Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    2.766
    Sted
    Portugal
    Bra, vi ses på onsdag. 15.00?

    Ser Sluket har solbriller klare, håper det er riktig utstyr.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Når Sluket ser på sola er det sola som trenger briller :cool:
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    2.766
    Sted
    Portugal
    Ok, BB finner deg vel ute i hagen med eller uten briller.

     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Tror det har sneket seg innen feil her - Tjukk-Snørris var Slukets nick i Banteforumet før de tredve siste reiste.

    Odd;
    Den brokkoli-plantasjen var svær - brillur påkrevd.
    1500 er en flott tid om mannen greier å rive seg løs litt før.
    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Nå er jeg altså der - resonansjakta har begynt.

    Frontladede mellombasshorn har en grusom energi - løsnet en gjennomgående skrue på baksida av kammeret mens hornet spilte og fikk en hvit støvsprut rett i feisen – et voldsomt trykk, ser det ut som.

    Løsningen med det lille dekslet på baksiden med en lekk xlr-bøssing er første synderen og når det er fire kasser, blir det fort litt arbeide. Elumineringsmetoden har startet med nye, påskrudde og –limte bakplater og lufttette ledningsgjennomføringer og nye xlr-bøssinger.

    1082.jpg


    1083.jpg


    1084.jpg


    1085.jpg



    En side er ferdig - fjerning av utklemt gugge gjenstår

    1086.jpg



    Nå har en annen resonans oppstått og jeg mistenker at det er skråplatene oppe og nede som resonerer. Vertikale plater innvendig var en planlagt boting og skal komme på plass relativt kjapt.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Nytter ikke med Mikke Mus konstruksjoner når en jobber med horn, BB! No free lunch :cool: Midbasshorn bakkammer skal festes med minimum 10 stk. 10 mm. gjennomgående. Eventuelle kontakter skal være i EX utførelse.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jan;
    Bakkammerproblemene er løst, iaff foreløpig - nå er det motsatt side som skaper hodebry.
    God læring i et slikt prosjekt - neste runde blir med litt mer rundhåndethet hva angår dimensjonering.

    Ufattelig trykk i sånne lådor - begynner å gå opp for meg hvor mektig et membran i arbeide er.

    Jobber litt med et nytt design i Autokødden ass we speak - testinnleggsplate er imidlertid første på lista i morgen.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    På tide å sjekke ut tutteorien - har laget et-par plater for å sjekke ut greiene.
    Blir skrammelet borte nå, er problemet løst........

    1087.jpg


    1088.jpg


    1089.jpg


    1090.jpg


    1091.jpg


    - problemet ikke løst, men jeg fant ut at en av køstomledningene mine til en side av mellombasshorna hadde en innebygget fasefeil. Dramatisk forandring mellombassen - alle plager underveis oppveies definitivt av en inderlig glede når man finner sånt.

    Slike luringer gjør GDS vell verdt alt hæssel - neste tiltak blir å krype inn i bakkammeret igjen.

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bare vent til inkvisisjonen kommer tilbake fra ferie...da skal det kontroll-lyttes ??????
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Da har du vel øra så fulle av havsalt at du er enda mer dauhørt enn vanlig :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Jeg har noen tomme Jozo-poser liggende klar, så send ham direkte til meg, den første som ser han. Dusør utloves

    Ellers så gjorde polvandringa susen. Stakkars HEL som slet med den forferdelige hundre-pluss-dippen og stakkars meg som har gått og nesten fått ødelagt hele sommeren pga dette. Nå går det så meget bedre. Får rattebesøk i morgen og etter det, åpnes brakka for innrykk.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Slik går nu dagan...
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Det morsomme er at INGEN av de andre guruene oppdaget det heller.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Jeg kjører alltid et fasesjekk lydspor for å dobbeltsjekke at polariteten er i orden både på hele systemet og drivere i par hver for seg. På subb og superdiskant er det ikke så lett å sjekke med lydspor. Det er utrolig lett å koble feil når det er mange ledninger.


    De forundrer meg at man kan misse ut på fase samtidig som at mange hører forskjell på Nordost og Biltema??
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    2.766
    Sted
    Portugal
    De forundrer meg at man kan misse ut på fase samtidig som at mange hører forskjell på Nordost og Biltema??
    :rolleyes:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det forklarer kanskje de rare måleresultatene? Det var helt klart noe som ikke stemte med mellombassen.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.792
    Antall liker
    107.540
    Torget vurderinger
    23
    Det VAR jo ikke noe mellombass da jeg var der. Null smekk. Vel, relativt sett da.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ikke så lett å oppdage med så mye rart som skjer hele tida. MEN jeg fant det ut selv og gir meg selv full kred for det og feiret det med ei stor skål Honningkorn og raust med ekte kumjølk.

    Slike feil er jo katastrofale og egentlig meget enkelt å oppdage - om jeg skal forklare og bortforklare, ender jeg i en loop jeg aldri kommer meg utav med manndommen i behold likevel. Bedre å bite i det sure gresset og innrømme sin brøde først som sist.

    Nå smiler imidlertid verden igjen og det har den gjort relativt mange timer allerede. Grevlingen har dratt nå etter å ha vært på besøk med alle sine ledninger og rallamikk i mange timer. Han har målt og målt og målt og målt og jeg har hoppet rundt på kommando som en ungfole og dratt ut og dyttet inn Neutriker i alle de hull jeg kunne finne.

    Selv med 34 dB gain til bassene er dette litt knapt så jeg må skaffe meg noe som kan booste bassene enda litt til. Ellers så fungerer alt topp nå så bortsett fra minimalt med flikking, kan jeg nå si meg vel i havn med dette prosjektet. Kanskje kommer det fire nye mellombasshorn etterhvert, men enn så lenge skal jeg bare kose meg med de hjulbeinte beina mine i kors på bordet og bare nyte livets opium og bare fetle litt når jeg får lyst.

    For nå spiller det som det aldri før har gjort. Komponentvalgene var riktige - i mine ører henger alt på greip nå. Absolutt ingen av komponentene er top-notch - bortsett fra Auto-horna og Altec-driverne - alle de andre delene er rene PA-drivere fra BMS og Eighteen. Ampene er av billigste slaget og tom DSP'en er lite å snakke om.

    Da jeg planla, tegnet og bygde Loftet, hadde jeg et sånt rom som dette i tankene. Kursen er blitt endret relativt kraftig underveis men likevel har ikke rommet blitt for lite. Noen dritthjørner og kroker som skaper problemer der oppe, er det definitivt. Men jeg har i alle fall konkludert med at det ikke er eksotiske og esoteriske tiltak som skaper go'lyden. Gode valg av komponenter og raus dimensjonering er mulig å få til selv, men uten mine gode venner her inne har jeg nok svirret rundt som en hauløs høne i lang tid framover og aldri funnet døra. Nå vet jeg mye mer om hvor de beste krigene vinnes.

    Tusen takk alle sammen - nå skal jeg vaske alle kroppens hulrom slik at ingen inntrykk stenges ute før jeg går opp igjen og setter meg ned og nyter og nyter dette deilige anlegget som garantert havner i kategorien for øl- og pølsepriser.

    Tusen takk for hjelp alle saman.

    BB
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.127
    Antall liker
    2.766
    Sted
    Portugal
    Du mener ikke flere i dag?

    Klar 15 i morgen?
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tenkte jeg skulle si i fra om fasefeilen, men så tenkte at det var like grei at du fant ut dette på egen hånd;)
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.181
    Antall liker
    1.484
    Siste bilde fra loftet på ei stund

    Vis vedlegget 333216

    BB

    Hei
    Jeg tror det er mange som meg som har fulgt denne tråden siden beynnelsen, uten å ha bidratt med innlegg og kommentarer. På egne veier vil jeg takke for lærerik info og omfangsrik bildedokumentasjon, og håper at det vil fortsette i lang tid framover.
    Steen
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Steen;
    Ingen fare for noe annet - mange rom som trenger lyd her i huset pluss omgjøringer og nye prosjekter.
    Fint for en pratesjuk tulling at noe faller i smak selv om masse går på skeiva.
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Gratulerer så veldig mye med særdeles godt gjennomført lytteromprosjekt! Bøyer meg i trestøvet. Er Henne fornøyd?
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hva med horna ?

    Sikkert snart et legendarisk spørsmål på linje med HEL sitt: Hvor deler du ? :rolleyes:


    Det har vært en fornøyelse og lese om ditt Loftsprosjekt, om veien og målet. Og alt du har lagt i det hele.
    Du nådde målet ditt! (jeg har tryna på målstreken) Og det var mer enn jeg faktsk trodde til tider ;)
    Med 100 andre høyttalers som skulle bygges så var jeg vl noen ganger itvil om det hele skulle ende med noe som helst..... :rolleyes:
    Og med god lyd og med et nydelig loft, så håper jeg at du får mange flotte timer der med god musikk.

    Nyt livet BB - det er neimen ikke sikkert det kommer i reprise......

    /JR
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Ja dette ble godt i overkant av hva jeg hadde forventet. Fra å låte litt bæsjete, endte dette opp i full lykke. Henne var forferdelig jobbsliten i går og har ikke hørt ennå.

    Dåbbel;
    Livsnytelse er det aller viktigste - av det kommer absolutt alt det andre positive - kloke ord.

    Ca 95, 700 og 7000 med litt forskjellige flanker.

    Hva har skjedd hos/med deg - ta det gjerne på PM om du ikke ønsker å flashe?

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Nei! Dette er for sløvt.
    Nå er det på tide at du tar deg sammen. Jeg krever at JEG blir inspirert og motivert av denne tråden.
    Kanskje for lang ferie Hr Ob ?
    Bra skolen starter snart . Fint at du får satt 12 mann i arbeid for å holde diy takten høy nok for at jeg skal komme med ros ;)
    Arild
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Arild;
    Ref post 5630 - bare keep it coming - ros er det alltid plass til - berettiget eller uberettiget - jeg ser ikke forskjell.
    - nye mellombasshor er in the tenking allerede - to sett hvitinger skal få ny og den seksieste innpakningen jeg kan få til pluss at det ligger noen elementer rundtomkring som svir noe alldeles forferdelig i baklomma.

    Men jeg må nok legge ut et og annet garasjesalg om jeg skal overleve sammen med Henne videre. Mye av mannens inntak blir for fort for mye for en kvinne. Dette gjelder spesielt på ildvann- og høyttalerområdet - you know or har vært der?

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Arild;
    Ref post 5630 - bare keep it coming - ros er det alltid plass til - berettiget eller uberettiget - jeg ser ikke forskjell.
    - nye mellombasshor er in the tenking allerede - to sett hvitinger skal få ny og den seksieste innpakningen jeg kan få til pluss at det ligger noen elementer rundtomkring som svir noe alldeles forferdelig i baklomma.

    Men jeg må nok legge ut et og annet garasjesalg om jeg skal overleve sammen med Henne videre. Mye av mannens inntak blir for fort for mye for en kvinne. Dette gjelder spesielt på ildvann- og høyttalerområdet - you know or har vært der?

    BB
    Nå.. Vet ikke. Tror du blir lat av for mye ros jeg da ;)
    Tror jeg må få startet underskriftskampanje, se til å få stoppet detta.
    Kult at det kommer flere spennende prosjekter. Følger med. Leter desperat etter noe jeg kan briljere med... Hehe.
    Er nok som deg, godt over snittet heldig med valget av bedre halvdel. Jeg har urovekkende frie tøyler. Min utgave av Henne er til og med på å finansiere enkelte av mine stunt. Senest i går betalte hu halvparten av et par akustikk plater med trykk på. :)
    Mener å huske at jeg også muligens har fått spørsmål om hvor lenge enkelte hifi stasj skal stå i stua. Men da er det retro som blir hakket på. Er nok viktig å pleie /moderere inntak av duppedingser. Mk2 Henne utgaver er ikke lett å skaffe.
    Med Italiensk Mc, utpreget bil interesse (Blir snart nybil som matcher stedet jeg jobber på også snart), og bruker penger over evner på hifi, så skal jeg prise lykken for at jeg ikke er ungkar.. :)
    Mvh
    AD
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Atle;
    Ja dette ble godt i overkant av hva jeg hadde forventet. Fra å låte litt bæsjete, endte dette opp i full lykke. Henne var forferdelig jobbsliten i går og har ikke hørt ennå.

    Dåbbel;
    Livsnytelse er det aller viktigste - av det kommer absolutt alt det andre positive - kloke ord.

    Ca 95, 700 og 7000 med litt forskjellige flanker.

    Hva har skjedd hos/med deg - ta det gjerne på PM om du ikke ønsker å flashe?

    BB
    Det var jo de frekvensene jeg satte opp første gangen som de neste gjestene sa var helt feil??
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Husker ikke hva som ble gjort og hva som ble sagt og hvem som har "rett" og hvem som har "galt".

    Poenget er at du stilte opp og brukte tida di til å hjelpe meg videre med noe jeg bare så vidt har begynt å skjønne litt av. JoHoo satt også mange timer på Loftet og vi skrudde kanskje ikke noe i det hele tatt men jeg fikk innspill på og vi gjorde noen omstillinger og snakket om hva som var bra og hva som var værre. Suverent det også. At en gammel grinebiter stikker innom og sier at dette låter dritt og at jeg ikke kan sitte å hære på sånt, er også en berikelse. Om man skjønner dette er i beste mening og at han er en overvennlig sjel, kan man ikke annet enn digge sånne ærligheter. Alle bidrag drar så avgjort i positiv retning og hjelper meg til å danne meg en mening om hva jeg foretrekker og ikke.

    Å skru sammen sine egne saker og gjemme det i lønnkammeret er så definitivt en ensom gesjeft. Noe av det mest positive med denne hobbyen, er alle de man blir kjent med i godt voksen alder. Pur ung er det lett å skaffe seg varige vennskap - har en hel haug av disse. Problemet er at de fleste er spredt for alle vinder. Inni denne boblen, Hifisentralen, har jeg fått utrolig mange venner og enda truffet enda flere som er på fart inn i denne kategorien med full brøstkasse. Disse er helt klart tilstede i livet mitt og betyr faktisk en del.

    At man er relativt taletrengt er en dårlig lyte hvis man er redd for å servere kræpp. Masse av det jeg har gjort i det siste, gjør seg best på vei ned avløpet, men jeg har lært en masse av alt dette og er på vei videre. Og jeg trenger en masse påfyll, hjelp og kunnskap underveis, så det er bare å fortsette å stikke nakken fram. Dynging er ikke vår stil men at man er uenig, er stort sett bare sunt.

    Ny invitasjon er herved lagt ut til både deg og både til de som måtte ha lyst til å stikke innom for en lytteslarv. Det er ganske sikkert at jeg nå har fått til og fått hjelp til å lage noe som langt overgikk hva jeg trodde var mulig bare for et-par år siden.

    Og det er ikke min feil.

    BB
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.456
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har du også gjort nye målinger og justeringer med Diracen?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Nei.
    Har ikke rukket det ennå. Ikke bare det heller, for jeg vil la greiene "sette seg" først.
    Sluket og jeg kom sent hjem i gårkveld etter hardcore rekeaften og våknet på skeiva i sofaen der oppe i tretida i natt før jeg skled under fuglefjæra.
    Ren og skjær nytelse - bare godt å la seg henrive - beste go'følelsen i gata, garantert.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn