Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Aurora;
    Prøv å få det ut av ham om du greier. Jeg vet hva det dreier seg om men jeg vet ikke lenger. Uansett, så fikk jeg ikke lov til å si noe, så ingenting kan kompromittere meg.
    Men jeg vet at det var drittøft da jeg visste det.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du flyr som en bie, du Berginn. Fra blomst til blomst. Skaper hodebry og armhulesvette en gros. Nå var det Aurora sin tur, og her er det spetakkelet du satte igang i Skedsmo. Eikefinéret ble klargjort på ettermiddagen. Skjøtt sammen, preppet med to lag PVA-c og ligger nå og tørker til i mårra. Din feil.

20180614_180126.jpg

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Googlesøk på "Jesusmellomtone" og "Monsterbass" gir ingen svar... ;) Hvilke elementer er dette?
    Jesusmellomtonen er jo mellomtonen det har vært snakket veldig mye om, men som liksom aldri dukker opp.

Monsterbass... hmm, tør ikke si mer. Redd for å bli saksøkt av monstercable.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.822
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Googlesøk på "Jesusmellomtone" og "Monsterbass" gir ingen svar... ;) Hvilke elementer er dette?
    Jesusmellomtonen er jo mellomtonen det har vært snakket veldig mye om, men som liksom aldri dukker opp.

Monsterbass... hmm, tør ikke si mer. Redd for å bli saksøkt av monstercable.
    ... og hvis mellomtonen gjorde noe, var det bare mirakler ? ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Shit, nå tror jeg dere åpnet pandoras boks gutter.

Det var egentlig ikke snakk om noe mer ekstremt enn en 5,25" mellomtone med veldig lav masse, stiv karbonmembran, faseplugg, lett tekstiloppheng, (veldig) underhengt motor, neodym, 1"mm kantviklet spole på kapton, høy virkningsgrad, høy impedans og SD. Denne driveren kan være litt tricky fordi den skal ha 1-lags vevd karbon. Man bør dermed montere opphenget før membranen forlater formverktøyet så ikke membranen kollapser. Målet er en driver med lav indre demping for å gi maksimalt med dynamikk. Balansen mellom masse og oppheng, og faktorer som kan gi opphav til resonanser må derfor kontrolleres nøye da man ikke har noen demping til å ta hånd om dem.

Bassen det var snakk om var også en underhengt. Nærmere bestemt 17mm 2" spole i 40mm gap på 7" chassis, 110mm neodym, litt raust oppheng, full SD og ventilering, kantviklet spole på titanium, relativt raust oppheng osv. Virkningsgrad som tilsier at man bør gå for slaver, men ikke til det ekstreme. Hadde også tanker om at den skulle ha DCr på rundt 14 ohm så man bekymringsfritt kan kjøre 4 i parallell. Tanken med bassen var å lage en liten langslags bass som belaster motorkonstruksjonen minimalt (relativt lav Le og veldig stabil magnetkrets), der også motor og opphengsgeometri byr på lavere forvrengning enn normalt, og man i relativt stor grad klarer å håndtere varmen, slik at bassen oppfører seg mer som en større langt bass i retning av PA-varianter typisk gjør.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ferdig til utfresing.

Finéret kom velvillig på plass. ET-par tyskere som jeg strevde litt med men greide å komme rundt med æra i behold. En artig lek, dette. Kommer sikkert til å ta dei avrunda hjørnane med veg videre inn i Vg2 til neste år. Radius på 16mm er uproblematisk så lenge finéret er preppet med PVA-c. Mykt, fint og fleksibelt.

Fest i kveld på bruket - regner med å få litt dyng for antallet høyttalere, men ingen slår denne karen i å holde seg faglig oppdatert.

20180615_084905.jpg

20180615_084911.jpg

20180615_115110.jpg

20180615_115134.jpg

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    ET-par tyskere som jeg strevde litt med men greide å komme rundt med æra i behold.
    Et par tyskere?

Minner meg om en Lystad og Mjøen-sketch for mange år siden. De hadde 20-spørsmål. Svaret de skulle frem til var fisk:

Q: Har det svensker?
    A: Nei
    Q: Har det finner?
    A: Nei... Eller jo!

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    Hva bygges i neste uke, skoleferie og masse tid til snekring.

B-B-B

Medlem
    Ble medlem
    14.04.2018
    Antall liker
    4
    Det er noe med engasjement! Interesse og lyst til å gjøre/lage noe. Jeg er dypt imponert!! Takk for inspirasjon! God helg!!

God helg!
    BB[/QUOTE]

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Må nesten være vanskelig å finne inspirasjon / få nye ideer like raskt som du tryller frem de fineste møbler !

Trenger du hjelp med inspirasjon ? -De her har vært en gammel favoritt hos meg, ikke hovedsakelig pga av utseende, men en smart måte å designe lydmessig - litt tøffe er de da -og dessverre vanskelig å bygge.

7228dede8b9c3781a7bfda5a5ea56b09.jpg

Waveform mach 17

Jeg har "mast" om de her før - vil bare spre det gode budskap - Amen !

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jørn;
    Ja, det er LB7 - Bergfinn kan leksa si - denne : en_products (tommelneglen virker ikke akkurat i dag). En meget behagelig greie.
    Har også noen andre kandidater også som LB8 fra samme produsent pluss Seas-coaxen C18EN001 og Seas FA22RCZ
    I samme slengen - 53 liter innvendig volum - hvor mange kilo må jeg skru fast på hver av de passive?

Singh;
    Nå er det slutt på nybygginga på denne siden av ferien. Kanskje kommer det et-par topper til de siste. Og kanskje noen stofframmer.

Dette frister fælt nå selv om det blæser kattunger, så jeg tror neppe de største abstinensene etter verkstedet kommer umiddelbart.

Senja 20180616.jpg

Takk, Bugge Berger - du er ikke så verst selv.....

Bergfinn;
    Ja, disse husker jeg. Og egget på toppen som ei stund var sannheten og livet. Flere lekte med disse på åttitallet. Det jeg tenker på, når jeg ser på dem er: Hvordan i helvete bærer man sånne. Og at de kanskje kunne trengt en liten inntrukket sokkel nederst. Den sorte greie på toppen - er det en pute eller noe sånt?

BB

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    ja - la oss håpe Bergfinn husker de også !

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.923
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei, disse har jeg aldri sett.
    Men når jeg ser dem, tenker jeg på B&W 801/802
    Munro's "The Egg", KEF 105.1 og mye annet design fra 80-90 tallet.
    Munro egget er vel et nyere design for studios.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gammel mann og et hau som har tilta etter festen i går.
    Sorry Per Morten. Bergfinn er for ung.
    Sorry.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ingen grunn til å unnskylde, bare artig det

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan man bærer Mach 17 har jeg aldri tenkt på, men konstruksjonen er etter mitt syn - nesten en lærebok i design.

Egget ligger vel i et akustisk usynlig materiale, slik at egget - som jo har en liten baffle, avrundet og fin , "svever" fritt og gir ideelle forhold for diskant og mellomtone.

Bass kabinett uten parallelle flater, og legg merke til - nederste element ligger helt nede ved gulvet og neste rett over - mindre problemer med gulvrefleksjon og ulineariteter, 2 stk 12" basselementer gir over 1000 cm2 membran areal - med meget lav tuning og kun aktiv drift - fra Bryston.. Fullrange bass er også nødvendig for å skape en god illusjon av rom.

Her ligger alt til rette for bra resultat i en tross alt kompakt sak.

Tror ikke driverne i seg selv er all verden, men med "ordinære" varer fikk den i sin tid ekstremt bra skussmål - pga smart og god design - formen er gitt av funksjonen .

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Enig med du i det. Alt kan synes å være på plass her. Bortsett fra at høyttalerne står inne i et rom. Det jeg synes er rart, er at ikke flere bygger greiene sine inn i veggene - gir ikke dette himmelvidt bedre betingelser enn in room-plassering?

Linjekildene jeg spiller på nå, kommer til å få sin hjørneplassering dit de skal. Kanskje rikte de litt inn mot lytteposisjon men dette er jeg slettes ikke sikker på uten å ha prøvd først. Minimalt med negative romrefleksjoner ift in room, både pga konfigurering og plassering.

Fikk meg en liten nesestyver i går kveld, da jeg prøvde Firkantboksene oppå vegghylla igjen. Har jo plassert disse øverst på ønskelista mi blant bredbandere. Der er de fremdeles, bare for å ha sagt det. Pinnene har et kjempesøkk i diskanten pga lobing, dette kal korrigeres. Så det legges ikke vekt på nå. Det er ikke greia fordi jeg regner med å korrigere det meste med miniDSP og resten av tillempingen skjer i Dirac Live.

Det som er greia, er det kroppslige som linjekildene synes å formidle. Vet ikke om jeg er på syltynn is her, men tipper at det er spredningskarakteristikken som byr på seg selv her. At den er uniform i hele det vertikale planet. For når jeg koblet tilbake til LB8, virket det hele kjempepistrete. LB8 er ekstremt detaljvillige og mye bedre representert i diskanten. Dette kan være en av årsakene til dette. At lydbildet blir pistrete. Dette prøvde jeg å "se forbi", men er ikke sikker på at jeg greie å føkke hjernen på denne måten - ved å bestemme seg for et eller annet...

Uansett, så ble jeg nesten slått til jorda av det jeg opplevde i går. Aldri har jeg hatt opplevelsen av å befinne meg inni de tre dimensjonene før. Pinnene er tilbake for en liten stund. Før de flytter til eldstegutten som sa ja uten å måtte overtales. Men først skal det bygges et lite kabinett som skal inneholde Aneview 0100 og 1000, miniDSP. Alt i ett. Dirac og Chromecast får stå på utsiden.

Har du prøvd linjekilder, Per Morten, dette er minfavorittform for tida?

Jørn;
    Sokkerøyking populært på en lørdagskveld?

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.822
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Snickers: Hvor stor tillegssmasse tåler PR før den sægger sidelengs?

Capture.JPG

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Joda , har vel hatt litt forskjellig , doble esl 57 og apogee duetta , har selvsagt hørt på magnepan i flere oppsett.

Jeg er nok i en litt annen gate enn deg på noen områder, å kompensere "kjempe søkk pga av lobing" digitalt høres for meg helt galskap ut !, ville nok heller montert diskant(er ?) eller diskantbånd istedenfor.

Vi er alle veldig lettlurte, å sammenligne systemer uten å optimalisere de individuelt - blir feil . Har sammenlignet masse her, men altfor ofte viser testen seg å være regelrett feil pga. av noe så smått som for eksempel oppvarming av forsterkere etc. Når vi snakker så grovt som store forskjeller i tonal balanse er det håpløst- etter mitt syn da.

Jeg har vært hos kompiser som hadde bra lyd, når jeg kom på besøk en periode etterpå , var alt liv borte/flatt/ dødt - hva var skjedd ? Jo - det var kommet en dirac inn i bildet - jeg skyr det som pesten , etter det der !

Det med å montere drivere inntil veggen er jo et gammel studio "triks" som også Lyngdorf trykket til sitt hjerte - i hvert fall i nedre område, var så vidt innom temaet i forbindelse med nytt lytterom og LEDE rom - live end/dead end rom. Høyttalere skulle stå dead end , gjerne innfelt i vegg og lytteren i Live end med diffusjon- Usikker på om det er noe for meg, men at dette har noe for seg i nedre område er helt klart.

Beklager at jeg sikkert kan oppleves som en konservativ gammel grinebiter - men det er faktisk oppriktig og godt ment !

mvh per morten

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.822
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Frelsen er nær fortapte sønn: Diskant muss sein......oder: Fiasko da Gama!
    Men: Det er mange i de brune kjellere som greier seg uten den ekstra luften på toppen.
    Vi gamle får som nevnt bare luft i håret når vi slår lens :-(

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.822
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Stemmer, og ste-onkelen til Federal Fadese

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Gretten eller bitersk, det får du ha din egen oppfatning om. For min del, så oppleves et innlegg som ditt siste, som utelukkende positivt. Willy sitt også - bare for å ha sagt det. Og akkurat det jeg føler at et interessant forum bør dreie seg rundt. Tørre å si meninga si. Og være velmenende.

Jeg er nok ikke så følsom på digital etterprossesering som mange av dere. Jeg vet dessverre ikke lenger hva som er det "rette" - har erfart alt for mange ganger at det rette i dag, ikke er like riktig den neste. DSP i forskjellige innpakninger gir meg denne muligheten. Men jeg kan ende opp med en diskant i midten. Har hørt overbevisningen i det seneste denne uka. Og jeg kan ende opp med noen basser også etterhvert. Har skissert noen manifolder som kanskje kommer til å henge i kjellertaket og spille opp gjennom gitre i stuegulvet. Vet ikke om dette blir en spiselig løsning for Henne, men vi får se etterhvert. Større volum bak Vifaene er også et issue. Men alt dette til sin tid.

Inntil videre vil jeg smake på følelsen av å ha spredd bitte små drivere fra golv til tak. Og å kjøre alt gjennom nullere og enere. Føler ikke at det er den første gangen den hermetiske musikken jeg har tilgang til, blir utsatt for det.....

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Jørn;
    Sokkerøyking populært på en lørdagskveld?

BB
    Jeg røyker ikke, så det vet jeg ikke noe om. Imidlertid støtter ikke den siden bruk av vanlige komma (noe jeg forsåvidt var klar over), og den er grei nok til ikke å si i fra. 26,5 liter ga et ganske annet resultat enn 26.5 liter.

260-445g blir det da (26-20Hz).

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk Snickers.
    Tenkte at enten så hadde du det jævlig morsomt i natt eller så hadde som sagt sokkene fått seg en runde.
    Takk skal du ha!

Hva tror du om det innvendige volumet i kassene - tyner jeg det vel langt - bør jeg sette igang å bekymre meg?
    Og - hvordan mottas nedoverfyring i miljøet? Man får jo sagging i membranet, men det er jo en balansert bevegelse. Spesielt, så ser jeg jo for meg at dette kan ha innvirkning på slaver (som du er inne på slik jeg forstår deg) - selv om det jo er relativt ubetydelig magnetsystem å ta hensyn til her.

BB

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.741
    Sted
    Østfold
    Hva er det du tenker at du tyner, og hva er du bekymret for ift volumet?

Slavene har ofte omtrent samme oppheng som den aktive driveren. Det sier seg selv at de vil sagge mye mer enn en aktiv driver om den monteres nedover. Den aktive driveren har omtrent 1N som trekker nedover, og 0,5mm/N, altså omtrent 0,5mm ut av hvileposisjonen den har i horisontal montering. Det man selvsagt ikke vet er om den var perfekt til å begynne med. Det er neppe noe å bekymre seg for, men det du ikke vet er om dette utvikler seg over tid.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jørn;
    At volumet er for lite.
    Skjønner det du skriver. Men en passiv driver har ingen støtte fra noe magnetsystem, så kraften som virker nedover med vekter, skulle man anta virket skjevt inn på opphenget.
    Helvetes Newton som fant opp tyngdekrafta.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ser for meg at jeg vil ha et oppsett med forsterkere og miniDSP i et kabinett. Her er utkastet som skal til Laseren i morgen

Boksen 1.jpg

Boksen 2.jpg

Boksen 3.jpg

BB

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.822
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Snickers: Hvor stor tillegssmasse tåler PR før den sægger sidelengs?

Vis vedlegget 497888
    Det er mange slaver som ikke takler særlig mye masse. Hvor mye de tåler avhenger jo av hvor massen er sentrert og hvor robust opphenget er.
    Ja, det er jo både skjærkrefter og moment på opphenget. Det er få fabrikanter som oppgir maks anbefalt masse. Tror nok det rakner i limet etterhvert med masse i atletklubb-klassen. Adire 15" PR hadde en begrensing på 1 kilogram om jeg husker rett. "Sæggen" kan f.eks måles med skyvelær og ei fjærvekt. Så kan man regne baklengs til teoretisk minimum f3 dersom Sodukun er blitt kjedelig.

Brynjulf: dette er alt for pent! Ikke ta fra dine abonnenter motet helt nå da.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Flotte de finerte bassboksene der, blir helt klein av å se slikt flott håndverk - klein med plusstegn foran.

Nydelig overgang, men forventer intet mindre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn