Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Den var fin, Vidar, men smaker den godt - eller rettere sagt - den ser svindyr ut.
    Gi meg en link, om du har.
    BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.791
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror dette er en av de beste espressomaskinene på markedet og ja den er svindyr (100000 kronersklassen). Jeg tror fosse har en variant av den. Her er en link: La Marzocco GS/3

D

Dåbbel J

Gjest
    Om det skal være kaffemaskin så er vel Rancilio Silva/Rocky brukt noe av det aller beste kjøpet.
    MEN det bør stå på et kjøkken IMO.

Ellers så er det tilgang på nybrente bønner som er kluet, men det får en tak på hos Lippe / Temperato.no

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Vidar tar det som alltid helt ut - 100 skinn blir litt mye her oppr i dei grisgrendtr stroka.

Jans forslag er derimot absolutt spiselig - jeg får likevel vurdere om presskanna får holde - mindre skrik og mere ull - og kanskje en liten vask med varmt og kaldt siden det allerede er klart for det.

BB

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Aeropress er superb og anbefales, om mange gjester bruker du presskanne men uansett bør du kjøpe en god kvern, det gir godfølelse og god kaffe

D

Dåbbel J

Gjest
    Helt enig, var dumt av meg og ikke si det med engang.

Kvern er et must om enn drikker kafffe hver dag og vil ha "go-følelsen"

Rancilio Rocky ligger på Finn.no omtrent hele tia...... grei kvern som funker og funker....

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Utdanningsmessa på Lillestrøm - Utdanningstorget
    De siste ukene har vært et rent helvete arbeidsmessig.
    Arbeidet i seg selv er ikke uutholdelig men det å koordinere oppgaver, motivere har vært den største prøvelsen.

Uansett, så så greide vi å gjennomføre dette spot on på tid og det materialiserte seg i fem forstørrede IPoder på 1x2,3 m og en enda større iPad.

Jentenlærerne på Interiør fikk frie hender til å bestemme farge noe gutta på denne avdelingen ikke var helt fornøyde med. Jeg synes imidlertid at dette ble tøft om enn ikke naturtro. Det strides litt her, som dere skjønner.

Standen representerer flere yrkesskoler her på Romerike og iPadene kommer til å ambulere rundt på ungdomsskolene i distriktet for å markedsføre håndvetksfagene - øket søkning til fagutdanninga er hovedmålet. Dingsene har monitorer fra 32" størrelse for iPadene og 55" størrelse innmontert i iPoden.

Det ble så mye arbeide på snekkeravdelingen før messa at vi ikke rakk å lage egne presentasjonsprodukter men dette får være lærdommen til neste år. Et - par - tre bilder før alt var ferdigmontert. En av elevene har greid å lure inn en bitteliten selvlaget 2.1, tom med egenetsede print og alt - neste år skal det inn hugere saker

1.jpg

2.jpg

3.jpg

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    ^ liker....

Bra jobba BB, det er godt du promoterer et snart utdødd yrke her til lands.
    Hadde jeg vært ti år yngre så hadde jeg tatt skolen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    OB-BB - håndtverkets reddende engel!!! OB som utdanningsmedister!! OB som personlig rådgiver og fotmassør til Erna! Dette går rett vei...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ingen dumme idéer så langt - fyll opp en sliten sjel.

Nei det er helt rett, gutter. Vi trenger blåruss, men vi må aldri glemme hven som bringer varer til torgs.
    Ser ut som at Støre nå endelig har våknet - er dette et popularisert standpunkt for å smøre flesket ekstra godt før neste valg eller er dette en som har forstått at fagopplæringa har ligget radbrukket etter at Hernes fikk alle fullmakter til å rasere fagutdanninga i -94.

Hans og alle karrieresugne brunneser har i alle fall aldri imponert meg.

Får håpe at Norge våkner snart og skjønner at vi, på tross av oljemilliarder både her og både der, er mer blodfattige enn noen gang og at vi snart dør av det.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Møkstappærkæps, kaller dem det der i Fredriksta'

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Klart for å lage finérark av flisene - veldig skrukkete saker

21.jpg

Vanning av arkene gjør det forhåpentligvis enklere å teipe de sammen

22.jpg

Inn i pressa med greiene

23.jpg

Pressing på nitti grader, ca

24.jpg

Etterpress til i morgen mellom to trestykker

25.jpg

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Hmm..... hva med julesylta, den pressa der ser ut til å kunne gjøre jobben! Regner med at dette IKKE er i heimen?

D

Dåbbel J

Gjest
    Godt og se et snekkerverksted og fine maskiner... fler bilder derifra?? :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.623
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Støre var på Sawan med Sylvia Listhaug og Bjørn Kjos med følge i går...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da vet vi hvor vi skal lete etter Go'klompen
    - noen som blir med på FFFAF - Fakkeltog For Fremme Av Faga?
    BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Skulle bare mangle.... Romerriket er jo siste stopp før du ankommer "Je & Itte land" - Hedmark & Opland, som jo har lange tradisjoner innen snekkerfaget. På syttitallet lo vi godt av kara fra Moelv som kjøpte seg en svær Stanley hammer og dro til Oslo, forkledd som snekkere..:rolleyes: På fredag ettermiddag (ja, for de jobbet faktisk hele fredagen også på den tiden) kunne du ta oppstilling i Teisenkrysset og bivåne konvoien av Volvo 145 stasjonsvogner, halvplanende som de var, lastet til ripa med "tiloversblevne" byggeartikler på vei hjem til svartjobber og egne slott!! I dag gråter vi blod over at de IKKE kommer.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    Julesylta og lammerullen tar morra mi seg av - slipper å sysle med bukskinn og nellik og alt det derre vanskelige.
    Ellers så må jeg lure iblant, på hva du egentlig har bedrevet i ungdommen - stå i Teisenkrysset på en fredags ettermiddag?
    Mistenker at vi hadde minst én av hobbiene tilfelles da - og at det var derfor du sto i Teisenkrysset - skrev du ned bilnummer?

Dåbbel;
    Vi må sette spaning på deg eller så må du gå ned på politistasjonen og levere fra deg alle tennmidler og få attest på at det er gjort!
    Den styggedommen der såg ut som Heddalskirka - et nydelig, nydelig byggverk jeg og Henne var innom i sommer da jeg besøkte nydelige, nydelige Nordre Skogen.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    OB, på den tiden hadde jeg syv hobbier..... sex og øl!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Da er messa over og alt sklir tilbake til det normale igjen - forrige uke holdt vi på til sent flere kvelder og denne uka ble det også høyt tempo til rett over og rett før midnatt to dager, så i dag slikker vi våre sår og prøver å få rygg og nakke på parti igjen.

Vi fikk for øvrig enormt med kred for messedesignet og tre av de seks enhetene ble solgt på rot til andre skoler rundt her. Tenk på OB-BB's blod, svette og tårer når dere er innom med deres håpefulle på skolemesse neste gang!

I morges tok jeg ut den første ladningen med finér. Disse to bunkene inneholder akkurat det samme antallet og jeg tror det er enkelt å forestille seg forenklingen som ligger i å jobbe med slette ark i stedet for bøljeblikk

40.jpg

Neste trinn er å lage trebildet og fuge sammen emnene. Vanligvis sager man finéret - eller høvler det mellom to trestykker. Men iom at masurbjørk har så ekstremt vrengt treretning, er dette like ekstremt vanskelig og går ofte i dassen masse ganger før man lykkes. En tidligere elev var innom her og han hadde slipt kanten på en kantsliper og det hadde fungert perfekt. Dette blir min metode - artig å lære noe nytt av oppkomlinger!

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Skrytpeis!
    (redigert vekk stygg ordbruk)
    BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    På opppfordring og med største glede deles verkstedbilder

Et av de to benkeverkstedene

26.jpg

Kløvsag til plank - et feilvurdert kjøp - skiftes ut

27.jpg

Meiselstemmemaskin - lager firkantige hull til tapper - et skikkelig såskinn

28.jpg

Hylsestemmemaskin - lager også firkantige hull - gammeldags men fin

29.jpg

Høvelmaskin

30.jpg

Overfres - en gammel, men undervurdért luring

31.jpg

Dreiebenk

32.jpg

Sinkemaskin - ikke så brukt lenger - heldigvis

33.jpg

Dimensjonshøvel

34.jpg

Tappskjærer

35.jpg

Listehøvel eller Moulding, som det heter på fint

36.jpg

Bordfress satt opp for å "slå" tapper

37.jpg

Bredbåndspusser

38.jpg

Justérsag

39.jpg

Noen av disse luringene er klare for utskifting men siden vi kanskje har greid å grine til oss femakset CNC, så holdes dette på vent.

Skolen satser for øvrig voldsomt på denne snekkerlinja. Romerike er så absolutt et snekkerkraftsentrum men det ser ikke ut som at ungdomsskolene og dess rådgivere ikke har skjønt at snekkere også kan være vettuge folk.

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat passe maskinpark til en ihuga DIY'er!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Prøvefuging av tutfinér - ser ut som at det går knirkefritt - peiser på etterhvert.

43.jpg

42.jpg

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Rapport fra Korset før mørket kom og tok meg

Min nyeste og beste venn - skinnesaga - fy faen for et verktøy

45.jpg

22 mm gulvspon begynner å klore seg fast - lyset ble litt mørkt før jeg fikk fram telefonen

46.jpg

47.jpg

Innimellom så hadde jeg besøk av en venn med Årets Julegave - Autotech JMLC200 pluss GPA eller Altec 288

48.jpg

49.jpg

Tror tom Henne syntes disse var akseptable - tør ikke spørre henne om det men tenker at det er det hun mener - kjæresten til eldstegutten synes i alle fall de er superkuuule.

OB-BB er fornøyd!

BB

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Spør Henne om det .. spørr - spørr :rolleyes:

Og si at du har fått beskjed om og sitere :cool:

Vestbreddens aller mest ydmyke ....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…