LUMINs venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    En godt skjermet cat6-kabel er mer enn bra nok, spør du meg.
    Enig i at cat6 er tilstrekkelig, men ville kjøpt en uskjermet en. Skjerm i et hjemmemiljø er ikke nødvendig, og så unngår man risikoen for at eventuell støy fra routerens switch-mode strømforsyning sendes via skjermen videre til streamer, selv om Lumin sikkert bygger alle enheter med galvanisk skille.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    19.08.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    17
    Sted
    Oslo
    Enig i at cat6 er mer tilstrekkelig, men ville kjøpt en uskjermet en. Skjerm i et hjemmemiljø er ikke nødvendig, og unngår man risikoen for at eventuell støy fra routerens switch-mode strømforsyning sendes visa skjermen videre til streamer, selv om Lumin sikkert bygger alle enheter med galvanisk skille.
    Også jeg som trodde skjermet var bra uansett :)
     

    Mr. Crowley

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2021
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Sted
    Trøndelag
    Har testet mange typer nettverks kabler. Uskjermet fungerte best hos meg. Bruker idag oransj Nexan Cat 6 uskjermet. Som kom best ut av kablene jeg har testet
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Lumin - best på bilde!

    Bilde?

    Som vel er kjent i denne tråden, er jeg begeistret for min P1. Lyden er det beste jeg har hørt fra noen streamer/dac/pre-kombinasjon.

    I dag koblet jeg flatskjermen til anlegget appletv gen 4 via ARC på p1. Lyden ble mye bedre, som ventet.

    Men at bildet også ble bedre - det var uventet, selv for en blodfan som meg :) .

    Først og fremst mye bedre kontrast - MYE bedre! Skarphet ble også vesentlig forbedret. Men ikke på en ekkel, "digital" måte, som er grunnen til at jeg ikke har byttet ut min 10 år gamle plasmaskjerm.

    Dette var gøy!
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg lurer på hvorfor min U1 mini som spiller av 192khz/25bit fil, men i min LM32dac står det 44khz? Er det en innstilling i Lumin jeg har blingset på? Dacen har ingen instillingsmuligheter.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.100
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Jeg lurer på hvorfor min U1 mini som spiller av 192khz/25bit fil, men i min LM32dac står det 44khz? Er det en innstilling i Lumin jeg har blingset på? Dacen har ingen instillingsmuligheter.
    Kan det ha noe med inngangen som blir brukt?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.641
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Lumin U1 mini leverer i alle fall det du savner, se manual.
    Må være noe med inngangen du bruker i dac’n da, kan ikke skjønne annet.
    Test med en annen inngang eller type overføring mellom U1 mini og dac kanskje.
    U1 mini leverte alt hva filformatet var til min tidligere Weiss dac. Så det kunne leses på Weiss dac’n👍🏼
    55BD5A9F-323B-450A-BD8B-C3CCA6303683.jpeg

    gismo
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker Aes/ebu. Har også prøvd coax med samme resultat. Tv-lyden viser 48khz via den optiske inngangen i LMdac.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    E961E4BC-330F-4100-AEF0-16EA7C739FA5.png


    satt til off på resamling. Så da skal vel det spilles av i riktig filformat?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Veldig snodig dette. Sjekket også en review av LM32dac. Heller ikke infoen der tilsier begrensningen til 44khz/

    ‘’In terms of connectivity, this is a versatile unit with five digital inputs – AES/EBU, USB, TOSLINK optical, BNC and coaxial. Except for the USB input, data speeds are accepted up to 32-bit, 192kHz. The USB in uses an XMOS asynchronous design with an ultra-low-jitter clock and can run signals up to 32-bit,’’
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Veldig snodig dette. Sjekket også en review av LM32dac. Heller ikke infoen der tilsier begrensningen til 44khz/

    ‘’In terms of connectivity, this is a versatile unit with five digital inputs – AES/EBU, USB, TOSLINK optical, BNC and coaxial. Except for the USB input, data speeds are accepted up to 32-bit, 192kHz. The USB in uses an XMOS asynchronous design with an ultra-low-jitter clock and can run signals up to 32-bit,’’
    Rare greier... hadde prøvd meg på en telefon til forhandler i morgen jeg da (y)
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Hadde samme problem med min forrige streamer, Yamaha wxc-50 , når jeg kjøpte Luxman dacen fikk jeg bare 44,1 kHz og skjønte ingenting men det løste seg når jeg skrudde streamer helt av, tok ut strømmen noen minutter og koblet til og vips alle formater viste seg i displayet på Luxmanen.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Takk for flott respons folkens🥰. Jeg må nok bite i eplet å ringe forhandler i morgen. Klarer nok ikke å slå meg til ro, selv om lyden er alldeles strålende😅
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Blitt noen løsning?
    Nei. Har hatt kontakt med Lumin, Endpoint og Mala, men ingen har vært borti lignende utfordring. Har koblet en Auralic mini til LM32 dac, og da vises riktig format. Virker nesten som Dacen ikke registrerer hvilket format som mottas fra U1 mini. Når jeg spiller med coax-kabel, vises det bare to streker i dacens display. Skal teste med en topping dac i jula, bare for å få berkreftet at U1 mini gir ut riktig format. Tror nok Dacen spiller faktisk filformat, men at display ikke viser riktig. Så en youtube video, der også dacens display viste kun to streker. Kanskje jeg prøver LM-tråden🙄
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.848
    Antall liker
    50.877
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Samme var det her med LM dac og U1 mini🤔 kun 2 streker.
     

    Rallar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.08.2019
    Innlegg
    280
    Antall liker
    659
    Sted
    Hadeland
    Trenger tips, min U1 Mini har blitt veldig treg til og laste inn sanger, går opptil 30 sekunder fra jeg velger sang til den starter, også treg i oppstart når jeg trykker på Lumin appen på min IPad til den våkner, tidligere var det kontant reaksjon på alt, ingenting er forandret i nettverk heller. Veldig god linje, 1000 mb opp og ned.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Trenger tips, min U1 Mini har blitt veldig treg til og laste inn sanger, går opptil 30 sekunder fra jeg velger sang til den starter, også treg i oppstart når jeg trykker på Lumin appen på min IPad til den våkner, tidligere var det kontant reaksjon på alt, ingenting er forandret i nettverk heller. Veldig god linje, 1000 mb opp og ned.
    Ta og restart router og event mesh netværk, det har hjulpet hos meg når det har vært "rare" feil på Lumin.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Er noe nytt i oppsett MQA mode der det stod (digital out )står det no (Core Decode) kjernedekoding på norsk ,om dette er i forbindelse med Spotify forbedring som er gjort i forbindelse med siste oppdatering av Lumin, noen som har peiling ?
    noaa
     
    Sist redigert:

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Synest faktisk der er forbedring i lydkvalitet på Spotify, noen andre som har formening om dette ?
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har fått med seg dette ?
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Inne på siden til Audio Shark står dette
    After weeks of re-examining the Spotify Connect SDK and its interfacing with our architecture, I’ve been able to find several areas for sound quality improvement for Spotify Connect.

    This work is now released in Firmware 15.3, and will be gradually released to the whole Lumin lineup.

    For Spotify, I believe that we surpass those competitors that only did a standard integration.

    I encourage users to create a Spotify Free account and try it out. You may be able to discover new music to your liking with it. Note that only streamers with certified and authentic Spotify SDK can play Spotify Free - those competitors using the open source reverse engineered library cannot.
    Peter Lie
    LUMIN Firmware Lead
     
    Sist redigert:

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    805
    Antall liker
    351
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Er vel få som benytter free? Eller mener de at dette også gjelder den betalte versjonen?
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Sant da trur ikkje eg heller att mange brukar fri ,usikker på dette synest det har skjedd noe med lydkvalitet kan være synsing
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Noen som høyrer på Spotify som har merket seg noe på lyd forskjell gjennom Lumin ,gir meg ikkje eg :)
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Nei men interessant om det kom ei forbedring der , var nå da eg er utetter , eller så har eg endelig å velge i :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Takk. Jeg ble nysgjerrig og logget meg på. Spotify låt like dårlig nå som jeg mener det alltid har gjort.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Skal vera ei forbedring i følge skrivet som eg la inn ,etter det så blir det litt synsing og kjekt å høyre ka andre meiner om det er noen lydforbedring.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Snip:
    "I encourage users to create a Spotify Free account and try it out. You may be able to discover new music to your liking with it."

    Trenger vel egentlig ikke bety noe mere enn at eks forslag til andre låter mhp de du har spilt er bedre etc? Sier vel ikke noe om lydkvalitet sånn direkte.
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Nei sikkert rett i da ,eg som tolker dette feil kanskje 😊
     

    noaa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    249
    Antall liker
    35
    Torget vurderinger
    2
    Har vist ikkje tolka feil ,høyrer også att det er blitt bedre lyd i Spotify ,les dette inne på Lumins forum av Peter Lie
    Lumin firmware 15.3 improves the sound quality of both Spotify Premium (320kbps OGG Vorbis when using Lumin) andSpotify Free (160kbps OGG Vorbis when using Lumin).

    At 160kbps it cannot compare to lossless streaming.

    At 320kbps some Lumin users think it sounds quite close to lossless streaming.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn