Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.601
    Torget vurderinger
    23
    Overbevist om at det blir bra uansett variant!

D

Dåbbel J

Gjest
    Keep it simpel s....

Det enkle er ofte det beste. ..

Osv.. osv......

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    "problemet" med diy akkurat det der, hvis du var 100% sikker på at dette var en " match made in heaven" kan en legge veldig mye arbeid i finish, men når en lager en forenklet versjon som funker, er det sjelden en gidder å demontere for å lage bedre finish, da har det blitt andre - mer spennende ting som drar i mellomtiden.

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    ser den fella ja, men liker å avslutte produktet
    om ikke annet for at det blir salgbart og man får igjen pengene :cool:
    mvh
    Leif

D

Dåbbel J

Gjest
    Syntes at det er en av fordelene med DIY, at enn kan få den finishen enn vill.
    Ikke det at en må legge lista skyhøyt av den grunn.
    Men det er superenkelt og få et system til og gli inn i omgivelsene på best mulig måte.
    "gjøre det beste ut av det"

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    For de som er såpass strukturerte - ja. En annen forklaring - som jeg mistenker både gjelder deg og OB-BB, er gleden ved å bygge noe bra som blir et skikkelig produkt,
    ikke bare prøve noe nytt.

mvh

D

Dåbbel J

Gjest
    Det er vel igrunn mange som tenker sånn her hjemme, det er værre rundt omkring i verden... enn bør ikke reise langt før enn finner strikk og binders landet :rolleyes:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.622
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    og siden bindersen er en norsk oppfinnelse, sitter danskene bare igjen med strikken :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gøtter;
    Vi får se hva det blir til - får uansett ikke tillatelse til å holde på med dette i helga - nå står Loftet for tur - riving og dritt og møkk, utföring av vegg og rup analing.

Lager noen skrytebilder underveis - endelig on topic - egentlig første gang temaet toucher trådtittel.

BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Tut + tut? Til helgen eller senere?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Senere om det er greit for deg.
    Rydder loftet i kveld og sponhelvetet kommer til å vare én uke ca.
    Passer det i begynnelsen av ikke kommende, men neste uke?
    Si ifra om det kompliserer livet ditt så endrer vi planorna prompte.
    BB

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg koser meg med de og det er ikke noe inngående med det første.
    God helg og lykke til!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Folket må tro jeg er en idiot, og det er jeg.

Ikke noe planlagt byggeprosjekt, dette, men bare en kuriosa midt under Skavlan.

Han her luringen Tom Danley, holder på med noen rare saker som kunne ha vært artig å lukte litt mer på - er det noen som har gjort det?
    DIY Synergy/Unity spreadsheet

Tom Danley 1.jpg

Tom Danley 2.jpg

Tom Danley 3.jpg

Tom Danley 4.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    I kveld gikk jeg glipp av Idol - rydda litt på Loftet før innsats i morgen.

13.jpg

14.jpg

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    OB - du slutter ALDRI å overraske ! Jøss !

edit ; Oooobs trodde du var ferdig allerede jeg - var da filott det der ?

mvh per morten

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ok - var litt vèl kjapp på avtrekkern der.. Ser da ut som et spennende/bra rom akustisk - masse vinkler/skrå flater.

mvh

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det problemet har vel 99% av oss. Og hvis rommet blir større vokser antagelig anlegget etter helt til rommet påny blir snaut.

mvh

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Sårry, Per Morten - ikke meningen å lure deg utpå glattisen.

Jeg har lagt planer - planer er jeg god til å legge - og i dag har jeg gjort det jeg lovte meg jeg skulle - kjøpt litt jallverktøy, hentet noe ordentlig verktøy og kjøpt ti 22 mm gulvsponplater.

22 mm spon blir det ytterste av de nye lagene som skal opp på innsiden av Loftet. Fra før av ligger det 12 mm spon som den nye sponen skal limes og skrues til. Jeg legger vekt på at sponen skal få så godt feste som mulig - derfor liming i tillegg til skruing.

I dette laget kommer jeg til å legge inn slisser for ledningsføring slik at denne blir skjult av det/de lagene som kommer innenfor i rommet.

Slik er lay-out for sponplatene

15.jpg

BB

Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er så lettlurt OB , uansett ingen fare jeg bare responderte litt vel kjapt , synes jo det så flott ut hos deg og trodde ... Hva er så bakgrunnen for denne ekstra sponkledningen , var det kun det elektriske - eller er det noen akustiske finurligheter som du vil rette opp ?

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Artig med noen misforståelser - deilig å lure folk selv om denne var ufortjent.

Jeg er sjepisk til at den moderne måten å bygge bindingsverkhus på, er den beste for min IB-løsning. Hadde jeg bare hatt to elementer mot hverandre i hver vegg, hadde disse utlignet hverandre og lite av bevegelsesenergien hadde gått over i huset. Det er disse hensynene som har fått tale når det gjelder kneveggene. Ét lag spon og to lag 19 mm MDF blir det her - alt limt forsvarlig sammen og godt tilskrudd burde drepe litt av ramlingen som er der i dag.

Vindusveggen kunne jeg ha lektet ut for å få plass til ledningene, men det er enklere å legge ledninger i spor og man vet hele tiden hvor de er når det skal stiftes ivei. Her er det altså ingen akustiske funderinger.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Ja - du kjører jo IB , hadde glemt det. Da forstår jeg jo godt hvorfor, mer masse og stivhet. Og en liten bevegelse i veggen kan fort høres iogmed veggen har veldig mange cm2.

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Prøver på nytt - første omgang gikk i dass.....

Legger ut noen bilder fra Loftets framdrift i dag.

Har fjernet lister rundt vinduene - har hatet disse intenst helt siden rommet ble innredet og nå er de endelig vekke. Tok også fram Vikingen - kantsliperen - og tok en runde før veggen blir kledd inn.

19.jpg

Dette er mye enklere å gjøre nå - overganger vegg/gulv er alltid problematisk - nå blir all denne dritten borti veggene.

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Ellers så husket jeg ikke at jeg hadde oljet gulvet så ettertrykkelig. Papiret pakket seg nesten med én gang og jeg måtte banke den smeltede olje/trestøvblandingen av papiret gang etter gang. En dæsj flytende parafin hadde gjort susen - tar det som en påminnelse og handler inn fludiumet før stormaskinen hentes fram til resten av gulvflata.

Altialt så er jeg fornøyd med dagens dont - gleder meg aldri så lite til i morgen.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Ja, jeg har til og med tenkt tanken på å "kubbe" imellom reisverket på baksiden (yttersiden), men måtte til slutt gå i meg selv og stoppe galskapen.

"Ting" tar litt for av i jakta på det man har fått for seg at man er på jakt etter. Heldigvis så har jeg folk rundt meg som henter meg ned når de ser at jeg avsporer. Og tro det eller ei, så er det ikke Henne eller barna hennes, men de mest hardcore her inne - ikke bare de som er mest synlig, men også de som trives best i skyggene.

Derfor blir dette et rom fritt for dempematter og alskens galskap - møbler og gulvtepper skal få gjøre jobben. Dog kommer det to vertikale diffusorer på hver side av døra bak i rommet men disse synes jeg er pene og forteller hva slags rom dette er så da får det gå.

BB

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Det er da slettes ikke galskap med ekstra ekstra avstivning ? Hvis du slår til veggen der med / uten kubbing , ville du merke forskjell ? Dette er hva ihvertfall jeg ville påstå er sunn galskap !

Flott og oppleve at fler grubler på slike "tullete" temaer, kjør ivei OB.

mvh per morten

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    permorten;
    Ja, da var vi igang igjen....
    Må se om jeg har noe 2"x4" liggende ute i kulda.
    Og så er det on'kli dritt å krype ut gjennom basshullet - for ikke å si hvor det bedritent det er å ligge der ute og skru fast tømmer - vi får se hvor mye mot jeg klarer å erverve.
    På den andre side er det no' dritt å sitte og tenke på det ugjorte i ettertid...
    Håper du har det kaldere på Hønefoss!
    BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.824
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva med bilstereovarianten og legge tjukt med glassfiber på alle veggene inni basshullet? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    RoDa;
    Skøelv og Fjordgården ble en råner fattigere en gang utpå nittitallet - gutta på Finnsnes har tatt balletak bilstereowise på distriktene innafor og uttafor?
    BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ellers så ble det gjort litt i dag.

Dog ikke så mye som tenkt etter at eldstegutten i titida trykka et slitent fylletryne ut av døra si og (meget forsiktig) lurte på om ikke faren kunne finne på noe som bråkte mindre ei lita stund til.

Vi er imidlertid venner igjen - sterkt forårsaket av at han tok hak og hjalp faren sin med riving. Alle skrudde gulv- og vegglister er borte nå og kaffekroken er tømt. Brekkjernet som gikk veggimellom noen timer tidligere er også plassert utenfor rekkevidde.

Og slik ser plassen ut der elektronikken skal plasseres

20.jpg

Det som er dumt, er at det stikker tilkoblede rør for både kaldt og varmt vann og avløp opp av gulvet som kanskje ikke blir brukt. Kanskje jeg burde vrenge disse inn i naboskapet som (så vidt sees til høyre) og lage en ny kaffekrok med maskin og alle videreverdigheter? Kanskje tom med et vinstativ øverst?

Ville dette ødelegge akustikken? Hvilken maskin bør jeg begynne å spare til?

BB

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.824
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Når du først har rør opp, så vil det være synd å la det gå til spille.
    Eventuelle dårlige effekter på akustikken toppes lett av feel good med kaffemaskin i lytterommet!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ei kokeplate og en Lars - det holder i slunkne struper?
    BB

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Det er alltid en Mocca Master på tilbud. Ordentlig kaffe uten dill og fjas,- men en god espresso duger alltid :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn