Luxman !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.063
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 581768 Streaming og Øl på furterommet i kveld������������
    Så var det de liggende bildene igjen da. EVO hvor er du?������
    Ta å åpne bildet i et billedbehandlingsprogram og enten snu det hvis det kommer opp slik som her, eller bare lagre det igjen.

    Har hatt samme problemet med detta der og på Windows brukt ett av billedbehandlingsprogrammene, eks Paint eller tilsvarende.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del var det begge deler som gjaldt.

    Jeg har hørt en god del Luxman-komponenter og kjente således lyden godt uten å måtte gjøre noen A/B tester, som jo uansett ikke er så enkelt å få til. Legg til en lang rekke strålende omtaler og valget av L-550AXII føltes veldig trygt. Den eventuelle statusen merket har er relativt uinteressant i seg selv, men de har vel fått den blant annet fordi byggekvaliteten er uovertruffet og ytelsen stort sett alltid meget bra.

    I tillegg liker jeg retro-designet veldig godt og visste at den den ville være en super match med høyttalerne jeg allerede hadde kjøpt, så da var i grunnen alle hensyn vel tatt hånd om som mulig før handelen. Heldigvis viste forventningene seg å stemme helt overens med virkeligheten.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    For min del var det begge deler som gjaldt.

    Jeg har hørt en god del Luxman-komponenter og kjente således lyden godt uten å måtte gjøre noen A/B tester, som jo uansett ikke er så enkelt å få til. Legg til en lang rekke strålende omtaler og valget av L-550AXII føltes veldig trygt. Den eventuelle statusen merket har er relativt uinteressant i seg selv, men de har vel fått den blant annet fordi byggekvaliteten er uovertruffet og ytelsen stort sett alltid meget bra.

    I tillegg liker jeg retro-designet veldig godt og visste at den den ville være en super match med høyttalerne jeg allerede hadde kjøpt, så da var i grunnen alle hensyn vel tatt hånd om som mulig før handelen. Heldigvis viste forventningene seg å stemme helt overens med virkeligheten.
    Takk for svar som jeg går ut fra gjelder mitt spørsmål i forkant om hvorfor eiere av Luxman forsterkere valgte nettopp Luxman. Jeg syntes imidlertid i etterkant at mitt innlegg var dumt formulert, så jeg slettet det. Samtidig svarte du.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Oh well, no matter. Jeg la ikke merke til slettingen, eller for den del at det var spesielt dumt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt ikke et dumt spørsmål.
    For min del valgte jeg 590 AX mk2 av flere grunner, og i tilfeldig rekkefølge.
    1- jeg liker retroutsjånad, og mange knapper å skru på/trykke på, dersom(!) teknikken bak er gjort riktig.
    2- forkjærlighet til merker som var uoppnåelige den gang da. Hvem hadde vel ikke lyst på M-05 når en var 18 år på 80-tallet med intr for hifi... Nakamichi og Sansui finnes ikke lenger,så...
    3- tester og omtaler som rimelig entydig beskriver at selv om Luxman er kostbart, så er de faktisk rimelige veiet opp mot valg og kompromisser som er gjort. Dyrere er selvsagt bedre, men det koster gjerne ytterligere en god bruktbil for noe som er bedre på alt, og slike prisklasser er det som regel snakk om 'annerledes', ikke entydig bedre mellom de fleste merker.
    4- fikk en for meg akseptabel pris hos stereofil.

    DA-250 valgte jeg for å være merke-tro. Den er ikke uten konkurranse i samme prisleie, men den låter visstnok veldig analogt sier de som har greie på det, men personlig tror jeg at dette er nok et uttrykk som -noen- har funnet på. Hadde en McIntosh D-150 en ukes tid før det. God den også, men utsjånaden brøt for mye fra Lux, og denne ble byttet inn i Adueeze LCD-3..

    Når jeg først var igang med Lux fikk jeg en usynlig brukt demomodell av platespilleren PD-171, denne også med gode omtaler rundt-om. Dessuten ser den ut slik jeg liker at platespillere ser ut.

    Nå har jeg lyst på en D-05u cd-spiller, men ettersom jeg har en DA-250 tenker jeg det er meningsløst å svi av 50 lakser til uten å oppnå ny funksjonalitet jf det jeg har idag. (Node 2i og stgge Pioneer DV 868 AVi som drivverk. Den får duge til den slutter å virke)
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    Har igjen Luxman i heimen...og selv om dette også har noen år på baken låter det ganske så fint!
    Luxman LV-105






    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Noen her med kjennskap til Luxman E250 Riaa? er det overkill å investere i en sånn til en Pro-Ject 2xperience spiller med Ortofon silver ?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Noen her med kjennskap til Luxman E250 Riaa? er det overkill å investere i en sånn til en Pro-Ject 2xperience spiller med Ortofon silver ?
    Jeg tenker at det er det, men, E250 gir jo monn for betydelig oppgradering av snurrebass og nål senere da. :)
    Nei, selg heller M200 til meg. Lurer på å kvitte meg med både 590'n og 171-ern, og nøye meg med rimeligere saker.
     

    kazan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    313
    Antall liker
    438
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Noen her med kjennskap til Luxman E250 Riaa? er det overkill å investere i en sånn til en Pro-Ject 2xperience spiller med Ortofon silver ?
    Jeg tenker at det er det, men, E250 gir jo monn for betydelig oppgradering av snurrebass og nål senere da. :)
    Nei, selg heller M200 til meg. Lurer på å kvitte meg med både 590'n og 171-ern, og nøye meg med rimeligere saker.
    Tja? 171:confused::confused:;D
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Noen her med kjennskap til Luxman E250 Riaa? er det overkill å investere i en sånn til en Pro-Ject 2xperience spiller med Ortofon silver ?
    Jeg tenker at det er det, men, E250 gir jo monn for betydelig oppgradering av snurrebass og nål senere da. :)
    Nei, selg heller M200 til meg. Lurer på å kvitte meg med både 590'n og 171-ern, og nøye meg med rimeligere saker.
    Nå ble jeg litt nysgjerrig. Hva ligger bak vurderingen av å kvitte deg med 171? Å bytte til rimeligere spiller vil vel lett kunne innebære at du må leve med litt "dårligere" lyd fra dine LP.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spiller vel vinyl 1-2 ggr i måneden, og fornuften i meg sier at det er kanskje ikke helt fornuftig å binde opp 50 lakser i en platespiller da, også har jeg en Marantz SR8012 jeg er strålende fornøyd med, lydkvaliteten er veldig god på denne synes jeg, så hvorfor binde opp enda 45-50 lakser i L590? Sakene brukes jo nesten ikke, og maks 3-4 timer i uka pr nå. Resten av tiden står det pakket inn i stoffkledet sitt.
    Det hele er bare på vurderingsstadiet.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    For min del var det begge deler som gjaldt.

    Jeg har hørt en god del Luxman-komponenter og kjente således lyden godt uten å måtte gjøre noen A/B tester, som jo uansett ikke er så enkelt å få til. Legg til en lang rekke strålende omtaler og valget av L-550AXII føltes veldig trygt. Den eventuelle statusen merket har er relativt uinteressant i seg selv, men de har vel fått den blant annet fordi byggekvaliteten er uovertruffet og ytelsen stort sett alltid meget bra.

    I tillegg liker jeg retro-designet veldig godt og visste at den den ville være en super match med høyttalerne jeg allerede hadde kjøpt, så da var i grunnen alle hensyn vel tatt hånd om som mulig før handelen. Heldigvis viste forventningene seg å stemme helt overens med virkeligheten.
    Hei; ny her med L-590AXII. Jeg spiller noe vinyl - Rega P6 med Ania mc. Phono-inngangen til L-590 gir lavt volum relatert til linje innganger, slik at ved skifte fra linje til Phono fører til lydsjokk om en ikke passer på. Det er det samme om jeg går vi IFI-phono 2 RIIA. Det er mulig dette tema har vært diskutert tidligere, men rengner med det er noen som har råd/tips om dette. Jeg mener det finnes enkle step-up, men klarer ikke finne de helt på nettet. Noen som kan gi innspill?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.409
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spilte knapt på MC før jeg gikk over til ekstern step-up og deretter ekstern step-up + RIIA, men jeg testet aldri så lite med en Benz Ebony TR. Den hadde også lavt nivå i forhold til linjeinnganger, men har også bare 0.1mV output så det var forsåvidt forventet.

    Hva angår å finne en step-up så brukte jeg lenge en Denon AU-320 med ypperlig resultat. Den finner du enkelt på eBay til litt under 3000 kroner. Søk på "Denon Au-320 ste-up transformer".

    En ny step-up kommer lett på (veldig) mye mer og jeg vet ikke i farten om noen som kan finnes til en billig penge.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hei; ny her med L-590AXII. Jeg spiller noe vinyl - Rega P6 med Ania mc. Phono-inngangen til L-590 gir lavt volum relatert til linje innganger, slik at ved skifte fra linje til Phono fører til lydsjokk om en ikke passer på. Det er det samme om jeg går vi IFI-phono 2 RIIA. Det er mulig dette tema har vært diskutert tidligere, men rengner med det er noen som har råd/tips om dette. Jeg mener det finnes enkle step-up, men klarer ikke finne de helt på nettet. Noen som kan gi innspill?
    Nja... Jeg har samme forsterker som deg, og bruker Ortofon Cadenza Bronze med bare bittelitt høyere utgangsspenning (0,4) enn din Ania (0,35). Jeg vil ikke akkurat si at det dreier seg om lydsjokk når jeg glemmer korrigere volumet ved bruk av xlr-inngang, men foskjellen er selvsagt påtakelig.
    Step up + kabler kan fort koste det samme som en annen god pick up med høyere utg.spenning, i tillegg til at systemet ditt ikke er 'cleant' lenger. Jeg ville levd med slik det er, og heller oppgradert pickupen senere etter å ha avsatt litt pe-eng hver mnd en tid fremover.
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Nja... Jeg har samme forsterker som deg, og bruker Ortofon Cadenza Bronze med bare bittelitt høyere utgangsspenning (0,4) enn din Ania (0,35). Jeg vil ikke akkurat si at det dreier seg om lydsjokk når jeg glemmer korrigere volumet ved bruk av xlr-inngang, men foskjellen er selvsagt påtakelig.
    Step up + kabler kan fort koste det samme som en annen god pick up med høyere utg.spenning, i tillegg til at systemet ditt ikke er 'cleant' lenger. Jeg ville levd med slik det er, og heller oppgradert pickupen senere etter å ha avsatt litt pe-eng hver mnd en tid fremover.
    Hei og takk for tips! Jeg har Spendor 1/2 høyttalere, og benytter IFI Pro iDSD som streamer og cd Dac. For meg var det skremmende høy forskjell å skifte fra balansert inngang på L590 til Phono uten å skru ned volumet.Litt mindre ved linjeinngang, men for høyt likevel. Kan høytalernes følsomhet og IFI’s utgangssignal ha betydning her? Mvh Rune
     

    hifi1953

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.08.2010
    Innlegg
    145
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    12
    Jeg spilte knapt på MC før jeg gikk over til ekstern step-up og deretter ekstern step-up + RIIA, men jeg testet aldri så lite med en Benz Ebony TR. Den hadde også lavt nivå i forhold til linjeinnganger, men har også bare 0.1mV output så det var forsåvidt forventet.

    Hva angår å finne en step-up så brukte jeg lenge en Denon AU-320 med ypperlig resultat. Den finner du enkelt på eBay til litt under 3000 kroner. Søk på "Denon Au-320 ste-up transformer".

    En ny step-up kommer lett på (veldig) mye mer og jeg vet ikke i farten om noen som kan finnes til en billig penge.
    Takk for innspill, skal sjekke dette ut men også høre på flere gode råd! Mvh Rune
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.644
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har hatt gleden av å spille på 509X med Lumin T2 og Franco Serblin i noen måneder. Denne Luxmanen er bare utrolig god.. prøver å finne noen svake ting men det er bare umulig. Fantastisk lyd. Fantastisk utseende. Fantastisk levetid. ( kan gå i arv). Egentlig billig for 100k. Perfekt produkt...
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Har selv hatt L-509x i 2 år, blir aldri lei den, oppgraderte høyttalerne akkurat nå til Fyne F704. Magisk kombo, kan sitte nede i hula i timesvis uten å gå lei, elsker å spille høyt med mye bass😈
    Hvordan er Lumin T2 som streamer, jeg bruker bare DAC i D-06u til Spotify og nettradio. Vil en streamer løfte lyd yttligere sammen lignet med D-06u❓🤓
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Har selv hatt L-509x i 2 år, blir aldri lei den, oppgraderte høyttalerne akkurat nå til Fyne F704. Magisk kombo, kan sitte nede i hula i timesvis uten å gå lei, elsker å spille høyt med mye bass😈
    Hvordan er Lumin T2 som streamer, jeg bruker bare DAC i D-06u til Spotify og nettradio. Vil en streamer løfte lyd yttligere sammen lignet med D-06u❓🤓
    Ikke noe rart du ikke blir lei av den... Eneste grunnen til å velge 900-serien av separate, er dersom du må ha mer krefter enn det 509 har, med 2 stk 900 brokoblet. Ellers er visst lyden temmelig den samme, inntil du skal spille drithøyt med ht med lav effektivitet. Her er en test av 509x som også omtaler 590axii og 900-serien i samme slengen:

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ein integrert forsterkar med ein viss storleik, frå 90-talet, då Luxman vart eigd av folk som kanskje ikkje forstod merket så godt. Men forsterkaren er god, han. og har vore brukt tli veldig mykje. Har rota vekk fjernkontrollen, men han skal snart i bruk.
    Luxman har eg høyrt mykje av, og aldri vore skuffa.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Eg har ein integrert forsterkar med ein viss storleik, frå 90-talet, då Luxman vart eigd av folk som kanskje ikkje forstod merket så godt. Men forsterkaren er god, han. og har vore brukt tli veldig mykje. Har rota vekk fjernkontrollen, men han skal snart i bruk.
    Luxman har eg høyrt mykje av, og aldri vore skuffa.
    Av ren nysgjerrighet, husker du modellnummeret?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Då må eg gå ned i kjellaren og finne forsterkaren....
    Skal sjå om eg rekk det i morgon.
    Kan du ikke bare sjekke bloggen din på audiophile.no? Du har jo omtalt den der... ;-)
    Jeg kikket på bloggen, og L-5 er for det første fra 70-tallet, og for det andre tilhører den noen andre. I denne artikkelen nevner Arve Luxman A-373, som er fra 90-tallet, så da antar jeg det er den han har i kjelleren. Selv har jeg A-384 som er identisk med A-373, men har ett rør i «inngangspartiet», som jeg ikke helt vet om gjør så mye fra eller til fra lyden. Ser i alle fall pent ut.

    Disse forsterkerne er fra perioden da Samsung eide Luxman og står ikke så høyt i kurs, ser det ut til. Bestykket med litt for mye billig plæst. Jeg synes min spiller helt fint, men er ikke akkurat det mest oppløste jeg har hørt. Men den er utrolig kjekk på kvelden på grunn av loudness-knappen og tonekontrollene. Da kan jeg spille lavt med nærfeltsoppsett og likevel få litt basstrykk og detaljer. Jeg har en liten rørforsterker jeg foretrekker til finlytting, men den blir for spinkel på lavt volum.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Ikke noe rart du ikke blir lei av den... Eneste grunnen til å velge 900-serien av separate, er dersom du må ha mer krefter enn det 509 har, med 2 stk 900 brokoblet. Ellers er visst lyden temmelig den samme, inntil du skal spille drithøyt med ht med lav effektivitet. Her er en test av 509x som også omtaler 590axii og 900-serien i samme slengen:

    Hei. Lå et sett effekt og forforsterker fra 900 serien på finn, men er deaktivert nå. I omtalen du la til link fra skrives også perfekt match med Luxman PD-171a som jeg også har he he. Har akkurat idag bestilt meg en ny platesnurrer, DET blir en voldsom oppgradering 😬
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Lå et sett effekt og forforsterker fra 900 serien på finn, men er deaktivert nå. I omtalen du la til link fra skrives også perfekt match med Luxman PD-171a som jeg også har he he. Har akkurat idag bestilt meg en ny platesnurrer, DET blir en voldsom oppgradering 😬
    Å? Ny snurrer? Ka da? Legger du luxen på finn da, eller?
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Hei. Vet ikke om jeg skal selge PD-171 snurreren, blir jo et ikon etterhvert, om den ikke er det allerede.
    Ny snurrer blir en Kuzma Stabi M i valnøtt med 11 tom 4 point og en EAT Jo No 8 PU. Har sikkla på en slik spiller leeeeenge men ikke hatt kronasjer på plass. Nå kom endelig muligheten inn på behagelig måte 🙈
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn