Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    steinost;
    Allverden, Steinar - masse morbid kunnskap hos sambygdingene jeg ikke ante fantes.
    Om vi er short på tema neste Kakeklubbsamling, vet vi hvor kistevitenskap finnes.
    BB

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.308
    Torget vurderinger
    10
    Headhuntet av inkvisisjonen i den mørke middelalder. En kort karriere for å si det sånn.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.101
    Torget vurderinger
    23
    Analog er steinalder (klare paralleller til en viss trosretning...:rolleyes:) LMC har/hadde oggså "facial hair"

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Gutter;
    Jeg får tilgivelse for alt om jeg betaler min avlat - eller?
    BB

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Sluket: du skal liksom fore 500K elementer gjennom en digital løsning med en 30va trafo peanøtt psu?
    snakk om å ta ut potensialet! :confused:
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.101
    Torget vurderinger
    23
    Gutter;
    Jeg får tilgivelse for alt om jeg betaler min avlat - eller?
    BB
    Jada ;) En så snill gutt som deg er rigget til med autoavlat hos Sluket!! LMC derimot, er satt opp med permanent skjærsild :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.569
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    deilig med varme når man trekker på åra:cool:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    steinost;
    Allverden, Steinar - masse morbid kunnskap hos sambygdingene jeg ikke ante fantes.
    Om vi er short på tema neste Kakeklubbsamling, vet vi hvor kistevitenskap finnes.
    BB
    Mye rart oppe i hode på denne gutten.
    Kjenner en fra begge firmaene.
    Mennesker i denne bransjen har en litt snodig form for humor.

Steinar.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.770
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dødsbra morbid humor:)

steinost;
    BB
    Mye rart oppe i hode på denne gutten.
    Kjenner en fra begge firmaene.
    Mennesker i denne bransjen har en litt snodig form for humor.

Steinar.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Morbid humor er god humor :)
    Tidligere i år vurderte jeg å søke jobb hos Bentzen, men fant ut at jeg nok ville trives bedre i andre enden av næringskjeden, så da produserer jeg mat i et av nabobygga i stedet ;)

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Du føler deg som jordmor etter å ha hjulpet 5000 pizzabunner over fra transportband til brett ;)

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Her et nærbilde av mine seas 2veis,kjøpt her på hfs nylig.
    10tommer CA26rfx+cresendo tweeter,delt på ca1800hz.
    Klang Ton som har "utvikla" høgtaleren.110liters kasse,med port ned mot gulvet.

Litt småskarp i lyden i starten,men tilspilling+ litt justering/tilvenning har gjort den såvidt innafor(er ganske sensitiv for skarp lyd)
    004.jpg

Link til tråd her på sentralen,med bilde av orginalen i åpningsinnlegget:https://www.google.no/url?sa=t&rct=...=3eyv3nwx_E8R3jYMK5A15w&bvm=bv.84607526,d.ZWU

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.528
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Morbid humor er god humor :)
    Tidligere i år vurderte jeg å søke jobb hos Bentzen, men fant ut at jeg nok ville trives bedre i andre enden av næringskjeden, så da produserer jeg mat i et av nabobygga i stedet ;)
    Ja da slipper vi jo å grave de ned,nå blir det harde konkurranser i Østfold om lika:)

Steinar.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tytte;
    Jeg hører jo på dine forslag og har tittet en del mer på E0057-08/06 - den ser fin ut.

Kjenner en jypling på Fetsund som sitter med regnestaven og det ser ut som han får matematikken til å gå opp i fordel for disse.
    En annen superluring jeg kjenner titta også kjapt på den, så det ser ut som at det skal gå veldig galt om man ikke sponser næringslivet i Moss i nærmeste framtid.

Både ROY-en og
    E0057-08/06 synes å være veldig fine drivere som ligger godt an i forhold til det jeg har lyst til å sysle med inntil jeg får avklart en del saker slik at jeg kan avslutte Loftet og hornriggen oppe.

BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Må ikke høre på meg, bare roter det til for deg likevel. Bare utålmodig jeg så du får gjort deg ferdig og komt deg tilbake der du hører hjemme, på loftet sammen med tutene :cool:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Tytte;
    Har vært i limbo ei stund nå pga at jeg ikke har funnet rette "overflatesystemet" - prøvd en masse greier og i dag skal jeg få siste innspill.
    Derfor ble det litt trøstebygging men nå ser det ut som at Sherwin Williams kan tilfredstille en særing.
    BB

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Blir nok veldig bra BB. Må bare trekke litt i deg ;)
    Synes kassene er dødskule (og, i positiv forstand, annerledes enn mainstream hifi-kasser) og Seas elementene er slettes ikke å kimse av.

Sist redigert:

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Han jyplingen fra Fetsund er meget spent på fremgangen på alle disse prosjektene :rolleyes: Seas sine coax elementer er spennende, og ROY klarer jeg ikke anbefale nok.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    TYtte;
    Jeg tar pes veldig positivt - iom at jeg rir min hest i alle retninger (beste beskrivelse av ego så langt!) er jeg overlykkelig at noen i det hele tatt orker å bry seg.

Tho;
    Venter på en viktig mail - du er garantert den første som skal informeres!
    Men seks liter for en E0057-08/06-kasse - du skraper hardt i en skalle som allerede sliter med formgivinga.
    Med elementets relativt høye EBP, burde det kanskje kunne vært verdt å prøve i OB - tenkte på et enkelt demonterbart bakstykke på kabinettet.....

Skjer ikke så mye ellers i dag - har vært innom jobben som snarest og skal ut på rundreise i omegnen og snakke med diverse leverandører og samarbeidende om hvordan vi kan trekke veksler på kunnskap vi kan ha god bruk for for å få opp trøkket i møbelsnekkerfaget.

Å feie gamle sannheter ut av døra og slippe inn igjen kun det som vi har bruk for, krever robust understell - kjenner at det svir litt iblant og vet at det blir både blått og gult før vi er der vi burde vært for tjue år siden. Da var vi faktisk mye nærmere målet enn vi er i dag.
    Oppblåste filologer med lita tru på at fagfolk har ødelagt forferdelig mye for forferdelig mange ungdommer.

Litt OT, men jeg blir så euforisk hver gang det begynner å kverne. Men jeg klarer aldri å få bort undringa over at snekkefaget har maktet å befeste at standarder fra 1927 er den riktige vei. Hvilket annen yrkesfaglig opplæring har hatt mot til å være så arrogant - i neste hundre år - elektrikere, rørleggere, tømrere, bilmekanikere?

Svaret er: Ingen - bortsett bra møbelsnekkerlærerne.

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Trevirke har lange tradisjoner. .. ergo.
    Og ikke til forkleinelse av deg BB, det har vært for mange gamle treige gubbelærere innen faget.
    Det har vært destruktivt. Få som er så innovative og progressive som deg.
    Og ikke minst brenner for faget.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Kan være en dårlig kombinasjon - brennede følelser og lettantennelige matrrialer.

Men jeg er enig med deg - alt for mange som venter på pensjon, alt for mange som ikke kan faget eller for lite av det og til slutt, alt for mange som ikke vil utsette seg for det som kan være ubehagelig - å lære noe nytt.

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Alt henger isammen i en fornuftig tråd.... og er dessverre som vi allerede har vært inne på, GGG.
    Og så har det litt med politikk og gjøre.. og så er det hva vi i Norge ønsker i lønn.
    Kombinert med industrialismens fremtog og modernisering, så er det rimeligst med flatpakket, selvomkvalitet aldri kommer opp på
    CUSTOM MADE nivå, dette er virkeligheten.

MEN, hvor mange møbelsnekkere er det som lager ting i annet enn MDF ? :rolleyes:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Bakken er stor i audionorge på premium kryssfinér.

Det er jo en haug med bedrifter som produserer i heltre, men dessverre er mye av dette stavlimt, dvs småbiter som er fingerskjøtt i endeløse lengder, kappet og limt sammen til plater - alt i en kontinuerlig prosess. Det fins selvsagt ustavlimte plater også og da snakker vi om materialer i en helt annen liga.

Før - i gamle dager - limte vi platene selv og hadde da en momentan frihet til å skreddersy emnene til bestilte oppgaver. Det er lett å resonere seg til at denne (friheten) er borte når man er henvist kun til de platene grossisten har i hyllene sine.

