Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    3012-armen letter snart fra Harstad - guruen der oppe som servicer SME sendte meg noen bilder - her er noen.
    Vil berømme Espen (ELJ, her inne) for fantastisk service, stor kunnskap og hyggelige priser.

    144.jpg


    145.jpg


    146.jpg


    Vad tycks?

    BB
     
    Sist redigert:

    helarn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Innlegg
    845
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Det der ser virkelig bra ut. De loddene var snasne. Vil de endre egenskapene, lydmessig, til armen, tro?
    Jeg har en SME 3009 imp. for inngående, det blir min 4. SME-arm. Hvordan kommer jeg i kontakt med guruen i Harstad? I tilfellet armen trenger en håndspåleggelse...
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Scrooge;
    Forseinigjen!

    Ja, gutten har peiling på mer enn gryter og kjøttkverner.
    Skvatt så jeg fikk en liten skvett i buksa da jeg fikk se bildene - tror jeg tar meg den tørre spandérbuksa i morgen og bestiller en hel pose med bling.

    Utrolig kjekt å bli kjent med en sånn kar når man labber inn i det ukjente - føler nå at ordtaket "Gode råd er dyre" ikke er så relevant lenger. Blir nok et mellomhjul eller to pluss div etterhvert derfra.

    BB
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.261
    Antall liker
    2.487
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei og takk for fine ord :)

    Motvektsloddene er ganske snasne ja. Hullet er eksentrisk plassert slik at man kan balansere knivlageret i det horisontale plan. På denne måten kan man kvitte seg med utriggeren(rider weight). Man dreier bare loddet med klokken til at knivlageret ligger med jevnt trykk på begge sidene. Messing/bronse ikke bare låter bedre men man tjener også lydmessig på å slippe "raklet" som henger på siden. Clean lyd og clean utseende. Enkel og reversibel modifikasjon. Knivlageret er i seg selv en meget bra måte å implementere et horisontalt lager på da man unngår så mye som 2 kulelager som både tilfører støy og suger liv ut av ut av signalene.
    Mvh Espen
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.261
    Antall liker
    2.487
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Guru og guru? Jeg er to personer. Hjernen sitter under et palmetre på andre siden av jorda, drikker øl og klekker ut ganske ville ting. Det kommer snart armer i forskjellige utførelser.

    Mvh Espen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Takker - jeg har nemlig grublet ei god stund på en eller annen 15-18" løsning + Yuichi horn og evt toppdiskant av noe slag.....
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Om ikke så veldig lenge er disse oppe og spiller - du får sæla på når det skjer.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Må ikke bli mellabær - nye drivere på vei inn

    149.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Mellabær kan kobles til mye.
    Hvis man bøyer seg ned for å sette tua på sleika, kan man fort bli mellabær hvis gaura er for kort.
    BB
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    25.697
    Antall liker
    70.219
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan vel snart begynne å droppe bildene over i vakkert design tråden :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Lager du motvektslodd selv Espen? Har du evt.mulighet for å lage et tyngre lodd til en FR64fx arm? Skulle så gjerne hatt et som lot meg leke med SPUer i den armen og orginale tunge FR lodd er skjeldnere å oppdrive enn hønsetenner...
    Guru og guru? Jeg er to personer. Hjernen sitter under et palmetre på andre siden av jorda, drikker øl og klekker ut ganske ville ting. Det kommer snart armer i forskjellige utførelser.

    Mvh Espen
     

    ELJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.261
    Antall liker
    2.487
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Hei Kjetil

    Jeg kan sjekke om å få laget en one off. Kan du sende meg bilde av endestubben samt lengde/diameter.
    Mvh Espen

    Lager du motvektslodd selv Espen? Har du evt.mulighet for å lage et tyngre lodd til en FR64fx arm? Skulle så gjerne hatt et som lot meg leke med SPUer i den armen og orginale tunge FR lodd er skjeldnere å oppdrive enn hønsetenner...
    Guru og guru? Jeg er to personer. Hjernen sitter under et palmetre på andre siden av jorda, drikker øl og klekker ut ganske ville ting. Det kommer snart armer i forskjellige utførelser.

    Mvh Espen
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    Husk at Raalen MÅ ha en seriekondis ved aktiv deling. Krise hvis du kobler på uten, et ørlite dc-knepp så kan de silkesølvpapir memebranene konverteres til snåttaplagg. Har en instruks fra Raal om verdi på mail et eller annet sted. Konf meg når du skal koble opp :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Gjør ingenting uten deg.
    Kan du sende meg instruksen på mail?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Der flasha du opphavet dit, du også?

    oen;
    - sa den som ikke har noe fint selv….
    Kom med trebitene dine, du, så skal vi snekre litt, bare du og jeg.

    Cyber;
    Her kommer litt om nyongen…..

    Jeg inviterte til en liten idédugnad for ei tid siden – var ute etter en typisk retrohøyttaler til Revox/Studeranlegget.

    LMC var frampå med et forslag til det gamle ikonet Gale GS401. En fantastisk fin høyttaler å se på (bortsett fra at pinnestativet ser forferdelig ødeleggende ut) – den ble for omfattende å gjenslape, med blanke ender og chromet stativ. Lagt inn i minneboka.

    Fra min egen minnebok hentet jeg fram B&W DM70 – også et øyeåpnende design fra samme tida – et av de største ikon i min verden. Dynamisk tolvtommer og elektrostatisk panel på toppen. Holder etter sigende ikke mål i dag og har gjort noen undersøkelser for å finne nye paneler men greia blir for dyr og antakelig ikke akkurat det jeg er ute etter akkurat nå. Australienserne lager imidlertid elektrostatpaneler som skal utforsket hvis jeg får levedager.

    Når ria blir som sterkest og man går inn i skapelseståka, har det hendt at det har gått en og annen mail ut til Asker. Litt kaldt vann i bodet har det blitt – litt salt i såret også siden gransiose idéer oftest blir lagt i grus.

    JBL 4355 er det flere av oss som et ikon – svær og komplett umulig å få inn i kåken her. Men det er noe med formen til både denne og Galen øverst som tiltaler. 99,99% av alle høyttalere har et stående format. Disse to ligger – disse assosiasjonene tar jeg med meg videre.

    Elementer
    Royene fra Seas, brukt i Svartingene høres ut som en million bøks, og alle som har holdt på med dette vi gjør ei stund, vet at de kan lage magi. Føler meg litt Seas-sugen for tida, så dette prosjektet blir, som Svartingene, et all-ut Seas men med noen syltynne tråder inn mot de tre foregående. Ikke rare koblingen, men disse har vært med i prosessen fram til må - ville bare si det.....

    Bassene og diskantene er på vei inn/er i hus og nå mangler et-par mellomtoner. Grelv har kommet med element-anbefalinger og prosjektet er i så måte godkjent og jeg håper mannen stiller skallen og loddebolten til rådighet når filtrene skal lages.

    SEAS 27TBCD/GB-DXT
    H1499-06 27TBCD/GB-DXT

    SEAS 27TBCD GB-DXT.jpg



    SEAS MCA15RCY
    H1262-08 MCA15RCY

    SEAS MCA15RCY.jpg



    SEAS W26FX002
    E0046-08S W26FX002

    SEAS W26FX002.jpg



    Kabinettene blir en blanding av vokset heltre eik og Nextel – lakket 19 mm MDF - matrix-avstivet innvendig. Mellomtoneboksen kommer inn i 12 mm MDF og her bruker jeg en god slump av ei gugge jeg har fått av Hornlyd (som ikke het Hornlyd den gangen) til resonansdemping.

    1421.jpg


    1422.jpg


    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    Smart diskantvalg, kontrollert direktivitet.
    Hvorfor ikke Nextel Excel i mellomtonen også?
    Lukket kasse?.....håper jeg.
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hans E;
    Lukket kasse.
    Elementvalg i mellomtone og diskant, helt Espens valg. Selv fikk jeg et lite say hva angår bassene - Utgangspunktet var Royer men vi endte opp med W26FX.

    Jeg har et treveissett med Nextel-elementer fra Seas som skal bygges relativt snart. Har slitt litt med å finne en mal for hvordan jeg skal bygge kasser i 2016, men nå har jeg kontroll. De to Hvitingparene som jeg bygde tidligere i fjor, skal også inn i denne malen. Deilig å lande.

    BB
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spennende, ja, ROYene er meget gode saker.

    I de gulvstående der du kjører lukket fulltone i topp - snakker vi singel ROY i lukket kasse? Hvor mange liter endte du på?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.471
    Antall liker
    26.709
    Torget vurderinger
    24
    Super tråd!

    Fingerferdigheter av beste sort.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Cygber;
    Svartingene tenker du på?
    Disse har fått 40 liter innvendig etter Thohaugs utregninger.

    Fosse;
    Takker og buker.
    Kjempeartig å holde på på tross av at to fingre ble rappa av en maskin på åttitallet.
    Tenk på at det kunne blitt skikkelig fint med ti!


    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.233
    Antall liker
    15.582
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Kjempeartig å holde på på tross av at to fingre ble rappa av en maskin på åttitallet.
    Tenk på at det kunne blitt skikkelig fint med ti!

    BB
    Jeg tenker (med gru) på hva navnet ditt ville blitt om du hadde levd på 1500-tallet....

    "Ei skatteliste frå 1521 teiknar opp kva skatt som fattige kvinner rundt Vågen har betalt. Det er påfallande mange hus der det berre bur kvinner. Mange av dei grove tilnavn som "Fise-Klinke", "Magge-fem fingre i røven" og liknande. Det er heilt klart at dei bur på bordell og driv si verksemd der. Lista syner at mange av dei tente ganske bra på verksemda. Biskopen sjølv var der stadig vekk, og også andre geistlige var storforbrukarar av prostituerte, seier Inger Holtan."
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Cygber;
    Svartingene tenker du på?
    Disse har fått 40 liter innvendig etter Thohaugs utregninger.

    Fosse;
    Takker og buker.
    Kjempeartig å holde på på tross av at to fingre ble rappa av en maskin på åttitallet.
    Tenk på at det kunne blitt skikkelig fint med ti!


    BB
    Ja, "svartingene". Da er du ca på samme voum som jeg endte på.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    Hei, vet noen om hvilke typer av skruer som det er best å bruke hvis en skal feste en aluminiumsplate på en ramme av MDF (les: forsterkerkabinett). Vet jo at MDF har en tendens til å spaltes for et godt ord, så det må vel kanskje være en type skruer hvor det er langt mellom gjengene og hvor det bores på forhånd. Hva med lim i hullet i tillegg til skruer? Og hvis skruer er helt håpløst - går det an å feste aluminiumsplata med Sikaflex eller noe lignende?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Rolf;
    Ja, vi har vel vokst opp med kallenavn, begge to - og vet hvor galt det kan bli.
    Bolt var mitt - hvordan ser ditt ut?

    VB;
    MDF er ekstremt god match med skruer rette veien. Om du skrur inn fra kanten av plata, spaltes den, som du sier, for et godt ord. Men om du skrur inn "på flasken" er det ideelt. Bor gjerne på forhånd.
    Lime kan du også gjøre - Sikaflex eller Tech7 tror jeg går bra.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Oppe før fuggeln feis i dag óg - starten på de nye høyttalerstativene

    1423.jpg


    1424.jpg


    1425.jpg


    1426.jpg


    BB
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    1.426
    VB;
    MDF er ekstremt god match med skruer rette veien. Om du skrur inn fra kanten av plata, spaltes den, som du sier, for et godt ord. Men om du skrur inn "på flasken" er det ideelt. Bor gjerne på forhånd.
    Lime kan du også gjøre - Sikaflex eller Tech7 tror jeg går bra.
    BB
    Takk for svaret. Skal sjekke hva Tech7 er.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    VB;
    Du kan sende en PM til Hornlyd - tipper han kan gi deg et utfyllende svar.
    BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.192
    Antall liker
    11.297
    Torget vurderinger
    10
    Tec7 er et moderne miljøvennlig fugelim uten skadelige løsemidler som limer, fuger og fester til "nesten absolutt alt mellom himmel og jord".
    Limstyrken er på 27 kg pr cm2 og den er relativt stiv til fugemasse og være.
    Dvs at den også er velegnet som konstruksjonslim.

    Tec7 er originalen med de beste speccene og alle godkjenningene. Alle de andre er bleke kopier...i beste fall hi hi.
    Stopper nå før inhabiliteten tar overhånd, men ærlig talt, om en limstreng koster 6 eller 8 kroner betyr ingenting den dagen den løsner. Kjøp det beste. Ikke inngå kompromiss når det gjelder de små og relativt sett rimelige detaljene som lim og skruer.


    Du får kjøpt Tec7 overalt :)




    Tec7 | Relekta

    Relekta | Relekta
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn