Jeg var sjanseløs til å høre noen forskjell. Kanskje ikke så rart, der jeg satt og flippet mellom 1 og 2, 2 og 3, 1 og 3, osv. De sporene jeg brukte mest tid på å finlytte til var faktisk identiske.
De forskjellene jeg av og til mente jeg kunne høre lenger ned i listen forsvant igjen like fort som de dukket opp når jeg gikk frem og tilbake noen ganger. De skyldtes formodentlig tilfeldige variasjoner i min lyttefokus. Så jeg meldte "ingen hørbare forskjeller", noe som vel må sies å være helt riktig svar.
Som vi diskuterte litt lenger oppe vil 9 av 10 riktig identifiserte være signifikant på 95 %-nivået, mens det er hårfint mer enn 5 % sjanse for å få 8 eller flere riktige ved tilfeldig tipping. Når flere personer forsøker vil det jo være en viss sannsynlighet for at en eller flere tipper alt riktig. Med tilstrekkelig stor gruppe blir det tilnærmet sikkert at noen vil treffe riktig svar på alle testobjektene, men det betyr jo ikke at de
hører forskjell for det.
En business school professor jeg vet om bruker å gjøre en enkel illustrasjon i første forelesning, vanligvis med 100+ studenter: Alle reiser seg og tar opp en mynt. Så kaster man mynt og kron. Alle som får "mynt" setter seg. De andre kaster en gang til, og repeter. Etter 7-8 kast er det bare en som står igjen med en "perfekt" serie på f eks usannsynlige 8 kron på rad. Professoren tar så frem mikrofonen og gjør et hesblesende "intervju" med denne myntkastemesteren, hvor hun også gjør et større poeng utav hvor usannsynlig det er å kaste 8 kron på rad og hvor unikt talent som skal til for å greie dette før hun prøver å liste ut av vedkommende "hemmeligheten" om hvordan man kan bli så god i myntkast. Moralen - vel, kanskje at man ikke skal tro på alt som står i businesspressen om vellykkede firmaer og ledere. Det kan være ren flaks, det også.