ArildD;
Det er ikke noe som heter snylting - jeg har lært en masse og fått opp øynene for minst like mye takket være dette forumet. For meg har Hifisentralen gitt meg utallige timer med storkos, irritasjon og læring.
I tillegg til at jeg ikke kan nok om dette og langtfra kan argumentere for det ene eller andre, er dette grunner til at jeg ikke legger meg frampå med gode råd. Alt for mange har jeg sett, gjør det - neste uansett hva det skal være. Jeg skal kortest mulig fortelle deg litt om to produsenter som representerer to forskjellige retninger - hvilket du går for, er din haupine.
Null peiling på JBL, men det er det en masse av her inne - garantert den produsenten som har bidratt til den begeistringen vi som har fått smake på stor lyd, føler. Eighteen Sound har jeg derimot snart brukt et berg av og. Beyma må jo også være en annan kandidat. AE er jo kjent og det fins en masse andre.
Her er en link til Eighteen sine bassider
Ferritt:
Ferrite woofer - Low Frequency transducers
Neodymium:
http://www.eighteensound.it/PRODUCTS/Products/CatID/8/Low_frequency_Neodymium_speaker__Transducers
Thomas (Thohaug) har født en bassløsnig basert på en attentommer som jeg holder på å bygge til skolen. Du kan jo snakke med ham og knebe ham om tillatelse til å bruke beregningene hans - tror ikke det koster deg skjorta. Det ligger noen bilder og tegning, tror jeg, av disse lenger fram i tråden. Disse er konstruert på en sånn måte at de kombinerer to systemer jeg ikke lenger husker hva kaltes og skal lade fett nedover og antakelig gi nok og vel som det nedover. Kassa er ca seks desimeter alle veier.
Royene til Seas er også et vanvittig godt basselement etter sigende. Tredve til førti liter i lukket kasse er hva disse krever for å gi bra pulver nedover. Langslagsbasser.
Lykke til på reisen - men reis ikke langt, for vi sees til uka.
BB