Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    4.667
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Tenker du på den konstruksjonen som var beskrevet i franske L'Audiophiles diy sider på 80-tallet?
    Her hvilte en undertallerken mot to motpols diskantmagneter.
    Som ung sjømann ble jeg godt kjent med diverse typer rom i Karibien.
    Mer rom-fart(h): Den rimeligste var brun og smakte minst motbydelig når man skylte bort smaken med øl.
    Den transparente vi får (kjøper) på polet er den edleste fra rom-folket-- eller romlingane var det visst.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    SvErD;
    Jepp og førsteprisen går til deg; En ukes fottur i Jotunheimen - Grattis!
    Det er Verdieren jeg tenkte på. Den er massiv med en svær tallerken som sikkert greier å destruere hvilket som helst magnetfelt. Tror imidlertid at det ikke skal rare greiene til for å spre magnetismen, om trua fremdeles ikke er der så er løsninga to supermagneter i bunnen av spindelen. Enkelt å lage høydejustering for å tilpasse skyvekrafta er det også.

    Willy;
    Tror du har vært borti mye rart på tross av at du virker kjernesunn - bedrar skinnet?

    Leif;
    På den nyeste innkjøpslista - håper at du ikke lurer meg

    Zacapa.jpg


    - tarrun' bar eller hva trives du mikse den med?

    BB
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Den skal (MÅ) nytes bar som du ville gjort med en fin XO. Min favoritt !
    -m
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Såpass?
    Kryssnull kan være bra saker. Polet er vel stengt i morgen så jeg får ta meg en tur innom over helga - skal nytes.
    Håper dere har edrueligere smaksløker enn grappagutta - der er jeg virkelig skeptisk.

    Vidar, du må på banen og tipse!

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lært den bort til mange etter at jeg fikk den i presang fra den forrige sjefsdesigneren hos Audio Note som er en dansk venn av Gary Dews
    spør bare Jim.I.Henriksen....han tester den litt dyrere varianten på hytta i Rauland i kveld...
    bar som en cognac ja....
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Nydelig flaske men den er ikke så svær som den er gammel - hva er grunnen til det - smaken eller prisen?

    Leif;
    Blir nok en flasche rohm schnell.

    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    folder.jpg


    passer perfekt med denne som Siri fikk av meg til jul.....som hun sa nå som jeg spiller den: sjelden en plate er like bra tvers igjennom!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en flaske av Ron Zacapa i presang sist bursdag, skikkelig gosaker, bare å glede seg:) Selvfølgelig ikke helt på høyde med Picolit grappa;)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Prisen har noe med flaskevolum å gjøre:) Jeg fikk for ca ti år siden en 0,25l av en annen picolit og den kostet ca 600,- i Italia
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fælt så belevne dere er - tok en sneak peek som kjappast på ho derre Abbey og jaggu hørtes ikke det bra ut, det også.
    Livet kommer til å by på godiser framover - begynner å bli verdt å leve, sann.

    Vidar;
    Ante meg det. Du får holde av bunnskvetten på noe godt, så forsøker jeg hjemme hos deg neste korsvei.

    BB
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.457
    Antall liker
    3.709
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Tester brunskvetten nå (Ron Z) slett ikke værst:) Dårlig med picolit om dagen:(
    Mvh
    Visepresident i Grappakara
     
    Sist redigert:

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    SvErD;
    Jepp og førsteprisen går til deg; En ukes fottur i Jotunheimen - Grattis!
    Det er Verdieren jeg tenkte på. Den er massiv med en svær tallerken som sikkert greier å destruere hvilket som helst magnetfelt. Tror imidlertid at det ikke skal rare greiene til for å spre magnetismen, om trua fremdeles ikke er der så er løsninga to supermagneter i bunnen av spindelen. Enkelt å lage høydejustering for å tilpasse skyvekrafta er det også.

    Willy;
    Tror du har vært borti mye rart på tross av at du virker kjernesunn - bedrar skinnet?

    Leif;
    På den nyeste innkjøpslista - håper at du ikke lurer meg

    Vis vedlegget 357438

    - tarrun' bar eller hva trives du mikse den med?

    BB
    Bar.......eller en isbit. Jeg foretrekker den ofte med en isbit......synes det fremhever den runde gode smaken! :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Til matlaging. Til nød.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Ja der er vi på linje, den smaker blæh! som du påpeker.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Skjønner ikke hvorfor du skal være så jævla snobbete?
    Stresse med å leve over evne.....
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Kan trøste deg med at jeg hverken drikker eller lager mat med rom! Går bare ut over evne til å catche poenger og sånt.
    Har et par flasker i kjelleren, gaver fra mange år tilbake. Bor jo ikke så langt unna Rasta så skulle det dukke opp en Rastafari eller tre så har jeg i hvert fall en dram å by på!
    Her går det mest i gratis springvann og jukseøl billig kjøpt inn på svenskegrensa. Gir lite poeng i snobbeklubben dessverre :( men når litt av hobbyen er å leve under evne så funker det fint! Har ikke havseier heller - slike dyre saker må jeg nok la seile sin egen sjø.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    faktum er at den er god og det er det mange som synes
    så får du holde deg til den bleike dessertvinen din
    mvh
    Leif
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Meningsutveksling Lencoprosjektene
    Plinthet blir todelt - nedre del har jeg så langt planlagt skal bli sort mens jeg er usikker på hva som blir fint øverst. De synlige chassisdelene på drivverket blir antakelig også sort. Om noen har noen kvalifiserte synsinger, settes det stor pris på herfra - gjerne med bilder i bagasjen.

    Her er en skisse av hjørnet

    Lenco L75 Plinth-hjørne.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Ebola drivved er ganske tøft. Alt. kvistfri furu selvsagt.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Furu er toppen - ebola er jo utryddingstruet og sikkert svarte- eller rødlistet.

    Rean din;
    Plukker fram fire fin-fine bilder fra Julepakkeåpninga 2015 MkII. Rykende varme for noen dager siden, fra det veldige formålet ditt. Arig gjensyn med noen gamle helter og noen som har kommet til.

    Var innom OVK-rean inkognito, men hva kan man gjøre - ingen plater, null medlemsskapsmulighet.
    Men nå har jeg en haug!

    1417.jpg


    1418.jpg


    1419.jpg


    1420.jpg


    Noen av de durkdrevne må jo blingsa litt her og der - mange skjønnheter.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Da er hornstacket på loftet historie.....

    OB begynner å forberede midtsommernattsdrømmen på Senja
    - et par sånne flytter inn i stua til sommeren

    Quad ESL 2905.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Rolf;
    Like godt som kjøpebrennvin. Du skulle vite like godt som jeg hvor ettertraktet det er på sagaøya.
    Stikker du innom til sommeren?
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.340
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så fremst du allierer deg med det lokale helsevesen, så er det en plan.
    Du og eg på sagaøya samtidig er jeg redd for at får blodet til å bruse så det må årelates i stor stil ;)

    Angående kjøpsprit, så kom jeg til å skryte av en kar på ainndagsfæst på Solglimt en gang sia han hadde så djævelsk god heimbrent.
    "Skulle bare mangle det", sa han, "Den e kjøpt på polet!"
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Rolf;
    Solglimt har forferdelig høy scene.
    De som tror at den ekte stagedivinga oppstod på de Britiske øyer må tro om.
    Den kom til Troms allerede på slutten av syttitallet. Uten menneskepute.
    Husker at scena på Solglimt (Skøelv, formoder jeg - eler var det Sollia??) er Troms' høyeste (minst meteren fra scena ned til gulvet) - forferdelig smell når man landa på borsyra som kjentes mange dager etter at man ble edruifisert. Husker så vidt at Jonas Fjeld spilte der da. Flying saucersperioden - sikkert derfor man ble overveldende motivert-
    God himkok var da sidestilt med de beste soppartene på markedet.

    Tror vi klarer oss uten Hjemmehjelpa - vi ender sikkert i ei eller annen vasstom veigrøft og der er vi trygge - kjenner alle de aller beste rasteplassene der.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    En kinamann hadde vært innom med to voltmetre ila dagen.
    Da var det bare å begynne å borre og modde for voltavlesning på fronten av baflene til EXC-ene

    110.jpg


    111.jpg


    112.jpg


    113.jpg


    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.989
    Antall liker
    13.429
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tøft
    men likevel: legg inn en enkel bryter så du slipper å se det meteret lyse hele tiden
    trenger bare en enkel enpol av-på på ene ledningen
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Leif;
    Godt tips - will do - det kan bli slitsomt.
    BB
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    1.484
    Før du går i gang med ditt Lenco plint, ville jeg sjekke ut de utallige varianter det finnes allerede. IMHO er de peneste de som har fjernet alt overflødig metall base, og kun framstår med synlig tallerken. Jeg er dog sikker på at du uansett kommer til å vise oss alle et resultat, i samme klasse som alt det andre du har bedrevet.

    PB270698.jpg

    Bilde lånt fra nettet.

    Min egen erfaring med Lenco er forøvrig å kutte ut alle fjører, og plassere på godt avkoblet vegghylle i solidt plint.
    Godt nyttår.
    Steen
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Steen;
    Takk for innspill fra en erfaren Lenchoer. Jeg kan nok ikke basere avdempingen på en vegghylle siden jeg ikke vet hvor disse spillerne blir stående etterhvert. Men jeg lager tunge og delte dobbelplinth, i prinsipp slik du har gjort med spilleren din - med noen superhemmelige avdempingsremedier som en audiopusher hertillands er iferd med å innfase.

    Hadde forresten en spiller tidlig, tidlig, på nittitallet, basert på en Rega med RB300, som er kliss likt den du har. Fikk skikkelig flashback.

    BB
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    1.484
    Steen;
    Takk for innspill fra en erfaren Lenchoer. Jeg kan nok ikke basere avdempingen på en vegghylle siden jeg ikke vet hvor disse spillerne blir stående etterhvert. Men jeg lager tunge og delte dobbelplinth, i prinsipp slik du har gjort med spilleren din - med noen superhemmelige avdempingsremedier som en audiopusher hertillands er iferd med å innfase.

    Hadde forresten en spiller tidlig, tidlig, på nittitallet, basert på en Rega med RB300, som er kliss likt den du har. Fikk skikkelig flashback.

    BB

    Glemte å si at bildet i #6633 er lånt fra nettet for å vise hva jeg mente med "uten chassis" anbefalingen. Har solgt begge mine L75, og kjører i dag retro Sony og B&O. "Erfaren Lenco'er" er absolutt en overdrivelse.;)
    Steen
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Steen;
    Et retro-B&O-anlegg har jeg småtittet litt etter.
    Har en Beogram 4000 fra en platebar i Narvik stående på mørkeloftet og trenger en forsterker i samme steilen - et godt forslag?
    Høyttalere har jeg heller ikke - har du en favoritt fra den tida?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Drodler litt med Espen ang oppbygginga av Lencoene og kopierer med tillatelse inn noe som kan være interessant for andre også:

    Ok, den er grei!
    Jeg skal se om jeg også har noe lurt som kan brukes.
    Akkurat ankommet leiligheten etter ei lang uke i huset med ungene. Leste litt rundt høyttenkingen ang plinth. Du er så flink og har så mye fine løsninger at jeg vil være forsiktig med å fortelle deg hva du burde gjøre. Det jeg vil råde deg til er å se litt på historien til Lenco(tungtallerkensnurrerne). I utgangspunktet var det en "grei" kvalitetsspiller som solgte i bøtter og spann. De utviklet en virkelig bra/genial måte å drive tallerkenen på. Selv om de utviklet gl88 som Garrarddødare og P77(ekstremt bra tonearm som ble solgt separat) så tok det ikke løs. I 2004 startet John Nantais en tråd på homedespot om hvordan lage en high end platespiller på lavbudsjett GREATINFO PTY LTD
    6 Woorarra AVE
    Unit 3
    Doncaster East, Victoria 3109
    Australia. Tråden tok helt av og ble starten på lencolovers, senere lencoheaven(en skillsmisse mellom alfahannene på LL. LL=badguys LH=goodguys. enkelt og unyansert forklart) Jeg regner med at du kanskje vet mye av dette. Hvis du koker ned tråden jeg linket til så mener jeg essensen for å dra ut det maksimale:
    -skikkelig service på alle delene i drivverket.
    -skikkelig masse i plinthet.
    -la topplaten hvile fysisk koblet mot plinthet slik at vibrasjoner og støy får forplante seg.
    -ordentlig arm. Rega ble den første slageren men hvis grunnarbeidet gjøres ordentlig så kan du hive på den det du makter av tonearmer
    Sjekk denne LENCO L 75 IDLER-DRIVE REFERENCE TURNTABLE
    Arthur Salvatore er nok ikke fasiten på audiofila men han har lang fartstid og mulighet til å teste ut det meste. Han har også avkledd Fremer til de grader. Anbefaler å lese hele greia han skriver.

    Hvis du trenger orginalfjærer til Lenco så kan jeg sende deg nok til å lage ei seng av, men jeg anbefaler det ikke. Spilleren mister drivet med en slik fjæring samt at det introduserer støy.
    Når det gjelder SME armene så er knivlageret egentlig en av de sterke sidene til armen. Det horisontale kulelageret/skateboardlageret er en av svakhetene men plussiden er at denne armen har kun ett slikt kulelager. De aller fleste har to slike. Kulelager sluker energi fra pickup og introduserer støy. Keramiske kulelager har en helt annen presisjon og har mindre egenstøy men "jorder" ikke resonans fra pickup. Istedet bouncer resonans frem til pickup igjen.

    Skal drodle litt mer litt senere eller i morgen om armdesign og hva som kan være greit å tenke på. Jeg har en enormt flink kilde til det jeg skriver om armene. Han har noen forklaringer og teorier som virkelig er spennende og kan få deg til å ligge våken og telle kvisthull i taket. Jeg skal prøve å "øse" litt av det til deg slik at du lettere kan gjøre deg en mening om hva som vil fungere og hva som kan være en blindvei.

    Mvh Espen
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Espen;
    Takk skal du ha - stoler helt og fullt på deg heretter og jeg går ikke en centimeter uten å konferere med professor Baltharstad først.
    BB
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.244
    Antall liker
    2.394
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    25
    Hehe, takker for tilliten!
    Vi deler ihvertfall synet med det med å putte pengene der man får mest igjen for det.
    Her er en til: Home | Turntables by Jean Nantais | Bringing Music to Life
    Masse god lesing. Han laget spilleren til Salvatore jeg linket til i PM. Uten tvil fantastiske spillere men det er ikke sikkert de treffer øyet likt hos alle.

    Mvh Espen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn