takk, du gode mann - kommer og kysser deg ved første anledning.
    Nå gjenstår bare M5 - spærs om ikke Klasern får et uventet besøk i dag.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.019
    Antall liker
    10.976
    Torget vurderinger
    10
    Har ikke prøvd Tec7 her før.

    Jeg tenkte også på kontaktlim (neopren-løsemiddelbasert).

    Vi har et partre spraylim varianter blant annet denne som heter WT, Web Technology, blir grov og ekkel som spindelvev og da bygger den bra:

    tfx wt.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.983
    Antall liker
    13.401
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ditt etttermele har du vel neppe kontroll over lenger.....:rolleyes:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    IKKE neopren uten å teste først, HEL.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Leif;
    Mitt ettermæle er nok ødelagt for evig og alltid.
    Håper likevel at denne huskes som en som hadde det helt fett minst sju dager i uka - også når han sov.

    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Atle;
    Kom du også, hvis det passer!!
    BB
    Tusen takk, å tilbringe noen timer med dere tre hadde vært moro. :)
    Har lovet bort mine sølvtoner til Maria Mena i morgen, så vi får ha det til gode. Nå er det pokker ta meg nesten et år siden sist BB, men nå som du har lyd oppe så skal jeg plinge på i løpet av sommeren.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Værst for deg, Alte - tenke seg til å blåse i sin egen tut attmed Maria - håper sikkelventilen er smurt godt slik at hønnet ikke lekker.

    Du har vel noen Youtube-linker å dele med oss andre?
    Hva om noen av dere som har ferdigheter, oppretter en liten skrytetråd - vi andre tåler det!!!???

    BB
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.030
    Antall liker
    2.651
    Sted
    Portugal
    BB begynner å få orden på elektronikken og kablingen, nå er det høytalerkasser som mangler.
    Merkelig det med hans snekker kunnskaper?

    Kontrollrom.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Værst for deg, Alte - tenke seg til å blåse i sin egen tut attmed Maria - håper sikkelventilen er smurt godt slik at hønnet ikke lekker.

    Du har vel noen Youtube-linker å dele med oss andre?
    Hva om noen av dere som har ferdigheter, oppretter en liten skrytetråd - vi andre tåler det!!!???

    BB
    He he, hornet er nyoverhalt så sikkerhetsventilen skal være i orden. ;)
    Jeg har ikke noen videoer å skryte av, men selv om jeg hadde hatt det så synes jeg det er et privilegium å kunne holde den private profilen på internett så lav som mulig. Virker som det er fler som har den tilnærmingen her inne. :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Odd;
    Ikke klag - jobbet litt med opphenget til litjtuten i dag for å komme i mål, men det gikk åt skogen. Hadde glemt av at jeg hadde gjemt en Rampa inni treverket og da gikk det som det måtte gå....

    Har lært litt av deg det den tida jeg har kjent deg. Selv om du ikke er helt enig med meg om trekassene, passer jeg i alle fall å holde 230 fra lavsignal og ha løse bakplater.
    Ny fart opparbeidet til i morgen.

    Atle;
    Ja, det er noen av de her inne, men de er ikke så handsamme som vi to er - vi kunne gjerne og ideellt sett ha fjæsjet våre kropper litt mer. Men du er en gift mann og jeg er en gift mann - det skulle tatt deg ut om vi hadde gått rundt og svinset med svansen - best å holde seg inne med/i de respektive Hennene!!!

    BB
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Så ikke Dirac-leke-mulighetene før nå:( Har dere fått til noe?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Vidar;
    Det er ikke før i morgen i sekstida!
    Har ikke hatt den framme siden jeg var hos deg
    - har du tid til å ta en tur hit i morgen og føre oss inn i dine hemmeligheter?
    Bygde hvitingene for å leke Diracen.
    BB
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Da kan det være en mulighet for at jeg stikker innom:)
    Skal prøve å huske skruene også. Sender sms senere i dag.

    Vidar;
    Det er ikke før i morgen i sekstida!
    Har ikke hatt den framme siden jeg var hos deg
    - har du tid til å ta en tur hit i morgen og føre oss inn i dine hemmeligheter?
    Bygde hvitingene for å leke Diracen.
    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Synd vi ikke klarte å få Diracen igang, men hvitingene med "litt" hjelp av Audiolense var slett ikke å forakte det heller:)
    Det ble veldig homogent og behagelig. Ganske imponerende hva 8"erne klarte og luftigheten til Ral var deilg:)
    Ser ut som at vi må krype til korset å lese manualen, men vi sier det ikke til noen;)
    Veldig hyggelig å hilse på deg RoDa, var litt oppslukt i PC'n da du måtte dra, men vi sees sikkert igjen og kan snakke mere.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Takk tilbake til deg Vidar og RoDa. Hils også Lefsekongen jr - tipper du vet hva gutten må få med seg i matpakken fra høsten av.
    Om vi lot oss avlede med knotting i kveld, får vi ta det igjen ved neste anledning og drite i sterroen og helles skravle litt mer.

    I morgen er forresten siste skoledag - masse MDF er handlet inn og nå skal det lekes hele dagen fram til Henne tar ferie. Neutrik er bestilt, sp nå må en vel få noe ferdig etterhvert.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Håper du ikke har noe i mot at jeg legger ut målingen jeg gjorde av "hvitingene"? La også inn targetkurven jeg korrigerte etter.

    Måling_BB_med_target_2.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.178
    Antall liker
    15.055
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig hyggelig å hilse på vidarje. Vil gjerne høre Air-ene en gang også. Samt at jeg ser i kula at i fremtiden er det Audiolense eller Dirac eller lignende på meg og. :)
    Avdøde Duelund lever videre i BB, "aldri i mål, alltid på vei" ;D
    Loftet ser kanontøft ut, gleder meg til å høre en gang i verden når/hvis det blir "ferdig" ;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    3.663
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk glipp av loftet, men får inspisere det når det er ferdig. Her er det simulerte resultatet av Audiolense korreksjonen:
    Simulert resultat BB.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Vidar;
    Tenkte på det, men så tenkte jeg plutselig på andre ting - det går bestandig dårlig, så jeg får ha en runde til gode.
    Hyggelig, uansett, å ha deg liggende på kne foran Festool-alteret en hel kveld.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Nå fins det snart ingen unnskyldninger for ikke å slippe jæveln løs på Loftet.

    I dag ble MkII av litjtutholderen ferdig. Dramatisk forandret konstruksjon med off-flow-parametrene godt innafor OB-BB's strenge standard. En liten billedserie følger

    832.jpg


    833.jpg


    834.jpg


    835.jpg


    836.jpg


    837.jpg


    838.jpg


    839.jpg


    840.jpg


    841.jpg


    En halvtimes fetling gjenstår før grunning og lakk introduseres.

    BB
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kul løsning med diskanten plassert i hornet. Jeg imidlertid litt skeptisk til at du har gått så nært senter på 200-hornet. Jeg ville gjort målinger av 200-hornet med og uten diskanten. Og hvis den skaper krøll, funnet en posisjon vha. måling hvor kompromisset er minimalt. Tidlig på morgenen her. Jeg er alltid litt skeptisk da :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Tytte, den skeptiske vestlendingen;
    Vi får ta noen små steg av gangen - de første er de som får minst konsekvenser (les:reparasjonsarbeide).

    En avgrensning, så relativt stor som denne i dette frekvennsområdet, får konsekvenser. Friluftstrøm lider ikke under dette, tipper jeg, men diffraksjoner kan skape et uryddig frekvensforløp.

    Så langt har jeg sikret meg fritt syn helt til bunns av mellomtonetuten - det har vært utgangspunktet. Med to fester og vinklingsmulighet, har jeg tre scenarier å boltre meg i når jeg får utvidet topplokket og fjernet målesperra.

    En baksikekapsling med/uten utvendig dempning er neste prosjekt. Ideelt sett er nok en mer integrert løsning den jeg ville ha satset ukepengene mine på, men da om avstanden mellom de to tutene ikke blir for heftig.

    Vi får se hva kompetent DSP-ratting kan rette opp.....

    Ellers så setter jeg veldig stor pris på innspill som dette - da rekker jeg ikke korslegge armene og synke for mye bakover.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.421
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Tytte - vi trenger ikke bekymre oss! Kommer aldri til å bli lyd i dette uansett :D Før uka er omme er OB overmannet av rastløs kjedelighet, begge horna solgt og helt andre konstruksjoner påbegynt. Sist jeg hørte lyd på loftet var vel i '87 og skyldes nok at han var såpass skral at han ikke orket å spikke på noe! Men det er nok en seks-syv konstruksjoner siden!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.421
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    For å trøste OB litt; hornDIYverden er full av folk som har montert diskant/mindre horn inni større horn og opplevd fordelene som større enn ulempene.Og det FØR DSP kom på banen også.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.700
    Antall liker
    7.874
    Sluk;
    Teller kun dager på fingrene mine nå - snart er det fæst på Korset!!!
    Søtere ord enn dine fins ikke - skal en tur rett innafor bomringen - på hjemveien kommer jeg og tigger en kaffesup.
    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.421
    Antall liker
    106.253
    Torget vurderinger
    23
    Det e så deeiiiliii!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn