Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ja, nå har jeg det i alle fall helt jævelig, JJ....

221.jpg

222.jpg

Får du ont i øye?

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Nei ... igrunn ikke.... Men viser du til 12 stykker... så spørs det ...... :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Var en tur innom Vidarje i går og hadde med meg en jomfruelig miniDSP Dirac
    DDRC-22D | MiniDSP

Litt spennende var det å fyre denne boksen som skulle være så enkel å sette opp. Litt skeptisk også - har for vane å dette av lasset underveis i Flinke Gutters Lag men det var helt uten bunn og grunn i dette tilfellet.

Vidar krøp omkring som et kulelyn og koblet ledninger og vips, så var vi oppe. Fra derfra og ut var det bare en fryd - full instruksjon på skjermen og når åtte målepunkt var kvittert, lagret og loada, var det bare å sette seg ned.

Vidar har hatt prøveversjonen på PC før med godt resultat - mykere topp og bedre kontroll i bassen - med denne boksen innfridde forventningene til smuuut topp, men bassen ble ikke så definert som på peceen.

Likevel ga vi denne boksen ståkarakter fordi vi kun gjorde en plug and play uten noen dikkedarier som å prøve på nytt med nøyaktigere mikkplassering eller å voice noe som helst. Det var rett og slett påfallende hvor mye mer spiselig toppen ble da vi koblet tilbake.

At vi hadde gjort noe litt overdrevet lettvint ble også bekreftet ved at søtpunktet hadde flyttet seg flere desimeter i det ene oppsettet i forhold til det andre.

Uansett, så har jeg trua på at denne lille gizmoen vil gjøre mitt framtidige liv akkurat så mye behageligere som jeg ønsker meg for tida. For en som ikke har tålamod og/eller knoll nok til å komme rundt problemene ved egen innsats, åpner dette muligheter for å leke med flere klosser enn før.

Hilsen en nyfrelst OB-BB

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.855
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er nok ikke knollen som kommer til kort, men tålamodet;) Nøyaktig mikrofonplassering er nok avgjørende for et godt resultat. Suben sto også på en for lavt nivå under kalibreringen. Håper kronekursen bedrer seg i nær fremtid så jeg også kan bli en Diracer.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.052
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fan så flenk du e! God helg. 8)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    God Elg til deg óg, Rolf

Var innom "arbeidet" i går kveld og fikk gjort ferdig basskassene til Seasene i går kveld og koblet de opp via en bassforsterker med de små røde bestykket med Supravox LB135 og de billigeste OEM-Raal-diskantene. Nå er jeg havnet i en riktig kattepine for uten egentlig å ha tilpasset eller tunet noe annen enn nivå og delefrekvens, spiller denne komboen så vanvittig mye bedre enn jeg kunne drømt om. Smått i forhold til horn og stormembransystemer blir det men jeg kan ikke annet enn la meg impregnere. Ble sittende i nærfelt til klokka var over tre i går kveld og bare nyte.

Kattepina er at jeg har begynt å spørre meg selv hva sk fulltoner kan bidra med som er "bedre enn" det en mellomtone/diskantløsning.
    Kostnadsmessig ender en enveis og en toveis toppløsning opp omtrent på det samme, men en enveis vil i de fleste tilfeller lide av ikke å støtte frekvensene oppover slik et toveis med dedikert diskantdriver gjør og hva vil en bakoverrettet liten diskantdriver i en eller annen fase ødelegge eller bidra med?
    Og hva vil Dirac-boksen kunne gjøre for dette oppsettet?

Presence-området kan jeg høre lider ørlite akkurat nå med disse småbassene til Supravox og det skal bli artig å høre hvordan de kassene med storebroren LB165 og Scan Speak spiller opp mot de røde.

Basskassene er portet, har et volum rett under førti liter og tunet til 38 Hz. Selv med disse billige elementene og på tross av størrelsen låter det mange ganger så kontrollert og "tørt" enn jeg hadde kunnet forvente på forhånd. Nå lurer jeg veldig på hva smultring-ROYen til Seas kan greie å få til i omtrent samme kassevolum.

Noen underveis-bilder...

227.jpg

228.jpg

229.jpg

230.jpg

231.jpg

232.jpg

233.jpg

234.jpg

236.jpg

235.jpg

237.jpg

BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke annet enn å si du er flink BB. Fanken jeg skulle snakket med han som laget propellen til deg :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tytte;
    Du er nok en mer stillfaren vestlending enn denne nordlendingen som flasher absolutt alt han vikler seg inn i.
    Dine tanker krever mer tenking - her legger man bare brøstkassa på og lar tyngdekrafta gjøre resten av jobben.

- og i kjent stil, så skjønner ikke Dåbbel noe som helst av hvordan man prioriterer livet sitt. Han fant sikker igjen gebisset sitt igjen i formiddag - nederst i en sånn ofsleg og illeluktende gjørme singel malt med uuttalbart navn. Ikke rart det ikke svirrer særlig rundt ennå - men det kommer seg nok etterhvert - blåse rent mellom øra først?

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Not even a close shave, du slår i lufta uten og vite hva du egentlig prøver og ramme.

Joda - jeg vet du har hatt planer om disse småtassene en stund, men som hornmann så skjønner jeg ikke hvorfor hovedanlegget ikke har 1st pri.

Forøvrig så legger jeg meg ikke opp i hvordan du prioriterer livet ditt, der er du selv suveren.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ramlende uenig med deg. Nei, du må ta til deg skryten. Har enda ikke sett noe bygget av tankens kraft. Og du må ikke overvurdere min evne til å tenke. 70% av tiden går med til å tenke på mat, drikke og kvinnfolk. Resten av tiden sover jeg.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Den siste gjenstanden henger heldigvis fast i kroppen (enda). Slipper å rope på den liksom.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Dæven du er heldig
    - har aldri hatt et kvinnfolk som henger lenger fast i kroppen enn det har sett som høyst nødvendig - plutselig blir det bare borte.

BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Gudbedre ;D Ser lett for meg en ensporet dag på jobben din BB. "kan jeg låne kuken din?... Kuken kilte seg fast... det er noe galt med kuken, funker ikke...". Sikkert best å sende et oppfordrende brev til japanerne å fortelle de hvilke forvirringer og flaue episoder de skaper på norske arbeidsplasser

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    550
    Torget vurderinger
    1
    Ku.. eller ikke, dette er en av de artigste trådene å følge med på. Enormt tempo og mange jern i ilden. Blir artig å få en sammenligning med disse apekistene og horna.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tytte;
    Klarer ikke helt å slippe go´temaet vårt, for nå skjønner jeg hvorfor nasjonalinstrumentet vårt heter HARDING-fele.
    Ikke rart om det lekker noen endorfiner ut av skrotten med slike pådrag.
    Hard-anger har vel noe med dagen derpå å gjøre, er det lett å forstå.

joha;
    Sikkert artig å følge med på hva en elefant kan få til i en glassbutikk - heng med videre du.
    Jeg kan garantere deg at det ikke er slutt på opp- og nedturene.
    Heldigvis mottar jeg jamnlig støtte fra en bønsj med lydfriker som like gjerne leser matematikkleksa si som jeg leser Donald.
    Uten disse hadde det nok vært langt mellom oppturene.

Nå har jeg dristet meg på mine første delefiltre også - skjønner ikke så mye av det heller, men regner med å bli velvillig korrigert underveis.

BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Stedsnavnet er en hordalending verdig og faktisk så er veldig mange oss n-te generasjons øyboere blitt til pga. en Harding.

D

Dåbbel J

Gjest
    Hvorfor bruker du ikke en 8 polet Neutrik istede?
    Langt mer sexy.. og bonusen må vel være at det og blir billigere...

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    urde sikkert brukt det, men det er litt mer fjas og mas - bannaner er greit og virker alltid så lenge man ikke får et eller annet akutt anfall.

Jeg er ikke på veien med riggen for tida og tror ikke jeg får lov til det i løpet av året heller.

Om jeg hadde greid å høre at det hadde blitt bedre med Neutrik, noe jeg garantert ikke gjør, hadde jeg aldri, aldri kommet til å innrømme det - er litt for engstelig for onklene i de hvite frakkene.

Blir ikke lenger så kåt av plugger lenger heller - har vel med alder å gjøre.

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Fjas og mas ? Kan du utdype det?
    Slik jeg ser det.. så har det med enkelhet og gjøre.. i alle ledd.
    Om det er bedre lyd er uvisst for min del...
    Men er ihvertfall 10 ganger mer solid enn det bananer er....
    Bare spør Emo.....

;-)

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.841
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Neutrik er helt topp og attpåtil "lavmasse"
    bruker tom 8 pol som powerconnector på umbilical fra Dac psu til dac.....bajonettfatning og no BS
    mvh
    Leif

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    Utdyping:
    Bananer har jeg og de har aldri skapt noen problemer - solid i massevis, svære kontaktflater og dessuten er det superenkelt å vende faser om man trenger det.
    Dessuten koster de ikke så ofsleg mye, de heller.

Leif;
    Det er bare å se hva du holder på med og mitt nivå - vi er på to helt forskjellige planeter. Hadde jeg hatt ditt guts, hadde jeg også tenkt som du. Den største forskjellen er at jeg er kjip og at jeg har avfunnet meg med at slik blir det til dauan dag.

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Men.... når det attpåtil blir billigere da...?

Ok... du har bestemt deg. . Og det nytter ikke å lære gamle bikkjer å "sitte"

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Hadde OB-BB vært så kjip som han påstår hadde det vel ikke blitt kjørt 14 simultanprosjekter heller... ;)

Hva slags konstruksjon/innmat er tenkt i den siste der?

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    For meg er det en brainer her.
    Har brukt masse Neutrik (også ikke lavmasse XLR og RCA) siden åttitallet så jeg kjenner godt til hvor bra og hvor ujålet oppbygninga er. Man kan diskutere lavmasse og høymasse, men for min del har jeg bestemt at jeg ikke vil bruke så mange kalorier på forskning deromkring. At andre finner det betimelig har jeg ingenting imot - synes tvertimot at det er interssant at noen henter ut noe der også.

Men det er et uttrykk som sier at alt pønter ei trillebår men Speakon på en tiliters stuehøyttaler blir likevel litt kleint i mine øyne.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    freddie77;
    Bassen blir LROY fra Seas og oppover kan det bli mange - den første ut er EMS LB8 og kanskje samme bånddiskanten fra Raal som jeg brukte i de små rode - de passer øret mitt perfekt, men jeg er litt usikker på om følsomheten blir god nok i et passivt oppsett.
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.560
    Torget vurderinger
    10
    Kan LROY brukes som sub fra 40-20 Hz hos meg tro? 2 stk plassert på siden eller bak lytteposisjon??

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn