Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Måtte jaggu google pillarguri jeg også! Meget flotte ting du kreerer, OB.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Jammen oen, de er jo ikke store heller.. hvorfor da miniatyrisere? (nok e googleobjekt, OB). If you got it, flaunt it!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    BTW, det er størrelsen det kommer an på. Alltid! I enkelte tilfelle også i kombinasjon med vekten på ræva som banker'n inn! Det er tross alt fredag.

D

Dåbbel J

Gjest
    Hakke tid til og svare mer enn dette.
    Naturell mahogni. Honduras.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Så, så, Gutter - pass nå på at ikke denne tråden utvikler seg til en krangletråd - det har vært nok av underholdende tullinger i aksjon for i dag.

Supravox/Raal-komboene har fått seg en liten makeover - det forrige fikk litt feil retning.
    Trefarge kombinert med den mest djevelske rødfargen som leveres fra Nextel-Suede-Coating-programmet blir det nye uttrykket.

Her en liten skisse av frontene på de nyfødte

47.jpg

BB

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Hei BB

Fantastisk tråd du serverer oss sultne gutta... Dog må jeg innrømme at jeg (tiligi meg) har falt av litt... Det blir for mye for en stakkar rett og slett.
    Kan du forklare den røde tråden i all bygginga? Hva skal det bli?

:):)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Atle;
    Først må jeg bare ta meg av han siste surpeisen som begynner å miste trua - han viser tegn til frafallenhet - det er et alderdomstegn i boka mi. Huffamei!

Men før det, Atle så må jeg få lov til å fortelle at da jeg satte meg i Stresslessen nå på morran, så slo jeg på P13 og hva fikk jeg høre der?
    Jo, denne med Yes: https://www.youtube.com/watch?v=9-BMlq_zyko

Yes har jeg hatt et sånt luggete forhold til siden syttitallet. Tales From Topographic Oceans var en av de første LPene jeg kjøpte - overhodet - kraftig kost for en tenåringsdud som til da hadde digget Purple, Steppenwolf og ZeroZetten til faren sin. Men jeg sleit meg gjennom den og sleit også ut et-par kamerater på veien.
    Tre sider med glidende toner og pauker og én side med litt vokal. Mæn eg sto han av og om det noengang skal skrives ut særtfikat til gammelproggere, så skal jeg stemme på at enstemt sang til hele dette albumet blir pensum og opptaksprøven.

Aldri egentlig mitt band, Yes - til det ble pipinga til Jon Anderson alt for nerveslitende. Litt i overkant overpompøst også etterhvert. Wonderous Stories var likevel den måten jeg våkna best på i dag.

Så til min villfarelse;
    Jeg har to par Supravox-miniatyrer liggende fra gammelt av - fantastiske elementer med svære magneter, tykke, deilige pappmembraner og stoffkanter - noen onklie smykker, spør du meg. De er det vi kaller fulltoner men de spiller ikke oppover, så for ei stund siden grein jeg til meg en liten haug med banddiskanter fra Raal i Serbia. Et-par av disse parene er ikke handelsvare for vanlige dødelige, men for uvanlige dødelige åpner det seg muligheter, og på arbeidet ligger det nå noen ubrukte greier og venter på match.

Et evig slit er det hele tiden å skulle prøve å finne på noe nytt, så iblant gir man opp og peiser likevel på. Det gjorde jeg for fjorten dager siden og det skulle jeg ikke ha gjort. For da kassene var ferdige, var jeg også ferdig med dem. De ble litt bæsj - litt JOn Anderson.

Derfor har jeg vært litt i boksen og tenkt og til slutt bestemte jeg meg for å ditsje eskene og starte på nytt. Derfor, Atle, greier du ikke følge med - dette er et remake av et prosjekt som også gikk i dass.

Men Atle, du må, ikke som Slukster, miste trua - heng med meg videre så skal du se at vi blir ferdige til slutt. Men spark meg i leggen iblant slik at jeg får fokus om det sklir ut for mye.

BB

PS
    Våkna forresten med en helt ny kasse i skallen som bare MÅ realiseres ........
    DS

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Utvilsomt veldig flink til dasking på kjeler og lokk, men den jakken da mann! En må tydeligvis passe seg for amerikanske jakkeselgere :D

D

Dåbbel J

Gjest
    Så vi kan sparke deg på leggen når du er på villspor.. altå apekister... ?? Det skal jeg huske... er jo tross alt ikke lenge til vi sees... bruk verneutstyr.

HORN er det du skal holde på med... og litt ÅB da.. :cool:

Særdelesvennligmorgenhilsenifra

VestBredden

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dåbbel;
    Takk, Vestbreddens Trompet - en særdeles god morgen til deg óg.
    Hønn er alltid inne i synsvinkelen - slipper ikke go'følelsen når man først har catchet den og skjønner hvorfor alt plutselig blekner.

Håper Israelerne åpner blokkaden slik at skipningen av stæsj kan skje uten store forviklingar.
    Ser fram til kveldsbesøket - var det mandag vi ble enige om?

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    God morgen BB og JJ

det har ikke blitt trommet skikkelig siden 1957

Dessuten var de betydelig penere i tøyet i de dager

JJ du hører i meg og jeg stiller som gorilla.

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Dåbbel;
    Takk, Vestbreddens Trompet - en særdeles god morgen til deg óg.
    Hønn er alltid inne i synsvinkelen - slipper ikke go'følelsen når man først har catchet den og skjønner hvorfor alt plutselig blekner.

Håper Israelerne åpner blokkaden slik at skipningen av stæsj kan skje uten store forviklingar.
    Ser fram til kveldsbesøket - var det mandag vi ble enige om?

BB
    Tja.. jeg må få organisert meg litt, alle får beskjed i hierarki`sk rekkefølge - med få sekunders delay.. :rolleyes:
    men det blir litt av en langtur for en stakkars som aldri er utenfor territoriet. Sånn er det med blokkader..
    At jeg har søkt Kongen av Horn for midlertidig asyl, og fått det - gjør dette mulig..

Jeg må jo innom Nærsynsnes og, laste opp to trompeter der og ... og hjem skal han visst og :rolleyes:
    Hvor tidlig kan vi starte .... Johoo??

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jan;
    Han er vel nesten ferdig med JoHoo's ark, så dere trenger vel ikke kjøre?
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    JR - hjemme ca 17. Klar straks. Lite hensiksmessig å kjøre gjennom storbyen før den tid okke som

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Takk for fint svar, da skjønner jeg mer..
    Miste trua!!?? Du som kan snekre sammen de lekreste ting på en liten uke, har muligheten til å velge og vrake..
    Vi andre derimot....

C

Cyber

Gjest
    Har ikke klart å holde meg helt asjur her, men har noe blitt ferdigstilt den siste tiden?

Og har herren blitt helt leget igjen?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Atle;
    Først må jeg bare ta meg av han siste surpeisen som begynner å miste trua - han viser tegn til frafallenhet - det er et alderdomstegn i boka mi. Huffamei!

Et evig slit er det hele tiden å skulle prøve å finne på noe nytt, så iblant gir man opp og peiser likevel på. Det gjorde jeg for fjorten dager siden og det skulle jeg ikke ha gjort. For da kassene var ferdige, var jeg også ferdig med dem. De ble litt bæsj - litt JOn Anderson.

Derfor har jeg vært litt i boksen og tenkt og til slutt bestemte jeg meg for å ditsje eskene og starte på nytt. Derfor, Atle, greier du ikke følge med - dette er et remake av et prosjekt som også gikk i dass.

Men Atle, du må, ikke som Slukster, miste trua - heng med meg videre så skal du se at vi blir ferdige til slutt. Men spark meg i leggen iblant slik at jeg får fokus om det sklir ut for mye.

BB

PS
    Våkna forresten med en helt ny kasse i skallen som bare MÅ realiseres ........
    DS
    Neida OB, har ikke "mistet trua" - ta det med ro, men jeg synes jeg ser et mønster...:rolleyes: - hver gang jeg tar turen innom så er det endringer og nye ideer til utprøving og senere forkasting, hehe... derav denne lille wumo-digresjonen. Ikke vondt ment, tvert om, mer en humoristisk pinpointing og hyllest til en meget kreativ og ikke minst driftig sjel som definitivt mener at veien er målet. Og det er det ingen ting galt med, det er slik menneskeheten kommer videre. At du inspirerer mange er det ingen tvil om og er det noe vi trenger så er det akkurat det.

"Et lite steg for OB - en gigantisk forflytning for en som aldri har satt sine ben i en sag!"

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    For en forbrytelse mot menneskeheten! STABLE et par Pioneer Exclusive (TAD) til $ 25k i en garasje på denne måten...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sluk;
    For en kar som har levd et fullstendig udramtisk liv uten rare opp- eller nedturer - men som likevel innerst inne ønsker flere slike utfordringer, går ikke av veien for å mistolke selv venners beste intensjoner.

Erting velkommens i ettertid også

BB

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Mistolking alle veier, vikarierende motiver, flåkjeft, grisedeng... alt dette er elementer som hører et ekte, godt og varig vennskap til :D

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    cyber;
    Som jeg skrev i en PM til en annen tidligere i dag, så har jeg dårlig fokus på å "bli ferdig" - ikke for dårlig etter egen mening, men rett og slett dårlig. Det gøyeste er å følge innfall men det gir lite pålegg på skiva men det gjør ikke så mye - i mål kommer jeg etterhvert.

Iblant så tar livet noen rare vendinger og stupet tidligere i høst ga meg 20 i stil - nakken er på full fart til å bli leget. Jeg sliter alikevel med litt sår høyrearm etter det jeg tror har vært en kraftig forstuing eller sågar et lite brudd som har gått under radaren. Forten er nå lagt på hylla og himmelen er blåere enn noensinne. Synes likevel at dette har gått over forventning - jeg stupte en mandag, tirsdag ble jeg operert for en fullstendig avbrekt og ustabil nakke pluss to kompresjonsbrudd i rygg og allerede første mandag etterpå var jeg på jobb igjen. Det er viktig for en illsint faen å holde glørne varme. Jeg har nok ikke greid å henge med i det praktiske mens haue har jobbet videre.

Resumé og oppklaring til deg;
    Jeg startet i høst med idéen om et dobbelt konisk melombassystem som skulle kobles til et modulært baffelsystem som også skulle være så versatilt at det kunne brukes andre steder i huset og i andre hus også. En masse moduler er laget og noen av disse har allerede fått sine elementer innmontert men etter at jeg ble overfalt av JoHoo og ikke turte annet enn å gi etter for sytanga hans, så sitter jeg nå som den lykkelige eier av 200-horna med 288-drivere og har kastet idéen om modulære bafler på Loftet over bord. De runde og de firkantige tutene blir giftet ila desember. Tolvtommerene fra Italia ligger nå på Posten og blir hentet ved første anledning. Det som gjenstår å skaffe tilveie til denne komboen, er et-par små rundinger med tilhørende drivere. End of case der etter det.

Hvis du har sett tidlig i denne, tråden, så har jeg syslet med noen firkantige rammer og noen sorte, runde smultringer. I disse rammene - med litt tilpasning - er det de firkantige modulene skal inn. Et system som jeg synes ser fint ut og kan bygges i det uendelige pga fleksibilitet.

Kassene til Ampene er så og si ferdige - ikkehelt fornøyd med baksida, riktignok, men jeg får snart si at nok er nok og slippe tak i denne fobien som snarest. Det kommer noen flere bilder og inntrykk av/om disse når det har skjedd noe mer her.

Småkassene er et sideskritt for å få prøvd ut Dirac-boksen i små passivt delte system - her bassrefleks og TQWT.

Fikk du noe utav dette og har jeg glemt noe underveis?

Ja, jeg fant målemikken i går!

BB

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Tja......... Hva skal en si :confused:

Den mannen er spikspennagæærn.... Altså denne mannen under det hemmelige psykonymet BB.
    MEN du verden så god kaffe han lager, og han er raus med den og, settes jo selvfølgelig stor pris på, selvom at jeg betalte godt for den...
    Han er en få som jeg vet om som VIRKELIG tar det helt ut med å være seg selv, og det er alltid morro. For han skaper en
    stemning helt uten like, uansett hva temaet er, alvorlig eller ikke.
    Du er et flott menneske BB, Ikke rart Henne sitter bare i soffaen og grynter og skuler skjelmsk når du kommer med slengbemerkninger til Henne....
    Noe sier meg lell at han fikk gjennomgå senere på kvelden, noe jeg tror han setter pris på det for det.... :rolleyes:

Men det var jo en grunn til at jeg tok turen til BB, det var "ta med dagen" og det hjalp faktisk ikke stort, alt jeg hadde med, ble med hjem igjen.. og det ble faktisk med mer enn som så og.....Jaja.. gøy var det lell.
    Jeg syntes at boden min er full (den er dog liten) men jeg har en viss fornemmelse om at bodene hans er litt mer enn velfyllt.
    Jeg tør nesten ikke tenke på hvor langt han kunne tatt et system, om han hadde hatt interesse for det...... hihi.. (sleivspark)
    Men greia til BB er og være grynder innen horn og haifai, så ærlig tror jeg at jeg tør og være uten at han blir griseforbanna på meg...

Og så er det veldig moro og møte fagmannen BB, der har vi bare såvidt skrapet overflatebehandlingen at et stort samtaleemne.
    DET gleder jeg meg til mer kaffeprat om...

Så dette var en veldig trivvelig tur, og så har mannen blitt enda penere og enda høyre siden sist vi traff hverandre, muligens ikke mørkere, men litt mindre og gråere hår.... Artig tross alt at om at det ikke er så gale at det ikke er godt for noe....(internhumor og fakta)

Det var en glede for meg og møte mannen,myten og legenden BB :rolleyes:

/JR

C

Cyber

Gjest
    Takk for god info, da er jeg up-to-speed. Er veldig artig å følge med her, jeg ble bare litt i stuss på hvor de firkantede rammene tok veien da endel andre tegninger dukkert opp. Det å leke med planer er artig, og spesielt for deg som har gjennomføringsevne i tillegg. :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    betyr dette at du nå, etter en lenger periode med svaleflukt/kråkeflaksing, går inn for landing?
    mvh
    Leif

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Flott skrevet, Dåbbel J :) Mannen gikk jo inn for landing her for ikke sååå lenge siden, men har vel tatt iallefall alle Diy'ere her inne (og sikkert flere) med storm. Vitner om en grepa kar :) Som LMC er inne på...lander'n de doble horna sine snart?
    Grattis til deg også forresten!

D

Dåbbel J

Gjest
    Det og tro at han lander er vel det samme som og tro at månen er en ost..... :rolleyes:

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Å tro at han lander alle prosjekter, og legger bort Festoolen, er vel relativt usannsynlig ja. Men akkurat nå har'n vel ikke noe å spille på, eller har han det?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dåbbel;
    Vakre, vakre ord og så vel fortjent - kan ikke si meg mindre uenig i opphausingen av egoet mitt.
    Om jeg skulle notere noe i margen, må det være ymtinga om at jeg rett som det må stå til rette for flåkjefteri.

Min Unge Mann - å bo sammen med en gift dame og alle hennes barn fra første ekteskap, er ingen dans på roser.

Men om man er vant til å jakte jerv ulv, abbor, gaupe og en bjørn i ny og ne, vet man at man må spille på den indre psykiatrien - man må vite akkurat hvor langt strikken lar seg tøye - og akkurat i det momanget den skal til å snæppe, så skrur man på sjarmtrynet og legger det i de peneste foldene man får til.
    Mer trengs ikke for å holde Henne stangen. Dette trikset, pluss et skjemtende blinkeøye full av samesjarm, så er krisa over - slår aldri feil.

Stupe kråke eller svale var ingen god idé, så jeg har funnet en ny hobby som jeg og Henne kan være sammen om - å vippe pinne er undervurdert - prøv!

Var innom tråden som snarest tidligere i dag og såg at at det ble nøret til mytteri men hadde ikke tid til å parere. I stedet beit jeg i det sure gresset og pakket fram noen horndeler jeg gruet meg til. Men det gikk overmåte bra - se bare her....

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Det ble grusomt tomt oppe på Loftet etter Det Store Ranet, men etter at jeg fikk summet meg litt, så jeg at NÅ er tidspunktet å ta de forandringene som er flashet i lang tid. Persset økte da Henne kjøpte sofaer i farsdagsgave som er lovet levert før jul - tror det forventes en viss aktivitet der oppe.....

Planen blir derfor (helt fri for kronologi):

Sliping, luting og voksing av gulv
    Ny veggfarge
    Fjerning av all belistning
    Ny vegg og dør mot trapperom
    Kaffekroken skal bort og inn skal rack for anlegget
    All kabling skjules i vegg
    Neutrik monteres i vegg bak høyttalere og rack
    Gran rupanél beises og monteres på vindusvegg
    Nye vindusforinger pga tykkere vegg
    Knevegger (bafler) stives tilføres masse - tilsammen 44 mm spon skrues og limes
    Enogtjuetommerne monteres i baflene og stofframmer til disse lages.

Pluss, pluss.....

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Føljetongen "Midbasshorna" fortsetter.
    Desverre for disse har framdriften blitt skadet av at arbeidsoppgavene på jobb ikke forsvinner av seg selv.

Plukket fram noen finérark fra Ådne Skrettings tid på Finérfabrikken og skar meg noen høvelige emner masurbjørk - nok til alle åtte skråveggene.

Neste happening for disse er et tominutters bad i vann til oppmykning før det legges inn i ei seksti graders varm presse for tørking og sletting.
    Slikt spraglete bjørkefinér er forferdelig sprøtt og garantert umulig å lage noe fint av.

Foreløpig noen bilder tatt i kveld....

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

Hvis det er ønske om det, kan jeg legge ut en liten fortelling etterhvert om hvordan fuge og lime finér og hvordan man lager møbelfinish av sånne knekkebrød.

BB

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Om der er interesse..? Det var da et merkforsnodig spørsmål,- kjør på med sløydfortelling! :)

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Selvsagt er vi interesserte!
    Har akkurat få nok tommeltotter til at det er praktisk å holde i en sag, og liker å ha slikt å pusle med om det mot formodning skulle bli litt ledig tid...
    Da er det veldig greit med litt "Sløyd for dummies" :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Ahhh... masurbjørk.. det e så deiiiliii!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sløydfortelling kommer nok.
    En taletrengt tulling hadde nok peiset på med det han tror er viktigst i verden uansett protester eller ikke.

Jeg vurderer nå om jeg skal lime masurbjørka kant i kant som vist lenger oppe eller om jeg skal legge inn en tynn-tynn lisse i mørkt mellom.
    Det blir da et tilnærmet negativ av et av Anus Fabers varemerker.

Det kan bli pent, men det kan også bli jævlig det motsatte også.

BB

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn