Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluket;
    Sladder innom - kanskje i morgen ettermiddag?
    Skal ikke bruke de på ei stund.
    BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Jeg bestiller snart ny forsendelse - bare å slenge deg på.
    Kanskje du har lyst til å teste LB8 - første i Kongeriket her også - to på ei uke?
    Jeg ble plutselig opptatt og skyver litt på disse.
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    HEL;
    Jeg bestiller snart ny forsendelse - bare å slenge deg på.
    Kanskje du har lyst til å teste LB8 - første i Kongeriket her også - to på ei uke?
    Jeg ble plutselig opptatt og skyver litt på disse.
    BB
    Har ikke så mye tid dessverre. Jeg tror disse sakene er noe av det bedre innen fulltoner som lages i dag. Fostex er fine greier det men jeg ville gått for et par EMS tror jeg.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Nyfriserte kabler til Loftet - 22 stk med Gull-Neutrik og Bannan.
    Lodda så fort at til og med loddebolten ble varm!

5.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ellers så var jeg i Langesund en tur på søndag og fikk hørt basskontroll av en annen verden.

Tor har tatt den helt ut og det går absolutt på bekostning av alternative bruksområdene til rommet - men fy faen som det låt. En annen "type" lyd enn hva jeg har hørt rundtomkring - utrolig tettsittende, detaljert og der alt var kirurgisk plassert.

Vi snakket en del om tilvenningsprosessen når man kommer inn i et sånt rom - skallen må omstilles fullstendig og en må prøve å legge fokuset over på det man hører og ikke henge fast i det man ikke hører av bla romresonanser - eller noe sånt....

8x12_Tor sitt oppsett står helt klart som en av flere referanser jeg har lagret bakerst ved øverste hårfeste. Bassforløpet hans står helt klart fram som det som traff meg voldsomst og er så absolutt verdt å trakte etter.

Men som han selv sier, så fører flere veier til Rom - og han vet det nok, for han har reist en del. For min del handler det om to "ting" - det ene er rommets bruksområder som før nevnt, og det andre er pengepungen – hvor mye greia skal koste.

Tors pung skal jeg ikke uttale meg om siden det ville vært ufint av meg å ymte noe som helst - dette tror jeg kjæresten hans og han helst vil holde tett til sitt sine bryst. Min pung kan jeg derimot uttale meg om men det ville også vært helt uinteressant - så disse ballene legges herved døde.

Jeg kjører nå med en del testdempning av rommet og det er helt klart at jeg har en del å hente her. Men det er en balansegang iom at Loftet både skal "se ut" samtidig som at dempingen skal gjøre nytta. Trusler om at det ville komme enten harpe eller vevstol med kontramasj innmellom horna om "det ikke tar seg ut", er allerede framsatt av Henne.

Per nå har jeg to plater foran i hjørnene og et sett til på motsatt side av bassene. På bakveggen har jeg full takhøyde med samme gugga på hver side av døra. I taket har jeg plassert to bølgeskumplater på ca 1 kvadratmeter omtrent der førsterefleksjonen forfra er.

Virkningen av disse tiltakene er forbløffende og så pass voldsom at jeg må ha meg en runde eller ti med egne ører for å finne ut av dette.

Min vei til Rom blir nok en litt annen enn Tors, men jeg hadde vært dum om jeg ikke hadde prøvd å ta med meg litt lærdom videre fra søndagen. Akustisk sett ønsker jeg et smule mer livat rom – om dette er nok en stille erkjennelse av egen middelmådighet eller om resignasjon er et annet brukandes ord, vet jeg ikke, men jeg må prøve litt fram og tilbake og kanskje også innføre et-par diffusorer som alternativer - og kanskje også fjerne litt demping for å få tilbake live-feelingen fra gamledager.

Live goes ån.

BB

Sist redigert:

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Er nok mange veier til rom og reisen er halve moroa osv. Er mye sant i det du skriver, man gjør seg erfaringer og så får man gjøre det beste ut fra ens egne rammer og kriterier. Har egentlig ca. tusen ideer og eksperimenter jeg kunne tenkt meg å gjort, men mangler både økonomi, plass, tid og nok know how til å få dem gjennomført, desverre. Regner med det blir mer tid til slikt etterhvert som barna blir mer selvstendige.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ellers så var jeg i Langesund en tur på søndag og fikk hørt basskontroll av en annen verden.

Tor har tatt den helt ut og det går absolutt på bekostning av alternative bruksområdene til rommet - men fy faen som det låt. En annen "type" lyd enn hva jeg har hørt rundtomkring - utrolig tettsittende, detaljert og der alt var kirurgisk plassert.

Vi snakket en del om tilvenningsprosessen når man kommer inn i et sånt rom - skallen må omstilles fullstendig og en må prøve å legge fokuset over på det man hører og ikke henge fast i det man ikke hører av bla romresonanser - eller noe sånt....

8x12_Tor sitt oppsett står helt klart som en av flere referanser jeg har lagret bakerst ved øverste hårfeste. Bassforløpet hans står helt klart fram som det som traff meg voldsomst og er så absolutt verdt å trakte etter.
    Det er det fine med aktiv deling og DSP. Man kan skifte ut og oppgradere/omkalfatre et frekvensavsnitt uten å måtte hive ut resten. Så selv om man kanskje ikke drar dempingen like langt, så har man alltids muligheter til å dra en halv omdreining til på andre steder.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Tor har tatt den helt ut og det går absolutt på bekostning av alternative bruksområdene til rommet

Så ille er det jo ikke, litt tilpasning så er det kino også;)

Men det blir neppe et sted der man svinger seg til musikken, ei heller bør man være for mye på en snurr når man valser rundt blant tung hifi , ser for meg overskriften i lokalavisen, mann klemt i hjel av høyttaler…………….

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Rojohll;
    Ratter som faen - noen ganger går det åt skauen og andre ganger sitter man bare og gliser selvtilfreds.

Roald;
    Riktig i alt, men tipper at Tors Henne neppe tar med seg syforeninga ned i kjelleren og syr hardangersøm.
    Hadde glemt av å avklare den sjette - passer det fremdeles?

BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Dama drar til London så det passer utmerket...........

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Roald
    Om vi kan prøve litt utpå ettermiddagen, hadde det passet meg utmerket.
    Adresse og telefonnummer på PM?
    Har hørt rykter om en pall Royer fra Seas.....
    BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Riktig det men bare halvparten er i drift i de styggeste kasser du noen gang vil se, alt smelt i hop på timer i bakgården :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Roald;
    Kjenner meg godt igjen i akkurat det;
    Da må jeg også ha blitt smelt sammen i en bakgård, for når meg ser meg selv i speilet, er ikke det mye å skryte av, heller.

Man blir jo litt ivrig innimellom - vil ha lyd i kassene så fort som mulig - kanskje legger vi en liten plan i løpet av dagen.

BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Lar første del stå ukommentert, trår man feil der blir det bare bråk….

Det var nok heller ønske om å teste mine ideer uten å bruke for mye tid på eventuelle feilskjær, så på sikt kommer det forhåpentligvis noe som ser bedre ut……………

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.484
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Prototyper skal da se jævlige ut :) er det jeg bruker å fortelle meg selv.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.457
    Prototyper er som regel mye mer interessante enn ferdige produkter.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Seriøs produktutvikling, kalles det kanskje.
    Men man blir så forbannet fort lei av pene, friserte gipsplater
    - mye mer livgivende (for meg i alle fall) å sitte og studere en gammel sagskåret fjøsvegg med noe godt i glasset.
    Stå på - kreer - gi litt faen.
    BB

8

8x12_TOM

Gjest
    Men man blir så forbannet fort lei av pene, friserte gipsplater
    - mye mer livgivende (for meg i alle fall) å sitte og studere en gammel sagskåret fjøsvegg med noe godt i glasset.
    Stå på - kreer - gi litt faen.
    BB
    Dette kan fint brukes som en analogi i forhold til lyd, og det var kanskje det du ville poengtere også.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.457
    Kanskje den ærede trådstarter bare tok en pause.

Kanskje han har kost seg med masse musikk.

Kanskje noe annet. Hvem vet?

Ofte er veien dit mer interessant enn dit man skal ...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, Larsern – du sneik deg til innsideinfo. Gratulerer, forresten med huskjøpet i nabolaget. Det var et gunstig tidspunkt for meg, for i år er det min tur å velge meg bitch blant de nye godbitene - og jeg kniper jo selvsagt igjen til en viss dato i Oktober.

Løsøret som står på Loftet er nå nærmest komplett – noen små utskiftninger er på trappene, men når jeg nå er godt og vel halvmett, skal utformingen av rommet få det aller største fokus. Ny og bortgjemt plassering av forsterkerutstyr, skjult kabling, nye farger og fjerning av overdreven belistning står på å-gjøre-lista. To nye sofaer til felles glede for Henne og meg skal også konstrueres og bygges.

God helg, gutter.

BB

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, forresten med huskjøpet i nabolaget. Det var et gunstig tidspunkt for meg, for i år er det min tur å velge meg bitch blant de nye godbitene - og jeg kniper jo selvsagt igjen til en viss dato i Oktober.

BB
    Oj, det var jaggu lenge siden noen kalte meg for bitch ;)

Mvh
    Lars

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Lars;
    Her oppe vil du alltid være en eller annens Bitch, men første stikk til meg - velkommen til horror-nabolaget.
    Velets standard velkomstgace er "Picnic Med Døden" på Blu-Ray.

LMC;
    Lars er en on'kli indrefilet - mye snaskens med den gutten.

BB

sclalars

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2006
    Antall liker
    1.720
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    1
    Hmmm, bitch er en ting, men indrefilèt? Litt usikker på om jeg vil ha det kallenavnet. Må jeg skifte Nick nå?

mvh
    Lars

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Eighteen Sounds 21LW1400 http://www.eighteensound.com/PRODUCTS/Products/ProdID/111/CatID/2#.U3zOC_l_uSo
    fins desverre ikke tilgjengelig fra produsenten i Italia før neste produksjonsbatch i midten av Juni, så da gjør jeg en liten omprioritering. Litt flaks i grunnen - da kan jeg samle opp noen daler til slik at jeg kan hente hjem noen flere spennende verdtåprøvesaker i samme slengen slik at jeg har litt å gjøre fram mot hjul - etter at bassene er baffeled.

I stedet skal bass- og mellombassampene kreeres og jeg har elget meg innpå Bydgøs mest villstyrige odøling, Odd, for å få skrudd sammen bitene som trengs til to doble sluttrinn til å fõre de fire bassanalene.

Per i dag betaler jeg to Adytoner for å gjøre den jobben. Det gjør de umåtelig bra og helt opp til min standard. Men i basskanalen de har for lite gain til å gi elektronikken i forkant stor nok takhøyde til at systemet får puste fritt. Til mellombassen er Cordis 1.6 spot on, men jeg ønsker å ukomplisere hele anlegget, så derfor legges denne også på nærlager. Kanskje får begge disse nye kabinetter som matcher Den Store Planen (DSP) og innføres senere i et mangekanalsanlegg - vi får se - vanskelig å ditche så gode venner.

Inni de to boksene kommer det til å sitte fire femhundrewatts moduler fra Class D Audio
    Home page. Iom at vi her snakker om D-klasseforsterkere, blir det ikke rare varmeutviklingen selv med store påtrykk, men på tross av dette, er det ulurt å stenge inn den varmen som er uunngåelig. Bunn og topp blir derfor perforert og ene siden får kjøleribber. Odd har bestemt. Jeg snakker om to speilvendte halvbreddekasser, så derfor kjølegreier på bare ene siden.

Disse blir de første komponentene i DSP og skal ha gainjustering på baksiden og en dings slik at de går an å starte og stoppe med fjernkontrollen på dassen slik at de er akkurat passe varme og gode når kroppsresonansene er justert.

Kabinetter fins det et greit oppbud av, men hvorfor gjøre noen enkelt når det kan gjøres vanskelig?
    Jeg velger meg derfor noe egensnekret i mørksotet akryl. Når man i tillegg blir tilbudt CNC-fresing av delene, er ikke veien fra skalle til en fresefil langt unna.

Her er derfor en prematur idéskisse av kabinettene

classDaudio.jpg

Flere feil følger.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Change of plans

Fire moduler Anaview fra Profusion er i bestilling.
    ALC1000-1300

Ny skryteskisse av kabinett:

Anaview.jpg

Advarsler om at selv 2x 1000 klasse-D-Watt blir varmt, er tatt til følge.

BB

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Har et par attenlyd... attentåmmere til pynt :rolleyes:

weeelyyy niiice

Go hælj.... og det du vet...

VestBreddens Værste

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    God helg til deg óg - og det du vet.
    Ikke alt for lenge før du og kofferten tar en tur?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Roald;
    Livet er som en kommode - skuff på skuff - slik er det også for Vardeåsens store (flint-) skald.

Siste måneden har jeg hatt god tid til å finne ut hvordan og-maskinen virker og det ble for dyrt for en stakkar som har skrevet kontrakt med fylkeskommunen. Når jeg i tillegg fikk en svært så god pris på italianoene, bet jeg i det sure gresset.

Men Roald, vi kan vel være venner fremdeles - jeg lover å komme med noen mikroslot-basser med ROYer etterhvert men da må du hjelpe meg litt?

BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1

Siden jeg er kjent som tolerant, tilgivende og rund i kantene glir det nok over, men det betinger en lytt til de stor trege elementene……… :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kjenner jeg deg rett, så handler det om vafler - du liker jo ikke kaffe - men det fikser vi.
    Nye vegghøyttalere blir det vel ikke før ved lauvfall.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Litt mer forsterkerfamling.......

På tross av at jeg aldri har satt min fot i en forsterker fra Anaview, har jeg med bakgrunn nettlesing valgt å gå for dette merket.
    Det er tre kreasjoner som interesserer meg:

1x 1000W - ALC1000-1300
    1x300W - ALC0300-1300
    2x90W ALC0180-2300

Kabinettene skal lages i akryl - noe sånt som dette - alle med to kanaler:

Anaview.jpg

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn