Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har vært rimelig fraværende på dette forumet i sommer, men mine Luxman leverer fortsatt. Deilig å komme hjem fra lang ferie til dette!

    IMG_0758 (2)ss.jpg
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Hei Farmen, Jeg er veldig fornøyd med PD-151. Fikk høre at storebroren er litt mørkere i klangen. Jeg gikk for standard armen fra Jelco, og pickupen hadde jeg fra før (se signaturen min). Jeg har ikke testet alternativer, så jeg kan ikke sammenligne. Hadde Avid Diva II tidligere, som også var bra. Men liker denne bedre, ikke minst ser den bedre ut!:)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Du må da ha noe vanvittig med lengder på høyttalerkablene?? :)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Du må da ha noe vanvittig med lengder på høyttalerkablene?? :)
    Ja, 11-12 meter til ht lengst unna, og den nærmeste 7-8 meter, og begge med 1 meter skjøt bak benken og ikke spesielt kostbar 2,5 kvm på 100 m rull til 999 kr fra L-Sound.
    Som å banne i kjerka med lange lengder, ikke like lange, skjøt og billig-kabel blant kabel-folk fra kabelvåg, men det låter utmerket og elektronikkstæsjet er ikke synlig for kjeltringer og banditter gjennom hagedøra rundt hjørnet. :) Godt mulig jeg sentrerer anlegget midt i mellom ht og vinduene med noen mer kostbare ht-kabler når investeringen får 'satt seg litt'. Er fortsatt litt redd for kombinasjonen av innsynsmuligheten og kjeltringer og banditter. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Du må da ha noe vanvittig med lengder på høyttalerkablene?? :)
    Ja, 11-12 meter til ht lengst unna, og den nærmeste 7-8 meter, og begge med 1 meter skjøt bak benken og ikke spesielt kostbar 2,5 kvm på 100 m rull til 999 kr fra L-Sound.
    Som å banne i kjerka med lange lengder, ikke like lange, skjøt og billig-kabel blant kabel-folk fra kabelvåg, men det låter utmerket og elektronikkstæsjet er ikke synlig for kjeltringer og banditter gjennom hagedøra rundt hjørnet. :) Godt mulig jeg sentrerer anlegget midt i mellom ht og vinduene med noen mer kostbare ht-kabler når investeringen får 'satt seg litt'. Er fortsatt litt redd for kombinasjonen av innsynsmuligheten og kjeltringer og banditter. :)
    Hva med noen tepper på gulvet? Parkett er pent, men det kan tepper også være - og dessuten fungere som nyttige akustikktiltak...:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enig, det er lurt med tepper mot refleksjoner fra gulvet. Har du noe forslag om hva slags type? Strihåret? Fluffy?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, enig, det er lurt med tepper mot refleksjoner fra gulvet. Har du noe forslag om hva slags type? Strihåret? Fluffy?
    Det bør i alle fall være noe som står i stil med de vakre høyttalerne. Flyvende persiske tepper er både elegante og praktiske. Har et slikt under hver høyttaler selv, og da går flytting av høyttalerne som en vind. :cool:
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Tepper på gulv vil uansett hjelpe på akustikken i rommet, jeg jobber som teppelegger/gulvlegger og kan vel det meste om dette. Har tepper i kjellerstua, blir veldig bra akustikk i sammenligning med stereo jeg har oppe i stua som har et hardt gulv. Kjør på med tepper, og spesielt sier jeg dette til de som driver butikk og skal selge HIFI, legg tepper eller teppeflis i det miste. 😇
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Leste på audioshark at Luxman kommer med nye CD/Sacd-spillere til høsten. Noe som vet noe om dette?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Ikke annet enn en påstand fra et forummedlem i en eller annen luxmantråd. Luxman har visstnok sluttprodusert D-08u i flg tråden. Det spekuleres også i hvorvidt selskapet har nok deler tilgjengelig for drivverket, det som har vært brukt fram til nå i dagens modeller. Selv om man bygger drivverket selv må det vel kjøpes linser etc.

    Men dette var altså bare forunsnakk.
     

    GSI75

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2019
    Innlegg
    13
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Har problemer å få på plass høyttalerkabler med bananplugger i en 509x forsterker. Noen som vet om det er noen plast-plugger som må fjernes på terminalene? Eventuelt hvordan fjernes de? Eller er det rett og slett rå kraft som må til? Da er det veldig sannsynleg at noe blir ødelagt kjenner eg meg rett :) På forhånd takk!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Tror jeg brukte en nål da jeg pirket ut mine
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.283
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eksotiske saker fra Luxman, 1 stk. pr. person.

    https://av.watch.impress.co.jp/docs/news/1189751.html
    Bl.a. (Google translate)

    Nettbutikken “ONTOMO Shop” som drives av Ongaku no Tomo har besluttet i tillegg å produsere og selge det vakuumrørs hybrid integrerte forsterker-settet “LXV-OT7 mkII (Mark Two)” i samarbeid med Luxman. Resepsjonsaksept vil begynne i midten av juli og vil bli utgitt i midten av september. Prisen er 35.000 yen, begrenset til en per person.

    s03_s.jpg
     
    Sist redigert:

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Ja, enig, det er lurt med tepper mot refleksjoner fra gulvet. Har du noe forslag om hva slags type? Strihåret? Fluffy?
    Det bør i alle fall være noe som står i stil med de vakre høyttalerne. Flyvende persiske tepper er både elegante og praktiske. Har et slikt under hver høyttaler selv, og da går flytting av høyttalerne som en vind. :cool:
    Hei. Jo mere fluffy jo bedre, men her er det jo smak og behag.
     

    mrts

    Medlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    2
    Noen som har sammenliknet 509x vs 590ax ii i samme oppsett? Noen tanker rundt hva som være best match med Tannoy Legacy Arden? Er redd 590ax ii kan bli for soft på rock, men er livredd skarp topp med 509x. I hvor stor grad vil 509x bli hardere/mer analytisk? Takler disse ampene alle slags innspillinger, eller sliter de med middels/dårlige produksjoner? Takk.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Skarp topp med Luxman? det får du bare ikke (med mindre innspillingene er helt på tryne).. Arden er også meget forsiktig i topp registeret, så det er bare å kjøre på.

    Mer attack og bunn(bass) i 509x syns jeg, samt den ser jo helt fantastisk ut :). 590 har en nydelig klang, men mangler attacket :).

    Luxman er relativt lik Accuphase, og det spiller alt mer bravur. Hadde før Mcintosh oppsett (C48 og MC1.2KW), som var helt rått, men Accuphase banket det så ned i støvlene, spesielt på rock (av alle ting), at jeg måtte slå til på en deal :). Gikk ifra 1.2kw til 150watt pr kanal... savner ikke de ekstra "watt'ene" :).

    Klasse A er ikke noe lydsignatur (mange tror det er garantert fyldig lyd og avrunda diskant...)...
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt rett at Luxman ikke er skarp i toppen (overanalytisk?!), men de (jeg har hørt?!) har heller ikke vært forsiktige, bare riktige; masse detaljer og samtidig musikalske, aldri slitsomme (med mindre det er en innspilling som er sånn (og da er det den det er noe feil på?!))


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det eneste egentlig gale med Luxman er prisen -med enkelte hederlige unntak. Når dessuten import og salg er på hver sin hånd, er det vanskelig å få virkelig gode tilbud. For min del har jeg vært svineheldig og fått kjøpe brukt til en overkommelig pris, men det kunne jo være morsomt å kjøpe nytt av og til også.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Luxman og Accuphase er priset over all fornuft utenfor Japan... men det er jaggu meg Hegel og Electrocompaniet hos dem også ;).
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Luxman og Accuphase er priset over all fornuft utenfor Japan... men det er jaggu meg Hegel og Electrocompaniet hos dem også ;).
    Hva ligger prisene på i Japan? Har du gode eksempler? Regner med at Yen-kursen er ganske hinsides i likhet med dollar og euro.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Luxman og Accuphase er priset over all fornuft utenfor Japan... men det er jaggu meg Hegel og Electrocompaniet hos dem også ;).
    Hva ligger prisene på i Japan? Har du gode eksempler? Regner med at Yen-kursen er ganske hinsides i likhet med dollar og euro.
    en Accuphase e-480 koster for eks 550,000yen ny i japan som etter dagens kurs er 46,600 norske og den koster vel 90k i norge i 230v version,
    Mvh
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og når man legger på mva, frakt, 230V trafo, garantibortfall? og transportrisiko?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Og når man legger på mva, frakt, 230V trafo, garantibortfall? og transportrisiko?
    Selvsagt ;). Men f.eks. Parasound greier det uten å 2x prisen? :p.

    EDIT: Men skitt au. Luxman og Accuphase er GROMT :D. Og du skal, etter mitt gehør, godt over dem i prisklasse for å matche lyden. Anbefaler dere iallefall ikke å bare lese prisene som står, ring forhandlerene ;). Prisene som står der er gitt ifra produsent!
     
    Sist redigert:

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    4.417
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Happy start på uka Luxere :)
    ser muligens ut som Luxman effekten M-08 desverre forlater Norge muligens til Ungarn da ingen ser ut til å ville ta vare på han vidre her til lands :confused: fått endel henvedelser men alle vil jo ha alt gratis,,,hvorfor tar dem i det hele tatt kontakt når dem mangler halvparten av en allerede fair deal greit nok at det er 100v men folk forventer alikevel å få settet for 10k virker det som ,, og da blir det heller til at jeg enten beholder selv :) eller selger ut til noen som kan gi det produktene er verdt :) imens koser jeg meg med Lux C-08 og Tubeguru GM-70 blokker , da mine hornhybrider er sultne på rør ,
    Mvh Krazy

    IMG_0205.jpg
    IMG_0207.jpg
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og når man legger på mva, frakt, 230V trafo, garantibortfall? og transportrisiko?
    Selvsagt ;). Men f.eks. Parasound greier det uten å 2x prisen? :p.

    EDIT: Men skitt au. Luxman og Accuphase er GROMT :D. Og du skal, etter mitt gehør, godt over dem i prisklasse for å matche lyden. Anbefaler dere iallefall ikke å bare lese prisene som står, ring forhandlerene ;). Prisene som står der er gitt ifra produsent!
    Jeg nevnte ikke en gang pruting og dermed tror jeg ikke forskjellen lenger er så stor, om noe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn