Loftet – superlang byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Leser og oversetter alt jeg bare greier og begynner å få koll på Qts,Vas og Fs som synes å ha størst betydning. EBP som er et resultat av å dividere Fs med Qes, er jo også et interessant parameter.

    Det er BL dere to gutta refererer til?

    Har hørt Slukets oppsett flere ganger - den gutten vet hva han driver med og at han har valgt GPA er ingen tilfeldighet. Men som du sier, Sanna, så rusler kronene - det blir kostbarere enn hva jeg greier å strekke Hennes sympati til, så jeg får gå for noe Italiensk, noe - det har jeg greie priser på. Tror derfor det blir 18-sound i et testoppsett med variable kroppsåpninger - nå bare finne ut hva/hvordan som er mest hensiktsmessig ift å lage. Men variabelt må det bli.

    Vanskelig å finne teorier å støtte seg til når det gjelder Slobs - må pusse nesen og søke videre.

    BB
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg tror du kan søke til du blir grønn. Har prøvd, men det er ingen fornuftig informasjon på www. Greit å lese gjennom tråden på diyaudio, men noe særlig klokere rundt elementvalg tror jeg ikke du blir.
    Jeg syntes den serien med 18sound som du skal putte i flh ser lovende ut. Hvis du får en god pris, klin til og prøv deg frem til den løsningen som måler og låter best. Ikke sikkert du ender på et så hinsides kompresjonsforhold som GPA takler, men noe av de samme kvalitetene får du garantert. Men du må ta stilling til hvor høyt opp i frekvens du vil benytte de. Vil du helt opp i hornland bør du gå ned på størrelse og/eller gjøre studier på volumreduserende tiltak, men hvis du vil dele mellom 200-300 vil nok 12" være greit (med dsp)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    JoHoo;
    Ja, jeg har jo allerede fire (nok til én side) innomhus, så det hadde vel vært litt dumt ikke å prøve den bestykningen først.
    Har jo et sett med Altecer (414 Alnico) i samme størrelsen også som skal kryssprøves både i horna og kommende Slob-tester.

    Oppover så kommer jeg til å bruke Supravoxene som greit burde kunne deles rundt 200 i OB.
    I toppen bruker jeg JBL 2405.

    Vi får leke videre - interessant å lese erfaringene dine men jeg lurer på om du snart tar fram Festoolen og deler de kassene slik at vi får hørt LB8 i OB. Når du har gjort det, kommer jeg momentant - da kan vi jo sammenlikne med og uten bakstykke også. Kanskje ikke så interessant for deg som går for kompdrivere oppover, men det hadde kanskje vært litt artig likevel?

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Hornland i frekvesområdet? Tenker dere selve midhornet?

    Aaah godt enn har J-Horn... for det kan være det gode bindeleddet mellom Slobs og oppover - regner med at det er en grunn til at både Slukfar og Emo har det.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Du er heldig, du JJ.
    Men jeg trodde ærlig talt at Vestbreddens Poet, også var en risktaker - men dette hørte kanskje til 2014-utgaven av Dåbbel?

    Poenget for mitt vedkommende, med det nye drodleprosjektet, er å lage et kompakt og kanskje passivt, treveissystem som jeg kan ha stående nede i stua, som er bygget slik at jeg kan leke med baflene som slenger omkring. Jeg har også en Dirac-boks som står ubrukt som vi jo må inne ut av.

    Men om jeg skal komme noe videre, må nok denne gamle skallen få et intelektuelt påfyll. Trakta rundt halsen hjalp ikke og på torsdag går abonnementet på den ut.

    BB
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    "la elementene jobbe innen sitt lineære arbeidsområde"

    "et hornsystem er båndpasskonstruksjon" (var det det rette ordet?)


    Noe har jeg lært... du vet hvem jeg siterer ifra.....

    Er selvfølgelig greit og kunne strekke strikken.... men enn må og respektere fysikken. Men skjønner jo seff at enn noen ganger må finne ut hvor grensen og er nådd...

    Jeg har ikke øknomisk gutts til og være en risktaker.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Jeg forsøkte og få litt liv rundt akkurat det med elementvalg i tråden " det beste basselementet", ser vel i etterkant at det er vanskelig sålenge bruksområdet ikke er spesifisert. Samtidig ser jeg jo at mange bruker elementer i arbeidsområder de strengt tatt ikke er optimalisetrt for med bra resulat.

    Nytter ikke med to linjer og komme med noen fasit på hva som er korrekt, men som det er skrevet ovenfor , se på hvilke data som skiller de suksessrike ( gamle altec /Jbl) fra de andre. Slike elementer lages faktisk ikke lenger - allt er til pa og har andre data. Løsningen kan være og modifisere nye elementer , eller kjøpe opp eldre ting fra f.eks ebay.
    Det som kjennetegner Altec fra de andre , bortsett fra selve membrandesignet ( som ikke kan leses ut fra t/s parametre slik og som garantert vil ha betydning for responsen over selve bassområdet) er veldig myke oppheng ( høy vas) og liten masse ( lav mms) , i tillegg er jo 515 utstyrt med en god motor ( høy bl) .

    Nb å lese Qts isolert sett kan være litt forvirrende fordi samme enhet vil få et fall i qts hvis opphenget blir mykere. dvs en kombinasjon med liten vas/ høy qts kan fortsatt ha kraftig magnet , på samme måte som høy vas/lav qts ikke nødvendigvis har veldig kraftig magnet - her er altec 816 et godt eksempel.

    Det er bare ytterst få moderne ( rimelige ) pa elementer som ligner litt på de eldre , beyma sm 115 hadde slike, men har nå kommet i ny utgave og det "hullet" ble tettet. Og selv om dataene forsåvidt lignet litt , kan vel ikke forvente helt det samme resultatet, når massen er større og den ikke er underhengt slik som f.eks altec, men et stykke på veien var en da.

    mvh per morten
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.999
    Antall liker
    13.469
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med BD15 til Bert Doppenberg?
    er vel en mod kopi av Altec 15
    mvh
    Leif
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    hva med BD15 til Bert Doppenberg?
    er vel en mod kopi av Altec 15
    mvh
    Leif
    Bd 15 er vel et hederlig unntak, det er da heller ikke designet for pa. Eneste er vel at "vas " her også er lav i forhold til altec, mener de har 2" dia på voice coil ? hvor stor betydning det har utover termisk balastbarhet kan sikkert diskuteres. Uansett skal Bert ha kreditt for å ha gitt sitt bidrag.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    GPA selger vel fremdeles nye 515 og 414 ?
    -m
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Presse pris?
    Så det beste elementet skal også være det billigste?
    Vet du hva nye 515 og 414 koster?
    -m
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes sikkert mange elemeneter der ute som vil fungere utmerket i slobs - bare å lete. Så lenge elementene ikke er av langslagstypen/luftpumpevarianten så er det slettes ikke så kritisk. En slob er ikke noe annet enn en gigantisk kompresjonsdriver egentlig, og av naturlige årsaker da med åpent bakkammer. Det var hele tankegangen min da jeg begynte prosjektet i sin tid, dette skulle erstatte "inhouse" basshorn men fungere like bra.

    De tidligste slob løsningene hadde ikke spesielt eksotiske/dyre elementer heller, tilbake på syttitallet. MEN, som jeg til det kjedsommelige gjentar, NO FREE LUNCH. Skalering, bruksområde, budsjett, guts, plass... alt dette må opp i gryta skal en lage seg et smaklig måltid. Er målet en slob som skal spille opp til et relativt begrenset frekvensområde så er eksersisen mye enklere, da kan en bruke rimeligere elementer, større diameter osv. osv. Eks. fire 18" pr. side gir en kompakt fin sak som kan brukes til 100++ Hz og være svært så morsom, og du har da noe som passer i høyden til bruk med en satelitt som da kan settes oppå i samme vertikale linje. Suveren bang for the buck, trenger ikke havne på store summen dette, gjør du trearbeidet selv så bør en komme under 20k /stk. for en slik løsning. Fs på elementet trenger ikke være spesielt lav, rundt 30 gir uansett godt resultat p.g.a. virkemåten til slob.

    Skal du derimot ha et optimalt system med stor fleksibilitet, kapasitet og referansekvalitet på lyden langt oppover i frekvens så blir det stort/dyrt/eksotisk/finurlig. Det går ikke å lage slikt for håndpenger uansett hvor mye DIY du kaller det. Prislappen blir selvsagt deretter.

    Forøvrig finnes det ikke beregningsprogrammer til slike konstruksjoner - tenk om verden hadde vært så enkel. Ang. utforming av selve slot'en så er det sunn fornuft som gjelder, og mine store slobs har utskiftbare spacers for å kunne endre kompresjonsforholdet. Hos meg er forholdet valgt etter utregning av lufthastighet etc. etc. som også gir en del føringer for andre konstruksjonsmessige detaljer. Men dette er ikke generelle verdier og må tas med i betraktningen for hver konstruksjon spesielt. Det nytter ikke å løsrive deler av prinsipper - alt må sees i sammenheng da ting faktisk forholder seg til hverandre. Valgt element er bare en liten del av variablene. Mange henger seg veldig opp i tekniske data på elementene, for det er man vant til fra andre kassekonstruksjoner/ingeniørsyndrom osv. Her må en tenke utenfor boksen, bokstavelig talt, for det ER ingen boks.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.140
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    presse pris ja. Spar heller en stund til og gjør det ordentlig.
    Det er uansett en grisebillig løsning tatt i betraktning hva ytelsen på en slik bassløsning er. Når man i tillegg vet hvilket element som virkelig fungerer med proof of pudding osv så virker det på meg ganske rart å gå for noe usikkert når man er i en sits hvor prisen er avgjørende for go eller no go. Det kan bli svært kostbart dersom man ikke har en alternativ plan for elementene dersom de ikke fungerte til formålet slik at man kan få omsatt elementenes bruksverdi. Ikke misforstå, det er mange som innehar evnen til å beregne og lage ufattelig gode oppsett med en teknisk kunnskap som ikke er annet en svært imponerende og hvem vet - man kan jo finne nålen i høystakken og få til et system som er like godt eller bedre.

    De slobs jeg har hørt er tross alt et produkt av ufattelig lang tid med beregninger og kvalifisert kalkulering med et forrykende godt resultat. Det kunne like gjerne gått rake veien til hælvete, men det gjorde det jo ikke.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Her er elementer som jeg VET fungerer utmerket til SLOB's - selv det billigste! Prisene er fra riktignok fra 2011 men jeg tror ikke de er gått opp vesentlig siden den gang..:cool: Prisen er pr. par også. Selv de rimeligste vil fungere utmerket!

    woofers.jpg
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.176
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    @ Sluket
    Kommentar til dagens 515 og 414?
    -m
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    "la elementene jobbe innen sitt lineære arbeidsområde"

    Nettopp - meget viktig dersom optimal lydkvaliet er målet. Ting kan ikke da slarke og gå utafor spolegap osv.

    "et hornsystem er båndpasskonstruksjon" (var det det rette ordet?)

    Også riktig og ikke minst viktig. De klassiske hornproblem/ankepunkter oppstår når ting dras for langt i begge retninger.


    Noe har jeg lært... du vet hvem jeg siterer ifra.....

    Er selvfølgelig greit og kunne strekke strikken.... men enn må og respektere fysikken. Men skjønner jo seff at enn noen ganger må finne ut hvor grensen og er nådd...

    Jeg har ikke øknomisk gutts til og være en risktaker.
    Kloke ord Dåbbel, og holder en seg til slike prinsipper så jobber du MED fysikken og naturkreftene og ikke mot. Ikke undervurder den fordelen..
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    @ Sluket
    Kommentar til dagens 515 og 414?
    -m
    Veldig gode elementer til riktig bruk, slettes ikke dyre heller, men selvsagt mer kostbart enn rimeligere varianter fra europeiske produsenter. Dyr frakt også, fra USA koster det en del. Til klassiske store høyeffektive kassekonstruksjoner er JBL, TAD, Altec, ElectroVoice etc. eneste farbare vei.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her er elementer som jeg VET fungerer utmerket til SLOB's - selv det billigste! Prisene er fra riktignok fra 2011 men jeg tror ikke de er gått opp vesentlig siden den gang..:cool: Prisen er pr. par også. Selv de rimeligste vil fungere utmerket!

    Vis vedlegget 298408
    Det du sier om at du vet disse er bra, er det basert på at du har hørt dette eller kanskje brukt disse i en egen konstruksjoner? Selv den billigst koster over 23k + omkostninger og den dyreste nærmere 65k. Dette er stykkpris:confused: I en slobs du har, vil du fort ryke på godt over 460k(billig) 1,3Mill(dyrt)i elementpris.

    Dette er vel elementer som omgår fysiske lover dette da, i likheten med enkelte kabler;)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Her er elementer som jeg VET fungerer utmerket til SLOB's - selv det billigste! Prisene er fra riktignok fra 2011 men jeg tror ikke de er gått opp vesentlig siden den gang..:cool: Prisen er pr. par også. Selv de rimeligste vil fungere utmerket!

    Vis vedlegget 298408
    Det du sier om at du vet disse er bra, er det basert på at du har hørt dette eller kanskje brukt disse i en egen konstruksjoner? Selv den billigst koster over 15k + omkostninger og den dyreste nærmere 65k. Dette er stykkpris:confused: I en slobs du har, vil du fort ryke på godt over 300k(billig) 1,3Mill(dyrt)i elementpris.

    Dette er vel elementer som omgår fysiske lover dette da, i likheten med enkelte kabler;)


    Dette er en type kommentar jeg egentlig ikke trodde skulle komme fra deg, som jeg hittil har ansett som relativt åpen med tanke på forståelse/aksept for teknikk og løsninger. I reell motesetning til kabler så er det her snakk om materialer og produksjonsprossesser som gjør ting kostbart, og som har virkelige innvirkninger på lydkvalitet. Jeg har hørt flere av disse elementene ved mange anledninger ja, og vet hva de er gode for. De dyreste variantene har ingen ting i en optimal slob løsning å gjøre forøvrig, med en vekt på 40 kg. så er kost/nytte ikke relevant for kun å oppnå en beskjeden økning i BL. Som single element i en hornløsning er saken annerledes.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her er elementer som jeg VET fungerer utmerket til SLOB's - selv det billigste! Prisene er fra riktignok fra 2011 men jeg tror ikke de er gått opp vesentlig siden den gang..:cool: Prisen er pr. par også. Selv de rimeligste vil fungere utmerket!

    Vis vedlegget 298408
    Det du sier om at du vet disse er bra, er det basert på at du har hørt dette eller kanskje brukt disse i en egen konstruksjoner? Selv den billigst koster over 15k + omkostninger og den dyreste nærmere 65k. Dette er stykkpris:confused: I en slobs du har, vil du fort ryke på godt over 300k(billig) 1,3Mill(dyrt)i elementpris.

    Dette er vel elementer som omgår fysiske lover dette da, i likheten med enkelte kabler;)
    Dette er en type kommentar jeg egentlig ikke trodde skulle komme fra deg, som jeg hittil har ansett som relativt åpen med tanke på forståelse/aksept for teknikk og løsninger. I reell motesetning til kabler så er det her snakk om materialer og produksjonsprossesser som gjør ting kostbart, og som har virkelige innvirkninger på lydkvalitet. Jeg har hørt flere av disse elementene ved mange anledninger ja, og vet hva de er gode for. De dyreste variantene har ingen ting i en optimal slob løsning å gjøre forøvrig, med en vekt på 40 kg. så er kost/nytte ikke relevant for kun å oppnå en beskjeden økning i BL. Som single element i en hornløsning er saken annerledes.
    Det var en wink der da, og det er bare meg som dette litt av lasset når prisene blir latterlige, er forresten dårlig vær ute også.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Hva er en latterlig pris da? For hvem? Ting må sees i sammenheng. Hva som er latterlig for en er ikke nødvendigvis det for en annen. Av mange forskjellige årsaker selvsagt. For meg er det relativt latterlig å skulle svi av f.eks. 250' på en enstaka SUB (som en bør ha to av i et stereo oppsett, dersom det er til stereobruk da.) Det ville derimot ikke være latterlig å bruke de samme midlene på X antall av nevnte elementer for å bygge et meget kompetent BASS-system, som er så mye mer enn en sub liksom... Forøvrig så skinner sola her.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Den eneste sola som skinner her, er OB-BB - han har det så deiliii akkurat nå.
    Er på jobben helt mutters alene - en har vært innom og fått litt hjelp med en kommode som var for bred, men ellers så har jeg fått kose meg helt i fred og har det så godt som bare det.

    Varmt ble det jaggumei åsså, da jeg logget inn her.

    Holder nå på, som den tullingen jeg er, med mine billige planer og starter vel på en variabel OB i dag også, hvis helsa strekker til.

    Her er bilder av litt av det jeg har fått gjort siden ørle morgen;

    146.jpg


    147.jpg


    148.jpg


    149.jpg


    150.jpg


    151.jpg


    152.jpg


    153.jpg


    154.jpg


    155.jpg



    BB
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.565
    Antall liker
    2.875
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke fritt for at man blir litt misunnelig når man ser hva du har tilgang til på jobb:eek:

    Variabel OB kan vente viktig å få noe lyd også;D
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det er en variabel BB her og, idet han har strekt seg :rolleyes:

    MEN jeg skal være snill på starten av nyåret og takke Sluket for at han har delt, hadde igrunn ikke regnet med såpass mye info om SLOBs ifra den kanten :rolleyes:
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.565
    Antall liker
    2.875
    Torget vurderinger
    1
    Så lenge elementene ikke er av langslagstypen/luftpumpevarianten så er det slettes ikke så kritisk.
    Kampanjen om hva som er rett løsning og bestykning fortsetter i 2015 ser vi…..

    Viktig med litt bakkekontakt også, noe av det beste jeg har hørt har vært formidlet av ordinær PA på intimkonserter, NRK har noen ypperlige rom:)

    Så hvor heldig eller dyktig man skal være med rommet før helt ordinære kvalitetselementer ikke streker til?

    Skal du derimot ha et optimalt system med stor fleksibilitet, kapasitet og referansekvalitet på lyden langt oppover i frekvens så blir det stort/dyrt/eksotisk/finurlig. Det går ikke å lage slikt for håndpenger uansett hvor mye DIY du kaller det. Prislappen blir selvsagt deretter.

    Dessverre er hifi-miljøet sterkt infisert av at dyrt og eksotisk er bedre syndromet, og en vekting av hva som står mellom deg og godlyden er en øvelse som burde gjøres regelmessig:)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Roald;
    Nei, det er en drømmesituasjon - mesteparten av maskinene er riktignok drøyt tredve år gamle og de mest dysfunksjonelle av disse skal skiftes ut så snart vi får råd. Men om to måneder lander den femaksete Biessen er hos oss - da skal det bli en annen dans.

    Lyden kommer, men livet er som nevnt for kort til å se på at maling tørker. Må holde både skallen og hendene gående.
    Til uka er hønna på plass så i løpet av helga må jeg plukke fram forsterkerbitene, gjøre dem ferdig og få overlevert greiene til Oddemann.

    Noe å plassere ampene på, må man også ha....
    Og så må jeg få opp en ny musikkserver og en separat filmmaskin om disse to er ulure å kombinere i en maskin.

    Men det kommer nok noen strekkbare slobs-skisser i løpet av helga - finner nok en kveld å spikre de sammen i nærmeste framtid.

    BB
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Så lenge elementene ikke er av langslagstypen/luftpumpevarianten så er det slettes ikke så kritisk.
    Kampanjen om hva som er rett løsning og bestykning fortsetter i 2015 ser vi…..

    Viktig med litt bakkekontakt også, noe av det beste jeg har hørt har vært formidlet av ordinær PA på intimkonserter, NRK har noen ypperlige rom:)

    Så hvor heldig eller dyktig man skal være med rommet før helt ordinære kvalitetselementer ikke streker til?

    Skal du derimot ha et optimalt system med stor fleksibilitet, kapasitet og referansekvalitet på lyden langt oppover i frekvens så blir det stort/dyrt/eksotisk/finurlig. Det går ikke å lage slikt for håndpenger uansett hvor mye DIY du kaller det. Prislappen blir selvsagt deretter.

    Dessverre er hifi-miljøet sterkt infisert av at dyrt og eksotisk er bedre syndromet, og en vekting av hva som står mellom deg og godlyden er en øvelse som burde gjøres regelmessig:)

    Mye tvetydighet i dine kommentarer, fanger ikke helt hva du mener eller vil. Noen kampanje er ukjent for meg i alle fall, og alt kan være rett til rett bruk, det er gjerne det det handler om.

    At hifimiljøet setter likhetstegn mellom høyere pris = automatisk bedre ytelse får så være deres sak, det kan vel stemme til tider også. Men jeg er selv ikke opptatt av hifi per se, heller ikke noe særlig ativt "medlem" så det plager ikke meg. Derimot er det litt dumt at DIY folk av og til så til de grader tror at så lenge det er DIY så koster det/skal koste NADA og resultatet blir automatisk langt bedre enn blingutstyr. Slik er det heller ikke, og et virkelig godt resultat koster også penger selv om det er DIY. Kunststykket er å bruke pengene og andre innsatsfaktorer der hvor det gir mest forbedring igjen pr. investert krone.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    presse pris ja. Spar heller en stund til og gjør det ordentlig.
    Det er uansett en grisebillig løsning tatt i betraktning hva ytelsen på en slik bassløsning er. Når man i tillegg vet hvilket element som virkelig fungerer med proof of pudding osv så virker det på meg ganske rart å gå for noe usikkert når man er i en sits hvor prisen er avgjørende for go eller no go. Det kan bli svært kostbart dersom man ikke har en alternativ plan for elementene dersom de ikke fungerte til formålet slik at man kan få omsatt elementenes bruksverdi. Ikke misforstå, det er mange som innehar evnen til å beregne og lage ufattelig gode oppsett med en teknisk kunnskap som ikke er annet en svært imponerende og hvem vet - man kan jo finne nålen i høystakken og få til et system som er like godt eller bedre.

    De slobs jeg har hørt er tross alt et produkt av ufattelig lang tid med beregninger og kvalifisert kalkulering med et forrykende godt resultat. Det kunne like gjerne gått rake veien til hælvete, men det gjorde det jo ikke.
    Hvis en vil ha noe som fungerer med en gang kopierer man det som er gjennomprøvd , og ja jeg støtter deg på at egentlig skulle man aldri kjøpe noe man kan bytte ut i noe bedre - du ender bare opp med å bytte til det bedre på et senere tidspunkt uansett.

    Jeg har forstått at OB ikke er der, han liker å gruble,utforske, prøve nye ting. La oss respektere det og legge ting til rette for at han kan få grunnlag til sine forsøk - som igjen er god underholning for oss..

    I den sammenheng synes jeg skremselspropaganda som at det er " ufattelig lang tid med beregninger og kvalifisert kalkulering " som må til blir feil.

    Eller er jeg helt på jordet ?

    mvh
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    108.007
    Torget vurderinger
    23
    Hønefoss ER selve jordet...:D
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.441
    Antall liker
    3.359
    Hvis en vil ha noe som fungerer med en gang kopierer man det som er gjennomprøvd , og ja jeg støtter deg på at egentlig skulle man aldri kjøpe noe man kan bytte ut i noe bedre - du ender bare opp med å bytte til det bedre på et senere tidspunkt uansett.

    Jeg har forstått at OB ikke er der, han liker å gruble,utforske, prøve nye ting. La oss respektere det og legge ting til rette for at han kan få grunnlag til sine forsøk - som igjen er god underholning for oss..

    I den sammenheng synes jeg skremselspropaganda som at det er " ufattelig lang tid med beregninger og kvalifisert kalkulering " som må til blir feil.

    Eller er jeg helt på jordet ?

    mvh
    Noe av moroa er jo å prøve egne løsninger. Ting tar tid, men slik er livet. Med mindre man er OB-BB, da. ;)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    6
    Hønefoss ER selve jordet...:D
    Klipp fra wikipedia

    -Hønefoss fikk bystatus og ble en egen bykommune i 1852

    -Hønefoss er en innlandsby og et sentralt knutepunkt på Østlandet

    -På 1300-tallet gikk stedet rundt fossen under navnet Weienfoss

    Annet;
    Intercity-triangelets fjerde bein kan være det viktigste - kanskje.
    Rett før jul bestemte regjeringen seg for at det såkalte Intercity-triangelet skulle utvides med en fjerde strekning, og at en ny dobbeltsporet jernbane skulle bygges ut mellom Sandvika og Hønefoss

    byggestart i 2019, reisetid Hønefoss - Oslo : 30 min.

    mvh
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.707
    Antall liker
    7.999
    Alle innspill i dag viser jo at vi har forskjellig tilnærming og varierende mål i den hobbyen vi anser som den samme.

    Jeg liker å kalle meg snekker men jeg kan nok en masse annet rart også. Likevel er det i et så humbelt og enkelt fag jeg føler at jeg kan skinne - at denne interessa gir meg muligheten til å sette meg ned etter endt prosjekt og føle voldsom velvære - eller det motsatte.

    Videre så tror jeg lite på etablerte sannheter - å ha denne holdningen har ikke gitt meg så mange psykiske skavanker at det er verdt å snakke om men det har til gjengjeld gitt meg i overflod av fysiske bråstopper - de fysiske lovene kan med stor sikkerhet sies å ha vært min fiende.

    Jeg kan meget godt huske mitt første bevisste møte med Newtons første, andre og tredje lov så langt tilbake som til da jeg var fem. En kokurranse mellom meg og fetteren min gikk ut på å komme nærmest kanten på garasjebrua til han Nygård med bakhjulet på trehjulssykkelen og jeg trenger kanskje ikke bragge av hvem som vant når førstepremien var gipset arm i seks uker?

    Derfor står lite stille i dette livet - ikke for konkurransens skyld, for den fins ikke i hobbyen vår. Den kan rett og slett ikke finnes siden alle ørene ikke sitter på samme skalle og fordi våre mål med det vi gjør er minst like mange igjen fordi stoppeklokka ennå ikke er innført som dommer.

    Målene kan aldri bli de samme - variasjon i ønskene er kanskje færre, men målene ikke siden de "knappe faktorene" vi begrenses av, er forskjellige.

    Det er vel ikke en av oss som breier seg her inne som har mer enn tredve prosent av det bestekameraten har. Ønskene om å eie alt kompisen har, er kanskje der men prioriteringene blir likevel forskjellige av en eller annen grunn.

    Så til det som har vært min erkjennelse den siste tida.

    Selv om jeg i en periode av livet har jobbet over miksebordet alt for mange dårlig betalte timer og vet hva øret mitt liker og visste hvordan jeg skulle skru for å få det til å sitte, gidder jeg ikke å utsette meg for dette lenger. Det får yngre krefter ta seg av. Jeg gidder ikke lenger sitte å høre etter mikrodetalljer som skulle vært der på den pressinga men som ikke er der på denne. Det får også andre ta seg av - og de som bruker intelektet og tida si på det, kan ha mange slags diagnoser meiner meinung nach.

    For dette er et tilbakelagt stadium for meg - kall det gjerne resignasjon, men jeg kaller det å styre eget liv. Hvor godt er det ikke å sette seg ned med venner med en iskald bayer i handa, drikke den rett av flaska og holde en god krangel med store bokstave igang lenge, lenge i stedet for å sitte å holde kjeft når en først har venner på besøk?

    Derfor synes jeg at det er viktig at vi holder "vår" krangel gående så lenge som mulig - uten den, blir det jo forferdelig kjedelig, alt isammen.

    Mine argumenter i denne krangelen er at jeg ikke helt klarer å akseptere sannheter - gå samme stien som andre har gjort før meg. Nå er jeg til en viss grad venn med det vi får fra skogen, så hvorfor ikke ta det litt ut og leke litt med design, framstillingsmåter og problematikk rundt dette når det er det jeg liker og i tillegg lever av?

    Eksotika er flott og fint men allerhelst så er det dyrt eller så er det relativt utilgjengelig eller lite repetitivt fordi det ikke står i katalogen lenger. Derfor liker jeg å leke med vanlige varer som har gyldige artikkelnummer og som er betalbart uten å måtte redusere på andre goder. Skit i at resultatet ikke ble brukandes eller i beste fall det beste bare det har vært morro og lærerikt underveis.

    Så om jeg ikke har hau eller villighet til å bruke års studier på å finne ut hva som gjelder eller ikke, kan jeg garantere at jeg fortsetter på mitt haltende vis og driter fullstendig i hva man bør og bør ikke - forumet her består av en fantastisk samling av tenkte tanker og svært språkføre gubber som korrigerer kursen underveis. En helvetes svær brainstorming er HFS, om man er åpen for det.

    Jeg er stappfull av hormoner og det er i motbakke det går oppover, har jeg hørt sagt.
    Flatmarka får andre ta seg av.

    BB
     

    laidback

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    144
    Antall liker
    38
    Sa han, og så har vi lagt den diskusjonen død?

    Godt sagt, og som jeg mener smak og behag skal diskuteres, det er det eneste som er interessant å diskutere. Alt annet er bare logikk og ikke så mye å snakke om.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.140
    Antall liker
    6.774
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke om du er på jordet men jeg hadde nå hørt om slobs lenge nok til å tro det var presentert her på sentralen i et eller annet rede bortsett fra at dette så dette dog dagens lys og er det skremselspropaganda å faktisk si at ting tok tid? Jeg synes ikke det. Pokker heller, store bafler med elementene ble bygget først slik at backupplanen var testet før man gikk i vei med slemmere saker......

    En backupplan innen diy er da alltid klokt? Gjenbruk av deler gjør jo ting mer morro. Har selv et lass med komponenter som er kjøpt og tenkt til et prosjekt uten tanke på at det kunne gå til hælvete til tross for at det gjorde nettopp det. Knapt salgbart og aner ikke hva jeg skal med bitene. Har heldigvis stort loft.

    Hadde jeg trodd at jeg kunne komme til feks slobs uten å måtte ta kostnaden jeg antar må til ville gjort det. Av egoistiske hensyn så burde jeg jo heie på et løp som brukte komponenter jeg for tiden har råd til da alt er nørmest uoverkommelig men jeg gjør ikke det likevel til tross for at det kunne åpnet dører for meg. Ikke fordi jeg ikke tror det er mulig å komme i mål med andre biter, men fordi jeg tror at flere vil mislykkes med andre biter en lykkes. For dem som satser så er det absolutt en erfaring rikere og er det erfaringer man jager er det jo vel og bra det da.

    Når det finnes elementer som viser seg å passe som hånd i hanske til betalbar pris hvor man risikerer lite og vet at resultatet vil være godt da tankevirksomheten er allerede unnagjort selv om masse informasjon naturliv nok ikke er delt med omverden. Kostforskjellen er tross alt svært liten tatt i betraktning og man har elementer som man vet passer i alt fra onken til ob med stort hell. Andrehåndsverdien kan dermed være dermed stor og det er jo nærmest som et kinderegg.

    Vet uansett at ob-bb er voksen og gjør eksakt hva han vil her og vil han prøve noe så blir det gjort uten tanke på hva andre måtte mene på godt og vondt.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.565
    Antall liker
    2.875
    Torget vurderinger
    1
    Roald;
    Nei, det er en drømmesituasjon - mesteparten av maskinene er riktignok drøyt tredve år gamle og de mest dysfunksjonelle av disse skal skiftes ut så snart vi får råd. Men om to måneder lander den femaksete Biessen er hos oss - da skal det bli en annen dans.

    Lyden kommer, men livet er som nevnt for kort til å se på at maling tørker. Må holde både skallen og hendene gående.
    Til uka er hønna på plass så i løpet av helga må jeg plukke fram forsterkerbitene, gjøre dem ferdig og få overlevert greiene til Oddemann.

    Noe å plassere ampene på, må man også ha....
    Og så må jeg få opp en ny musikkserver og en separat filmmaskin om disse to er ulure å kombinere i en maskin.

    Men det kommer nok noen strekkbare slobs-skisser i løpet av helga - finner nok en kveld å spikre de sammen i nærmeste framtid.

    BB

    Jepp som sagt litt misunnelig

    giphy.jpg



    Ja, nei og joda hvile kan man gjøre i grava, men du må jo ta deg tid til å nyte noen av kreasjonene dine også 8)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    @OB-BB - Spot-On, sådana inlägg är en fröjd att läsa!

    Att göra det man tror på, att ha förmåga att välja bort det man inte tror på eller orkar tro på. Nyckeln till jäkligt mycket här i livet!

    //Janne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn