Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Noen som har erfaring med de nye PD-171/171A spillerne eller formening om hvordan disse er opp mot de gode gamle PD444, PD3XX osv?
     
    S

    Sjur T

    Gjest
    Gratulerer med nydelig spiller! Har veldig lyst på noe sånn selv. Hvordan låter den?
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    731
    Antall liker
    2.100
    Torget vurderinger
    13
    Takk for det :)
    Jeg er veldig fornøyd. Har hatt en del spillere med forskjellige kombinasjoner. Har alltid hatt sansen for de litt tyngre Luxman spillerne. Pakningene til vakumsug må byttes. Noen som vet hvem som som kan levere originale ?

    Ellers høres dette høres lovende ut :)
    det fulgte med en vintage Ortofon MC 30 Supreme med få timers bruk. Har aldri hørt den pickupene før. Det spiller mektig, varmt dynamisk og med god gjennomsiktighet. Bruker en Doxa 010 MC RIIA.
    lurer på om Denon 103R kunne være noe med SME 309. (Ser at det er montert dempebad)
     

    Fredrik.J

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.02.2011
    Innlegg
    260
    Antall liker
    134
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer så mye med en kjempeflott spiller! Har selv PD-272 og vurderer å oppgradere til nye PD-171.
    Fikk ny DAC i hus her i jula, DSD testes for første gang i dette øyeblikk - kjøpte 2L sitt album "The Nordic Sound" i DSD128 for testing.
    DSC_0159.jpg
     

    Jazzmatazz

    Medlem
    Ble medlem
    03.12.2009
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Hei der, jeg vurderer frem og tilbake og trenger litt konkret tilbakemelding. Hva mener dere min Luxman MQ-50 er verdt for et evt salg nå?
    Jeg har også en Sonic Frontiers sfl-1 som vurderes solgt,- men har beslutningsvegring og trenger litt verdihjelp..
     

    Petre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Innlegg
    1.723
    Antall liker
    1.210
    Sted
    Siggerud
    Hei der, jeg vurderer frem og tilbake og trenger litt konkret tilbakemelding. Hva mener dere min Luxman MQ-50 er verdt for et evt salg nå?
    Jeg har også en Sonic Frontiers sfl-1 som vurderes solgt,- men har beslutningsvegring og trenger litt verdihjelp..
    MQ-50! Den ser man ikke ofte. Så sjeldent at det finnes knapt nok noe sammenligningsgrunnlag. Kostet den rundt 20k ca 1985?
    Jeg hadde en et par års tid eller så den gangen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Heisan, jeg surfer rundt etter litt eldre, varmtklingende forsterkeri og lurer på hva Luxman kan tilby i så måte? Har vel fått for meg at dagens modeller både er ganske kostbare og mer nøytralt og høyoppløst i lyden. Jeg skal prøve å rigge til litt vintage lyd her, gjerne med platespiller og det hele. Derfor går jeg litt bakover i modellrekka...

    Luxman sine integrerte forsterker fra gamle dager er jo kjempelekre og se på og det finnes faktisk en god del på dba støtt og stadig (de må ha solgt mye Luxman der i hine hårde!). Men hvor gode er de? L-510 for eksempel? Og hvor mye koster det i tid og penger å ordne på disse i tilfelle de må ettersees/repareres?

    Håper på innspill fra Luxmankjennere:)
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    880
    Torget vurderinger
    35
    Heisan, jeg surfer rundt etter litt eldre, varmtklingende forsterkeri og lurer på hva Luxman kan tilby i så måte? Har vel fått for meg at dagens modeller både er ganske kostbare og mer nøytralt og høyoppløst i lyden. Jeg skal prøve å rigge til litt vintage lyd her, gjerne med platespiller og det hele. Derfor går jeg litt bakover i modellrekka...

    Luxman sine integrerte forsterker fra gamle dager er jo kjempelekre og se på og det finnes faktisk en god del på dba støtt og stadig (de må ha solgt mye Luxman der i hine hårde!). Men hvor gode er de? L-510 for eksempel? Og hvor mye koster det i tid og penger å ordne på disse i tilfelle de må ettersees/repareres?

    Håper på innspill fra Luxmankjennere:)
    DSC_0054.JPG


    L80V - utrolig lekker & deilig lyd - god riaa også.

    L-510 har jeg ikke hørt, men har hørt L-525 - liker den veldig godt, meget god riaa i den - Er en del kraftigerer en L80V - låter strammere/bedre kontroll og mer oppløst enn L80V.
    Ser du stiller samme spørsmålet i Sansui tråden - Vanskelig å komme med direkte anbefaling, avhengiger mye av hvilke høyttalere du velger også.

    mvh
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar!
    Ja jeg går ut litt i flere tråder - har ingen spesielle preferanser for så vidt, dog synes jeg japansk vintage slår det meste rent estetisk. Byggkvaliteten var også svært god selv om det er ett og annet potmeteret med dårlig rykte i tillegg til de sedvanlige kondensatorene som tørker ut med tiden.

    Har inntrykk av at det har blitt til at enkelte modeller har fått klassikerstatus og er noe 'alle' leter etter. Samtidig er det andre som nesten er like gode men går under radaren og dermed kan være et knallkjøp om man er heldig og har peiling.

    Den L80V'en ser ut til å være noe jeg kan leve godt med :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Mine høyttalere er nesten vinrage de også: HF 275 Helios. Men disse er ikke sikret evig liv tror jeg. De er gode, men usannsynlig strømkrevende. Impulskjøpte et par digre Sansui høyttalere men de blir for mye av det gode i mitt rom, faktisk. Så da gjenstår det egentlig bare å få satt sammen et sett av disse når jeg får tid: Seas kit A26, par - DYNABEL AS Vintage replica med moderne elementer. Også et impulskjøp, egentlig.
     

    Festus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2010
    Innlegg
    1.274
    Antall liker
    3.156
    Torget vurderinger
    3
    L80v er lekker, har selv hatt l85v , kan og anbefales .
    var gjennom flere luxman men havnet til slutt på en liten L30A ( ikke prøvd riaa trinn)
    ca 2x30 watt men driver mine snell veldig bra, både j3 og e3.
    Langt fra hifi korrekt men spiller musikk :)

    IMG_0418.jpg
    IMG_0405.jpg
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    600
    Boahs i Trondheim solgte mye fint fra Luxman. Ikke bare integrerte, jeg har et pent sett C02/M02 pluss tuneren T530 (veldig lik T02 som burde hørt til settet), og en CD-spiller Denon DCD-1800. Dette var gromme greier i sin tid. Sluttrinnet M02 har en kanal som er ugrei, og jeg går rundt meg selv og lurer på om jeg skal få noen til å reparere den. Var det ikke en Cobra2 som var god til slikt?

    Heisan, jeg surfer rundt etter litt eldre, varmtklingende forsterkeri og lurer på hva Luxman kan tilby i så måte? Har vel fått for meg at dagens modeller både er ganske kostbare og mer nøytralt og høyoppløst i lyden. Jeg skal prøve å rigge til litt vintage lyd her, gjerne med platespiller og det hele. Derfor går jeg litt bakover i modellrekka...

    Luxman sine integrerte forsterker fra gamle dager er jo kjempelekre og se på og det finnes faktisk en god del på dba støtt og stadig (de må ha solgt mye Luxman der i hine hårde!). Men hvor gode er de? L-510 for eksempel? Og hvor mye koster det i tid og penger å ordne på disse i tilfelle de må ettersees/repareres?

    Håper på innspill fra Luxmankjennere:)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har i dag en Luxman l-350AII, denne skal visst være så og si lik den gamle l-550aii. Det jeg lurer på er hva vil jeg få hvis jeg oppgraderer til l-590ax? Spiller på tannoy dc10ti.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    319
    Antall liker
    444
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har i dag en Luxman l-350AII, denne skal visst være så og si lik den gamle l-550aii. Det jeg lurer på er hva vil jeg få hvis jeg oppgraderer til l-590ax? Spiller på tannoy dc10ti.
    350AII er vel ikke klA ? Har selv 590AX,spiller på ProAc d38. Fungerer meget bra??????
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    319
    Antall liker
    444
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har i dag en Luxman l-350AII, denne skal visst være så og si lik den gamle l-550aii. Det jeg lurer på er hva vil jeg få hvis jeg oppgraderer til l-590ax? Spiller på tannoy dc10ti.
    350AII er vel ikke klA ? Har selv 590AX,spiller på ProAc d38. Fungerer meget bra������
    Sorry,den nye 350AII er vist 20w klasse A. Jeg hadde 550AII før jeg byttet til 590AX. Vil si jeg fikk mere av det meste. Det står jo en 2mnd gammel 590AX på sentralen nå til 50K. Løp å kjøp
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gikk bassen dypere? Selv om DC10ti skal være lettdrevet føler jeg at det trengs store krefter for å holde 10 tommers mellomtonen i sjakk. Er klangen lik? Mye spørsmål dette her, men er jo på et hifi-forum:cool:
     
    Sist redigert:

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    319
    Antall liker
    444
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Gikk bassen dypere? Selv om DC10ti skal være lettdrevet føler jeg at det trengs store krefter for å holde 10 tommers mellomtonen i sjakk. Er klangen lik? Mye spørsmål dette her, men er jo på et hifi-forum:cool:
    Syntes bassen gikk dypere ja,går jo veldig dypt på ProAcen. Syntes diskanten var en tanke skarp på 550en,noe som er helt fraværende på 590AXen
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    319
    Antall liker
    444
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Gikk bassen dypere? Selv om DC10ti skal være lettdrevet føler jeg at det trengs store krefter for å holde 10 tommers mellomtonen i sjakk. Er klangen lik? Mye spørsmål dette her, men er jo på et hifi-forum:cool:
    Syntes bassen gikk dypere ja,går jo veldig dypt på ProAcen. Syntes diskanten var en tanke skarp på 550en,noe som er helt fraværende på 590AXen
    . Har sikkert mulighet til å høre 590 og DC10ti hos Stereofil
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt den der på dc8ti for en stund siden. Tar nok turen inn til storbyen i morgen for en lytt.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat pakket ut en spiller ny Luxman l-590ax:) Den har bare fått seg noen timer innspilling men det jeg har hørt til nå er utrolig bra. Fløyelsmykt med masse krefter.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.830
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer med et smykke av en forsterker! :)
    Bruker du den på elektrostatene eller Tannoy'ene?

    Legg gjerne ut noen bilder....sikle,sikle.... ;)
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk. Nå har den stått på i ca 24 timer og lyden begynner å bli litt strammere. Jeg kjører den på Tannoy'ene nå, men skal prøve meg fram litt på elektrostatene etterhvert. L-350aii er den som har spilt best på elektrostatene av forsterkerne jeg har forsøkt til nå så blir nok veldig bra med l-590ax ;). Skal få lagt ut noen bilder når jeg finner ut hvordan.....
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Den vonde innspillingen.. Per nå er l-350aii mer åpen og fastere i bassen enn den nyinnkjøpte l-590ax. Den har stått på i ca 72 timer nå, har lest at Luxman anbefaler 400-500 timer innspilling. L-350aii kjøpte jeg demo modellen av så den var delvis innspilt. Noen som har erfaring på hvor lang tid innspillingen tar?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Høres nesten litt rart ut det du skriver, men jeg skal ikke si noe, idet jeg ikke hør hørt noen av forsterkerne. Etter såpass mange timer burde vel pilen ha rettet seg i favør av den langt dyrere 590'n? Men spill i vei, så får du fasiten etter hvert. 400-500 timer innspilling høres veldig lenge ut. Dette blir veldig subjektivt, men jeg mener at min rørpre hadde fått sitt endelige lydbilde etter maksimum 100 timer, kanskje mindre.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Mulig det er fraværet av en type forvrengning jeg "mangler". L-590ax er nærmere MA7000 i lyden(mer organisk) dog en god del mer oppløst.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    2.001
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Alt ifra den bedriften er jo "driiiit pent" da :D. Lyden til dem er som oftest også HELT i referanseklasse :D.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    En liten oppdatering angående l-590ax. Den har stått på noenlunde kontinuerlig siden jeg fikk den for et par uker siden, men har følt at jeg har manglet dynamikk. Den har vært utrolig oppløst men noe tam. Jeg har benyttet frey 2 og heimdall 2 som powercord og latt den medfølgende kabelen ligge i esken. I går byttet jeg til medfølgende nettkabel og dynamikken ble mye bedre. Denne har kun 2 hull ikke 3 som andre nettkabler hva kommer dette av ? Dette er IKKE ment som noe innspill i kabel-debatten.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    En liten oppdatering angående l-590ax. Den har stått på noenlunde kontinuerlig siden jeg fikk den for et par uker siden, men har følt at jeg har manglet dynamikk. Den har vært utrolig oppløst men noe tam. Jeg har benyttet frey 2 og heimdall 2 som powercord og latt den medfølgende kabelen ligge i esken. I går byttet jeg til medfølgende nettkabel og dynamikken ble mye bedre. Denne har kun 2 hull ikke 3 som andre nettkabler hva kommer dette av ? Dette er IKKE ment som noe innspill i kabel-debatten.

    Har du virkelig spilt med et trehullsstøpsel i en i-590ax? Ha, ha - ikke rart du fikk problemer! :cool:
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    For å være litt seriøs - hvor mange kontaktpunkter er det i forsterkerinngangen -2 (pluss og minus) eller 3 (pluss, minus og jord)?
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    At det kun er 2 hull i nett-kabelen i den enden som plugges i forsterkeren. Mangler jord. Var tilsvarende på nad m3 jeg hadde.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Går ut fra at det da bare er to kontaktpunkter i forsterkeren?

    Neste spørsmål er om nettkursen er jordet eller ikke. Dersom den er jordet, kunne det vært interessant å høre hva som skjer dersom du setter på en ujordet skjøteledning og deretter bruker frey eller heimdall videre inn i forsterkeren.

    Vil tro at jordingen spiller inn her.

    PS Er litt interessert i dette fordi jeg vurderer Luxman selv, og fordi enkelte sier at Luxman låter daft. Kanskje forklaringen ligger i kabelen - i alle fall vet jeg at han som sa det til meg, pleier å bruke en ganske dyr (og sikkert) jordet powerkabel.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Riktig to kontaktpunkter i forsterkeren og også medfølgende ledning. Kursen er jordet.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    319
    Antall liker
    444
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Går ut fra at det da bare er to kontaktpunkter i forsterkeren?

    Neste spørsmål er om nettkursen er jordet eller ikke. Dersom den er jordet, kunne det vært interessant å høre hva som skjer dersom du setter på en ujordet skjøteledning og deretter bruker frey eller heimdall videre inn i forsterkeren.

    Vil tro at jordingen spiller inn her.

    PS Er litt interessert i dette fordi jeg vurderer Luxman selv, og fordi enkelte sier at Luxman låter daft. Kanskje forklaringen ligger i kabelen - i alle fall vet jeg at han som sa det til meg, pleier å bruke en ganske dyr (og sikkert) jordet powerkabel.
    Nå ble jeg nysgjerrig her. Har 590AX og bruker Furutech strømkabel på ujordet kurs. Kanskje jeg må prøve kabelen som følger med i morgen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn