Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Hei Gutter og takk for at dere brøt stillheten.

Etter å ha vært i utlendighet på lørdag har jeg gitt opp min hittil elskede hobby og kjøpt meg enhånds fluestang. Hele dagen går med til å trene med tørrflue i puddersnøen. I morgen (egentlig i dag) har jeg min første kveldskurstime i hardangersøm og i overimorgen (i morgen egentlig) er det lefsebakekyrs, så jeg ber dere ha undertegnede unnskyldt om det ikke blir noe særlig spetakkel før lerka synger i blåan sky.

Saken er vel egentlig den, at jeg har planlagt noe konkret og fundert på noe ikke så konkret ennå.

Det konkrete er mellombasshorna - endringen med forlenget J-horn og 515 består - the Pusherman får besøk så snart en bil blir ledig. Ikeabenkeplatene er kjøpt inn og lagret på et sikkert sted langt fra og i skjul for Henne - tørt og varmt.

En annen konkretitet, er at diffusorene på bakvegg er i emming. Disse to (på hver side av døra) får bredde på ca 602,5 mm og kommer til å strekke seg helt fra gulvet og helt opp til himlingen. Jeg regner med at man kan tillegge dem en dekorativ funksjon slik at de udiskutabelt glir uproblematisk inn i heimen.

Den siste konkretiteten, er at møblementet på Loftet sårt trenger til en oppgradering. Har mottatt flere muntlige klager på knirk og det som værre er, og tar affære før de skriftlige kommer. Har lett litt rundt, men de fine audiofile og filmofile stolgreiene koster sånn ca mellom en og to dullioner - og det ser i alle fall ikke denne kjipingen seg råd til.

Så da blir det vel å lage litt selv. Litt stoff, litt skinn, litt treverk, litt metall, noen oppladbare batterier og seksten 12V lineærmotorer skulle tilsammen bli fire ukonkrete stoler med elektrisk reglasj.

BB
    Ja - minnet om noen begredelige greier fra en dansk sexklubb :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Las;
    Der var Koseklompen, ja. Mail sendt. Ego er klar så snart vi blir synkronisert.

Sluket;
    Fortell, fortell!!!
    Jo verre, jo bedre.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Det skulle du nok likt, ja! Må nok skuffe deg, uttalelsen er basert på... eh... rykter! Slik var det ja :p Apropos skuff..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kanskje noen som har vært med Sluket på tur, kan bidra - vi andre venter i spenning....

Skuffer;
    Venter også her på Målebåndkongen - Autokødden står klar på tomgang.

Gammelt snekkerordtak og icebreaker i ethvert lystig lag: Livet er som en kommode - skuff på skuff.

Jularbo.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Hornbygginga er igang.
    Vet nesten ikke om jeg tør poste dette. Likevel er det jo deilig at vi endelig går litt varmt for seg her inne - alt for lenge siden sist.

Min kurs er stukket for en stund framover - horn er så engasjerende som jeg vil ha det akkurat nå, men det kommer noen OB-løsninger framover også.

Her er bilder fra kveldens innsats - bjørkeplatearbeidet er unnagjort og alt stemte på halvmillimeteren. Litt mer arbeide med Domino i morgen og så er det klart for liming av bjørketutene. Etter dette blir det kontrollmåling og korriigering av tegninger før kapping av MDF til bakkamre og innertuter.

Starter med tegningsunderlaget som er helt kjempeviktig og avslutter med prøvemontering av delene.....

95.jpg

96.jpg

97.jpg

98.jpg

99.jpg

100.jpg

101.jpg

102.jpg

103.jpg

104.jpg

I morgen er det Dominomaskinen og liming som gjelder. Mandag blir det skjæring av MDF til innertuter og bakkamre.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Takk, takk - med gode maskiner og ferdiglimte plater er det ikke overvettes vanskelig - tunga i rett munn osv osv.
    BB

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Ser kult ut! Kult å se folk svinge både cad og håndtverk, skulle ønske jeg også var dyktig på sisteparten der....:)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    emo.
    Du har jo vist hva du kan og etter det jeg hører, drasser du rundt med potteringen ennå, så du har god tid....

Du tegner i SolidWorks?
    Jeg har drodlet litt i Rhino og må ha mer kjøtt på 3Den før jeg får modellert skikkelig på CNC.

BB

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Sabla fine bjørkeplater. Så ut som skikkelig kvalitetsplater det der. Blir moro å se ferdig resultat :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Njaaaa.
    Stavlimte (sånne korte biter) plater er vel ikke min favoritt. Hadde vært skikkeligere om det hadde vært hele lengder.
    Se etter disse om du skal bruke tilsvarende.

BB

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    emo.
    Du har jo vist hva du kan og etter det jeg hører, drasser du rundt med potteringen ennå, så du har god tid....

Du tegner i SolidWorks?
    Jeg har drodlet litt i Rhino og må ha mer kjøtt på 3Den før jeg får modellert skikkelig på CNC.

BB
    Bruker Solidworks ja, det er ganske intuitivt:) Rhino har jeg aldri prøvd, SW er ganske skreddersydd det jeg driver med på jobben.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Litt sånt tøv og tant fra torsdagskvelden...

I løpet av uka kom jeg over denne engelsktalende amerikanske luringen:
    www.inlowsound.com

En skikkelig luring – bare følg navigasjonskolonnen ned til ”diy heat sinks”!

Men det som nysgjerriger meg mest, er servietthorna hans – horn av papir – en vinkling litt uttafor det som først slår en når en tenker den veien.

I ettertid ser jeg at jeg kanskje kunne framstått vel entusiastisk til et menneske man aldri har snakket en stavelse med, og at dette kunne ha blitt stygt allerede før man fikk startet. Men det gikk jo bra – og det er jo bra – han skjønte sikkert at det var en nordlending han hadde med å gjøre, for dette svaret ble budsendt:

I’ve been enjoying your email all day long. I’ve read it repeatedly, and feel cheerful every time. Thanks for the kind words, you made my day!
    Warm regards,
    John Inlow

Artig det – det gikk jo bra.

Det som interesserer meg mest, er som sagt papirhorna og derfor installerte jeg Tractrix12 som anbefalt og satte igang med modellering.

Det praktiske er nok overkommelig, men Tractrixøvelsen blir litt slitsom når man foreløpig bare står å vagler på et bein, men jeg føler at det er rett før jeg breaker isen. Trodde jeg hadde grepet og printet ut tolv segmenter fra Autokødden som skulle bli jomfrutractrixhornet mitt.

Klug av skade vet jeg at det er lurt å prøve seg fram i lavskalabudsjett før men engasjerer store saker. Min favoritt er 80-grams papir – lett å få tak i og brenner godt. At dette atter en gang var en god avgjørelse vil ingen krangle med meg om etter å ha sett bildene under.

111.jpg

112.jpg

113.jpg

114.jpg

115.jpg

Det første jeg må ta tak i, er programmet – forstå det skikkelig og modellere litt mer seriøst i tolvkant før den store forma skal i ilden.
    Gubben blir nok ikke arbeidsledig med det første....

God Helg.

BB

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    I familie med Duelund? Mangler bare noen dorullkjerner i hornhalsen, og litt linolje, så er du der :D Tror jeg må ta en tlf. til Vardehåsheimen for nå lurer jeg..

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt! Var i kontakt med John for et par år siden angående midbasshornene hans. Hyggelig fyr, og han minner litt om deg (positivt!) idet han bare bestemmer seg for å sette igang produksjon. Mange av oss andre bruker for mye tid på å droodle nettet, og får sjelden fullført.
    Lagde også en mal av hønsenetting for å lage Lecleach horn av papir også...kanskje ta det opp igjen. Jeg har forresten Excel beregningsprogrammet til LeCleach (RIP), hvis du vil prøve deg? Fikk det i sin tid av Martin (Azurahorn), som lager disse hornene på bestilling. Sikkert greit å formidle det til den interesserte, i og med at LeCleach selv var en Diy'er i ånden og ga dette bort fritt.
    En liten anekdote var at Martin hadde fått beskjed av Henne om å slutte å lage horn, hvorpå han kontret med å si at det da ble mindre midler til smykker. Han tok opp arbeidet igjen relativt raskt. Diamonds are womens best friend, and horns are the mens.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Skal du krangle med alle?
    Regner med at jeg har balletak på deg inntil mølja er inni organet ditt, så bare trø varsomt.....

SannaX;
    Ein ska ikkje freista lukka, men det er freistande å svare med det derre om å kaste perler for etellerannet, men jeg tør ikke - det gjør styggvondt.
    Du har en PM i posten.

