Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Problemet med for små bassporter / for lange rør hører jo med til almenutdannelsen, OB... regner med at en kar av din ubestridte intelligens, tekniske forståelse og generelle klarsyn har slike ting dekket..? Ellers er jeg redd det fort vil bli lyder a la det vi to produserte etter forrige erter, kjøtt og fleskeøkt :cool:
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jo, da - begge gubbene, men iblant, som nå, følte både HEL og både jeg at vi måtte vekke intelligentsiaen!

    Dette blir forferdelig små saker - heldigvis kan jeg få prøvd ut dette før de puttes i naborommet, men skepsisen er så absolutt tilstede.

    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    I følge winisd så lyste det grønt ifbm vindhastigheten med 5,5 cm bort
    Vindhastigheten blir svært lav med 7 cm port men da må du lage en solid bøy

    Husker ikke helt tallene men 5,5 cm port i denne kassa har lavere hastighet enn når man bygger subb med PA 15 tommere og flere 15 cm porter
    Relativt sett så er jo elementet mye mindre og da bør porten følge etter mener jeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Som sagt, alt er relativt. Ingen pustelyd fra denne porten:
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Målte litt på bilde, og fant ut at porten på minihøyttaleren til HEL har et areal på ca 1/4,5 del av membranareal. Det tilsvarer ca 18 cm port på en 18", som er i minste laget hvis det er snakk om elementer med litt slaglengde. Port på halvparten av membranareal begynner å nærme seg noe som "puster fritt"
    Er du ute etter bass med prompelyd er 55 mm port på et 10"element med 19 mm x-max en perfekt kombinasjon;)
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Manifold er tøft - dette er faktisk en brillefin idé.

    Har snart et hus på Senja som helt mutters alene kommer til å stå for en radikal høyning av det samlede audiofile nivået på Norges nest største øy. Under en del av stua er det et kjellerrom som ingen ikke aldri besøker - horn såg jeg for meg ble svært, men sånne tutåpninger ikke.

    Blir du med en tur oppover og bygger?

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Portåpning på Ø=70mm er omtrent det doble arealet av Ø=55mm så da taler fornuften sitt klare språk - blir de sværeste rørene.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    En fin dag - mye har skjedd....
    Først, småbassene

    1018.jpg


    1019.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dagen startet med innkjøp av nesten det dårligste man får kjøpt på trelasten - rupanel.

    For å få avsluttet Loftsprosjektet, må noen småsaker ferdiggjøres:
    - hyller til to rack (et skal stå i Kaffekroken)
    - nytt sofabord
    - ny hylle over racket i Kaffekroken
    - nydøra skal ferdiggjøres og kles med samme panel som veggene.

    Hyllene og bordet skal jeg gjøre på en litt helt uvanlig måte - kommer tilbake til det etterhvert.
    Her er bildene av limte emner

    1025.jpg


    1026.jpg


    1027.jpg


    1028.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, Vidar - du er en snill mann.
    Men jeg prøver å holde et stramt budsjett når det gjelder farger og treslag.

    De som leser tilbudet ditt, bør melde seg på for det der er et skikkelig fint møbel.

    Har forresten ikke glømt frambeinet til stolen din - lover å ta der rett over ferien.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Greia med disse delene, er at jeg bruker tre lag heltre som jeg krysslegger - som kryssfinér - og limer sammen. På den måten får jeg meget sterke og stabile (?) plater med stor selvbæring alle veier. Problemet er at jeg sjanser på ikke helt tørre (eller akklimatiserte om man vil) emner til platene. For store spenninger kan oppstå - på en måte så håper jeg selvsagt at det ikke skjer men på den andre, så er jeg ute etter å finne ut av hva resultatet blir om det begynner å smelle rundt ørene når naturen begynner å jobbe hver sin vei.

    Et annet stønt, er at jeg bruker relativt rubbishe materialer i disse møblene - egentlig så dårlige jeg greide å finne uten i ettertid å sette meg selv i risk for å måtte slite livet av meg for å få til noe skapelig.

    Er litt lei av den dyngingen både furua og grana får av ulerne som uler sammen med de andre ulerne. Blir innimellom også litt oppgitt over higinga etter det polerte og sk perfekte - så perfekt at man nesten ikke tør bruke møblene til det de skal brukes til. Anse derfor disse småprosjektene som en liten protest mot begge deler og kos dere med nederlaget, dere som spiller på den andre banehalvdelen, om dette går i dass.

    Jeg skal likevel prøve å gjøre møblene så fine jeg får de, men aksepterer med stor glede eventuelle lyter som en kvist som ser for jævlig ut - og sprekker ser jeg med glede fram til oppstår.

    Masse godt trevirke fins i de norske skogene og om de som går amok med motoriserte sager for å lage vedsekker, også hadde tenkt litt på oss som sliter med tårene når vi ser det nydelig skau gå opp i flammer.

    Jeg nevner i fleng: Bjørk, or, osp, furu, gran, eik, rogn, einer.....

    Sist men ikke minst, så resirkulerer jeg noen deler i det bordet som står på Loftet i dag og håper å bidra til at at andre også bruker egen skaperkraft og -glede i stedet for å fylle opp hengeren med nyinnkjøpt impulsivitet.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jippi!
    Dessverre så fikk jeg denne beskjeden fra Parts Express på en mail jeg sendte angående småbassene og bandpasskasser:

    Hello,
    Unfortunately these drivers just do not perform well in a bandpass alignment, mainly because the volumes are too small to be practical and they will not reach very low. These would do much better in sealed, or possibly even vented enclosures, but the driver itself has to be facing into the room for either of these to work.
    Sincerely,
    Matt
    Technical Support Team


    Jeg tipper at denne karen vet hva han snakker om, men kassenene er jo så og si ferdige så jeg kommer til å teste de ut okke som - om ikke annet enn for å finne ut hvordan en dårlig egnet driver høres ut. Så får jeg etterhvert finne to andre, mer egnede bandpassbasser og "omformulere" kassene til disse driverne.

    BB
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Men Winisd viser at de har f3 på 30Hz og da er det verdt å prøve IMO.
    Til ditt bruk i stua er det sikkert fint det?
    I og med at kassene er knøttsmå så er det jo artig om det funker.
    Det var jo det som var poenget, at de skulle være små.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Ja, vi kjører på som planlagt.
    Absolutt innafor og vel så det om dette fungerer.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dagens innsats så langt - platene til rackene pusses og limes

    1030.jpg


    1031.jpg


    1032.jpg


    1033.jpg


    1034.jpg


    BB
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.801
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bøyer meg i ærbødig i pussestøvet.
    Dæven som du bygger ting, får jo nesten erek..... nei fyda slikt ordbruk kan man ikke tillate seg.


    Steinar.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Steinar;
    Bare du ikke dukker opp med rettekaren i den tilstanden på neste kaketreff går det helt fin-fint.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    For å vedlikeholde greiene til Steinar kommerdet mer her

    - først delene til kaffekrokhylla med det usynlige opphenget

    1035.jpg


    1036.jpg


    1037.jpg



    - og hyllene som er klare for beising og tostrøk lakk
    - når det er gjort, gjenstår kun boring og isetting av Rampas og montering av hjul før de to rækka er ferdige

    1038.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Hjemme igjen fra ferie? Ferie i ferien?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Det ble en femdagerstur til Bamle og så blir det åtte luringer i Nord

    Henne har planlagt minst to toppturer på Senja og truer med den tredje....

    Segla oppaførr Fjordgården er første mål i år

    Segla 1.jpg


    Segla 2.jpg


    Ingen skal si at damer ikke har baller!

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Blir ihvertfall noe helt annet med farge! Kudos... selv om jeg har blitt satt i ulvebåsen 8)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ble flott liv i det treet der. Klør nesten i saga når man ser slikt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Cyber;
    Bare du vet hva du og saga har bedrevet, men blir det verre, får dere begge to ta dere en tur til hurtiglegen.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Bordet minutt for minutt - først beinmakeover
    - sortmattspray

    1041.jpg


    1042.jpg


    1043.jpg


    1044.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Henne ville ha samme svongen på det nye bordet som det gamle og i stedet for å slite med å få til fire like hjørner, lager jeg kun et som jeg både tegner etter og bruker som styring for kopieringsfresen. Dritenkelt så lenge man lager malen så fin som man bare kan. Bandsaga har gjort jobben her men stikksag med ekstra langt og skarpt blad gjør jobben utmerket

    1047.jpg


    1045.jpg


    1046.jpg


    Litt feiging nå i starten - svongene ble for kjedelige så dette ble gjort på nytt - slik blir det ofte

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Et fantastisk verktøy - her en "motsatt" utgave med kulelageret øverst. Relativt stor sak som krever den største chucken.
    For alle som sikler etter el-verktøy, ikke glem håndoverfresen - den er ubetalelig og har du først kjøpt maskinen, er du inne i et evig utstyrsspinn....

    1050.jpg


    1048.jpg


    1049.jpg


    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, Vienna.
    Vi slo ned på denne fargen for ei tid siden og både har og kommer til å bruke den på en del detaljer rundt i huset utover - arkitektgrå heter den, mener jeg.
    BB
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn