Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Fortsettelsen.....

    Kanadiske Veritas er valget mitt for de spesialhøvlene jeg skal handle. Som med tappjerna, benkehøvlene, høyttalere, forsterkere osv, så synes jeg det er ryddig å gå for noe – om det ikke går ut over noe. Siden jeg kjører Stanley helt-ut på de tradisjonelle høvlene, var jeg lenge inne i samme løypa hva angikk de som skulle anskaffes også. Jeg har ila sommer dykket ganske dypt i hva som fins å få tak i til en betalelig pris og hva jeg egentlig er ute etter.

    To eksempler på to fine klassikere fra Stanley

    Stanley No 90 Bullnose Plane.jpg
    Stanley No 93.jpg


    Ebay-handel ble etter hvert kastet som mulighet på grunn av at alle høvlene er relativt spesialiserte – ikke som planhøvlene, som er en sammensetning av deler som går om hverandre i hytt og pine. Etter hvert føltes det stressende å prøve å koble sammen et kjøp av en modell mot det faktum at en kanskje ikke fikk tak i store- eller lillebroren til den en nettopp hadde signert for. Derfor blir det modeller som i dag er i produksjon og som det er enkelt å få tak i. I tillegg så sliter en med at folk er litt kjipe på tidollaren slik at man gjerne ender opp med andrevalget i verktøystålkvalitet.

    Stanley har i det siste kommet opp med en del nytt snaskens, eller rettere sagt, låst liv i litt moderniserte klassikere fra Sweetheart-perioden mens Lie-Nielsen har produsert etter Stanleys tegninger siden de startet opp. En skikkelig kopi-katt, mao. Liker det ikke her, like lite som jeg liker andre åndsverksplagiater. Lie-Nielsen er likevel Rollsen i verktøymarkedet. Men jeg kan godt kjøre en Boble om det er det jeg har bestemt meg for.

    Veritas kommer opp som så mange ganger før. De gjør mye flott og det virker på meg som at de balanserer fint mellom kvalitetskrav og pris. De har en kontinuitet i produktene sine som er tiltalende og de har en corporate identity som er lett gjenkjennelig og likandes. De finner også opp en masse og gjør at min verden går videre.

    Veritas� Flat, Round and Concave Spokeshaves - Lee Valley Tools
    Skavknivene til Veritas er smykker. Bruken likeså – perfekt balanse og flott feel. Tre type i denne størrelsen – må ha alle.

    Veritas Skavkniv.jpg



    Veritas� Bullnose Plane - Lee Valley Tools
    Oksenesehøvelen (Bullnose), eller den minste falshøvelen, er sikkert den minste jeg noensinne kommer til å ha bruk for. Med denne kommer man helt inn i hjørner og kan bla brukes som en finishing-høvel i falser. Low-angle betyr at den har en ekstremt aggressiv skjærevinkel og derfor takler med- og motved (eg bjørk) meget godt. Skjære som alle disse høvlene meget godt i tom i krabbegir.

    Veritas Bullnose Plane.jpg



    Veritas� Medium Shoulder Plane - Lee Valley Tools
    Veritas� Large Shoulder Plane - Lee Valley Tools
    Den mellomste og største falshøvelen sier alt, tipper jeg – har ikke brukt noen av disse, men sikler bare ved tanken.

    Veritas Medium Shoulder Plane.jpg
    Veritas Large Shoulder Plane.jpg



    Veritas� Low-Angle Smooth Plane - Lee Valley Tools
    Low-angel pusshøvel har omtrent samme høvelegenskaper som de tre ovenfor, men er en mer brukandes sak til pusshøvling av flater. Flata blir så slett og glatt at man kan legge ei tørr tunge på palnken å dra den oppover uten å kjenne den minste motstand.

    Veritas Low-Angle Smooth Plane.jpg



    Veritas� Shooting Plane - Lee Valley Tools
    Støthøvelen deres har jeg aldri prøvd men kjenner at jeg har savnet denne siden femteklasse på folkeskolen. Må ha!

    Veritas Støthøvel.jpg



    Veritas� Iron Edge-Trimming Planes - Lee Valley Tools
    Det som foreløpig avslutter ønskelista er en av disse kanthøvlene. Et lite slik eller to langs en ferdighøvlet kant og vips, så er den i vater og vel så det. Så liten at det ikke engang føles uvennlig å presentere den som den nye guttesengeleken for Henne.

    Veritas Kanthøvel.jpg



    PM-V11- stål på alle saman.

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    e379fb25-d9d0-4be5-a13b-72d1bd0bea0f.jpg


    Da får vi se skikkelig sløydarbeid til høst og vinter da ? 8)
    (Legg merke til at jeg lot være og poste bilder av japanese joinery) 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Vått og godt.....

    JJ;
    Det var Lillegutten sin, det!
    Gode tappjern nå - og god tid, så er du i mål. Artige saker - fine detaljer.
    Jeg regner med at du holder LED og plastgugge langt, langt unna dette prakteksemplaret.
    Er det eik - vil ha nærbilde når svalehalene er nedfelt.?
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    Du er jo en svartmaler så jeg lurer på om du har tenkt å mørkne eika.

    Enkleste, beste og sexieste måten:
    1) Lag deg et lite tett telt av plast og noen pinner
    2) Finn fram skjøteledning, kokeplate, et plastkar og en god dose salmiakk, eller ennå bedre, ammoniakk og sett greia med luft mellom denne og plata.
    3) Sett på strøm og sett deg ned med en god blended og se på - minuttforminutt av beste sort.

    NB! Å gjøre dette ute, er en gid idé selv om dette er helt ufarlig om enn litt irriterende for øyne og nese.
    Du får en flott brunsort farge som går godt inn i treverket - røyking, heter det - vanlig på seksti- og syttitallet - lenge før du ble født.
    Prosessen bryter du bare av når du synes fargen er passe - og kan gjenoppta den om du synes det ble for lite.
    En herdende olje eller voks oppå blir en god topping.

    Pass godt på at du ikke legger ifra deg noe av jern oppå plata hvis den er fuktig. Eik inneholder garvesyre som reagerer med jern. Da blir det en fæl flekk du aldri får bort igjen. Kjemisk beising, heter det, men det tar vi en annen gang....

    BB

     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.790
    Antall liker
    107.533
    Torget vurderinger
    23
    Hvor er hennehøvelen? Ser den ikke på bildene.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Høvling sammen med Henne skjer i de møreste, dypeste og mest bortgjemte kroker der ingen blitz blir sterk, eller for den saks skyld, stor nok.
    BB
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Dæsken, det var tøffe høyttalerføtter! Passa veldig fint til kabinettformen også! Godt å se deg i fullt drev også nå, regner med du har en travel høst fremover... :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Takkerogbokker.
    Dette er et første prøveutkast - håper at det er småjævlene som skal få slite med noe sånt utover høsten/vinteren.
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.339
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Satan. Dæven. Fy fan. Det designet der var bare helt deilig, BB! Håper å se at du tar det i mål og at de låter fantastisk. 8)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Blir artig når det kommer farge på. Har ikke bestemt meg ennå for hvilken og hva slags.

    Hele løypa er lagt - Seasbass og Monacor diskant med guide foran. Delefiltergubben får disse ut til seg på tirsdag sammen med to andre storprosjekt.
    Mye go'moro på gang mao.

    I land kommer vi - etterhvert.

    BB
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Det finnes dyktige håndtverkere og det finnes dyktige designere. Ikke ofte man ser disse 2 egenskapene i ett individ, men du har det tydeligvis både i nevene og blikket!
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Griffenfeldt;
    Du skulle bare sett oppsynet mitt også, så hadde du skjønt at jeg tidlig fikk det både i haue å rævva.
    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Hodet og stussen, heter det visst på ditt språk.
    Du må ikke la fantasien ta fart igjen - Don't let the phantasy take a fart again.
    BB
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.339
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lækkert! Hva er målene på disse vakringene, BB?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    4.666
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Det artige med dette prosjektet er at det ble snudd på haue underveis - haue blei plutselig helt rævva - se her.



    Vis vedlegget 393959
    BB
    Jasså, så dette var altså tilsiktet - eller bare ble det sånn fordi tittelfeltet på tegningen stod opp ned ;-)
    "It's not the fart that kills, it is the smell" som en rallykjører kunne ha sagt (the ratt is loose !!!).
    Fin rørføring forresten.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Dette her var meget bra BB. Potensielt kommersielt produkt, absolutt :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    295x295 er toppflata og de raver minst 900 mmog.

    Willy;
    Du og han unggutten fra andre sida av ælva er jo relativt kjente for å gå på slakk line når det gjelder stram utforming av greiene deres - som ikke er redde for kompromissløse løsninger både mtp schwung og materialer.
    Her i huset har jeg slitt med pyramider siden i alle fall 1985. Alene i bilen, på vei til jentongen en kveld, slo det meg at jeg kunne snu pyramiden på haue. Mer skulle det ikke til for å dra humøret til den beste toppturen i høst.
    I alle fall, så er dette et prosjekt som har stort potensiale i seg i det opplæringsmessige. Mattelæreren får en skikkelig dose (utregninger av overflater, volum og ikke minst hjørnegjæringene) norsklæreren får skvise ungene skikkelig når greiene skal dokumenteres og jeg får toppingen med 3Dingen påde på skjermen og ute på Biessen (pluss alt det andre).
    Designet åpner for en god del variasjoner jeg kommer til å ta godt for meg av i tida framover og et tema med en del spin-offs utover både denne høsten så vel som min egen.

    HEL;
    Ja, jeg tror på det du sier. I alle fall står det allerede to bestillinger av denne støpninga i boka og ei på den mindre kommende "bordmodellen".

    JJ;
    Du er som en elefant i ei bløtkake.

    BB

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Er det mulig å lage en relativt rimelig variant med 6,5 pappmembran fra Seas og en smooth diskant? Så fyrer du bassporten ned i plasseringsvennlighetens tjeneste.
    Den lille Seas 3/4" diskanten som koster knapper og glansbilder låter faktisk veldig pent og er brukt i de rimeligere Audio Note modellene.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Og prøv en skisse med diskanten under ala Gemme. Da den er litt laidback* så kan det være det beste mtp høydeperspektiv.

    Edit: * bakoverlent
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Horny;
    Et steg av gangen - eller iaff ikke mer enn fem.
    Bassporten blir ikke nedovervendt - har allerede tenkt på det - der er beina. Jeg trekker den så langt ned jeg kan en må jo ta hensyn til indre mål hvis jeg like godt ikke skulle la den gå tvers gjennom - får tenke litt over det siste.

    Elementene får bli de som jeg er satt opp med i denne omgangen Seas W18NX /Monacor DT/WG-300. Denne diskantkomboen har flott spredningskontroll. Monacors forhandler her i distriktet oppfører seg ikke adekvat, så da får vi se om det blir Seas de i neste omgang. DXT derfra er en god kandidat, spør du meg.

    Under/over-problematikken får Guruen ta seg av - det handler jo i store trekk om spredning, dette her.

    Takk for innspill, Hans og dere andre - det apresjiates.

    BB

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.071
    Antall liker
    11.064
    Torget vurderinger
    10
    Har forhandleravtale med Monacor og bestilte diverse for 5 min siden????
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.790
    Antall liker
    107.533
    Torget vurderinger
    23
    Håper for din skyld at du ikke har satt i skjæret på de høvlene som står på flasken :mad: Men de er fine da - kjøpt alle?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Ikke noe i mitt eie stikker ut lenger. Men det er nok litt paranoia at en høvel ikke kan stå sålen på en trehøvelbenk. Tanna skal jo tåle kontakt med tre. Det er når situasjonen går over styr og alskens rart havner under høvelen at det går galt. Hvis man prøver å være effektiv og slenger høvelen fra seg på sida, kan det også gå galt. Den "laterale" stillemekanismen kan da ugjøre seg og høvelen tar plutselig mer på venstresida enn det den gjorde nettopp.

    Men jeg har det som deg - høvelen legges alltid på sida når den ikke brukes - klarer rett og slett ikke ladevær, særing som jeg er.

    Ja, kjøpt for egen regning og risiko.

    BB
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Ja, Silver.
    Dette er vanvittig kostbare saker, men jeg tenkte at dette måtte gjøres nå siden jeg uventet plutselig kan komme til å dø en vakker dag.
    Og så blir det jo litt for gutta å sloss om etterpå. En fredens mann har jeg aldri vært og det insisterer jeg på å bli husket for.

    BB
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Tør ikke tenke på hva du brygger på nå.
    Hjemme alene?
    BB

    PS
    Prøvde linken - klarte ikke å motstå - skjønner ikke hvordan du får hva til?!
    DS
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Rapport fra Skolen
    Elevene er mer eller mindre igang med mer eller mindre vettuge saker og oppildnet av en mer eller mindre vettug pædagog. Design og handverk heter linja fremdeles, men i år fikk jeg bryne meg på tilrettelagt opplæring. Målene er mange, men et av dem, er at vi skal få igang produksjon av en diverse for salg i skolebutikken.

    Mange produkter er allerede i boks og mange av de igjen. er allerede gjennomgått. Selvfølgelig skal vi innom høyttalere - det er selvsagt selvsagt. Opp-nedpyramidene er allerede i de beste delefilterhendene. Dette blir et relativt dyrt oppsett med den bestykningen som nå er, og jeg tipper det kommer en annen, rimeligere bassmellomtone m/tilhørende filtrering som alternativ. Dette er gulvhøyttalere.

    Men vi trenger en bordmodell også - med gode drivere og filtre, til en langt lavere pris. Designet blir litt odde her også for vi må sette fantasien og konvensasjonene på en bitteliten prøve. Foreløpig påspanderer jeg skolen noen drivere jeg har liggende og Thohaugen har bistått med utregning av kassevolum og portdimmer.
    Ikke optimale drivere, men vi er i alle fall igang.

    Jeg er nå igang med en å finne riktig bestykning og det er satt en del rammer. Bla, så er økonomien viktig og det er i denne omgang satt et øvre tak på nazistiske NOK 500 for elementene per kasse. Litt slingringsmonn er det selvsagt satt her også, så om vi kommer opp i en total materialkost på femten hundre per par, ligger jeg ikke våken av den grunn. En sterkskalle er knebedd om å delta her også på tross av at jeg vet at han ligger og rister i senga om natta ved tanken på hva han har begitt seg ut på. Kan dessverre ikke ta hensyn til slike euforier - sorry. Storsjarmøren OB-BB har atter en gang slått til!

    Her er mock-øppene i all sin prakt - forskjellig ferdigstillelsesgrad, dog. Endringene kommer til å komme i form av litt større frontareal for å gi plass til annen bestykning og det blir etter alle flomerker en større flate i bunnen for å balansere kassa - ble litt vel vaklevorent, dette her. Gode råd er mottatt og tatt til følge.

    Kassene blir malte i allverdens lekreste farger men får en frontplate av skau.

    1.jpg
    P1020959.jpg
    P1020960.jpg
    P1020961.jpg
    P1020962.jpg
    P1020963.jpg


    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.790
    Antall liker
    107.533
    Torget vurderinger
    23
    Dropp elementene på en serie og du har rimelige fuglekasser. Trenger bare pinnen - og modellen har du jo selv :D

    Fint design - håper det blir litt spennende farger også?
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Er ikke sikker på hvor den er lenger - brukte den til å slå hull på baksida - tror den er blitt igjen inne.

    Lots of farger rett uttafor stuedøra - bare å velge og varke

    P1020964.jpg


    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn