Høyttalere Lufter tanker om nye sangkasser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Ok, kom ikke noe tilbakemeldinger på denne.. skal jeg beskrive forskjellen enkelt har 3f mere mid, dynamikk og er også mere plasseringsvennlig med sin nedadrettede port. Epicon 6 handler mere om topp og bunn. Persona henger alt sammen på en fantastisk måte, skyldes antagelig den heftige mellomtonen, så får det evt måle som det måtte gjøre. Ville overraske meg veldig om disse ikke måler mere nøytralt enn epicon 6.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.889
    Antall liker
    13.921
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Så var jeg kanskje enda mer spent på neste butikk, den hyggelige Duet Audio. Hørte på Piega Classic 40.2 og de var virkelige smellvakre. Dessverre innfridde ikke lydkvaliteten da de ikke låt oppløst nok, og for varm/mørk og litt for bløt bass. De hadde ikke gulvmodellene inne til demo så det ble en lytt til stativhøyttalerne i stedet for Kanta 2 og Dynaudio Contour 30i som jeg var interessert i. Contour 20i var virkelig balsam for ørene. Svært vektløs og åpen lyd men en såkalt naturlig lyd. Men den er helt åpenbar soft og selv om jeg ble forført stilte jeg meg spørsmål dagen derpå at dette må jo være en hake ved det. Leste en test pp forrige generasjon uten i, at de var mer som en Mercedes enn sportsbil. Naturligvis vil det gå litt utover audiofile innspillinger i detalj og presisjon. Men Contour har en magisk evne til å spille super behagelig og samtidig veldig engasjerende og luftig. Det er det ingen andre som klare i demorundene. Så de er på lista av aktuelle kandidater, men er det for langt fra Magico som er rake motsetningen med langt mer nøytralitet og presisjon? Dynaudio kan spille hva som helst av dårlige innspillinger, mens Magico foretrekker audiofile innspillinger. Dog er jeg nå klar for å bevege meg bort fra nøytralitet, men hvor langt? Kanta 1 spilte også veldig bra og litt mer nøytralt enn de andre. Kanskje et lite hakk på den varme siden, spesielt i mellomtonen. De rocket kanskje ikke like mye som jeg hadde håpet på og manglet kanskje en lite hakk i oppløsning. I forhold til de nå solgte Utopia MicroBE tenker jeg at det er mer Sopra som står i stil, men de er for dyre nå.
    Denne tråden er så bra! Ekte valg med grundig research og lytting.
    Jeg har trodd at vi to liker lyden litt forskjellig, og da ved at du liker litt mer mot nøytralt og oppløst enn meg.
    Sånn passer det også med Focal kontra Dynaudio. "Problemet" er at jeg ikke vet hvordan du ville beskrevet lyden her hos meg og om den er soft Mercedes.
    Selv oppfatter jeg Dynaudio som nøytralt, men med et anstrøk av mørke - spesielt i toppen. Har ikke hørt Contour i, og rent økonomisk ville det i beste fall bety et bytte med mine C1. Derfor ikke så veldig aktuelt.
    Men jeg har opplevd innad i Dynaudio-rekken at Focus 340 var en høyttaler som egentlig bare funket gull på audiofile innspillinger og piggtråd på mer rufsete innspillinger, mens Focus 140 og C1 fungerer på det meste.
    Jeg vil tro Contour 20i (eller 30i) kan være mer livat hos deg enn i demorom. Samt at rett forsterker kan stramme opp noe av det softe.
    Men så er jeg mer enn litt fan av dette merket også, da. :)

    Moro å følge med på ferden, takk for at du deler.

    mvh
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Denne tråden er så bra! Ekte valg med grundig research og lytting.
    Jeg har trodd at vi to liker lyden litt forskjellig, og da ved at du liker litt mer mot nøytralt og oppløst enn meg.
    Sånn passer det også med Focal kontra Dynaudio. "Problemet" er at jeg ikke vet hvordan du ville beskrevet lyden her hos meg og om den er soft Mercedes.
    Selv oppfatter jeg Dynaudio som nøytralt, men med et anstrøk av mørke - spesielt i toppen. Har ikke hørt Contour i, og rent økonomisk ville det i beste fall bety et bytte med mine C1. Derfor ikke så veldig aktuelt.
    Men jeg har opplevd innad i Dynaudio-rekken at Focus 340 var en høyttaler som egentlig bare funket gull på audiofile innspillinger og piggtråd på mer rufsete innspillinger, mens Focus 140 og C1 fungerer på det meste.
    Jeg vil tro Contour 20i (eller 30i) kan være mer livat hos deg enn i demorom. Samt at rett forsterker kan stramme opp noe av det softe.
    Men så er jeg mer enn litt fan av dette merket også, da. :)

    Moro å følge med på ferden, takk for at du deler.

    mvh
    Forskjellige veier, tilføre litt varme på elektronikk eller høyttalere, noe de fleste av oss ønsker et snev av (tror jeg?). Husker jeg hadde et par Vienna Acoustic som jeg aldri egentlig fikk for nøytral/klinisk match til, men ble bra. Savnet dog litt oppløsning som jeg følte høyttalerne var begrensningen for.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg vil tro Contour 20i (eller 30i) kan være mer livat hos deg enn i demorom. Samt at rett forsterker kan stramme opp noe av det softe.
    Det var Absolute Sound som sammenlignet dem med Mercedes kontra Lotus. Jeg tror ikke jeg hørte nøye nok etter presisjon, så jeg er litt usikker på dem på akkurat det området. Skulle gjerne ha testet de hjemme. Jeg tror de har vært livat her. Mer enn Revel, men det blir en kvalifisert gjetning som det heter. De ble spilt med Naim Supernait og jeg har selv hatt den forrige generasjon. De tvers igjennom solid på alle punkter. Ingenting skilte seg ut, bare gjennomgående god. Oppfattet den som nøytral. Devialet er mer oppløst enn dem.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det var Absolute Sound som sammenlignet dem med Mercedes kontra Lotus. Jeg tror ikke jeg hørte nøye nok etter presisjon, så jeg er litt usikker på dem på akkurat det området. Skulle gjerne ha testet de hjemme. Jeg tror de har vært livat her. Mer enn Revel, men det blir en kvalifisert gjetning som det heter. De ble spilt med Naim Supernait og jeg har selv hatt den forrige generasjon. De tvers igjennom solid på alle punkter. Ingenting skilte seg ut, bare gjennomgående god. Oppfattet den som nøytral. Devialet er mer oppløst enn dem.
    Kan du nevne de beste forsterkere (på papiret) du har sammenlignet med Devialet? Nyskjerrig på erfaringer..
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Kan du nevne de beste forsterkere (på papiret) du har sammenlignet med Devialet? Nyskjerrig på erfaringer..
    Det er nok litt tynt med erfaring der. Det er lenge siden jeg har hatt noe hjemmetester og for å vite hvordan forsterkere låter så må man i alle fall vire nøyaktig hvordan høyttalerne låter. Devialet er for meg en no-brainer. Den spiller bra på alt omtrent. Det er litt artig å se reaksjonene når selgere spør hva jeg spiller med. Unisont positive. Til og med Tømmervik mente at den kan du bare beholde "evig". Den kommer tl å være her til den dør antagelig.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok litt tynt med erfaring der. Det er lenge siden jeg har hatt noe hjemmetester og for å vite hvordan forsterkere låter så må man i alle fall vire nøyaktig hvordan høyttalerne låter. Devialet er for meg en no-brainer. Den spiller bra på alt omtrent. Det er litt artig å se reaksjonene når selgere spør hva jeg spiller med. Unisont positive. Til og med Tømmervik mente at den kan du bare beholde "evig". Den kommer tl å være her til den dør antagelig.
    Heller til at jeg må prøve en...
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Hei!

    Takk for en interessant tråd! Kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Jeg var nok også en av flere som vurderte på Magico S1. Leste meg opp på dem, men slo ikke til på bruktannonsene. Har fulgt din reiserute på deler av strekningen, også en tur til Kristiansand for å sjekke ut 8.2. Et hyggelig besøk resulterte mest i en god samtale og for lite lytting. Doxaenes størrelse ble avgjørende for å ikke sjekke disse videre. Flytting fra kjellerstue til allrom i leilighet utelukket dem.

    Min søken har vært drevet av jakten på det jeg har håpet og trodd var den ultimate høyttaler, den som er totalt gjennomsiktig, men leverer smekk og bang, og skaper illusjonen av gjenskapt levende musikk fremført i egen stue av artister av kjøtt og blod. Ja så naivt! 😉 Eller? Det er noen opplevelser som nettopp har klart å sette slike griller i hodet som har gjort at illusjonen har vært målet. Utfordringen er at det ene høyttalerparet eller det ene anlegget med de riktige innspillingene ikke er en generell status. Det er summen av rett innspilling, rett matching av anlegget i rett rom og lytterens riktige modus som er forutsetningen. Devialet og Magnepan 3.7 har vært en slik opplevelse.

    Jeg har prøvelyttet mange av de høyttalerne du ramser opp. Jeg har eid ulike Magnepaner, Focal Electra 1038 BE og Marten Miles 5. Alle kjøpt mer eller mindre uhørt. De har vært testet ut med ulike forsterkere, ulike kilder og ulike kabler. Høyttalerne har sine ulike karakterer, men responderer klart på hva som finnes ellers i kjeden, så pass mye at det jeg trodde jeg ikke ville gå for, har blitt stående og motsatt.

    Du er nok ved kjernen i problemstillingen når du jakter gjennomsiktighet og samtidig ikke ønsker at høyttalerne skal avsløre dårlige innspillinger for brutalt, og når du etterlyser nøytral og stram gjengivelse, men likevel vil ha nok trøkk og rockefot. Finner du dem, og de samtidig har flott design, håndverksmessig topp utførelse, er mindre enn en låvedør eller to, er snille å drive og ikke koster skjorta, så ikke fortell det til andre enn meg! :)

    Jeg støtter deg på at det å finne fram til godlyden er en utfordrende, tidkrevende og arbeidskrevende prosess. Tråden din er en god beskrivelse av prosess og en god guiding i forhold til konkrete høyttalermerker og høyttalere. Mitt bidrag er å tilby deg en utsjekk av Miles 5. Vil du lytte til Miles 5 og vil ta turen til Skien, er du hjertelig velkommen. Ta gjerne med deg Devialeten din. Du knekker ikke ryggen på å ta med deg den under armen!

    Mvh Olav E
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Det har vært en artig runde og har så absolutt blitt klokere, men samtidig mye litt slitsom grubling.

    Hva nå???

    Her står det to amerikanere, en fra vestkysten den andre fra østkysten(uten spikes med folie fortsatt på og ja skal legge nytt gulv). Revel paret er faktisk det samme som Stereo + testet. Kjenner meg bra igjen i testen.


    6D93B1FF-941D-429A-982D-5DFA93B14A0E_1_100_o.jpg



    Så der er ståa..

    Magico er klart best av alle på gode innspillinger, Revel spiller alt bra. Men kan ikke uansett ha det slik at jeg alltid må trekke for vinduer når solen skinner på kvelden på sommeren. Jeg hadde nok håpet at Revel var littegrann nærere Magico på oppløsning.

    Rocker Revel nok?
    Rocker Sonus Faber nok?
    Blir Dynaudio for myke? Og hva går det utover?

    Og så må jeg bare erkjenne at det nok ikke er mulig å finne drømmehøyttaleren under 100k dessverre. Jeg synes bare at det burde være mulig når man bruker så mye penger. Dermed så kommer en annen løsning inn også. Å lunke rundt på brukten og heller gjøre noen "feil" underveis. Å tillate noen hopp på veien og være tålmodig.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du er nok ved kjernen i problemstillingen når du jakter gjennomsiktighet og samtidig ikke ønsker at høyttalerne skal avsløre dårlige innspillinger for brutalt, og når du etterlyser nøytral og stram gjengivelse, men likevel vil ha nok trøkk og rockefot. Finner du dem, og de samtidig har flott design, håndverksmessig topp utførelse, er mindre enn en låvedør eller to, er snille å drive og ikke koster skjorta, så ikke fortell det til andre enn meg! :)
    Hehe, jeg tror du kan mistenke meg for å være høy på et eller annet i såfall :p...

    Jeg har jo snust på den annonsen. Veldig nysgjerrig på Marten, men har knapt fått en dose lyd fra dem. Hvordan spiller dem? Det er et stykke til Skien.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Oppløsningsmessig er det verdt å låne øre til Kudos, faktisk, de er intet mindre enn imponerende på akkurat det. Ja, jeg vet at Titan 707 koster over 100 høvdinger, men kanskje er de verdt det...? :)
    Den isobariske løsningen sørger også for en fantastisk presisjon nedover, og de kan med stor fordel drives med aktiv deling fra Devialet. Om du har muligheten bør du ta en lytt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Oppløsningsmessig er det verdt å låne øre til Kudos, faktisk, de er intet mindre enn imponerende på akkurat det. Ja, jeg vet at Titan 707 koster over 100 høvdinger, men kanskje er de verdt det...? :)
    100k er min magiske grense på HiFi galskapen :). Og da skal nesten alt stemme. Over det er bruktbørsen stedet. Mitt bomkjøp av Kudos for endel år siden sitter igjen, og selv om det er et annet prisnivå nå så frister ikke Kudos helt. Og Doxa, med fare å få en virtuell klask i trynet så frister ikke designet 🧐 . Derimot har jeg lest testen din av Marten Miles 5 godt. Hvordan spiller de i forhold til mine ønsker?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, jeg tror du kan mistenke meg for å være høy på et eller annet i såfall :p...

    Jeg har jo snust på den annonsen. Veldig nysgjerrig på Marten, men har knapt fått en dose lyd fra dem. Hvordan spiller dem? Det er et stykke til Skien.
    De er bedre å lytte til enn å kjenne på duften av annonsen. :) Det er ikke langt til Skien når du kjører over Steinsholt og Siljan!

    Lytt til Håkon. Rognliens test av Marten Miles 5 Han beskriver dem på en god og gjenkjennbar måte. Mine har vært testet ut på diverse ulike forsterkere og leverer uansett. Dog med en viss forkjærlighet for LM 508i med oppgraderte rør. Testen til Håkon var utløsende for min handel. Og som du ser har han også forkjærlighet for Doxa 8.2. Mine står på IsoAcoustics Gaia føtter. Det samme gjør Marten med sine beste høyttalere. Det ble faktisk en vesentlig forskjell i mitt oppsett.

    Mvh Olav E
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og når de to står ved siden av hverandre så skulle man kanskje tro at Revel med to dedikerte basselementer spiller mer og bedre bass enn Magico til tross for litt mindre volum. Men sånn er det ikke. Bassen i Magico er fantastisk i forhold til størrelsen. De banker ut med mye mer trøkk og presisjon enn Revel, mens Revel kanskje gir litt mer fylde på innspillinger med lite bass for Magico hjelper ikke stor til om det er lite bass på plata.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Og apropos priser igjen. Min drømmehøyttaler har lenge vært Revel Ultima Studio 2. Jeg vet ikke hva de koster i dag, men synes å huske at de ikke kostet så veldig mye over 100k for ti år siden? Jeg tror Performa er et godt stykke fra dem i kvalitet? Har prisene økt mye mer enn kjøpekraften på ti år?
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    1621159487983.png


    Ække i tvil om hvilken jeg ville hatt i stua av disse to dersom utseende spiller inn....

    Tror nok en svekket kronekurs har hatt mye å si for prisutviklingen. Så skal ikke jeg mistenke noen for å ha skrudd litt ekstra på prisen med det som begrunnelse.

    Fortsatt åpen invitasjon til Skien!

    Mvh Olav E
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    100k er min magiske grense på HiFi galskapen :). Og da skal nesten alt stemme. Over det er bruktbørsen stedet. Mitt bomkjøp av Kudos for endel år siden sitter igjen, og selv om det er et annet prisnivå nå så frister ikke Kudos helt. Og Doxa, med fare å få en virtuell klask i trynet så frister ikke designet 🧐 . Derimot har jeg lest testen din av Marten Miles 5 godt. Hvordan spiller de i forhold til mine ønsker?
    Tenkte ikke å anbefale deg Doxa, da. :)
    Og jeg må poengtere at Kudos Titan-serie er mye mer fullendte høyttalere enn de mindre seriene. De er sultnere på effekt, og Kudos anbefaler også Devialet til dem. Men selvsagt, som alltid, lytte før man handler. :)

    Marten ja, som du vet anser jeg dem for å være blant de mest eksakte og elegante høyttalerne på markedet, de er på mange måter "for presise" for min egen smak, jeg er og blir en rølpelytter, så jeg kjeder meg fort når ting blir så polert. :) Men Marten vinner på en sammenheng og en dynamikk som kun et fåtall konkurrenter matcher. Jeg ble aldri venner med de Magico'ene jeg har hørt, mens alle Marten jeg har hørt, har uten unntak vært treffere. Dette altså selv om de åpenbart er ekstremt gode på typiske "hi-fi parametre", jeg tror de har en strålende kontroll på spredningen, ettersom de oppleves så merkelig rettlinjet frekvensmessig sett, så å si uansett hvilket rom du setter dem inn i. Akkurat det fremstår nesten som et mysterium for meg.

    EDIT: Jeg ser jo nå at prisene på Kudos har lagt på seg ganske signifikant, så da bortfaller nok de, uansett...
     
    Sist redigert:

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Følger litt opp Håkons siste innlegg:

    Håkons preferanse for litt mer rock og rølp er godt kjent. Derfor er det nyttig å lese hans vurderinger og kommentarer. Nettopp derfor gikk jeg for Marten. Jeg søkte etter noe som kunne erstatte Magnepaner og deres like med noe mer plasseringsvennlig. Noe av "presisjonen" kan nok oppfattes som litt "kaldere" gjengivelse. La meg bytte ut "kaldt" med "nakent". Med lang nok innspillingstid ble det mer "kjøtt på kroppen". Med Gaia-føtter forflyttet lydkarakteristikken seg ennå et hakk mot det "varme". I tillegg opplevde jeg større grad av tredimensjonalitet. Miles 5 fikk de rette betingelsene for å yte sitt beste med en opplyst, rytmisk og naturlig gjengivelse med rett glød. Banalt: Det ble en emosjonell opplevelse. Nettopp det jeg jaktet etter.

    Mvh Olav E
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Jeg tok en A/B test her av Julia Fischer (fiolinkonsert), Anette Askvik (audiofil lyd) og Arcade Fire pluss Protomartyr. Magico er best på klassisk og kvinnevokal, men Revel er klart å foretrekke på rock med litt mer fylde og rundhet.

    Så konklusjonen på hvordan det låter er vel klart, men ikke konklusjonen på hva jeg nå skal gjøre.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er på hytta, men straks på vei hjem. Kan svare deg vedr. Arcade Fire når jeg får testet i heimen. Kanskje Håkon kan svare?

    Kudos Titan har stått på min sjekkliste. Da 606. Er også litt nysgjerrig på Fink Team KIM. Har du vurdert dem?

    PS. Ikke la frustrasjon trumfe gleden over hobbyen! DS :)

    Mvh olav E
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ække i tvil om hvilken jeg ville hatt i stua av disse to dersom utseende spiller inn....
    Revel? Jeg synes begge er fine, men Revel mer elegant. Hvit er ikke min favorittfarge på høyttalere, men fargen kler Revel godt da elementene er hvite. Utseendemessig hadde jeg ikke vært i tvil. da hadde det blitt Sonus Faber. Men ikke helt fan av dyreprodukter da de har ekte lær i fronten så vidt jeg vet.
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    595
    Antall liker
    733
    Torget vurderinger
    4
    Revel? Jeg synes begge er fine, men Revel mer elegant. Hvit er ikke min favorittfarge på høyttalere, men fargen kler Revel godt da elementene er hvite. Utseendemessig hadde jeg ikke vært i tvil. da hadde det blitt Sonus Faber. Men ikke helt fan av dyreprodukter da de har ekte lær i fronten så vidt jeg vet.
    Nei Magico! Liker det rolige ujålete uttrykket. Revelen minner litt om plastic-fantastic-japansk fra 70-tallet. Tar alle forbehold siden jeg ikke har sett dem i virkeligheten og jeg er klar til å løpe fort som f... dersom jeg nå skiter på leggen. :oops:

    Med like stor fare for å dumme meg ut så må jeg innrømme at Arcade Fire ikke er annet et navn på en gruppe for meg... :confused: Så jeg sitter dobbelt klar for hogg!

    I og med jeg lovet deg en tilbakemelding på hvordan dette låter på Miles 5, har frue og jeg fylt vårt rullende lytterom med "Everything Now" på hjemturen fra hytta. Et noe utfordrende, men spennende bekjentskap. Absolutt musikk som vekker interesse for et dypere bekjentskap. Dog: "Signs of life" åpner med disse forbaskede sirene som gjør at jeg kikker i speilen etter blålys. Med godt driv langs Krøder`n stiger pulsen automatisk. Prikketrollet pleier å gjemme seg i buskene her...

    Litt usikker på hva du er ute etter i forhold til spørsmålet om hvordan Miles 5 takler Arcade Fire. Siden dette er ukjent musikk for meg, setter du meg på prøve her. Umiddelbart så slår det meg at flere av låtene kan utfordre fordi det både er mye som skjer og fordi det er basstoner som kryper dypt. Det er også masse driv og framoverlente spor som fortjener å bli presentert med snert og presisjon. Minder oppløste anlegg kan fort rote til lydbildet og by på en stressende gjengivelse.

    Etter noen lytterunder nå, mener jeg Miles 5 takler denne musikken på en god måte. De presenterer selv de utfordrende sporene på en luftig og tiltalende måte. Stemmer og instrumenter står for seg og rotes ikke til. Teller jeg fire par hender som klapper i åpningen på "Signs of life"? "Infinite Content" rotes ikke til og "Infinte_Content" smuger seg innsmigrende inn i øregangene med sin stå-bass. På ""Electric Blue" er det godt å ikke ha naboer. Her graves det dypt uten at det grumses til. Og snerten og rytmikken er der. Lett å få dansefot!

    Under ser du hvordan jeg rigget opp Milesene i kveld. Ikke helt ideelt plassert da jeg valgte å ikke løfte bort Neeperne jeg nå tester ut. Spiller Arcade Fire på dem også nå. Funker bra det også, men Milesene er nok hakket hvassere fordi de er mer oppløst og fremstår å ha mer kontroll på alt som skjer. Neeperne "blomstrer" litt mer og presenterer lyden med litt mer fylde og fargelegger med en noe bredere pensel. Jeg har ikke rigget ferdig stuanlegget ennå. Streamer med Sonos Port. Den er nok det svakeste leddet her. Forsterkeren er en Karan KA-I 180 mkII. HT-kabler er Transparent MusicWave Ultra MM2.

    Miles 5.jpg


    Nå kjenner jeg musikken smyger seg inn i sjela. Arcade Fire rykker inn på spillelista. Takk for tipset!

    Mvh Olav E
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.351
    Siden det er over 10 år siden jeg har vært på butikk demoer så tok jeg den helt ut nå å besøkte alle rundt Oslo. Tusen takk til alle hyggelige selgere som hjalp til og beklager at det blir mange utfordre. Men nå jeg nå har hatt Focal Utopia og Magico så ligger listen bra høyt så jeg må opp mot 100k nye veiledende.

    Planen nå var være åpen for andre type signaturer, men jeg kommer frem til at jeg fortsatt ikke liker for stor retningsendring fra nøytral klangbalanse, så det jeg søker er nok en anelse mer mot mørkt/fyldig enn en typisk farget lyd mot det varme. En liten anelse organisk lyd, men veldig god engasjement, relativt korrekt klang, og akkurat passe bass som er tilfredstillende stram. Ikke lett å finne en slik drømmehøyttaler!
    Fin beskrivelse av din turné Lyngen. Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef? Har tidligere blitt særs imponert over hvor tilfredsstillende de større modellene gjør nesten alt korrekt, uten at man blir oppmerksom på høyttaleren. Da er fokus plutselig på musikken, og det ække så gæli det vettu. Man får ganske mye på bruktmarkedet for hundre laken også. Lykke til i jakten videre.
    Steen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Siden dette er ukjent musikk for meg, setter du meg på prøve her.
    Artig, nevnte Arcade Fire fordi det er ett av mitt favorittband. Nye høyttalere må kunne spille dem bra, og da tenker jeg mest på at det er driv og engasjement uten at det låter for spinkelt. Everything Now er kjent som deres dårligste skive, men jeg synes bare at det er et par tre dårlige låter på plata. Hadde vært en flott EP. Suburbs er nok lettest å begynne med, mens Funeral er nok den beste. Arcade Fire er fantastisk å oppleve live. Veldig engasjerte fans som synger med.

    Martens er akkurat like høy som Miles om de også er målt med spikes.
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef?
    Jeg rakk å få med meg en times foredrag om alt annet enn å lytte på de jeg ville. R11 sto oppkoblet, men de er altfor store. Har tenkt på KEF R7 men ut i fra hva jeg har lest tror jeg de kommer i samme kategorien som de andre i klassen. Ikke nok oppløsning og transparens.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Jeg rakk å få med meg en times foredrag om alt annet enn å lytte på de jeg ville. R11 sto oppkoblet, men de er altfor store. Har tenkt på KEF R7 men ut i fra hva jeg har lest tror jeg de kommer i samme kategorien som de andre i klassen. Ikke nok oppløsning og transparens.
    Hva gjør en høyttaler oppløst og transparent?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Fin beskrivelse av din turné Lyngen. Du rakk ikke innom Oslohificenter og fikk hørt/sett på Kef? Har tidligere blitt særs imponert over hvor tilfredsstillende de større modellene gjør nesten alt korrekt, uten at man blir oppmerksom på høyttaleren.
    Godt sagt. Selv bruker jeg si om KEF Reference serien at det er ingen feil som høyttalere å høre med disse. Kun bassen kunne vært bedre med «ørten» «ørten-tommere» tilkoblet :LOL:
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kvaliteten på elementer først og fremst... Det koster...
    Eneste høyttaler på markedet rundt 100k med beryllium i mellomtonen. Trodde egentlig jeg hadde nådd nirvana med Epicon 6 og deres smc teknologi for lav forvregning. Mellomtonedynamikken og oppløsningen Persona gir er på et annet nivå. Bassen også supertight.
    1621200682129.png
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Morsom tråd, med en spennende problemstilling.
    Tenkte bare aller hastigst å lansere tre merker som så langt ikke har blitt nevnt:
    Opera og Xavian lager/har laget høyttalere som får gode skussmål og som også står seg godt estetisk imo.
    Tidligere modeller fra Xavian tiltaler dog øyet mer enn de nyere modellene.....
    Opera nevnes fordi de ser ok+ ut, og så mistenker jeg at de lydmessig kan befinne seg litt i SF-gaten.....
    Registrerer også at svenske QLN sine nye modeller har fått sine tilhengere, men har ikke fått gleden av å høre dem....

    mvh
    Proffen
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nå har jeg grublet så fælt at jeg fikk hodepine. Akkurat i det paracetene endelig ga effekt koblet jeg tilbake til Magico etter to dager med Revel. Og det er stor forskjell. Revel høres ut som en meget god mid-fi høyttaler, mens Magico er pur high-end. Jeg satte på min favoritt plate klassisk og den nye til avataren min, FKA Twigs. Jeg koste meg mye mer med Magico.

    Konklusjonen er at jeg ikke tror det finnes høyttalere under 100k som er altspisende og som leverer høy klasse av detalj/åpenhet. Alle har en eller annen fordel og ulempe. Og jeg synes prisene er blitt for høye til å forsvare kvaliteten. Revel er en utmerket høyttaler i små rom for å spille alt mulig musikk behagelig. Magico sin ulempe er at de er nådeløs avslørende. Jeg har bestemt meg for å leve med den ulempen en stund til for det er ingen av de andre jeg har hørt som slår dem når lyden er god. De er også blant de mest nøytrale sammen med B&W. 100% nøytral er ingen.

    Det som fikk fart på dette var jo da oppvarmingsproblemet i kabinettet når solen skinner på dem. Kanskje jeg kan finne en eller annen skjerm å sette foran dem? Jeg må også finne ut om det kan være noe skadelig. Jeg tror det ikke, men for å være på den sikre siden. Magico har ikke svart på henvendelsen enda.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det er rart hvor tilvendt og bortskjemt man blir av en god høyttaler. Da er det greit å høre på noe annet for så å komme tilbake til referansen. Mye lettere å høre hvordan kvalitetene skinner gjennom og sette pris på det man har.
     

    tob

    Medlem
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    30
    Antall liker
    24
    Sted
    5235 Rådal
    Torget vurderinger
    2
    En dag jeg kom hjem strålte solen rett på Magico og basselementer sto godt ut. Jeg har vestvendt stue med store vinduer så etter denne opplevelsen må jeg passe på å trekke for vinduene så solen ikke skinner på den. Høyttalerne er helt tette så luften i dem blir utvidet. Slik kan jeg ikke ha det over tid.

    Så jakten fortsetter.
    Det finnes en enkel måte å løse dette problemet med at basselementene buler ut ved soloppvarming. Når høytalerne ble levert sto det montert en "ventilert" skrue i basselementet som skulle forhindre trykkforskjeller i høytaleren under transport. Denne skruen skulle så skiftes med en tett skrue når høytaleren ble pakket ut.

    Jeg har valgt å beholde denne ventilerte skruen på mine S1 og har derfor aldri hatt noen problemer med buling på basselementet. Jeg har heller ikke hørt at dette har noen betydning for lydkvaliteten.

    Dersom den ventilerte skruen er tatt vare på så vil jeg foreslå at du prøver med å montere denne tilbake for å se om problemet med soloppvarming og buling forsvinner.

    Den ventilerte skruen er plassert øverst på basselementet, nærmest diskanten.

    Se også bruksanvisningen under punktet: Important unpaking notice
    Microsoft Word - V3 Manual (magico.net)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn