Hei Per Morten
2251 skal jeg kjøre i et et konisk mellomtonehorn etterhvert - med aktiv deling og et eller annet både under og både over. Kanskje basskassene til Thohaug under...
Jeg har allerede et par 2118 som skal inn i minimale volum som mellomtonedrivere. 4538 i Seos skal oppå dette.
Skråkassen med Eighteen 15" får ta seg av bassen her. I dette oppsettet hjelper Grelv meg med delefilter. Midt imellom kanskje og ganske sikkert kommer det en analog miniDSP-Dirac i denne kjeden.
Dette siste oppsettet har jeg himmelhøye forventninger til, og jeg håper det tar meg litt tilbake til de svære stuehøyttalerne jeg har siklet på siden syttitallet. Fet og tørr bass, fyldig mellomtone og smuut diskant. Litt lørvete i kantene og nok pulver i, til å riste nytt liv i en gammel skrott.
Det nytter ikke å gjengi en bassgitar eller - tromme med trøkk uten onkli membranareal og motor - dette må folk begynne å skjønne. Det må bli kompromisser på kompromisser - og det er nesten en free lunch. Ikke så pyntet og dandert, men det smaker faen så godt. Og man vil bare ha mer og mer. Det gir seg ikke.
BB
ok - jeg ble litt forvirret ( enda mer enn vanlig..) , men med to oppsett under opprulling samtidig lysner det i allefall litt.
Det var jo her jeg snoket litt - som du sikkert skjønte:
"2251 skal jeg kjøre i et et konisk mellomtonehorn etterhvert - med aktiv deling og et eller annet både under og både over."
Godt og høre at du vil ha noe både over og under - enig i det , blir litt spesielt med bare en mellomtone !
Jeg følger spent med , årsaken er jo at det er unødvendig at fler lager koniske mellomtone horn til 2251 for så å finne ut at andre ting fungerer bedre, førstemann til mølla blir jo sittende med svarene . og du virker langt mer aktiv enn de fleste.
Vi har jo alle en fantasi om hvordan NESTE system skal spille, jeg driver jo med mitt, men ser nesten like mye frem til dagen da jeg kan starte med en slags old School JBL monitor med tvist ( ! ) med omtrent samme klangideal som du beskriver , gjerne med passiv drift - en utfordring !
mvh per morten