Ledninger og annen dritt!
Etterhvert som ”ting” endrer seg på loftet, føles behovet for opprydding og systematisering av kabling og diverse sterkere og sterkere. Man blir lei av å snuble i bafler, ledninger og alt mulig annet dritt som flyter omkring. Ikke bare er det upraktisk, men redselen for at Henne skal melde seg på og ønske å dele denne delen av min kvalitetstid blir mer og mer påtrengende.
For et-par år siden ønsket hun seg en sånn skikkelig ordentlig stor mattevev som hun kunne ha stående omtrent der stereobenken står nå. Det var ”selvfølgenlig” sagt i spøk, men et langt liv og noen skrubbsår har lært meg at man skal ta intet for gitt.
Nå har jeg lagt en plan.
Etterhvert som prosjektene materialiserer seg, skal jeg bytte bort noe av det som ikke blir brukt slik at antallet av ferdigbygde forelskelser blir dramatisk redusert.
I tillegg skal all ledningsføring skjules – den skal gå in-wall. Per i dag har jeg allerede skjult alle hjemmekinovoltene og -millivoltene i gulv, tak og vegger. Hjemmekinoanlegget, som rommet egentlig ble bygget for, har sitt eget skap. Da loftet ble bygget, var jeg raus med k-rør og jeg skrøt en tid av at jeg hadde kjøpt 650 meter av disse. Klarer ikke å tro det selv i dag, men det ble en god del meter til alarmsystem, trådbundet nettverk, el-kabling og selvfølgelig lydkabling. Stort sett alt samles innerst i det ovennevnte skapet, og tro meg, det er et sant helvete å gjøre noe som helst inni der.
Hjemmekinoprylet kommer til å forbli i skapet. Det med kobling er i og for seg ikke noe problem, for har man først gjort den greia en gang, blir det gjerne slik i lang tid. Slik er det som vi alle vet, ikke med tokanalsgreier.
Jeg kommer til å bruke produkter utelukkende fra Neutrik fordi jeg opplever disse som svært prisgunstige og fordi de ikke omgir seg med en masse tulliball. De er rett og slett proffe på det de gjør og det er lett å like. Produktene er laget for å vare og kvalitetsnivået de oppviser, har antakelig satt mange standarder for lydbransjen.
Til 230V kommer jeg bruke:
Neutrik NAC3FCA powerCON In Blue
Neutrik NAC3FCB powerCON Out Gray
Som IEC-plugg:
Wattgate 320i-BLK IEC Connector Black (fordi jeg tror at Neutrik ikke har slike)
Til XLR:
Neutrik NC3FXX-B XLR Female
Neutrik NC3MXX-B XLR Male
Neutrik NC3MPP Chassis Mount Male
Neutrik NC3FPP Chassis Mount Female
Til RCA:
Neutrik NF2C-B/2 Profi og noe WBT jeg har liggende
Jeg har noen dugelige skilletrafoer liggende og to av disse skal inn i hver sinknevegg sammen med bassene. De durer litt, så de kommer til å trives der. Men siden jeg er ikke sikker på hva de gjør med lyden, kommer jeg til å bygge inn en bypassmulighet forbi disse om jeg skulle ønske ufiltrert strøm.
Neutrik har definer sin powerCON slik: Spenning ut - grå og spenning inn - blå. Det vil si at de kontaktene som blir i veggene er grå, og der jeg ønsker bruke powerCON i apparat (sånn som i bassforsterkerne), blir de blå. I apparat som har IEC, kommer jeg til å benytte Wattgates 320i-BLK IEC Connector og kablingen blir gjort med Belden 83803. Denne er godt skjermet, har teflonisolering og et rimelig bra tverrsnitt. Og så blir det Techflex e.l. som ren kosmetikk. Dette blir løsningen for alt som har med 230V for dette rommet. Til sammen blir det 20 grå og to blå powerCON langs veggene.
XLR-pluggene Neutrik NC3FXX-B XLR Female og Neutrik NC3MXX-B XLR Male har pådampet gullbelegg mens chassiskontaktene i veggene, Neutrik NC3MPP Chassis Mount Male og Neutrik NC3FPP Chassis Mount Female er sølvbelagte. Tror de siste er støpt i plast, men det duger fint for meg. Driter i busa, bare jakka passer.
Som interconnects bruker jeg Neutrik NF2C-B/2 Profi. Dette er en plugg jeg har stor sans for. Aldri vært plaget med denne og jorder før signal. Skal være bra, har jeg hørt. Ledningene i interconnectene blir av sølv med en teflonsrømpe rundt for å få den litt stivere og med hampstrømpe rundt dette som kosmetikk. Lodder med WBT sitt loddetinn. Kunne kjørt uten teflon men tror ikke jeg legger vekt på den skin-effekten som oppstår her. Den er uansett og eventuelt minimal. Bassledningene blir så korte som mulig og ganske groe og staselige.
Legger ved et veikart for kablingen, men desverre er konverteringen fra PDF til bitmap reneste voldtekten, så det spørs om det har noen verdi i det hele tatt. En sånn plan er god å ha – det er lett å gå seg bort oppi hodet.
BB