Brukte du hønsenetting og hvor får man tak i sånn gipsgreie til å gninutover?
    Tenkte jeg skulle ta en avstøpning av noe annet før den forsvinner helt i skyggen av noe annet annet ovenfor.
    Mon tro om det blir grusomt varmt - noen som vet?

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.963
    Torget vurderinger
    23
    Hehe... pass på å holde stuedøra lukket for tiden, så det ikke fyker inn snø som smelter de nye "horna" ;) Kan ikke dy meg... papirhorn.. Neida ingen krangel, men jeg klarer ikke helt å se konsensus her, ene dagen skal det støpes i betong, neste dag er det papir som er greia, hehe.. Hva med oppblåsbare? Hva mølja angår så er jeg ikke så redd.. "kniven var sløv, balla var glatt, og Sluket han gjorde rundkast!" God helg! Nå drar jeg til Das Vaterland og der skal de nok vite å sette ølet i vrangstrupen når jeg tyster om de der papirhorna!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    drit i gips...det har en lys betongaktig egenklang......
    papp mache er tingen......siden du var inne på papir.
    har hørt massevis av gipshorn på Fostex og Lowther da jeg bodd i Sthlm for 30+ år siden...believe me...ikke kast bort tiden på det, om du ikke skal lage en artig knuse session med gutta etterpå
    litt ala unga og pepperkakehuset:rolleyes:
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    PM med program og forklaring sendt :) Lek deg!

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    SannaX;
    Brukte du hønsenetting og hvor får man tak i sånn gipsgreie til å gninutover?
    Tenkte jeg skulle ta en avstøpning av noe annet før den forsvinner helt i skyggen av noe annet annet ovenfor.
    Mon tro om det blir grusomt varmt - noen som vet?

BB
    Høhø, det andre du skal ta avstøpning trenger du ikke legge ut i bilder av her, men jeg vet om noe formbar plastikk du må varme opp varmepistol. Bare å smelte og legge rundt :) Jeg søkte både på modeleringsleire og gips, men kan ikke i farta huske hva jeg fant eller om jeg fant noe i det hele tatt.

LMC@ regner med at OB skulle lage en mal i gips for å forme papiret, ikke lage selve hornet i gips.
    Du har nok rett i at betong/gips kan være en knivegg.
    Skaperen av La Grande Castine ( 6moons industry features: La Grande Castine ) , Marco Henry, lagde mange prototyper av en form for sement/sand/betong før han ble fornøyd med klangen. Forøvrig en venn av LeCleach (RIP), og var den første som vel lagde Lecleach hornene for Diy.

Finnes såvidt jeg vet noen få par av disse i Norge. Lurer på om HR hadde et par rosa tilsalgs for en stund siden. Lånte et par diskanthorn av en her på forumet som ble prøvd med Radian Pb475, låt ikke værst.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sanna har rett. Gipsen er kun for å legge pappmachéen på.
    Akkurat som du anbefaler, Leif.
    Aner ikke hvordan dette virker, men det er jo liddelig morsomt å drive med litt husflid
    -og enda liddeligere om han derre Sukat får seg en på snyteskaftet.

BB

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.804
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    obbb. har gips om du trenger. Kjøpte en 25kg sekk når jeg skulle ta avstøpning til stands til gamlehorna..

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket; Er du i lugaren, på vei tilbake fra Kiel nå?
    HR; Alt som er gratis, duger.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    OB-BB gjør det han best kan - drømmer litt.

Papirhorna har tatt meg litt, men det som kanskje har tatt meg mest, er å ha funnet en grei inngang til å lage egne tuter - tre/papir/glassfiber/epoxy/akryl - what ever!

For å få et innblikk i hvordan fysikken virker, har jeg tegnet opp noen profiler fra 200 Hz til 800 Hz, med tilhørende nedre delefrekvens fra 400 til 1600 Hz.
    Felles for alle, er at de har en minste halsåpning til å ta trekvarttommers drivere. Er klar over at denne diamen ikke er relevant for de mellomstore horna og oppover - men likevel.....

Her er skissen som anskueliggjør størrelsesforskjellene.

Tractrix.jpg

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Du mener kugelshalwanlerererrer ? tractrix er vel ok bare en lavpasser før det går galt

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.641
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Avantgarde var kugelwellen
    men da fantes ikke JMLC FR
    nå som man har valget derimot.......
    eneste ulempe med JMLC FR er den økte diameteren
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    LMC;
    Nei, jeg vet egentlig ikke hva jeg vil ha for jeg kjenner ikke nok til særtrekkene til de forskjellige hornprofilene ennå. Leser og leser, modellerer og modellerer....

Det største problemet er å tøyle denne forbannede, runde formen - rett og sqart, det er det vi snekkere liker best - og det har jeg jo hørt fungerer til gull både hos deg og Grelv. Jeg kommer nok til å dilte etter dere med et sett mellombasstestoppsett utover våren/sommeren. Tidligere ga du meg en god ide med å knekke disse på midten for å spare dybde, selv om jeg vinkler throaten oppove og litt utover.

Mellomtonen - det er her det store slaget skal stå.
    Fikk JMLC-kalkulatoren hos Chris forleden og må prøve å forstå den Excel-greia - prøve å innsnevre oppløsningen i regnearket for å forenkle uthentingen av data og se om jeg klarer å få til en OLE-linking inn i Autocaden.

Det jeg grubler mest på, er hvordan runde koniske, Tractrix og JMLC låter i forhold til hverandre. CD-horna jeg kjøpte hos deg framstår som noe nærmest et ideal med sitt bydende lydbilde. Jeg mener imidlertid at de generer et eller annet som trigger noen resonanser - dette kan skyldes glassfiberen, men kan også være et koblingsissue mellom selve horna og rommet. Jeg anser imidlertid ikke dette for å være et problem - mer et særtrekk som jeg vet kan temmes. For å si det på en annen måte, så angrer jeg ikke på at du solgte horna dine til meg.

Konisk, Tractrix, JMLC – tøft må det definitivt være.
    Biradiale ol får jeg vurdere senere – det er også råtøft.

Innspill fra hopen imøtesees....

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ingen ekspert, men kan uansett kanskje synse litt om det, er andre her med langt mer kunnskap.
    JMLC har jo kommet inn og fortrengt de andre profilene her på sentralen, årsaken er vel at de har stor båndbredde oppover og mange kjører 4-600 og til 8000 hz. Kostnaden er størrelse ( sammenlign JMLC og Tractrix 200..), med i regnestykket hører riktignok det at fordi JMLC har større frontareal gir det også mer nivå helt nede ved avskjærings hz. ( ca 2x hz). Hvis en leker med horn resp virker også JMLC og ha større akustiske impedanse variasjoner nede ved avskjæring, DVs en må være nøyere med høypass dernede, i praksis ikke noe problem.
    Tractrix er mye mer kompakt og virker ifølge målinger fra horns.pl og ha mer spredning, men mer problemer med ripple på kurven oppover i hz, hvis en tenker å dele mt hornet på 2-3-4 khz virker tractrix som et ok valg , fordi en bl.a. får diskanten nærmere og kan lage et mer kompakt system.
    mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.461
    Bare for å gjøre ting litt mer komplisert : Klangfilm Kügelwellenhorn.
    Rusler man over til Audioheritage lærer man mer, hvis man vil: Spherical Horn / Kugelwellen - Trichter

edit:

Jeg får ikke regnearket i linken til å virke,
    man må visst ha Open Office eller tilsvarende...

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.405
    Torget vurderinger
    10
    Snart legges det ut info om et svært kompakt treveis system med Tractrix i andre og tredje etasje og 12 tommer i bunn. Da får man se fordelen med Tractrix mtp format. Det blir utrolig stilig men jeg vil ikke si mere he he. Jeg tror også at Tractrix er helt ålreit bare man som nevnt ikke presser det. Kan ikke forstå Avantgarde som strekker strikken noe så til de grader. For 10 år siden var AG "det eneste riktige" på sentralen "som alle hadde". Nå er det vist helt andre ting som gjelder. Til og med rør er mindre hot nå.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Le Cléach er svæt......

Le Cléac_Konisk.jpg

To 200 Hz-horn

Le Cléac_Konisk_2.jpg

BB

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Tractrix 200 = 60 cm , Uansett er det nok en fordel og ha klart for seg hvor langt ned det skal benyttes, bare tull og bruke 200 hz horn hvis delingen er 600 hz !?

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn