Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor akryl, egentlig? Pris? Bearbeiding? Design?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    Det slo meg faktisk også - vurderte å snu greia for ikke å støte noen, men som den gærningen jeg er, balla jeg meg litt opp og lot det stå til.

Sluken;
    Fordi akrylkasse rundt en forsterker sies å oppføre seg som en Thermos - med så lite varmeutvikling fra klasse D må jeg ta vare på det som kommer.
    Kødda!

Du har rett i alle tre antakelsene dine. Dette er et testoppsett som jeg skal ha til eget bruk, både for å prøve ut dette med varmen og for å finne ut om utformingen duger i mitt øye. Jeg regner med at ventileringen av eskene er litt over toppen og skal leke med IR for å finne ut hvor mye ribber jeg trenger/kan dekke til - allerhelst skulle eskene vært glatte.

Plast gir stor formfrihet og det er et materiale jeg behersker rimelig godt og når jeg gang etter gang formår å grine meg til maskineringstid, er dette et enkelt valg på dette stadiet. I tillegg kan jeg ikke det spøtt om metall men fet alu i en eller annen form/farge er jo supersexy - får se hvordan plastklossene lander først.

Pris er også et issue - spesielt mtp metallobotomeringen jeg har flagget over.

BB

Edit - Amputasjon ble for voldsomt for Sluket - er endret.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    Uff - visste ikke du var nødt til å amputere!:( Håper det er en kroppsdel som er noenlunde grei å unnvære da.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    OB-BB du som er blant de få om ikke den eneste som har hørt både SLOB og Torshammer/psykobass kan du med enkle ord beskrive likheter og forskjeller?

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.852
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du tenkte sikkert på fyret ved Tormedhammn av Kari Bremnes?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.923
    Torget vurderinger
    1
    Spytt ut da mann, sluket er feig og siler ut besøkende som ikke har mer enn en 12" :)

8

8x12_TOM

Gjest
    De som skjønner seg litt på matte kan jo se en viss forskjell på dette 8x12<20x16

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Se der, ja - gutta er våkne!

Tora med to sjarklanterner i storvinduet. Det var lys i den røde når gubben hadde landligge og i styrbord lanterne når han var ute og drog lina. Grønt lys mao - for de som ville pay a visit i ordets egentlige betydning. Og så var det ho Gra-Vera som bodde nede ved Skansen....

Dette er vanskelig, Vidar.
    Gutta har to vinkelrett forskjellige tilnærminger til ”Den ultimate bassløsningen”.

Jeg skjønner at du ikke er ute etter at jeg skal gå meg bort i tekniske termer og videreverdigheter rundt disse, og det setter jeg pris på. Likevel må jeg driste meg innpå med noen kortfattede bemerkninger til teknikken også siden det viser at veien til himmels er så fasettert.

Den ene kjører på med moderne elementer i lukket konstruksjon mens den andre kjører med eldgamle elementer i en relativt uvanlig, åpen greie. Begge har spredt elementene i en linje i full takhøyde. De moderne elementene har relativt lunken følsomhet (under 90 dB/W) mens oldingene kruser rundt i skiktet over 100. Seas-elementene krever kun relativt små kassevolum for å spille seriøs bass mens GPA-ene nesten har VAS-verdensrekord.

Gutta har også vinkelrett tilnærming til det de vil oppnå – den ene fortjener primærkundestatus hos Rockwool mens den andre ikke har brukt en dinar på tilsvarende. Den ene amper greiene treveis etter elektronisk deling og DSP mens den andre foreløpig styrer innom et Accuphase-filter pluss passiv filtrering i toppen – tilsammen firveis. Men snart er han også elektrifisert hele veien.

For min del, er jeg skrudd sammen slik at jeg har virkelig store problemer med å velge mellom pest og kolera eller mor og datter og har derfor store vanskeligheter med å argumentere for det ene eller andre (jeg skjønner meget vel at det ikke er det du er ute etter heller, Vidar). Start, stopp, tilstedeværelse og hurtighet kommer i svære forpakninger fra begge.

Med rett filtrering og tilpasning tror jeg ikke det fins noen hindringer mot å ”swappe” bassystemene mellom disse to om det skulle være ønskelig og jeg nekter å tro at systemvalg videre oppover blokkerer for noe av dette – uansett på hvilken side.

De to bassløsningene (inkludert litt mellombasshorn for den ene) tror jeg det er enklest å skille ved å beskrive hvilken evne de har til å sette omgivelsene i bevegelse.

Tors kasseløsning (og for den saks skyld også Rolfs (som egentlig har valgt en kombo av Sluket og Tor og etterhvert med 16 eller 20 Royer)) krever beviselig mye skallekraft for å få til å spille så bra som det gjør hos disse gutta – ikke for ammatører mao.

Slukets riopler derimot, er nok langt enklere å integrere iom åttetallsspredningen basser i åpenbafler genererer.

Trøkk er det uansett i hele det hør- og følbare registeret hos begge av disse guttene. De har begge skapt noe unikt (btw - jeg vet om endanoentil) som langt, langt, langt passerer det jeg trodde var mulig bare for noen år siden. Kunnskap er en god del av greia, men viljen til å stå distansen ut er i mine øyne likestilt.

Fy faen så artig dette er – kvinnfolk og linefiske når ikke denne hobbyen til knean engang.

BB

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Artig oppsummering dette BB, og jeg er ikke så lite stolt av å bli likestilt med de store gutta. For det er ikke til å stikke under en stol at jeg er lillegutt når regnskapet gjøres opp. Med elementer på dynabel's ukes-salg, kasse materiale fra firmaet, puss billige kabler og effekt (15K), er vel totalkostnad under 30k. Har da ikke tatt med arbeide med utvikling, rom, kasser siden dette er en del av glede ved denne hobbyen.

Ja, jeg sier det samme som deg, fy faen så gøy dette er

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Supert, takk for svar. Det var omtrent noe sånn jeg trodde du ville svare:) Jeg hadde nemlig problemer med tenke meg en bassløsning som låter mye bedre enn det jeg hørte i Langesund. Som du sier er vel Sluket allergisk mot Glava, mens Tor kan bade i det:) Det er vel ingen tvil om at rommet til Tor må ha en god del av æren for hans resultater. Slobene er vel kanskje enklere å få til å spille riktig uten dramatiske tiltak i rommet (det er vel nok dramatikk i å få dem inn i rommet:)) Begge systemene har en fellesnevner, membranareal.
    Det er vel heller som å velge mellom edelstener enn pest og kolera;)

Steike artig hobby dette!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    S.k. "fegSLOB" :cool: Men barske er de!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har 4 stk. sinte 18" som kunne vært prøvd ut i det oppsettet, et herlig growl antar jeg, og ikke vesentlig høyere 1/4 bølgeproblematikk enn 16", kun 20-30 Hz forskjell og godt under en fornuftig delefrekvens. Bonus er selvsagt at det er en håndterbar størrelse også. Tror jeg skrur sammen et sett til gjestetoalettet!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Her Køddes det ikke - 4360 W på døra i går etterniddag!
    Svære greier - min en kilo tilsammen.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.852
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Og så var det ho Gra-Vera som bodde nede ved Skansen....
    Ho som var så gra, at da ho døde og de skulle begrave ho så måtte de slå ihjel fetta hennes med spiss-spaden?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa
    Vi MÅ ta ei korrigering - ta deg en tur innom FSF.
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    FSF? Fremmede Suger Først? :rolleyes: Finnmarkinger Slår Fortest?

C

Cyber

Gjest
    Blir artig å høre hva du synes om dem. Du kjøpte kilowatterne og ALC0300?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    Værste "Rorbua" stuket på tråden her nå! Sender stafettpinnen, hvem kommer opp med det beste Rorbu-innslaget?? ;)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ikke lenge før Lagga slenger seg på med noen passende bilder fra nettet.Dutrordeikkeførduserdet.com

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Må få stoppet dette før det går HAH (Helt Av Hengslene) !

Sluket; FSF = Fort Som Faen - gjedda lurer i sivene....

Cyber; Det ble 4x ALC1000-1300 og 2x ALC0180-2300. ALC0300-1300 hadde jeg måttet vente på.
    Kun ALC1000 skal inn i "Loftetoppsettet". Er litt skjepisk til klasse D i de to øverste etasjene, men
    ALC0180 skal få prøve seg der for å sammenliknes med Alephen og Monsteret, men jeg tar mye feil om de blir værende der.

BB

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om ikke du burde ha ventet på ALCO300. Den har jeg prøvd. Ikke på Ncore nivå i transparense, men kombinerer fin åpenhet med et snev av behagelig varme i toppen og mer tilgivende enn Ncore. ALCO180 virker å ha litt vel høy forvrengning.

ALC1000 er glimrende til bassbruk. Bruker ALC1000 selv der, og den parkererer fullstendig Crown XTi serien. Kontrollert og stram bass uten noe oppblåsthet. Blir dessuten knapt varm.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Orso;
    Takk for tips. Som sagt så regner jeg ikke med å bruke ALC0180 oppover - de skal inni noen andre saker etterhvert.
    Er redd for at klasse-A-forsterkerne er stasjonert der de skal være lang tid framover. Men som sagt - vi må jo prøve.
    Kjører du u- eller balansert?
    BB

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Anaview kommer forresten med en ny toppserie, AMS serien. Noen av modulene ligger på hjemmesiden, mens andre kommer senere.
    Jeg håper og få gjort en sammenligning mellom klasse A og Ncore om ikke så altfor lenge.

Kjører balansert. Vær oppmerksom på at gainen i ALC1000 er veldig høy. Tror den var på 35 dB. Trenger og få redusert den selv.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Orso
    Fikk kjennskap til AMS av Profusion - den som venter får se....
    Det blir spennende men alt avhenger av at man kan leve med disse umandige klasse-D-greiene
    - det er jo ingenting igjen snart.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fikk et spørsmål fra en av luringene om høyttalerkreasjonen på forrige side.
    Dette er egentlig en idéskisse, men den er ikke helt uten virkelighetsforankring.

For det første har jeg noen elementer liggende og kan ikke helt overse at denne haugen av mer eller mindre brukandes saker vokser.

De elementene denne baflen skal få, er imidlertid ikke ubrukandes. ”De” er er de fire Altec 414 fra forrige mellombassprosjekt, et par Supravox 215 EXC OB (også nevnt før av flere og til og med forsøkt solgt her inne (grøss!)) samt to Aurumer jeg kjøpte av en kompis på Møre for mange år siden.

Felles for både Supraene og Aurumene, er vel at de aldri er blitt gitt mulighetene til å gjøre sitt aller, aller beste - de har vært montert tidligere i til dels håpløse kreasjoner.

Systemet kommer sannsynligvis til å bli aktivt delt (sikkert mini-DSP her også), men kanskje med passiv deling og nivåregulering i diskanten. Det gjør effektforsterkergreiene litt enklere. Men iom at følsomheten over hele fjøla er forholdsvis lik og at systemet ikke får for store faseproblemer, burde det være forholdsvis enkelt å dele passivt også om påkrevet.

Aurum Cantusen (G3) er en grei banddiskant som var på høyden av sin popularitet for noen år siden, men som fremdeles låter helt fint i mine ører. Spredningskarakteristikk kan imidlertid være et problem med disse, som for alle andre båndelementer delt feil. Dette temaet har jeg ikke koll på i det hele tatt, så jeg får bare lære mens jeg bøyer meg i hatten.

215 er et sk fullrange-element, men etterhvert som at kunnskapen stiger, skjønner en at det må flere elementer til for å tango. Derfor får de funksjon som mellomtoner – riktig nok grusomt dyre mellomtoner.

Jeg har i lang tid vært på jakt etter en skikkelig bassløsning jeg kan leke med framover. Jeg ønsker å finne en greie som kan brukes modulært og skaleres til dels mye opp og kanskje litt ned (forskjellige elemetstørrelser) etter behov og løse flere problemer enn det skaper. Med modulært mener jeg at en integrert bassløsning i et stativ kan danne base for forskjellige mellomtone- og diskantløsninger i egne bafler det enkelt kan alterneres mellom når spasmene kommer. Enda et argument for å kjøre aktivt med mulighet for EQ/DSP.

Alt under ett, ser jeg med mitt ambisjonsnivå ingen som helst grunn til å prøve å unnvike aktive løsninger. De motforestillingene jeg ser rundtomkring, er i mine øyne motivert enten av at man allerede har et system som vanskelig lar seg fullaktivere - oftest er det rett og slett kunnskapsløshet som kommer til syne i argumentasjonen mot.

Valgets kval – slik jeg ser det akkurat nå:

Bass i horn er tøft men svært – passer definitivt ikke inn i dette formatet.
    Dipoler krever EQ på EQ-villige elementer og krever litt for mye plass. Gir få rommessige problemer.
    Bassrefleks og lukket kasse gir mestforpengene volummessig.

Ripoler eller Slob(ber), som de er mye kjent som i Norge (av en eller annen grunn?) kan derimot gjøres superkompakte og jeg har dessuten aldri gjort noe praktisk med disse enn lest med store, våte øyne - og så selvsagt hørt. Men disse var schvære, så vi får finne ut av hvordan takle evt skuffelse når realitetene slår inn - det fins jo størrelser over 12”.
    Den andre oppsiden ved denne løsningen er hvor lite resonans fra omgivelsene som søler til lydbildet – det er tørt som et flatbrød.

Tror vi går for Ripol/Slob.

BB

VegardW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    2.931
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    "forsøkt solgt her inne (grøss!)) "

Skam deg!
    (gjelder iofs de som ikke kjøpte de og):cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    Jeg bød ham 6.000,- men dusten ville ikke selge!!

J

J.J

Gjest
    La mørket senke seg...
    Worst dark times in tha speaker building history...

Sånn da var balansen opprettet igjen ;-)

6000 og du solgte dem ikke... "grøss"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.815
    Torget vurderinger
    23
    OB-BB, min gode mann, du skal ikke kimse av seks tusen - de kan utrette mye godt her i verden!! Du kan f.eks. bli planfadder i et par år, vanne en landsby og avverge tørke, i det hele tatt - mulighetene er uendelige! ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn