Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    fbh71;
    Vakum er brilliant.
    Lag deg plater som har passende størrelser til det som skal ligge oppå. Platene kan godt være 10-20 cm mindre enn disse. En firkantet, tynn pakningskant i hver ende med hull i midten for vakum hvis du jobber med store plater. Eller en mindre plate med vakum under nesten hele hvis du jobber med mindre størrelser. Vakumplatene kan du feks sette fast mellom benkehakene. Om du ikke har pumpe, kan du bruke støvsugeren, men det første er helt klart å foretrekke.

    Denne løsningen gir deg uhindret tilgang rundt hele plata og gir deg fine kanter uten brenning fordi du kan frese uten stopp.

    Dette tar bittelitt tid å lage, men om du er en ung mann som tenker å holde på med dette ei stund til, får du alltime payback både mtp tidsbesparelse og sluttfinish.

    BB
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tips, høres ut som noe å satse på.
    Vakumpumpe koster nok ikke all verden heller.
    Å jobbe med støvsugeren på høres ut som det kan bli et konsentrasjonsproblem.
    Dessuten kan det gå utover trivselen ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23

    Har en noe tilårskommen vacuumpumpe som gis bort!


    penis-pump.png
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Hvis den ikke er borte alt og vi kan få den, gjør du femti stykker lykkelige!
    Betales i wienerbrød og kaffe.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dagens Dont

    P1020370.jpg
    P1020371.jpg


    De to siste parene er nå klare for påsprøyting av dedikert grunning og Nextel Suede. Det tredje paret har allerede fått sitt, men pga nyfrest terminalforsenkning, får de en lett runde til. Alle bøssinger er på plass. Hull fra delefilterkamre er tatt. Hull for festing til ramme likeså. Kassene har fått sine to strøk med hvit avsløringsgrunnning og det er blitt sparklet litt med tokomponent innimellom dei utsatte stroka.

    I morgen drar jeg og henter eika som skal brukes til ramme rundt/stativ. Når jeg har skjært sammen sammenføyningene og gitt disse den siste olje, er det nesten bare å fetle sammen greiene og få inn elementene fortere enn svint.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Kassene er feidglakkert med helt greit resultat - her en liten line-up av alle kassene samlet

    P1020384.jpg



    - og her, under første prøvemontering av driverne. PT-baflene har bare fått et tynt isoleringsstrøk - derfor fargefrskjellen

    P1020373.jpg
    P1020375.jpg

    P1020376.jpg
    P1020379.jpg

    P1020380.jpg
    P1020383.jpg


    Helvetes mye hau- og armarbeide ligger begravd her!

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Stofftammene er klare til trekking - først målsjekking

    P1020392.jpg
    P1020390.jpg



    Designervorta på baksiden er montert - ikke helt sikker på om den overlever som sort eller om den får samme farge som kassene

    P1020387.jpg
    P1020388.jpg

    P1020389.jpg
    P1020405.jpg



    PT-baflene får sin resonansdemping. Seig gugge dette her - måtte bruke litt makt når men ikke er satt opp med rett utstyr

    P1020399.jpg
    P1020403.jpg

    P1020400.jpg
    P1020403.jpg


    Fikk ikke hentet eika i dag - håper morgendagen bringer denne til gards....

    BB
    (som sliter litt med publiseringen igjen men gidder ikke bry seg).

     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23

    Jeg kjører med litt enklere opplegg om dagen.... finish ikke like god :rolleyes:


    jr4.jpg
    jr1.jpg
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    BTW, den gugga der må da egne seg til demping av 2350 hornet også?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Bytta visst plass, vi to.....
    Har satt greiene til tørk til i mårratili. Lett å bruke og befriende å kunne vaske redskapen i vann.
    Jeg skal ut i noen ærend i morgen, men ring om du har lyst til å komme en tur innom for belyttning av dempinga.
    Er på skolen fram tom fredag.
    BB
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Arild;
    Husk at jeg er en gammel mann som nyter livets opium og ennå ikke har brukt pengene på min egen 928. Barna er nesten nedbetalt - eneste utgift er bompenger og bensin når intektskilda skal hentes på Strøket og bringes heim til ektesenga ved natterstider.

    Aurora;
    Det keramiske er lagt på herdede glassplater. Fantastiske saker - henger i lufta med god høyde og ligger fjellstøtt på gummiklossene. For en gangs skyld slipper man å slite med steiner som er best egnet som drikkekar.

    BB
    Jeg trodde i mine unge år at det faktisk var det man gjorde -- og at uttrykket var slik bevisst -- men så var det visst ikke opium likevel ... :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Kanutus;
    Greit å få lov til å leve i barnetrua - den tristeste julesangen Høvdingen (ikke han her inne) visste om, hadde teksten:
    "Ti gleder seg, jeg rusla hjem"
    - snakk om å ha det kjipt - ellevte hjulet på vogna!
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Kanskje den først kjente organdonoren. I alle fall den først omskrevne.
    Snakk om oppofrelse - og så begge to, kan det synes som.
    BB
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Herre Jesus du som sagde passer vel bedre her som det er så mye trearbeid :D
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    Gjør døren høy (ta bort labanken)
    Gjør porten vid (flytt ut stenderverket)

    Ikke rart at Jesus var snekker... gikk læra hos far sin, i Josefs Trevarefabrikk, Golgata 13.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Litt ukjent historie, men han (Jesus) startet faktisk opp ettt eget firma i ungdommen, nemlig Jesus Kristus Høyttalersnekkeri GS (guddommeligselskap) men gikk relativt fort konkurs grunnet generell mangel på elektronikk og strøm.
    Han valgte derfor å satse mer på andre mirakler enn god lyd, blandt annet vinproduksjon.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    Mener også at han konstruerte noen pontonglignende sko beregnet på å flyte og tåle vekten av en voksen mann - men prototypen skal visstnok ha blitt stjålet av en jøde...
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    Han startet cateringselskap også, "5+2" tror jeg det het :cool: - beregnet på særs småspiste personer og basert på fisk & brød dietten
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.362
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    Må nok over på SLOB's for å få med deg en F16
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.967
    Antall liker
    108.224
    Torget vurderinger
    23
    SLOB = Slukets Latterlig Overlegne Bassystem :cool: :D
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Dere hørte alarmene på bilene som gikk av?
    Helt rått - fikk lyst å pile etter, men ga opp det prosjektet.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Da er høstens kosedingser bestilt og betalt

    Det ble Ashley Iles som veide tyngst til slutt. Mitt største ankepunkt i starten av evalueringen var at jeg ikke var sikker på leveringsetterretteligheten - ugrunnet, kan det tyde på. Flotte jern festet solig til ekte bubingaskaft. Har siklet en god del på kanadiske Veritas men disse blir for tunge for min del. Tror dette er noe av det beste pengene mine har råd å betale for. Håper noen av podene oppdager det sexie ved slike skikkelig verktøy. Disse er høyst private og blir nok låst ned på lærerns kontor og kun tatt fram når plikten kaller.

    Ashley Iles MKII Bench Chisels SET of 9.gif



    Et sett med korte tappjern kommer også. Fine til å stikke tapper med og til annet pirkarbeide der balansen blir dårlig med de lange

    Ashley Iles Butt Chisels.jpg



    Høveltenner. Pusser opp og pimper fem Bedrocks og da er ikke standardtennene optimale. De "mikro"-vibrerer, noe som gjør at høvelen klatrer ørlite grann. Ikke det at akkurat dette plager meg så mye, men har man sagt a så får man si be. Ron Hock - de tykkeste som går inn i Stanleyene uten ombygging.

    Hock Bench Plane Blades and Breakers.jpg



    Slipesaker. Har kjøpt Shapton tidligere i sommer og mangler guider til allslags sliping. Her er mine valg - denne gangen Veritas - tok også med en guide for skrå stikkjern

    Veritas® Mk.II Deluxe Honing Guide Set.jpg
    Veritas skew guide.jpg



    Til slutt en liten sinkesag. De sagene man får kjøpt på Klasern osv, er alt for store til det bruket vi bruker de til. De er beregnet til kløving og kapping av dybder større enn bladbredden. De har stort sett ikke bakk, noe som gjør at de stikker av i ei utrent hånd. Denne har et femten cm langt blad og kommer til å bli nydelig stiv og balansert.

    Douzuki Gold 150.jpg



    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.739
    Antall liker
    12.366
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Flotte greier BB,...- sikler litt ekstra.... :) F-16 er gøy, men jeg ar hatt gleden av å se SR-71 takeoff, på ett av sine særdeles få norgesbesøk... ( det eneste...?? )
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Var vel i Bodø, tenker jeg. SR-71 er noe av det råeste. Starfighteren også, selv om det er en helt annen liga enn Blackbirden.
    Var det ikke en sånn en, som ble skutt ned over Sovjet og som skapte litt forviklingar?

    BB
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.739
    Antall liker
    12.366
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, det var nok nord i Vesterålen, en gang på 80-tallet..... :) Kom deisende ned rundt midnatt utpå høsten en gang, med bulder og brak. Fikk tips fra kompiser da de noen dager senere var klar til å forlate, - først en rolig take-off, så begynnelsen av en low pass, og så: Full gjeiping på begge og tilsynelatende rett opp! :eek: Uforglemmelig!
    BTW- Det var en U-2 som ble skutt ned i gamle Sovjet... Gary Powers som pilot om jeg ikke husker helt feil...
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Misunner deg den.
    U-2 var det selvfølgelig. Slo opp i Wikien og der dukka Starfighteren opp igjen
    https://no.wikipedia.org/wiki/Lockheed_U-2
    Blackbirden var den det gikk historier om at den først trutna når skroget ble varmt. Når den stod på bakken, blir det fortalt at den lakk fra drivstofftankene. Liker sånne historier......

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Og der var garasjebryggeriet komplett - fikk napp på fem corneliusfat og en svær CO2-burk pluss koblinger og slanger.

    WP_20160630_09_02_12_Pro.jpg


    Må finne enkleste innretningen for å holde gjæringstemperaturen (e) under kontroll på - håper at noen av luringene her inne som driver med dette, kan komme med noen tips - gjerne med noen bilder.

    Senjens sørligste bryggeri fyrer opp til høsten

    Helvetes godt øl.jpg


    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn