JBL Aquarius har, som nevnt før utallige ganger, vært en av de våte drømmene. Aldri eid noen selv, men kjenner noen som har. Og har selv fetlet med å få til et skapelig utseende på dette paret, så jeg vet hva de består av og hvordan de er bygget. Selv om det ikke var sånn som jeg sikkert en gang trodde det ville føles å stryke over Raquel Welch, så satt jeg igjen med et innbrent minne etter å ha tuklet i knestående, i timesvis med disse.
Dessverre går tida for oss alle. Eller kanskje heldigvis. Og som for mange stunt, lik det Aquarius var for JBL, fikk ikke disse prosjektene den økonomiske utgangen de hadde ønsket seg. Og kanskje heller ikke lydmessig etter det man kan lese her:
AQUARIUS
Den første av pinnene i er pene (S109 Aquarius IV)
- men jeg synes at de som kom sist (L120 Aquarius Q) er enda penere
- forresten ikke vanskelig å se hvem som har vært inspirasjonen til KEFs 107. Når de stjæler, så gjør sullidutten meg, jeg også det!
Å kopiere Aquariusene til det orginale er ikke det som interesserer meg mest. For mye vann har rent ut i havet siden da de var handelsvare, og det ville blitt et forferdelig pæs å skaffe seg akkurat de driverne som ble utviklet for dette prosjektet. Rundtstråling eller bakoverstråling har også sine utfordringer. Bedre passande prylar fins å få tak i fra hyllene i nærlageret. Egentlig kunne jeg tenkt meg å prøvd Beyma sitt 150 i hornet deres, men siden jeg ønsker å bevare utseendet til Aquariusen så mye som mulig, er denne umulig å bruke siden jeg vender en Seas LROY nedover og to passive dittoer bakover.
Og da kommer jeg ikke i nærheten av dit jeg vil med Beymaen. Da må det, slik jeg ser det, ende opp med en ordinær driver som blir sannheten og livet. EMS har noe spesielt med seg, og jeg har et par LB7 liggende og slenge som jeg tror vil passe som hånd i håndske. Store sjanser for at dette kan bli et fint stand alone-oppsett uten alle mulige slags dingser for å få det til å spille.
Her er skilandene mellom S109 og L120 i en litt grov strek
- og her er det jeg tenker meg nå
BB