Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hva - enda en vantro?
    Håper knefallet blir fryktelig, fryktelig vondt.
    Men etterpå blir alt så mye, mye bedre.
    Tida er nå - kobberprisene et time high for tida, så vent ikke for lenge med å få det veid og smelta om.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    slowmotion;
    Ikke vær overrasket at noen beit på - åta la du selv ut.

    Ærlig talt, så er jeg impregnert over dere gamlekara som har den utholdenheten dere har. Andre impregnering er den kunnskapen som må til for å få noe så håpløst som et passivt system der så mange hensyn må hensyntas, for å spille som de beste gjør. Et av de beste jeg har hørt, er skam å melde, passivt.

    Tror med full overbevisning imidlertid at ikke så mye blir borte i det siste aktive leddet kontra et analogt tilsvarende mtp hvor mye bittene og bytene har blitt herja med forut. Tror dette har like mye betydning som strømkontakter fra Furutech og kilotunge strømkabler har for framføringa av volten sett i lys av hva den stakkars strømmen har måttet gjennomgå før den endelig kom fram til Elko-kontakten. Og at jeg ikke får meg til å høre eller tro at anlegget spiller med ny autoritet, åpenhet, basskontroll og livlighet etter å ha fått denne audiofile makeoveren må enten skyldes dårlig hørsel eller etellerannetannet.
    Who knows?

    BB
     
    Sist redigert:

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.438
    Antall liker
    3.328
    Unge mann, jeg drev med digital deling i 2002 eller 2003. :)


    Men det er tankevekkende at de beste anleggene jeg har hørt, bruker analog deling
    (og selvfølgelig bruker de beste anleggene jeg har hørt hornhøyttalere) .

    Og med de "beste jeg har hørt" så mener jeg de anleggene man husker i lang tid etterpå.
    De anleggene som gjør inntrykk.

    Jeg sier ikke at digital deling er feil, lang derifra. Det er minst 144 perfekte måter å gjøre ting på.

    Men for meg personlig ...... så er det noe med analogt. Noe jeg ikke kan forklare.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    problemet er å lage en god adapter
    men det krever bare litt tålmodighet...mitt mellomnavn :cool:
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Er det eneste grunn til at de ikke brukes, eller er det andre issues? Hvilket område er de beregnet på?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    slow;
    2003..., det er lenge siden det.

    1983 er enda lenger siden og forskjellene er svære fra da, etter det jeg tror inni hodet.
    Jeg ser meg aldri tilbake i hvert fall, og kommer nok aldri til å få vite hvordan mine passive hornsystem kunne lått.
    Men i riktig sammenheng, i en kompakt faselineær konstruksjon, duger jo passivt herfra og helt til månen.

    BB
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Er det eneste grunn til at de ikke brukes, eller er det andre issues? Hvilket område er de beregnet på?
    det var bare det og at vi gikk videre
    ble egentlig aldri konkludert, da de var tiltenkt BMS4592, som vi ditchet
    3-350 og oppover til 3-7K
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ser du har gjort noen nyinvesteringer på elementfronten, ser for meg ut som du er på rett spor, masse fiiine biter som du garantert vil få glede av. ( har de samme bitene liggende her ! )

    Tenker du 2251 som nedre mt 300/400 - 1200/1500 , eller kjøre 2451 ned til FLH ( 2220)


    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hei Per Morten
    2251 skal jeg kjøre i et et konisk mellomtonehorn etterhvert - med aktiv deling og et eller annet både under og både over. Kanskje basskassene til Thohaug under...

    Jeg har allerede et par 2118 som skal inn i minimale volum som mellomtonedrivere. 4538 i Seos skal oppå dette.
    Skråkassen med Eighteen 15" får ta seg av bassen her. I dette oppsettet hjelper Grelv meg med delefilter. Midt imellom kanskje og ganske sikkert kommer det en analog miniDSP-Dirac i denne kjeden.

    Dette siste oppsettet har jeg himmelhøye forventninger til, og jeg håper det tar meg litt tilbake til de svære stuehøyttalerne jeg har siklet på siden syttitallet. Fet og tørr bass, fyldig mellomtone og smuut diskant. Litt lørvete i kantene og nok pulver i, til å riste nytt liv i en gammel skrott.

    Det nytter ikke å gjengi en bassgitar eller - tromme med trøkk uten onkli membranareal og motor - dette må folk begynne å skjønne. Det må bli kompromisser på kompromisser - og det er nesten en free lunch. Ikke så pyntet og dandert, men det smaker faen så godt. Og man vil bare ha mer og mer. Det gir seg ikke.

    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    Hei
    Det nytter ikke å gjengi en bassgitar eller - tromme med trøkk uten onkli membranareal og motor - dette må folk begynne å skjønne. Det må bli kompromisser på kompromisser - og det er nesten en free lunch. Ikke så pyntet og dandert, men det smaker faen så godt. Og man vil bare ha mer og mer. Det gir seg ikke.

    BB
    HA! Der er du busted! Dette skal jeg bruke mot deg til noen knekker fingrene mine for å unngå at jeg nett troller deg!

    Da forstår jeg endelig hvorfor sanger som Claire, saddest song. Buena etc fra Morpine ikke funker hjemme hos deg.. Hehe
    Endelig en forklaring på hvorfor du oppgraderer.
    A
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Arild;
    Høy temp på morralvisten?
    Jeg bruker det jo allerede mot meg selv- hvorfor skulle jeg engste meg?
    Mitt liv - min lære. Hvorfor skulle jeg debattere dette når jeg ikke har noen intensjon om å misjonere menbare å beholde den indre godfølelsen?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Birger;
    Jeg har ikke TAD eller andre drivere med faseplugg.
    Dessverre, må jeg si.
    Men ila dagen kommer det nok et-par andre svisker.
    The Kid has taken the sake.
    BB
     

    ArildD

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    1.369
    Antall liker
    740
    Sted
    Akershus
    Torget vurderinger
    22
    VÆRSÅSNILL la oss Krangle OB.. ;)
    Det er lite som er så spennende som sinna folk fra Nord. :)

    Amerikanerne har helt klart skjønt det; There's no substitute for cubic inches.
    Kan man gå større. Do it. Påberoper meg dog retten til å grine litt over at du ikke omfavnet Morphine.
    At jeg la det på Anlegget ditt. Var lavmål. Og jeg gjør det gjerne om igjen :)

    Mvh
    Morphine misjonær.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Okidoki.
    Har denne faseplugg eller riktig geometri?
    I så fall gjør det jo saken overkommelig.

    Så lurer jeg på en ting...
    Er Truextent-membranene av beryllium og/eller fins det BE-pessar utenom disse?

    BB
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Birger;
    Jeg har ikke TAD eller andre drivere med faseplugg.
    Dessverre, må jeg si.
    Men ila dagen kommer det nok et-par andre svisker.
    The Kid has taken the sake.
    BB
    Du handler vel inn som en full sjømann, så et par skikkelige drivere fra eller til spiller vel ingen rolle? :cool:
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hei Per Morten
    2251 skal jeg kjøre i et et konisk mellomtonehorn etterhvert - med aktiv deling og et eller annet både under og både over. Kanskje basskassene til Thohaug under...

    Jeg har allerede et par 2118 som skal inn i minimale volum som mellomtonedrivere. 4538 i Seos skal oppå dette.
    Skråkassen med Eighteen 15" får ta seg av bassen her. I dette oppsettet hjelper Grelv meg med delefilter. Midt imellom kanskje og ganske sikkert kommer det en analog miniDSP-Dirac i denne kjeden.

    Dette siste oppsettet har jeg himmelhøye forventninger til, og jeg håper det tar meg litt tilbake til de svære stuehøyttalerne jeg har siklet på siden syttitallet. Fet og tørr bass, fyldig mellomtone og smuut diskant. Litt lørvete i kantene og nok pulver i, til å riste nytt liv i en gammel skrott.

    Det nytter ikke å gjengi en bassgitar eller - tromme med trøkk uten onkli membranareal og motor - dette må folk begynne å skjønne. Det må bli kompromisser på kompromisser - og det er nesten en free lunch. Ikke så pyntet og dandert, men det smaker faen så godt. Og man vil bare ha mer og mer. Det gir seg ikke.

    BB
    ok - jeg ble litt forvirret ( enda mer enn vanlig..) , men med to oppsett under opprulling samtidig lysner det i allefall litt.

    Det var jo her jeg snoket litt - som du sikkert skjønte:

    "2251 skal jeg kjøre i et et konisk mellomtonehorn etterhvert - med aktiv deling og et eller annet både under og både over."

    Godt og høre at du vil ha noe både over og under - enig i det , blir litt spesielt med bare en mellomtone !

    Jeg følger spent med , årsaken er jo at det er unødvendig at fler lager koniske mellomtone horn til 2251 for så å finne ut at andre ting fungerer bedre, førstemann til mølla blir jo sittende med svarene . og du virker langt mer aktiv enn de fleste.

    Vi har jo alle en fantasi om hvordan NESTE system skal spille, jeg driver jo med mitt, men ser nesten like mye frem til dagen da jeg kan starte med en slags old School JBL monitor med tvist ( ! ) med omtrent samme klangideal som du beskriver , gjerne med passiv drift - en utfordring !

    mvh per morten
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.076
    Antall liker
    2.907
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "Jeg har ikke TAD eller andre drivere med faseplugg.
    Dessverre, må jeg si."

    Er det ikke en faseplugg på supravoxene dine? eller bruker du de som "buttplug" om dagen?
    myke fine gåsedun i membranen er det og....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Per Morten;
    Vi hjelper hverandre - Du skrubber min og jeg skrubber din. En ekte Gentlemens Agreement,

    Så til deg, Vegrd, Kolsås' førstebestiger.
    Jo, da jeg har Supravox 1, 2 og 3 - den siste, den samme som du har, har buttplugg, men det ble så innigranskauen ondt i ræva da membranet kom ut og slæppa meg under utforskinga av hulrommet.

    Har gått over til tre- og firetommers pessar-membraner. Mye smutere til dette bruket enn noe annet.


    Leif;
    Har bare 2450 og ikke engang SL!!!

    BB
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Per Morten;
    Vi hjelper hverandre - Du skrubber min og jeg skrubber din. En ekte Gentlemens Agreement,

    Så til deg, Vegrd, Kolsås' førstebestiger.
    Jo, da jeg har Supravox 1, 2 og 3 - den siste, den samme som du har, har buttplugg, men det ble så innigranskauen ondt i ræva da membranet kom ut og slæppa meg under utforskinga av hulrommet.

    Har gått over til tre- og firetommers pessar-membraner. Mye smutere til dette bruket enn noe annet.


    Leif;
    Har bare 2450 og ikke engang SL!!!

    BB
    Første "skrubb" fra min side ville være å anbefale 1,5" exit, hvis du da ikke tenker og begrense øvre delehz på 3 khz. Og det er jo i hele området opptil 10 -15 khz at 4" med be har en unik gjengivelse. Selvsagt rom for uenighet, men uansett ment i beste mening.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Bare forvrengningsmåling og den var lav!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    null respons
    sendte ny mail i dag så får vi se
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Noe har da skjedd de siste årene hos JBL:
    "PT Waveguide Performance Benefits:
    • Smoother frequency response. With JBL’s
    2451SL compression driver frequency response
    of
    +-1.0 dB is realized, with minimal equalization,
    on many PT waveguides.
    • Electrical Impedance is smoother, and is free of
    typical “high-Q” peaks that compromise passive
    crossover design, and indicate difficult throat
    loading of the compression driver.
    • Advanced constant beamwidth and directivity is
    achieved.
    • Wide coverage angles are achieved without
    compromise. PT waveguides may be as wide as 120
    ° x 120°, but do not have rough frequency
    response, severe electrical and impedance
    anomalies, or poor acoustic loading.
    • Harmonic Distortion is minimized to allow the
    maximum SPL capability of the compression
    driver to be used to its full advantage without a
    harsh “horn sound”.
    • A continuous transition from the transducer exit
    to the rectangular or square waveguide mouth
    ensures uniform projection in the intended
    coverage area."
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Emo;
    Der er løsninga på permortens skrubb. Dæven så flink du er.
    Vi finner en metallfreser som kan lage 2", 1,5" og 1,4"?

    1,4" er etter det jeg har forstått, nærmest en standard i dag.

    Horna/guidene til JBL er målet, men jeg har overhodet ikke lyst til å dø før jeg har laget noen Iwataer.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    ArildD;
    Såg innlegget ditt (6137) først nå.
    Ikke krangling - det trenger vi ikke. Men jeg skjønte ikke dette med Morphine - synes det er tøft med sax, bass og trommer spilt slik akkurat slik de gjør. Klarer imidlertid ikke seks skiver på rappet - er ganske mett etter ei plate.

    På syttitallet hørte jeg ganske mye på ei britisk gruppe som het Backdoor - samme besetning - har du sjekket disse ut?

    Torsdag ser ut som en fin dag for besøk - ta med en pinne med masse av sine favorittskiver.
    Ser fram til dette.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Så en liten takk til Emuen - har ikke hatt anledning til å gjøre det før nå.

    Vi har denne uka holdt på med de nye skoleproduktene som skal kjøres på femaksen. En del av dette var å tegne disse i 3D og der føler jeg sterkt at BSolid går i taket relativt hurtig. Har egentlig sett dette for lenge siden og har allerede luktet lenge på et-par andre programmer. Din håndtering av Solid Works har gjort at jeg kommer til å legge inn en søknad om en skolelisens på dette.

    Tror egentlig kurseren sto relativt fast med modelleringen av de to horna du overtok, mens du løste dette på strak arm.
    Takk for hjelpa - men regn med at jeg kommer til å komme grinende til deg når jeg står til knes i gjørma.


    Så en liten stemningsrapport fra Filefjell:
    Gutta holder på med maten på kjøkkenet - rype fra 2009 og en eller annen annen storfugl jeg ikke husker navnet på lenger er under brasering. Grugleder meg litt til å spise hjertet som også er på menyen.

    Lang tur langs Kongeveien ble det i dag - dæven for en natur noen har dekt dette landet med. Norge må være det flotteste enten man bruker det på kryss eller tvers.

    En god helg til alle dere mine nye, gode venner.

    BB
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Moro å høre BB! Det er lett å favorisere den programvaren man et mest vant til, men den kontakten jeg har med brukermiljøet gjør meg ganske sikker på at SW er intuitivt, lett og ikke minst er den lett å lage produksjonsunderlag med!

    De konverteringene jeg kjørte for deg er helmanuelle, men var gjort på minutter. Kanskje vi skulle tatt et lynkurs kombinert med lån av dirac? :)
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.287
    Antall liker
    6.608
    Da har du fått underlaget for Yuichi også, BB.

    Yuichi  IWATA.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn