Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.637
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Jeg stiller opp med litt målinger og akustikkråd når du trenger - bare si fra!

Kommer PM om litt andre ting i løpet av helgen!
    OB-BB: husk å ta vare på alle settinger FØR besøket

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    8x12_Tom;
    I TOM's tråd har vi alle vært innom og stjælt idéer - garantert. Men litt overraskende lat på målefronten er han, må jeg si. Mens de to andre gubbene slet med mjukvara, ville han heller høre på musikk. My Man!

vidarje;
    Det fins flere points of no return - et er nok det du opplevde forrige uke og et annet er som du sier, hornhøyttalere. Tror ikke du løper store risken med å komme hit - jeg har masse å gjøre ennå, men ikke så mye at ikke fantasien sier sitt.

LMC;
    Da må jeg jo vrenge rommet - mao umulig å få til?

BB

Edit:
    LMC;
    Slle brukbare settinger er gjemt slik at en selv kar som EHED skal ha problemer med å finne dem.

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    8x12_Tom;
    I TOM's tråd har vi alle vært innom og stjælt idéer - garantert. Men litt overraskende lat på målefronten er han, må jeg si. Mens de to andre gubbene slet med mjukvara, ville han heller høre på musikk. My Man!

BB
    Det er veldig morro å se at noen bruker ideene mine, særlig nå som de også har hørt lyden og ikke bare tar sjansen på dette ved å se på "perfekte" kurver.
    Målinger er fordømt kjedelig, men når en har satt seg som mål å sette opp et aktivt system i et akustisk "riktig" rom, er det helt uungåelig. Sånn er det bare , men ufattelig deilig nå man etterpå bare kan sette seg ned å nyte musikken.
    Mener bestemt du, OB-BB er meget "open minded" å suger til deg viktige ting fra alle kanter, men tror kanskje det likevel kunne vært lurt med en tur ned hit, før du gjør om hele loftet ditt. Ingen garanti for at glavahelvete er din velsignelse.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tror Langesundstur er rett rundt hjørnet, ja.
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Pliviligeret - det regner en som befinner seg i en enda bestere alder at han kan tillate seg.
    BB

J

J.J

Gjest
    Bare dere kjører forbi..... så har dere tillatelse til å passere Sandefjord. .. ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vi får se hvordan det hele forløper - er litt redd den Single Endede whiskyen din.
    Tror hele halve Sandefjord kan være kontaminert.
    BB

Sist redigert:
    8

8x12_TOM

Gjest
    Neida, dette er ikke noe huffameg, bare en ny mulighet for å lære mer, eller kanskje lære bort litt innen denne hobbyen.
    Veldig viktig å suge til seg lærdom fra alle leirer. Synes enkelte fra allianser er fryktelig dårlig på dette. Måten det noen ganger blir kommentert på, rundt apekister, målinger og akustikktiltak får det nesten til å virke som om de tror de sitter på den store og hele fasiten for alle.

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Du, RoDa og jeg får suge sammen.
    Sterke menn/sterke meninger, men duverdensåsøtedeer.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Når Snikkarboden i garasjen er klar, skal den innvies med noe jeg alltid har hatt lyst til å bygge – Jensen/Onken-kasser. Jeg planlegger å bygge både Petite og 360 for hhv tolv- og femtentommere og beholder selvfølgelig innvendige voum- og portmål. I tillegg til disse to, skal jeg også leke med noen overstøinger fra tidligere, passerte prosjekt. Seks relativt voksne kasser, altså. De største er så store at de kanskje ikke går opp vindeltrappa til Loftet, men må heises opp via husets eneste veranda.

I Petiten beholder jeg antallet porter mens jeg av hensyn til designet, øker de med to i tresekstien.

Men for å smalne inn designet flytter jeg portene over og under bassene og dybder kassene tilstrekkelig. For å skjule litt av dybdeøkningen blir kabinettene sekskantige. Dette vil også gi noen små akustiske fortrinn om man har trua.

Jeg liker å tenke et produkt helt fram til produksjon. Ikke fordi at jeg kommer til å serieprodusere greia, men det handler om å effektivisere når delemengden blir mer enn én og når mulighetene for å ”uniformere” er tilstede.

Bredden på det bakerste panelet blir således lik for alle tre konstruksjonene. I denne omgang, for å få råd til elementene jeg trenger, kobles alt opp mot miniDSP-en som allerede er innomhus.

Men tanken er å forberede de for
    PWR-ICE125: PWR-ICE125 | MiniDSP eller
    PWR-ICE250: PWR-ICE250 | MiniDSP om disse er så gode som jeg tror de er.

Tidliger har jeg vist noen skryteskisser av prosjektet men disse ser foreløpig ut til å utgå. Om dette blir tilfelle, vil time show. Akkurat nå ser det ut som at jeg beholder basskasser komboet med en OB-løsning og i det minste tilfellet, en banddiskant i tillegg.

Som nevnt før, skal ikke disse erstatte horna og IB-løsningen, men være et ”Mågjøreførjegdør”-prosjekt – Onken har siden jeg første gang hørte de sammen med Focal-eggene hos Flugsrud & Cappelen, vært mine absolutte oppvåkninger - disse sammen med Kef 107 pluss EQ, de store IMF/TDL-ene med doble ovalbasser og Coles(?)-diskantene og til og med Seas’s Towere. I dag kanskje ikke såå imponerende, man da var de det – spesielt bassen, må nevnes.

I de minste lukkede kassene bruker jeg de fire Altecdriverne som ligger og slenger. De skal spille sammen med de to Supravoxene jeg har vist før og to Aurum Cantus bånddiskanter. Høy følsomhet hos disse to gjør at jeg kan dempe her og ikke i bunnen.

EMS har jeg en spesiell forkjerlighet for, og snart skal de levere en ny tolvtomsbass - B12 MkII - T/S her:

EMS B12MKII.jpg

Et par LB7 http://www.emspeaker.com/fiche_LB7.pdf og
    Et par LB8 http://www.emspeaker.com/fiche_LB8MKII.pdf
    er på vei fra sør-Frankrike og etter å ha fått de beste råd, skal en av disse modellene inn som mollomtone- og toppdriver til tolvtommeren.

En ny femtentommer er også på vei B12 MkII – T/S er alt jeg har her også:

EMS B15MKII.jpg

Denne skal etter planen giftes med den største ”fulltonen” til EMS, LB12 MkII http://www.emspeaker.com/fiche_LB12MKII.pdf

Frontene i kassene blir ca 40 mm tykke og alle elementene blir bakmontert. Fortrinnsvis blir de (frontene) laget i treverk, men jeg er ikke sikker på fargevalg ennå. Lys bjørk er en sterk kandidat akkurat nå. Det blir et spilegitter i front i samme treslag for å gi greia et gammeldags preg. Tetthet og tykkelse på spiler må jeg finne ut av – to ”ting” er viktig – at de blir sterke nok til å ta imot en full mann i full utfoldelse og at de ikke skal skygge for mye.

Bakkassene blir av plater, innvendig godt forsterket, utvendig stripet litt for utseendets skyld og til slutt overlakkert i en eller annen farge.

Skisse:

Fronter.jpg

BB

Sist redigert:
    J

J.J

Gjest
    Tror vi ser på det med litt forskjellige briller .... :cool:
    Må ikke være så jævla S E R I Ø S hele tia skjønner`u :rolleyes:

Lære mer er det beste ved alt det, ikke uenig i det i det hele tatt.
    Hva problemer du har med allianser får du ta opp med dem og ikke meg....

Enjoy life

Og BB skjønte tegninga raskere :rolleyes: og det er vel uansett skremmende :cool: Han som er med i GGG, snart der du og T :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Har vært med i Glade Gale Gutters Gourmet Gilde - GGGGG

GGG?

BBB

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    EHED;
    Såg den først nå
    Råd og vink - det hadde vært moro å finne ut av hvor noder og dipper er - du er kjertelig hvelkommen nårsomhelst.
    BB
    Tar en tur etter at du har vært hos Tor Arne i Langesund, så kan vi diskutere litt derfra!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    EHED;
    Skal ha kjøpt inn akustikkplater for nærmere millionen før du kommer.
    BB

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    EHED;
    BB
    :)

Det er jo det som er så fint med akustikkplater - det koster ikke millionen.
    Men, det høres ut på anlegget som om man har brukt en million :cool:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    EHED;
    BB
    Du er på full fart inn i uføret nå…………………….måling, akustikkplater og på jakt etter smultring bass ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Morrogutten Roald!
    Jag har tatt et-par gode magadrag med jamne mellomrom så det er ingen fare for at dette tar helt av.

Rommet responderer fint ut fra egenkalibrerte ører men summerer de høyeste frekvensene oppe mot hinlingsspissen. Dette gjør at den vertikale orienteringen av lydbildet kommer for høyt. For å få korrigert dette, skal jeg forsøke enten en hengende gardin i spissen eller noen plater festet til skråhimlingen.

Ellers er bassresponsen noe ujevnt i fordelt rommet. Dette krever antakelig større tiltak for å få bukt med - kanskje så store at jeg ikke kommer til å bruke nødvendige kalorier på akkurat dette. Noen tester med enkle bassfeller skal jeg i alle fall prøve - om ikke annet så for ha gjort det,

Som jeg sikkert har nevnt før, er jeg ikke så interessert i "den perfekte akustikken". For det første krever det så pass mye innsats i å undertrykke frustrasjon og for det andre så ender sånne tiltak opp i å bli for voldsomme etter min livefeelinghigen. Litt vikarierende motiv, innrømmer jeg - men det er lov å lyge litt.

Smultringbassene er også en resignasjon, men jeg har tatt noen runder i egen skalle og i samråd med bedrevitere.
    Har ikke testet ut grensene, men tror ikke jeg får tilgivelse til flere store oppsett i huset. Siden jeg er sterk i trua på at Loftet blir bra til slutt, må jeg ha noe nytt å klå på og det må bli betraktelig mindre enn siste års galskap.

Funderer derfor sammen med en skarpskalle på å lage et godt universiellt bassystem som kan spille sammen med forskjellige mellomtone- og diskantløsninger i et aktivt DSP-basert system.

EMS LB7 og LB8 lander her på Korset på onsdag, så da får jeg vel legge ut noen bilder.....

BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bare vent til du har vært i Langesund, da er du solgt. Du kan likegodt gå til innkjøp av materialer til bassfeller etc med en gang ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar.
    Har noe liggende på fjernlager men regner med at det blir bruk for det - Tor er en edruelig mann.
    BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Er det mulig å flytte bassfellene ut av loftstuen?

Jeg er ganske sikker på at livefeelingen ikke vil utebli selv med tiltak, er ganske sikker på at det er en frekvensmessig greie.

Etter en tur til 8x12 er jeg sikker på at smultringbass ikke blir omtalt som resignasjon i tillegg har jeg to kasser med 6x smultringbassen du jakter på spillene hjemme, kompakt og potent, og i mine ører går du neppe feil med en slik løsning :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar;
    Han er nok ikke edruelig i noe henseende - nå ligger han sikkert og drar tømmer etter gårsdagens Sangriaorgie.

Roald;
    Nei, jeg vinner nok noen etterlengtede venner med denne vendingen. Andre vil nok se på meg som en Quisling, mens jeg sier ja takk, begge deler.
    Har lyst til å leke litt videre med OB etterhvert, og når jeg kjenner etter, kiler det litt i magan..

Plutselig står jeg på trappa di, Roald - må høre potensialet i bassgreiene dine.

BB

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.920
    Torget vurderinger
    1
    Du er hjertelig velkommen....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Roald;
    Om det passer deg til uka, tar vi en PM-runde - send meg forslag om dag og adresse og tlfnummer.
    BB

8

8x12_TOM

Gjest
    Vidar;
    Han er nok ikke edruelig i noe henseende - nå ligger han sikkert og drar tømmer etter gårsdagens Sangriaorgie.

BB
    Her tar du nok helt feil. Har vært her i to og et havlvt døgn, og er oppe i fem enheter til sammen Fjellturer har høyeste prioritet, så det er tidlig opp og tidlig i seng. 6-7 timer i fjellet med kanskje 1000 høydemeter krever en god natt søvn. i hvertfall for de med sekk både foran og bak

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.850
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    DE var fine de!! Melder meg herved som hjemmetester av disse! ;)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    You are very velkommen når de en gang blir ferdige.
    BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.850
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Blir de vanlighøyttalere med delefilter eller ment for miniDSP el lign?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Sorry for seint svar – har vært og snekret litt og nå begynner platene å ta form.

Det er en reinspikka kopi av Emerald Physics CS2 – har hatt bitene liggende noen år nå og de har sågar vært på besøk i andre prosjekt også. Prøvede også å selge bassene ett tag, men heldigvis ville ingen ha dem. Men nå er de samlet og det ville vel egentlig vært et nederlag og de hadde reist uten å ha blitt prøvd.

Jeg har gjort noen endringer – den første er at jeg valgte en annen diskantdriver etter å ha lest dette:
    6moons audio reviews: Spatial/Emerald Physics System Review

Videre har originalene en tuning av bassen gjennom redusert åpning – det har ikke jeg – skallen har sine begrensninger til å finne eksakte mål.

Videre er kurven til femtentommerne stivet av. Opprinnelig er disse av syltynt blikk som alltid lager krøll. Fra stanga bakerst skal jeg sette inn skruer som vil stabilisere greia enda mer, håper jeg.

Jeg terminerer helt åpent – tre terminaler - slik at valget er åpnet. Hos meg tørner alt rundt miniDSP-en for tida.

Du kan få låne en bassforsterker med innebygget eletronisk delefilter jeg har liggende og så kan vi sette inn et røfft tredjeordens filter mellom mellomtone og diskant.

Deilig å leke med lyd.

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Forleden kom det noen små beautier fra Frankrike
    -er du der, HEL?

EMS LB7

1.jpg

2.jpg

EMS LB8

3.jpg

4.jpg

BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.397
    Torget vurderinger
    10
    LB7 er et gøytalerelement som har festet seg på trommehinnen :)

En slank 50 x120 cm dipol med 1 stk Eminence 15A helt nederst og en LB7 plassert ca 85 cm opp. Legg på en ramme på 15 cm rundt baffelen på baksiden hele veien rundt og fest den til en solid sokkel tiltet litt bakover slik at løpetiden matcher ved ca 3,5 meters lytteavstand. Korriger impedansen på Eminence bassen og del den 12 dB ved ca 120-150 Hz. Del LB7 så den matcher med bassen, mulig den trenger ørlite baffelstepkorrigering. Koble på en variabel L-Pad for fintuning. Voila.

Fettern min vil ha høyttaler, da er planen klar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.784
    Torget vurderinger
    23
    Kom hit med et par LB7!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…