Alt styres av etterspørsel, og så lenge det er gunstigere for produsenter å si nei til en ordre pga manglende vilje eller evne, synker også lagerbeholdningen hos grossistene. Dette har vi sett tydeligst på tynnfinér (<1mm tykt). Møbelprodusentene er i dag i større og større grad henvist til å handle fra Tyskland. Heltrebeholdningen i Norge står seg fremdeles ganske bra - der er forholdsvis greit å få tak i planker - men så er det dette med platene igjen...

Ikea produserer veltrimmede produkter rett pris/rett kvalitet, men jeg lurer på hvor mange av greiene deres som greier reisen fra første generasjon til tredje, men så lenge øyet behages, ruller trenden videre.

BB

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Noen volumtilpasninger av toppkammer og småendringer i utformingen.

247.jpg

Toppkassen er justerbar slik at man kan innrette den etter impulsmålingene og slippe å justere løpetid i filteret.

BB

Sist redigert:

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5

Vis vedlegget 302903
    Toppkassen er justerbar slik at man kan innrette den etter impulsmålingene og slippe å justere løpetid i filteret.

BB
    Tøft! Ser meget bra ut, men du ville ikke vurdert å ha toppkabinettet litt breiere? Tror kanskje det hadde sett visuellt finere ut.

D

Dåbbel J

Gjest

Vis vedlegget 302903

BB
    Tøft! Ser meget bra ut, men du ville ikke vurdert å ha toppkabinettet litt breiere? Tror kanskje det hadde sett visuellt finere ut.

Tøft! Ser meget bra ut, men du ville ikke vurdert å ha et horn der ? Tror kanskje det hadde sett visuellt finere ut.

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Fire hau, to tanker - thohaug var tidlig ute med TPL-150H

248.jpg

BB

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    Ingen retning her i det hele tatt - gjør det som jeg synes er morsomt og orker ikke konvensjoner - det er for feiginger og krybbebitere.

I ungdommen digga jeg Gateavisa selv om jeg kun bidro med et aviskjøp i ny og ne når jeg ville humre - var aldri en del av den anarkistiske menigheta selv om jeg digga galskapen deres. Når jeg ville humre enda mer, påspanderte jeg meg Mad. Paus og Pausposten var svær. Likeså Lillebjørns "På Stengrunn" - hyllesten til Rudolf Nilsen - Oslo by burde forresten skamme seg over at de ikke har oppkalt minst én gate etter Lillebjørn - ingen har vel beskrevet Oslo i bedre ord enn ham i snagtekstene hans. Yes sin "Tales From Topographic Ocean". Blodpølse og Lungemos. Gentle Giant - alt fra Simon Dupree And The Big Sound og litt inni Free Hand - ikke rart at men virrer med så rotete oppvekst.

Men fy faen for et kikk det er å høre go'lyd fra bittersmå knallerter. Da blir man sittende å lure på hva i helvete man utsetter seg selv for - svære kasser som stjæler hele rommet og en halv treskjøyte. Undringen varer heldigvis ikke alt for lenge....

Det som grubles på nå, er å få etablert både forståelse og rutiner for måling av høyttalere. Etter å ha sett verdens hyggeligste guru i virksomhet, skjønner jeg hvor viktig målingene er og at at man ikke kommer utenom dem om man serriøst vil konstruere filter. Ingen kalkulatorer kan gjøre denne jobben, det vet jeg nå. Målinger og å lære seg litt tolkning er skritt nummer én.

Mjukvara til å simulere filterløsninger er andre skrittet - dette koster litt peng men må til om man vil leke i denne grinda. Det får komme etterhvert og kanskje kjøpes pent brukt av noen som har gitt opp.

Så til de som ikke har skjønt det, så er mitt vertigo likevel godt forankret i en plan - en meget langsiktig plan.

BB

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Det er litt morsomt når du tegner og forklarer om den vilske hesten :rolleyes:
    Jeg forstår deg når det gjelder og ha det morsomt og teste mange forskjellige ting, du er heldig som kan, tross alt.
    Men det er ikke alltid jeg skjønner hvorfor du gjør ting ( det skal jo ikke så mye til da...) Når det hverken er teknisk vanskelig og bygge
    eller at det er noe særlig utfordrende det du putter inn i det. Må si at det mest spennende du har gjort (i mine øyne) er da du guttset og klinte til med det jeg har her hjemme... ;) Det du har arkivert oppe på loftet er og spennde og gleder meg ( oss følgere og vil jeg tro..) til og se fortsettelsen på.
    Det er jo litt moro med smårakkers innimellom, ser den MEN du må ikke glemme og oppdatere oss når det gjelder dem gromme tinga du tross alt og holder på med.
    For det er jo skrekkelig moro og følge med her, selvom du er lost i egen tankesmie noen ganger, gøy lell ;)

BB: Hva er det store målet ditt? Altså den langsiktige planen din ?

Og en ting til... du er lærer (hater lærere :p).... MEN det hadde vært veldig lærerikt for mange her inne og, og sett dine pedagogiske genialiteter når det gjelder kabinettbygging. Du har allerede vist litt om det og sette isammen kabinetter med gjæringer og tape...
    Du burde lagd en DIY "kabinettbygging ifra A til Åååååh"

Og en annen ting: Det er ikke noe som heter for store kabinetter, det er alltid for små rom... :cool:

Kjærlig hilsen VestBreddens aller mest ydmyke

/JR

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.402
    For store kabinetter passer da utmerket i for små rom .... :)

OB-BB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    7.999
    JJ;
    Jeg er relativt forsiktig med å påberope meg noe som helst, og skal heller ikke på feltet vårt, påberope meg noe annet enn en målsetting om å fylle lydreisa med alt det jeg kan av go'ting - samme hva det måtte være. Sosiale bindinger er det aller viktigste - det jeg setter aller mest pris på.

En storkjeft og jeg hadde alenekveld her hjemme en gang - satt bare og skravlet. Du har vært her et-par lørdager og den fineste da, var da jeg satt og pratet og ble kjent med sleivkjeften som ikke er sleivete i det hele tatt. Jeg kan nevne i fleng - Drøbak, Asker, Hurum og kakeklubben her - go'bitene i disse møtene er ikke der man sitter og lytter med alle sanser spent men tvert imot når musikken er ubetydelig og meldinger passerer på kryss og tvers.

Litt som å banne i kjærka, det her, men jeg synes faktisk reisa er den beste - ikke etterpå, når kofferten er pakket ut.

Storingene på Loftet blir ferdige men jeg har lyst til å gjøre alt skikkelig - møblene og innretningene skal gjøres på et edruelig vis også. Men ingen fare - alt jeg gjør, postes her - alt. Lost i egen tankesmie er jeg nok ikke heller - det surrer framover på mange fronter samtidig og jeg kan berolige deg med at jeg koser meg hele tida - jeg har hverken målsetting eller ønske om at alle skal forstå dette.

Undervisning og arbeide med fullstendige omlegginger tar mye tid. Jeg kunne også føyd til at dette arbeidet tar energi, men det motsatte har skjedd - energistrømmen har vært ubrutt siden i høst - kanskje har det også litt å gjøre med spennet i det man holder på med - også det jeg skrev øverst i denne posten?

BB

D

Dåbbel J

Gjest
    Prøver du og være mer ydmyk en meg? :rolleyes:..... en nordfra som er det? Neppe.

Enig med du at det sosiale er det aller beste med det DVDM (DetViDriverMed), Musikk her hjemme har jeg et relativt avslappet forhold til.
    Noen ymter innpå at det går vel rolig for seg, men det er noen grunner til det og.
    Det og treffe folk.. både og reise og få besøk er veldig stas, syntes det er utrolig moro og juge og skryte.
    Dele erfaringer om dette og hint. Ikke minst og få et musikktips eller to på veien, DET er lykke det.

Når det gjelder og gi bort tips og råd er du den allerbeste, det trengs ikke mer tid enn og ta noen bilder ila en montering og legge ut et konsist innlegg her i ny og ne.
    Er tross alt ikke en treårig brevkurs jeg ber om... ta det som et kompliment i det minste da... for flink er du okke som.

Jeg savner plass her jeg er nå til og holde på litt med snekkring, men da må det bli ute, og det er som kjent ikke alltid stas i det her landet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn