Så til første testrunde.
Deilig få skikkelig med bass til OB-ene. Og de fire femtentommerne leverer anstendig mengde, synes jeg. Ikke som IB-ene i veggene, men det hadde jeg heller ikke ventet. Men bassen er tørr og ufarget – veldig tørr og ufarget. Det eneste som kan skape farginger er jo bakveggen (tett på) og tutene på hver side av elementene – kassene altså. Har ikke oppdaget noen påtrengende negativ innvirkning – ennå, i alle fall. Skal rulle kassene lenger ut på gulvet ved en senere anledning og sammenlikne.
I starten hadde jeg midtstilt både EQ og defrekvens – tipper det utgjor ca 6 dB/100Hz og da gikk alt veldig bra. Men etterhvert som motet steg, rattet jeg EQ til fullt og kjørte på.
Jeg har, som sikkert de fleste av dere, et bibliotek med favorittlåter for å teste med. Ikke nødvendigvis favorittlåtene, men låter med særpreg som samlet gir et bilde av hva systemet gjør. Veldig nyttig. Jeg skal ikke utbasunere hvilke jeg har, men noen av de spyr jeg nesten av. Og ja, dere har alle hørt noen av de i Horten og rundt på forskjellige Asyl. Og her inne fant jeg altså litt krutt - ja, jeg fikk greiene til å knele. Men det skal sies at Speakercraften klipper pent, eller rettere sagt, beskyttelsesgreia som slo inn et sekund, koblet ut utgangene pent og pyntelig og koblet de inn like behagelig. Nyttig, og billig for meg. Dette har sikkert innvirkning på sonikalliteten, men som sagt, nyttig.
Eminencene greide jeg også å bringe ut av fatning et-par ganger før jeg modererte meg og omjusterte forsterkeren. Er man sugen på bass, så er man sugen.
Som dere skjønner, er jeg ikke sikker på hva denne komboen er god for ennå, men så langt er jeg meget fornøyd. Meget fornøyd ut fra forholdene. Fleksibiliteten en slik forsterker gir, er ubetalelig så lenge plateindustrien sett under ett er håpløst på trynet hva angår miksing og mastering. Jo mer avslørende et anlegg er, desto verre oppdager man faktisk at dette er.
Jeg kommer kanskje til å skrive mer om komboen, men så langt vil jeg uten reservasjon anbefale dere som er ute etter ukomplisert, dog ikke alt for dyp bass, å teste ut, eller i alle fall å lese dere opp på temaet U-frame and H-frame. Og velge noen elementer med større X-max og kanskje en underhung motor i elementet.
Nå er det klart for en liten konjakk og ei ny hamsterbleie i gapet og så labber jeg en tur opp på Loftet.
BB