MusicBear;
Ikke sikker på (les: aner ikke) hva du baserer konklusjonenen dine på, men vi er nok av to forskjellige skoler, du og jeg. Det kan hende at du legger en annen mening i begrepene dine enn jeg gjør, men det blir så stor sprik i det jeg oppfatter som din oppfatning mot min at det nesten er litt for vanskelig å argumentere.
For det første må man være kirurgisk når man kategoriserer i sort/hvitt - mangel på dette kan være grunnen til at jeg kan ha mistolket deg. For det andre så er det så mange luringer med svært magert erfaringsgrunnlag som uttaler seg i det vide og brede og har fullstendig entydige svar at jeg blir superskeptisk momentant.
Å tro at PA-elementer er ”grovere” i den forstand at de er produsert mer lemfeldig eller med større toleranser enn sk ”hifi-elementer”, dvs de en bare finner i mindre hjemmesystemer, er etter min mening helt feil. Noen av de aller fineste driverne som hjemmelydgutta sikler etter, er nettopp de som startet sine liv som PA- eller monitorelementer, nettopp pga byggekvalitet.
Bla derfor, makter jeg i prinsippet ikke å finne begrensninger for bruk av kvalitets-PA-gear i heimen. Motsatt blir det helt motsatt – få ”hifi-drivere” vil levere og overleve et liv på veien. Derfor blir det i mitt øre å si at PA-lyd er på vei mot HiFi, også ganske så feil - eller kanskje feilformulert. Fysisk størrelse/vekt er uløselig knyttet til transportkostnader og hver forsterker-watt koster mindre og mindre. Inni her vil du finne de beste svarene for hvorfor stæsjet blir mindre. At de store gutta har hatt tid og råd til å utvikle flotte EQ-løsninger, dog med med relativt høy brukerterskel, har heller ikke bremset denne utviklingen. Dette må ta størstedelen av støyten for den utviklingen som vises i øyet.
Dessverre er dette relativt dyre løsninger, men heldigvis er det noen gærninger i Nederland, Danmark, Hong Kong og Australia som lager så gode regnertykker at vi også kan få smake på godsakene uten at det går ut over såå mange av julegavene til ungene.
Mange av de store gutta, så som Eighteen, har en haug av GDS-løsninger på hjemmesidene sine, så om en absolutt ikke må ha det sleekeste av det sleekeste og heller er ute etter de reale ballesparka, kommer man ikke utenom størrelse - helst i areal, nesthelst i antall. Lupen kan man med god grunn og samvittighet legge bort - andre høyt spesialiserte luringer har allerede gjort dette for oss og gjort det langt bedre enn 99,99% av luringene her på bjerget noensinne vil makte - bare å legge brøstkassen på og la det stå til.
BB