Thomasd
Hi-Fi freak
Legg gjerne ut en måling av epicon 6 og persona 3f så skal jeg fortelle om jeg kjenner meg igjen..desse?
Legg gjerne ut en måling av epicon 6 og persona 3f så skal jeg fortelle om jeg kjenner meg igjen..desse?
Denne tråden er så bra! Ekte valg med grundig research og lytting.Så var jeg kanskje enda mer spent på neste butikk, den hyggelige Duet Audio. Hørte på Piega Classic 40.2 og de var virkelige smellvakre. Dessverre innfridde ikke lydkvaliteten da de ikke låt oppløst nok, og for varm/mørk og litt for bløt bass. De hadde ikke gulvmodellene inne til demo så det ble en lytt til stativhøyttalerne i stedet for Kanta 2 og Dynaudio Contour 30i som jeg var interessert i. Contour 20i var virkelig balsam for ørene. Svært vektløs og åpen lyd men en såkalt naturlig lyd. Men den er helt åpenbar soft og selv om jeg ble forført stilte jeg meg spørsmål dagen derpå at dette må jo være en hake ved det. Leste en test pp forrige generasjon uten i, at de var mer som en Mercedes enn sportsbil. Naturligvis vil det gå litt utover audiofile innspillinger i detalj og presisjon. Men Contour har en magisk evne til å spille super behagelig og samtidig veldig engasjerende og luftig. Det er det ingen andre som klare i demorundene. Så de er på lista av aktuelle kandidater, men er det for langt fra Magico som er rake motsetningen med langt mer nøytralitet og presisjon? Dynaudio kan spille hva som helst av dårlige innspillinger, mens Magico foretrekker audiofile innspillinger. Dog er jeg nå klar for å bevege meg bort fra nøytralitet, men hvor langt? Kanta 1 spilte også veldig bra og litt mer nøytralt enn de andre. Kanskje et lite hakk på den varme siden, spesielt i mellomtonen. De rocket kanskje ikke like mye som jeg hadde håpet på og manglet kanskje en lite hakk i oppløsning. I forhold til de nå solgte Utopia MicroBE tenker jeg at det er mer Sopra som står i stil, men de er for dyre nå.
Forskjellige veier, tilføre litt varme på elektronikk eller høyttalere, noe de fleste av oss ønsker et snev av (tror jeg?). Husker jeg hadde et par Vienna Acoustic som jeg aldri egentlig fikk for nøytral/klinisk match til, men ble bra. Savnet dog litt oppløsning som jeg følte høyttalerne var begrensningen for.Denne tråden er så bra! Ekte valg med grundig research og lytting.
Jeg har trodd at vi to liker lyden litt forskjellig, og da ved at du liker litt mer mot nøytralt og oppløst enn meg.
Sånn passer det også med Focal kontra Dynaudio. "Problemet" er at jeg ikke vet hvordan du ville beskrevet lyden her hos meg og om den er soft Mercedes.
Selv oppfatter jeg Dynaudio som nøytralt, men med et anstrøk av mørke - spesielt i toppen. Har ikke hørt Contour i, og rent økonomisk ville det i beste fall bety et bytte med mine C1. Derfor ikke så veldig aktuelt.
Men jeg har opplevd innad i Dynaudio-rekken at Focus 340 var en høyttaler som egentlig bare funket gull på audiofile innspillinger og piggtråd på mer rufsete innspillinger, mens Focus 140 og C1 fungerer på det meste.
Jeg vil tro Contour 20i (eller 30i) kan være mer livat hos deg enn i demorom. Samt at rett forsterker kan stramme opp noe av det softe.
Men så er jeg mer enn litt fan av dette merket også, da.
Moro å følge med på ferden, takk for at du deler.
mvh
Ikke så lett å finne lesestoff om dem for tiden. Sjekk denne: http://www.oslo-audio-society.com/wp/?p=450Aldri hørt dem, bare sett bilder. Kan lese meg opp litt.
Det var Absolute Sound som sammenlignet dem med Mercedes kontra Lotus. Jeg tror ikke jeg hørte nøye nok etter presisjon, så jeg er litt usikker på dem på akkurat det området. Skulle gjerne ha testet de hjemme. Jeg tror de har vært livat her. Mer enn Revel, men det blir en kvalifisert gjetning som det heter. De ble spilt med Naim Supernait og jeg har selv hatt den forrige generasjon. De tvers igjennom solid på alle punkter. Ingenting skilte seg ut, bare gjennomgående god. Oppfattet den som nøytral. Devialet er mer oppløst enn dem.Jeg vil tro Contour 20i (eller 30i) kan være mer livat hos deg enn i demorom. Samt at rett forsterker kan stramme opp noe av det softe.
Kan du nevne de beste forsterkere (på papiret) du har sammenlignet med Devialet? Nyskjerrig på erfaringer..Det var Absolute Sound som sammenlignet dem med Mercedes kontra Lotus. Jeg tror ikke jeg hørte nøye nok etter presisjon, så jeg er litt usikker på dem på akkurat det området. Skulle gjerne ha testet de hjemme. Jeg tror de har vært livat her. Mer enn Revel, men det blir en kvalifisert gjetning som det heter. De ble spilt med Naim Supernait og jeg har selv hatt den forrige generasjon. De tvers igjennom solid på alle punkter. Ingenting skilte seg ut, bare gjennomgående god. Oppfattet den som nøytral. Devialet er mer oppløst enn dem.
Det er nok litt tynt med erfaring der. Det er lenge siden jeg har hatt noe hjemmetester og for å vite hvordan forsterkere låter så må man i alle fall vire nøyaktig hvordan høyttalerne låter. Devialet er for meg en no-brainer. Den spiller bra på alt omtrent. Det er litt artig å se reaksjonene når selgere spør hva jeg spiller med. Unisont positive. Til og med Tømmervik mente at den kan du bare beholde "evig". Den kommer tl å være her til den dør antagelig.Kan du nevne de beste forsterkere (på papiret) du har sammenlignet med Devialet? Nyskjerrig på erfaringer..
Heller til at jeg må prøve en...Det er nok litt tynt med erfaring der. Det er lenge siden jeg har hatt noe hjemmetester og for å vite hvordan forsterkere låter så må man i alle fall vire nøyaktig hvordan høyttalerne låter. Devialet er for meg en no-brainer. Den spiller bra på alt omtrent. Det er litt artig å se reaksjonene når selgere spør hva jeg spiller med. Unisont positive. Til og med Tømmervik mente at den kan du bare beholde "evig". Den kommer tl å være her til den dør antagelig.
Hehe, jeg tror du kan mistenke meg for å være høy på et eller annet i såfall ...Du er nok ved kjernen i problemstillingen når du jakter gjennomsiktighet og samtidig ikke ønsker at høyttalerne skal avsløre dårlige innspillinger for brutalt, og når du etterlyser nøytral og stram gjengivelse, men likevel vil ha nok trøkk og rockefot. Finner du dem, og de samtidig har flott design, håndverksmessig topp utførelse, er mindre enn en låvedør eller to, er snille å drive og ikke koster skjorta, så ikke fortell det til andre enn meg!
100k er min magiske grense på HiFi galskapen . Og da skal nesten alt stemme. Over det er bruktbørsen stedet. Mitt bomkjøp av Kudos for endel år siden sitter igjen, og selv om det er et annet prisnivå nå så frister ikke Kudos helt. Og Doxa, med fare å få en virtuell klask i trynet så frister ikke designet . Derimot har jeg lest testen din av Marten Miles 5 godt. Hvordan spiller de i forhold til mine ønsker?Oppløsningsmessig er det verdt å låne øre til Kudos, faktisk, de er intet mindre enn imponerende på akkurat det. Ja, jeg vet at Titan 707 koster over 100 høvdinger, men kanskje er de verdt det...?
De er bedre å lytte til enn å kjenne på duften av annonsen. Det er ikke langt til Skien når du kjører over Steinsholt og Siljan!Hehe, jeg tror du kan mistenke meg for å være høy på et eller annet i såfall ...
Jeg har jo snust på den annonsen. Veldig nysgjerrig på Marten, men har knapt fått en dose lyd fra dem. Hvordan spiller dem? Det er et stykke til Skien.
Tenkte ikke å anbefale deg Doxa, da.100k er min magiske grense på HiFi galskapen . Og da skal nesten alt stemme. Over det er bruktbørsen stedet. Mitt bomkjøp av Kudos for endel år siden sitter igjen, og selv om det er et annet prisnivå nå så frister ikke Kudos helt. Og Doxa, med fare å få en virtuell klask i trynet så frister ikke designet . Derimot har jeg lest testen din av Marten Miles 5 godt. Hvordan spiller de i forhold til mine ønsker?
Problemet mitt er at jeg har en fot i begge leirer.jeg er og blir en rølpelytter, så jeg kjeder meg fort når ting blir så polert
Revel? Jeg synes begge er fine, men Revel mer elegant. Hvit er ikke min favorittfarge på høyttalere, men fargen kler Revel godt da elementene er hvite. Utseendemessig hadde jeg ikke vært i tvil. da hadde det blitt Sonus Faber. Men ikke helt fan av dyreprodukter da de har ekte lær i fronten så vidt jeg vet.Ække i tvil om hvilken jeg ville hatt i stua av disse to dersom utseende spiller inn....
HM. Kanskje jeg må anbefale Doxa allikevel, da.Problemet mitt er at jeg har en fot i begge leirer
Nei Magico! Liker det rolige ujålete uttrykket. Revelen minner litt om plastic-fantastic-japansk fra 70-tallet. Tar alle forbehold siden jeg ikke har sett dem i virkeligheten og jeg er klar til å løpe fort som f... dersom jeg nå skiter på leggen.Revel? Jeg synes begge er fine, men Revel mer elegant. Hvit er ikke min favorittfarge på høyttalere, men fargen kler Revel godt da elementene er hvite. Utseendemessig hadde jeg ikke vært i tvil. da hadde det blitt Sonus Faber. Men ikke helt fan av dyreprodukter da de har ekte lær i fronten så vidt jeg vet.
Fin beskrivelse av din turné Lyngen. Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef? Har tidligere blitt særs imponert over hvor tilfredsstillende de større modellene gjør nesten alt korrekt, uten at man blir oppmerksom på høyttaleren. Da er fokus plutselig på musikken, og det ække så gæli det vettu. Man får ganske mye på bruktmarkedet for hundre laken også. Lykke til i jakten videre.Siden det er over 10 år siden jeg har vært på butikk demoer så tok jeg den helt ut nå å besøkte alle rundt Oslo. Tusen takk til alle hyggelige selgere som hjalp til og beklager at det blir mange utfordre. Men nå jeg nå har hatt Focal Utopia og Magico så ligger listen bra høyt så jeg må opp mot 100k nye veiledende.
Planen nå var være åpen for andre type signaturer, men jeg kommer frem til at jeg fortsatt ikke liker for stor retningsendring fra nøytral klangbalanse, så det jeg søker er nok en anelse mer mot mørkt/fyldig enn en typisk farget lyd mot det varme. En liten anelse organisk lyd, men veldig god engasjement, relativt korrekt klang, og akkurat passe bass som er tilfredstillende stram. Ikke lett å finne en slik drømmehøyttaler!
Artig, nevnte Arcade Fire fordi det er ett av mitt favorittband. Nye høyttalere må kunne spille dem bra, og da tenker jeg mest på at det er driv og engasjement uten at det låter for spinkelt. Everything Now er kjent som deres dårligste skive, men jeg synes bare at det er et par tre dårlige låter på plata. Hadde vært en flott EP. Suburbs er nok lettest å begynne med, mens Funeral er nok den beste. Arcade Fire er fantastisk å oppleve live. Veldig engasjerte fans som synger med.Siden dette er ukjent musikk for meg, setter du meg på prøve her.
Jeg rakk å få med meg en times foredrag om alt annet enn å lytte på de jeg ville. R11 sto oppkoblet, men de er altfor store. Har tenkt på KEF R7 men ut i fra hva jeg har lest tror jeg de kommer i samme kategorien som de andre i klassen. Ikke nok oppløsning og transparens.Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef?
Hva gjør en høyttaler oppløst og transparent?Jeg rakk å få med meg en times foredrag om alt annet enn å lytte på de jeg ville. R11 sto oppkoblet, men de er altfor store. Har tenkt på KEF R7 men ut i fra hva jeg har lest tror jeg de kommer i samme kategorien som de andre i klassen. Ikke nok oppløsning og transparens.
Godt sagt. Selv bruker jeg si om KEF Reference serien at det er ingen feil som høyttalere å høre med disse. Kun bassen kunne vært bedre med «ørten» «ørten-tommere» tilkobletFin beskrivelse av din turné Lyngen. Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef? Har tidligere blitt særs imponert over hvor tilfredsstillende de større modellene gjør nesten alt korrekt, uten at man blir oppmerksom på høyttaleren.
Kvaliteten på elementer først og fremst... Det koster...Hva gjør en høyttaler oppløst og transparent?
Litt usikker på hva du mener her?Martens er akkurat like høy som Miles om de også er målt med spikes.
Jeg vet ikke om høyden til høyttalere måles med eller uten spikes? Det er vel mest trolig uten.Litt usikker på hva du mener her?
Mvh Olav E
Eneste høyttaler på markedet rundt 100k med beryllium i mellomtonen. Trodde egentlig jeg hadde nådd nirvana med Epicon 6 og deres smc teknologi for lav forvregning. Mellomtonedynamikken og oppløsningen Persona gir er på et annet nivå. Bassen også supertight.Kvaliteten på elementer først og fremst... Det koster...
Det finnes en enkel måte å løse dette problemet med at basselementene buler ut ved soloppvarming. Når høytalerne ble levert sto det montert en "ventilert" skrue i basselementet som skulle forhindre trykkforskjeller i høytaleren under transport. Denne skruen skulle så skiftes med en tett skrue når høytaleren ble pakket ut.En dag jeg kom hjem strålte solen rett på Magico og basselementer sto godt ut. Jeg har vestvendt stue med store vinduer så etter denne opplevelsen må jeg passe på å trekke for vinduene så solen ikke skinner på den. Høyttalerne er helt tette så luften i dem blir utvidet. Slik kan jeg ikke ha det over tid.
Så jakten fortsetter.