Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    PD 191AL koster ikke 155k. AL står for ArmLess, og koster derfor mindre pæng.
    PD191A betyr med Arm, og den koster 155k.
    Selvsagt sitter det ikke en dårlig arm på A-utgaven, men klart en kan betale noen 10-tusner for en subtil og kanskje merkbar oppgradering.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Sikkert noen her som selger, men er det noen av Luxman-platespillerne som ligger ute til salgs som er gode kjøp? Kjenner ikke til platespillerne til Luxman..
     

    Dovregubben88

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2021
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Sted
    Dovre
    Hei! Har kjøpt meg en Luxman 590axii og ser nå etter matchende høyttalere. Jeg lytter mest til forskjellige typer rock og pop musikk men også noe jazz, electronica og country/americana. Rommet mitt er 5x3 meter med noe akustikk behandling. Har også 2 stk 12" subber som kan kombineres med høyttalerne om nødvendig.
    Budsjett mellom 30 - 40000.
    Kommer fra octave v40se og Dynaudio S40 og var veldig fornøyd med det oppsettet men fikk lyst til å prøve noe nytt, spesielt Luxman.
    Noen her som kan hjelpe meg litt å foreslå noen høyttalere kanskje?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil ikke fraråde Sonus Faber Sonetto Viii med 3 basselementer. Det spiller mektig med ax590'n.
    ?Det sies også at engelske ht er bra kombo.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Hei! Har kjøpt meg en Luxman 590axii og ser nå etter matchende høyttalere. Jeg lytter mest til forskjellige typer rock og pop musikk men også noe jazz, electronica og country/americana. Rommet mitt er 5x3 meter med noe akustikk behandling. Har også 2 stk 12" subber som kan kombineres med høyttalerne om nødvendig.
    Budsjett mellom 30 - 40000.
    Kommer fra octave v40se og Dynaudio S40 og var veldig fornøyd med det oppsettet men fikk lyst til å prøve noe nytt, spesielt Luxman.
    Noen her som kan hjelpe meg litt å foreslå noen høyttalere kanskje?
    Kjører selv på La Scala ll og testet på Tannoy Stirling GR. Kjempematch begge deler så tipper den spiller bra på det meste
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Har kjøpt meg en Luxman 590axii og ser nå etter matchende høyttalere. Jeg lytter mest til forskjellige typer rock og pop musikk men også noe jazz, electronica og country/americana. Rommet mitt er 5x3 meter med noe akustikk behandling. Har også 2 stk 12" subber som kan kombineres med høyttalerne om nødvendig.
    Budsjett mellom 30 - 40000.
    Kommer fra octave v40se og Dynaudio S40 og var veldig fornøyd med det oppsettet men fikk lyst til å prøve noe nytt, spesielt Luxman.
    Noen her som kan hjelpe meg litt å foreslå noen høyttalere kanskje?
    Ligger et par Fyne Classic på Finn som er i det prissegmentet.
    De er nok i samme leia som Tannoy, og Tannoy og Lux er bra opplegg
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger vel ikke utelukke litt mer tungdrevne saker heller. Selv om det sikkert er lurt å unngå de aller mest tungdrevne, mener jeg du står ganske fritt. Luxman 590ax mkii er kraftigere enn det som fremkommer på papiret.
     

    Dovregubben88

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2021
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Sted
    Dovre
    Har ikke råd til Olympica dessverre. Står mellom Sonetto V, Splendor d7, Tannoy cheviot og Fyne classic nå... Ligger på finn alle sammen.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke råd til Olympica dessverre. Står mellom Sonetto V, Splendor d7, Tannoy cheviot og Fyne classic nå... Ligger på finn alle sammen.
    Btw mine er de gamle Olympica og ikke de nye Olympica Nova.
    De dukker opp på finn i blant.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Hei! Har kjøpt meg en Luxman 590axii og ser nå etter matchende høyttalere. Jeg lytter mest til forskjellige typer rock og pop musikk men også noe jazz, electronica og country/americana. Rommet mitt er 5x3 meter med noe akustikk behandling. Har også 2 stk 12" subber som kan kombineres med høyttalerne om nødvendig.
    Budsjett mellom 30 - 40000.
    Kommer fra octave v40se og Dynaudio S40 og var veldig fornøyd med det oppsettet men fikk lyst til å prøve noe nytt, spesielt Luxman.
    Noen her som kan hjelpe meg litt å foreslå noen høyttalere kanskje?
    Hvis du er fornøyd med stativhøyttalere i ditt rom, ville jeg satset videre på stativhøyttalere.
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke råd til Olympica dessverre. Står mellom Sonetto V, Splendor d7, Tannoy cheviot og Fyne classic nå... Ligger på finn alle sammen.
    Om det ligger Cheviot på Finn så kan jeg gjerne anbefale det. Har hatt 590/Cheviot i 5 år nå, og det er vanskelig å finne «feil» på det oppsettet.

    Jeg har også JBL L82/Naim på hytta, og tror at L82/590 også kunne vært en super kombinasjon, samt faktisk bli litt billigere enn brukt Cheviot etc
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.544
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Noen har vært gal nok til å legge ut luxman l-595a se på torget...Eneste negative jeg har å si er at den ikke har VU-meter :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Noen har vært gal nok til å legge ut luxman l-595a se på torget...Eneste negative jeg har å si er at den ikke har VU-meter :)
    Hvordan den låter kontra 590 vet jeg ikke men er ikke i nærheten på utseende etter min mening
     

    Dovregubben88

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2021
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Sted
    Dovre
    Da har jeg fått Luxman i hus og Harbeth 30.2 XD høytalere på utlån. Driver og sammenligner lyden fra Luxmanen og en Pioneer sx950 å jeg må faktisk si att Pioneern var en bedre match for disse høytalerne enn Luxman🤭 Mere bass og ikke så skarp i toppen, passer bedre til rock musikk. Trenger å skru opp bassen litt og tone kontrollen på Pioneern var mye bedre da den ikke fargelegger lyden så mye som Luxman. Spørsmålet er da om jeg skal prøve noen andre høyttalere som matcher Luxman bedre eller slå meg til ro med Pioneer & Harbeth komboen🤔
     

    Vedlegg

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Harbeth og luxman er vel en god match? Jeg ville spilt en stund og sett om du forandrer mening etter litt tid. Du kan også prøve litt forskjellige plasseringer av høyttalerne? Jeg kjenner ikke pioneren, men det virker litt rart dette her. 😀

    Noe annet: Jeg ville helt klart ha flyttet luxman til et sted med bedre lufting.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.430
    Antall liker
    1.981
    Torget vurderinger
    8
    Da har jeg fått Luxman i hus og Harbeth 30.2 XD høytalere på utlån. Driver og sammenligner lyden fra Luxmanen og en Pioneer sx950 å jeg må faktisk si att Pioneern var en bedre match for disse høytalerne enn Luxman🤭 Mere bass og ikke så skarp i toppen, passer bedre til rock musikk. Trenger å skru opp bassen litt og tone kontrollen på Pioneern var mye bedre da den ikke fargelegger lyden så mye som Luxman. Spørsmålet er da om jeg skal prøve noen andre høyttalere som matcher Luxman bedre eller slå meg til ro med Pioneer & Harbeth komboen🤔
    Hvilken Luxman ?
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Den forsterkeren farger ikke lyden, og har ikke ett spor av hardhet hos meg. Kan du ha vendt deg til en lyd som ikke er riktig fra pioneren? Bare ett innspill...

    Ellers: hvilken kilde bruker du?
     

    Dovregubben88

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2021
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Sted
    Dovre
    Kanskje det, må leve med Luxman en stund til. Hjelper på når jeg bruker vinyl. Ellers er det roon på pcen via en denafrips ares 2 dac. Synes lyden blir ganske annerledes med tone kontrollen på.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Den dac-en er sikkert god. Jeg har lite peiling på pc-er. Aldri fått til god lyd fra pc. Er du sikker på at data streames utenom pcens lydkort? Uansett: Både høyttalere og forsterkeren vil nok avsløre svakheter i kilden ganske tydelig.
     

    Dovregubben88

    Medlem
    Ble medlem
    22.07.2021
    Innlegg
    35
    Antall liker
    10
    Sted
    Dovre
    Ja roon skal streame rett til dacen utenom pc sitt lydkort. Har vurdert egen streamer og men trodde ikke det var nødvendig når man bruker roon.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har en formening om fornuftig pris på en 100 % strøken pd171A med Ortofon Cadenza Bronze?
    En hyggelig fyr på finn er ute etter en slik spiller, og anslår 45k, men jeg er usikker. Disse spillerne ble vel solgt med tap for Luxman det siste året frem til 2020 før de gikk opp til rundt 90k mener jeg å ha registrert, og Cadenza'n koster rundt 30k nå. Mitt er svært lite brukt.

    20240131_203345.jpg
    20240131_202921.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn