@ronnyangell, har hørt nogle sige at Yggdrasil lyder lidt slank ? Less Is More var en af mine kandidater for ny dac, endte med at købe Audial S5b, opgraderinger af modulerne gør stadig Yggdrasil interessant for mig, hvordan ville du beskrive lyden?
Takk.
Så Yggdrasil kommer jo i flere utgaver, og den jeg har er som nevnt Yggdrasil+ GS2. GS2 står faktisk for Garage Sale #2 hvor Schiit har puttet sitt A1 board i sitt nyeste Yggdrasil+ chassis.
A1 er jo første tilnærming fra Mike Moffat og Jason Stoddard om hvordan den ultimate DAC skulle lyde. Og sett tilbake kan man gjerne si at min versjon er på den slankere siden. Men slankere ift senere versjoner. Ikke slank i sin helhet mot andre DACer.
Etter A1 kom A2 som er en mer refined versjon, mer av alt. A1 og A2 har også utgangstrinn i klasse A, noe jeg virkelig liker og som gir en dynamikk jeg ikke har opplevd før.
Etterhvert kom Less Is More og More Is Better. LIM kjennetegnes med en mer harmonisk gjengivelse, mindre dynamikk kontra A1 og A2 men mer smooth. MIB er målemonsteret som gir deg alt, men samtidig mangler hakket på dynamikk fra tidligere boards. Grunnen til at dynamikken oppleves som mindre på de nyere versjonene er overgangen fra klasse A utgangstrinn til OP amper, dette for bedre målinger.
Men som alt annet i denne hobbyen er det snakk om nyanser, forskjellige smaker av lyd. Se på det som forskjellige artister som fremfører samme låt.
Jeg opplever Yggdrasil+ GS2 først og fremst som ærlig, meget god dynamikk, organisk og naturlig. Den slipper gjennom musikken på en usminket måte på godt og vondt, er innspillingen god, ja så blir du virkelig servert en nydelig fremføring. Men det går begge veier og jeg liker det.
Et annet punkt som gjør at Yggdrasil på generelt nivå skiller seg ut er evnen til å tegne opp en stor scene med meget god seperasjon. Om resten av utstyret står i stil såklart, noe Luxman evner å gjøre meget godt. Dette da Yggdrasil har en strømforsyning til den analoge delen, en til den digitale og i tillegg en choke for spennigstopper i signalet (dynamikk).
Uansett, beklager alt for langt innlegg og svar. Men jeg kan godt anbefale Yggdrasil. Sammen med Luxman såklart!