Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Har trålet noen meter med Lencotråder søkende etter råd og tips. Har også hørt diverse konstruksjoner, bla. Nantais Reference Lenco (står en i Bergen). Gode innspill fra Espen. Har samsvarende efaringer selv om min tilnærming til tungt plinth ikke inneholder en eneste treflis. Corian ble løsningen for min del. Fikk et dødt og sykt tungt plinth uten at det ble 30cm tykt. Matchvekt=ca 40kg. Det er vel stort sett treverk som er aktuelt for deg, men tenkte å underbygge Espens innspill om viktigheten av tungt plinth. Kan ellers anbefale å erstatte orginal monteringsplate med PTP kitet. Det ser imo bedre ut, og sparer deg for jobb med å dempe det skingrende tynne metallet som er i orginalplata..
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.182
    Antall liker
    1.484
    Steen;
    Et retro-B&O-anlegg har jeg småtittet litt etter.
    Har en Beogram 4000 fra en platebar i Narvik stående på mørkeloftet og trenger en forsterker i samme steilen - et godt forslag?
    Høyttalere har jeg heller ikke - har du en favoritt fra den tida?
    BB
    Hr. Bang og Hr. Olufsen er vel de to personer som har gitt meg flest frustrasjoner i audiofili-delen av mitt liv. Sleng på Hr. Jacob Jensen, så er HiFi-helvetet komplett. Ikke fullt så ille, men det er ikke å fornekte at produktene ofte svikter, og de er ikke verdens enkleste å få utbedret. Så skal det nevnes at når sakene fungerer, så er det ikke mye som kommer opp på siden engang. Hvis du allerede har en Beogram 4000, skal du selvfølgelig gå for et komplett Beosystem 4000. Det tok meg 10 år å finne trompetføttene til mine Beovox 5700. Klikk på min signatur hvis du ikke vet hvordan herlighetene ser ut.

    Ellers virker det som om Espen er opdatert på alt Lenco:D
    Steen
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk Gutty;
    Øyet blir stort og vått utover kvelden.
    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Det var töft! Spröytet eller rullet?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Johan, min venn;
    Nextelen er kjempesexy og enkel å bruke - dekker godt gjør den også.
    Men trenger lang tid på herding.
    Sprøyting er eneste mulighet.
    BB
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hei Atlet -og et godt nytt år til deg óg.

    Modulbafler, Atle, det er det det er.
    Basskasser er det nederste, serru - disse skal også tjene som mellombasser når jeg vil bruke IB-ene i veggene.
    Resten ovafor er rammer som kan ta bafler med ferdig påmonterte drivere - både med og uten esker på baksiden. Om jeg bruker hele flata uten de grå, vertikale sidestykkene i fronten, tar denne ramma opp til 15 toms mellomtoner, feks det paret med Altec 604E som jeg har liggende. Slik kan jeg ha menge system i skapet som jeg kan ta fram når enten bisk-koppen, prosten, presten eller klokkeren kommer - alle skal få;
    https://www.youtube.com/watch?v=XMtkZib0Bx8

    De små, kvadratiske platene du ser på bildet, rommer opp til åtte-nitomsdrivere. Og noen kan jeg ha diskantdrivere i også. Alle disse småbaflene har en størrelse på 293x293 mm og bøssingene for festing er helt standardisert, dvs at baflene er fullstendig utbyttbare. I tillegg kan jeg teste ut både kasse- og OB-løsninger i en og samme baffel ved at en eske på baksiden kan settes på og tas av etter behov.

    Måtte klekke ut et sånt system - har litt for lite ro i ræva til å bli sittende med et og det samme for lenge - det er så mange sukkertøy som smaker såååå godt og alle skal inn der etter tur.

    I begynnelsen nå, skal jeg leke med med Diracen for å se hvor god/fleksibel den er. Planen er å styre deleflanker i miniDSP'en pluss litt annet og så har jeg tenkt å se om det fins en gratislunsj i å koble Diracen inn i den kjeda.

    Det hadde vært kjekt om dette hadde blitt et enkelt og billig måltid - har ikke sett dette før noen andre plasser, men Sluket kommer sikkert og griner over at han har gjort det for lenge siden;
    https://www.youtube.com/watch?v=WUcIrVWRxx4

    Skjønte du dette Atle, eller kan du bestille en time hos krymperren for meg?

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Baksidene er ferdige. Nå gjenstår kun den skjulte termineringa

    WP_20160106_12_17_08_Pro.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Tøft med slikt lyd-meccano, og JA, har gjort for lenge siden, gjør fortsatt. Forskjellen er at jeg ikke har lagt ned noe finish for det har kun vært i testøyemed og da har det bare begrenset seg til f.eks et enkelt malingsstrøk for også å teste ut det visuelle. 604 fikke jeg ikke testet for de var det en som NASKET rett foran nesa på meg...

    Men det er et poeng med finish også, fordi lytting handler om totalinntrykk inkl. estetikk, skal ikke undervurderes.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Nasking er overvurdert - han som gjorde det, sitter sikkert alene og forlatt og gremmes.
    Han vet sikkert ikke heller, at gubben som griner over spilt melk, har tre-fire par fra før av.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Utfresinger for alle innvendige ledninger på undersiden av foten er ferdig, bunnplata er på plass og oljinga er unnagjort.
    Terminalplatene skal få Nextel og så skal ledninger loddes. Baflene og utfyllingsplatene er ferdig lakkert - sjarmøretappen har altså startet. Forskjellen i farge på de to rammene viser oljet og uoljet.

    127.jpg


    128.jpg



    Yuichi-horna har fått støvet blåst av og et strøk Suede Coating blåst på - mest for å teste fyll- og dekkevne

    129.jpg


    130.jpg


    - fantastisk fet overflatebehandling....

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fra gårssdagen;

    En elev var ferdig med sitt første høyttalerprosjekt Horn (HELs oppskrift) - ikke fritt for at både elev og lærer var stolt over resultatet. Takk, Hans Erik.

    Høyttaleren virker litt lukket (foreløpig?) og må kanskje ha litt hjelp øverst om FA22 ikke løsner. Men fy faen for en flott bass disse kassene tilbyr - artig å høre at disse kassene leverer ganske så langt ned i kjelleren med ganske så god autoritet. Ikke mindre enn imponerende - også finfin i mellomtonen også, faktisk. Seas gjør ofte mye rett, høres det ut som.

    131.jpg


    Anbefales på det varmeste en av de kaldeste dagene så langt uti nyåret.

    BB
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Lekkert.

    prøv å kortslutte impedansekorreksjon med en isolert krokodillekabel

    faller det i smak kan du lage en liten bryter som slår den av og på

    ellers er det aldri optimal og briljant diskant i en fulltone for oss som har fått smake kirsebær, men bevares, bang for the bucks

    8" lettdrevent papirelement med brukbar lav fs og tykt oppheng funker meeeeget bra, ikke ulikt Audio Note

    Jeg minnes disse med et flott musikalsk luftig smekk med brukbar bass nedover....tatt prinsippet i betraktning :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Og du kan alltids felle inn de små RAAL diskantene. De er lette å integrere. Da blir det high end i hifiklubben-terminologi.

    Vis vedlegget 358912
    image.jpg
    image.jpg
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Hansie Boy;
    Ja, disse Raalene er impregnerende og vil skli perfekt inn i konseptet. Både FA-ene og disse båndene må begge være desiderte bestekjøp. Aldri hørt en diskant så billig spille så bra.

    Men guttongen har ikke disse diskantene - jeg har - bedre at det forblir sånn.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Omskrivning av kjent uttrykk?

    Okke som - oppe før fuggeln feis i dag, børstet snøfjon av bilen og var på jobb halv sju.
    Underveis på siste innspurt for Meccanorammene

    132.jpg


    133.jpg


    134.jpg


    135.jpg


    136.jpg


    137.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.798
    Antall liker
    107.567
    Torget vurderinger
    23
    Som alltid, et solid stykke håndtverk og god design!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk Sluk;
    Relativt seift og relativt store sjanser for å treffe flere hjemme med rette linjer, symmetri, duse farger med sjelden finish. Med byggeklosser gir resultatene stort sett seg selv.

    Morroa med dette "prosjektet", var å finne en helt universell standard man kan leke videre med - tenke i helt nye baner. Om jeg vil lage en ny høyttaler nå, er det bare å ta fram boremalen og dure på. Ut med de gamle platene, inn med de nye. Kasser bak elementene er også enkelt å få til.

    Ratte litt flanker i miniDSP og håpe at Diracen løser det mest basale. REW og alt det andre er nok viktig og uunngåelig, men "Optimizeknappen" gir meg ihvertfall et lite og tiltrengt hvileskjær. Det siste synes jeg er vanskelig og har ikke de rareste ambisjonene der.

    Nå er det platesnurrere som er i tapeten - her vil jeg nok videreføre "temaet" med zebrano, Nextel og litt mattsort.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takk, Atle.
    Ble litt fjetret selv og hadde ikke råd til å bære øyegodtet opp på Loftet i går.
    Men det går nok over og i dag bærs det opp.
    Har noen heftigt tunge underdeler som skal opp samme veien - vet at det blir et slit opp vindeltrappa og gruer meg aldri så lite.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Bygger opp tegningsarkivet - 3009 først

    SME 3009 1.jpg


    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Du er en evig retro-romantiker, Odd, men vi liker det.
    Bare jeg slipper å høgge regnskog, lager jeg gjerne kassene til deg.
    Kan ikke bruke begrenset tilgang til brun helved, men om du kan tenke deg en hjørneløsning som den nederste, blir det en årning.
    Hva i all verden er det forresten - en Bullit, skuer mine blå - eller er det ikke det, likevel?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Odd;
    Satan, du setter meg på en prøve, men det kunne vært artig å gjort et forsøk.
    Blir fort alt for lite handarbeide - trenger kanskje en sånn utfordring for å knekke opp gamle ledd.
    Kom med materialene og målene på låddorna fort som faen - før jeg angrer meg.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Siste nytt herfra før bingen skal fylles med vellydende dufter

    SME 3009_3012.jpg



    Lenco 1.jpg


    Lenco 2.jpg


    BB
     

    Kolschtat

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2007
    Innlegg
    134
    Antall liker
    43
    Sted
    Torshov
    Torget vurderinger
    6
    Du bygger, mot formodning, ikke høyttalerkasser på bestilling? :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Kolschat;
    Nei, jeg gjør nok ikke det. Det blir fort feil om man driver butikk i butikken.
    Sjefen ville nok ikke bifalt det.
    Det hender nok at jeg gjør litt småtteri, men det er til noen få og nære venner som først har måttet forsikre at de er det.
    Jeg har under vurdering å lage et "konseptuelt design" som er skalérbart flere veier for å møte spesifikke forfråginger.
    Men dette tar nok litt tid, dessverre.
    BB
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.076
    Antall liker
    2.911
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Men sjefen ville kanskje bifalle voksenopplæring på kveldstid med godt betalende
    elever?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Vegard;
    Ingen problemer med et gjeng tullinger som ikke skjønner at bortelaget er best.
    Vi kan ta for oss en enkel måte å lage resonansfattige kasser på, litt overflatebehandling og litt teknisk og praktisk innføring i elektriske håndmaskiner. og et-par eventuelt-poster.
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn