Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    HEL;
    Det er blitt meg fortalt av flere at LROY er en av de bedre moderne langslagsbassene på markedet.

Har brunet litt med thorhaug (en jypling med svært god skalle som vi må ta særs godt vare på) som jeg samarbeider med om denne - han poster kanskje noen tanker når/om han finner en anledning.

Men bak lytteposisjonen - har du røyka eller vet du noe jeg ikke vet?
    Og på sidene - hvorfor - for å unngå resonanser - hvordan blir det med løpetid?

BB

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Løpetiden kan han vel korrigere med Hypex DLCP han venter i hus? Eller kan du det, HEL?

B

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Løpetiden kan han vel korrigere med Hypex DLCP han venter i hus? Eller kan du det, HEL?

B

Ja

HEL;

Men bak lytteposisjonen - har du røyka eller vet du noe jeg ikke vet?
    Og på sidene - hvorfor - for å unngå resonanser - hvordan blir det med løpetid?

BB

Har hørt om det ifbm kino. Den kan være en fordel mtp stående bølger. Tror ogsåTytte har litt info her.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ift. et Dual Bass Array system med to drivere foran og to bak så skal ikke rommet være lengre enn 3,4m før Hypex kommer til kort (begrenset til delay på 10ms). Ikke har Hypex mulighet til å utvide heller - har fått det bekreftet av de.
    Nå er det noen som sverger til distribuerte sub-er og i den anledning kan det også funke med bass på bakvegg (ikke dBA, men alt i fase) og sidevegg. En slik løsning krever mindre løpetidskorreksjon. Sålenge man holder seg innenfor de 10ms som DLCP er begrenset til så er det fritt fram.

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Kan LROY brukes som sub fra 40-20 Hz hos meg tro? 2 stk plassert på siden eller bak lytteposisjon??
    Roy kan brukes som sub fra 40-20hz hos de fleste og jeg kan ikke annet enn å anbefale dette elementet til alle. Hvor mange du trenger kommer egentlig litt an på hvilke kapasitetskrav du har og størrelse på rommet ditt. 2 slike i 40liters lukket kasse med tilhørende slave klarer nok å dunke ut ihvertfall 110db ved 20hz i de fleste rom. Fordelen med å dele såpass lavt er jo at hvor du plasserer det spiller ikke så stor rolle sålenge du får tidsjustert osv.

Det å distribuere subber på forskjellige steder i rommet tror jeg kan være en god ide. Er en del jobb med det, men mulighetene for gode resultater er absolutt tilstede.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    "Hvor mye" forsterker anbefales til disse?
    Ser for meg en liten lukket kasse og separat forsterker da jeg skal teste ut DLCP.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    10 millisec. begrenser jo eksperimentering med sub plassering en del i større rom. Jeg tror også 10 millisec er max setting på Dirac, som du har BB. (mulig jeg tar feil) Selv bruker jeg Audiolense XO, men aner ikke hva max grensen er der.

B

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    "Hvor mye" forsterker anbefales til disse?
    Ser for meg en liten lukket kasse og separat forsterker da jeg skal teste ut DLCP.
    250watt per element så er du good to go tenker jeg. Elementene tåler max 250watt rms, og i den størrelsesordenen jeg snakker om vil man aldri nå xmax ved den effekten uansett frekvens. Men selvfølgelig skader det ikke å ha masse strøm tilgjengelig. Man kan få gode resultater med kasser helt nede i 25 liter innvendig volum med disse elementene.

Er litt enig med at 10ms begrenser en del. Vet ikke helt hvor mye delay jeg kan legge inn på mine dsp'er men det er ihvertfall over 2sekunder som kan justeres i 20 mikrosekunders inkrementer.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    OK

Hva med Seas Excel magnesium 10" da? Den har fs på 20Hz men mindre xmax osv. Den er vel heller bedre som bass/nedre midbass?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Du trenger god slaglengde om du skal så langt ned i frekvens med lukkede kasser. L26roy har både bedre slaglengde samt er mer følsomt i ved 20hz enn excel magnesium elementene. Det går sikkert an å bruke excel elementet også, men du vil trenge mange flere enn om du går for Leeroy. Dessuten måler L26roy meget bra. Det er nok ikke så mange elementer som kan konkurrere med det i den størrelsesordenen det er snakk om.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JCP;
    Ja dette blir litt mer lekent enn jeg vanligvis gjør. Jeg har malt mye i det siste og det kunne vært artig å finére litt - lissom lage et skikkelig møbel igjen- kanskje bare bunnkassene og male toppene eller kanskje finére alt.
    Blir nok noen runder med meg selv om dette i løpet av de nærmeste dagene.

BB

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Blir spennende å høre hvordan dette blir låtende til slutt :) Ser jo skikkelig stilig ut!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Jess, Mons.
    Det første står du for og det andre har jeg gjort krav på.

For min del, har det blitt mange malte kasser i det siste og det kunne vært artig å lage noen finérte dingser for en gangs skyld. Kanskje finért bunnkasse og Suede eller Schuppenpanzer på de øverste.

En annen greie jeg tenker på, er at det jo hadde vært artig å lage noe med deler bare fra Seas - stor Seas mellomtone og den beste diskanten derfra.

Er dette å barke opp det gale treet?

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    Ja, det var den, ja.....
    Men hva er galt med dette prosjektet - det må du fortelle meg?
    BB

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er du Seas entusiast BB? Har du testa Seas Exotic fulltone? Jeg er litt nyfiken disse elementene.
    Har lyst å prøve meg på å bygge åpen baffel når jeg får min egen furtebu. Ser for meg at OB kan være en grei start når jeg aldri har bygd noe før. Sorry OT.

B

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har testet exotic
    Målinger og korreksjonsfilter ligger i tråden min
    Holger Barske har laget en variant
    Vet også om en i Trondheim som laget MLTL
    ScLars har disse også

Den er svært smooth uten at noe stikker seg ut. Men den har stigende respons. Bassen er også god med lav fs, bra xmax, relativt lav følsomhet. Kanskje litt mer kjedelig enn Fostex?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.145
    Torget vurderinger
    23
    her settes ny std for ADHD :cool:
    HVPU :rolleyes: (halve vettet permanent utkoblet) Vi trenger slike folk som virkelig gutser, og samtidig har kunnskaper og muligheter.

OB er alltid til hest, ridende som en gal i alle retninger!

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har du vurdert Coax-ene til Seas? E0057-08/06 C18EN001/M og H1699-08/06 MR18REX/XF
    Ellers så har jeg god erfaring med Exotic diskanten til Seas. Den har en besnærende presentasjon og har en kapasitet som skulle matche godt "store" mellomtoner i 8"-gaten. Fostex, Jantzen/Seas kanskje? Ikke like utstrakt i toppen som små knallharde domer, men så hører vi helt opp allikevel.
    Må du slutte med pinglingen din nå og komme tilbake i hornsporet :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Pngling og riding - akkurat hva denne skrotten er bygget for.

Exoticene som Lars har, greide han å grine til seg fra meg rett etter at jeg selv hadde greid å grine dem til meg. Hva gjør man ikke for gode venner?

Spesielt E0057-08/06 ser ut som en skitspennende sak - den tror jeg vi må prøve....

BB

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke lyst til å prøve en diskant med litt kontrollert spredning da: Seas H1499 27TBCD/GB-DXT

Har et sett liggende hvis du vil låne og prøve.

Kanskje du ikke får så mye pepper fra horngalingene når det er waveguide, som også er en form for horn :)

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    BB har vel et sett med TPL150h som han har grini seg til også, så spørs om ikke det også kan være noe å prøve ut :) Er selv meget fornøyd med lyden fra den.

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    BB. Et stilig design du er i gang med nå! Er det eget eller en klone av noe slag? Interessant og moderne å legge opp til helaktiv drift. Tenker du et passivt filter også som kan kobles ut?

hvis EMS skal brukes, så har jeg et par på lur ;)

Har fått ganske god erfaring med den nå, og med en såpass smal frontbaffel som på din konstruksjon og mine kabinetter har den en grisestygg oppbrytning fra 3-4k. Skal du bli kvitt det grumset passivt bør nok deling mot diskant være brattest mulig. Det var et kjempeløft hos meg å flate ut grumset med EQ og flytte deling mot diskant (D2) ned til 1700

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.570
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men nå er det snart slutt på elendigheten.....:cool:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Ingen elendighet med EMS. Som et mellomtoneelement er det veldig godt. Litt lei for å ikke ha prøvd den i OB, men gadd ikke da den låter såpass bra i kabinett.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ingen klone denne gangen - jeg grubbelerer på design og thohaug regner så øra skvetter - og strammer inn tøylene når jeg rir i alle retninger, som Sluket så klokelig fastslo.

Mange kan sikkert se likheter hit og dit - det er litt vanskelig å unngå.

Hadde tenkt på den du låner, men fikk plutselig så lyst til å tenke norsk for en gangs skyld. Synd og skam at det ikke har skjedd før, men jeg får skylde på ammetåka.

Her kommer bilde av en litt endret kurs

L26ROY_E0057-08_06_1.jpg

EMS-en kan du bare ha til du har fått polakkene i hus.

BB

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Slengkyss fra Nærsnes i retning Skedsmokorset!

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Faderen og Sønnen og Den Dårlige Ånden;
    Guttongen som jobber på Jøndal og Hoff på Lørenskog holder også på med flisespikkeri - her er starten på en resepsjonsdisk

247.jpg

248.jpg

249.jpg

BB

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.532
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jølstad lager ikke kister lengre:)
    Heller ikke Bentsen i Moss, som var den største i Norge på dette.
    Men jeg ser tankegangen din med de bildene der:)

Steinar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn