S
Syncrolux
Gjest
Mens man leter så kan jeg annonsere at Kabeltest #3 er under planlegging!
Til tidligere testforsøk har jeg fått opplyst at en person som tipper 12 av 13 vil være overveiende sannsynlig at hører forskjeller. Når testen er dobbelblind holder det at to stk tipper 11 av 13.Jeg var sjanseløs til å høre noen forskjell. Kanskje ikke så rart, der jeg satt og flippet mellom 1 og 2, 2 og 3, 1 og 3, osv. De sporene jeg brukte mest tid på å finlytte til var faktisk identiske.
De forskjellene jeg av og til mente jeg kunne høre lenger ned i listen forsvant igjen like fort som de dukket opp når jeg gikk frem og tilbake noen ganger. De skyldtes formodentlig tilfeldige variasjoner i min lyttefokus. Så jeg meldte "ingen hørbare forskjeller", noe som vel må sies å være helt riktig svar.
Som vi diskuterte litt lenger oppe vil 9 av 10 riktig identifiserte være signifikant på 95 %-nivået, mens det er hårfint mer enn 5 % sjanse for å få 8 eller flere riktige ved tilfeldig tipping. Når flere personer forsøker vil det jo være en viss sannsynlighet for at en eller flere tipper alt riktig. Med tilstrekkelig stor gruppe blir det tilnærmet sikkert at noen vil treffe riktig svar på alle testobjektene, men det betyr jo ikke at de hører forskjell for det.
En business school professor jeg vet om bruker å gjøre en enkel illustrasjon i første forelesning, vanligvis med 100+ studenter: Alle reiser seg og tar opp en mynt. Så kaster man mynt og kron. Alle som får "mynt" setter seg. De andre kaster en gang til, og repeter. Etter 7-8 kast er det bare en som står igjen med en "perfekt" serie på f eks usannsynlige 8 kron på rad. Professoren tar så frem mikrofonen og gjør et hesblesende "intervju" med denne myntkastemesteren, hvor hun også gjør et større poeng utav hvor usannsynlig det er å kaste 8 kron på rad og hvor unikt talent som skal til for å greie dette før hun prøver å liste ut av vedkommende "hemmeligheten" om hvordan man kan bli så god i myntkast. Moralen - vel, kanskje at man ikke skal tro på alt som står i businesspressen om vellykkede firmaer og ledere. Det kan være ren flaks, det også.
Det skal litt til for å greie 9 av 10 riktige i denne testen, forutsatt at den som gjetter, fordeler filene med like mange på hhv kabel lA og B. Oppnådd score vil da alltid være et partall.Som vi diskuterte litt lenger oppe vil 9 av 10 riktig identifiserte være signifikant på 95 %-nivået, mens det er hårfint mer enn 5 % sjanse for å få 8 eller flere riktige ved tilfeldig tipping. Når flere personer forsøker vil det jo være en viss sannsynlighet for at en eller flere tipper alt riktig. Med tilstrekkelig stor gruppe blir det tilnærmet sikkert at noen vil treffe riktig svar på alle testobjektene, men det betyr jo ikke at de hører forskjell for det.
Sant nok.Det skal litt til for å greie 9 av 10 riktige i denne testen, forutsatt at den som gjetter, fordeler filene med like mange på hhv kabel lA og B. Oppnådd score vil da alltid være et partall.Som vi diskuterte litt lenger oppe vil 9 av 10 riktig identifiserte være signifikant på 95 %-nivået, mens det er hårfint mer enn 5 % sjanse for å få 8 eller flere riktige ved tilfeldig tipping. Når flere personer forsøker vil det jo være en viss sannsynlighet for at en eller flere tipper alt riktig. Med tilstrekkelig stor gruppe blir det tilnærmet sikkert at noen vil treffe riktig svar på alle testobjektene, men det betyr jo ikke at de hører forskjell for det.
Sikkert ikke?Ikke ment som noen sour grape, men har noen endret mening fra sitt opprinnelige (forutinntatte) ståsted, basert på resultatene fra disse to testene?
Neppe.....(?)
Da sier vel det i så tilfelle noe om den konsensusen?Jeg tror denne formen for test kunne vært gjort med mange andre komponenter enn kabler (som det er konsensus om at kan utgjøre en forskjell) uten at man kom frem til entydige resultater der heller....
Hei ja. Helt med på det.TrompetN;
Når jeg ser på tallene så leter jeg etter systematiske avvik fra det som er random. Og da teller en som har alt feil like mye som en som har alt rett. 8 feil og 2 feil er samme sak osv... Hvis det er ren gjetting, så vil det i det lange løp bli en distribusjon av svarene som reflekterer at det er ren gjetting. 1 av 250 vil i snitt gjette alt rett, og 1 av 250 vil gjette alt feil. Og så videre...
Dette er blitt gjort mange ganger, og det er ikke funnet noen signifikant forskjell. Altså AD/DA kunne ikke detekteres.Legg så inn en AD/DA-konverter i kjeden og hør etter hva som skjer.
Eller at det ikke fungerer helt etter hensikten?Da sier vel det i så tilfelle noe om den konsensusen?Jeg tror denne formen for test kunne vært gjort med mange andre komponenter enn kabler (som det er konsensus om at kan utgjøre en forskjell) uten at man kom frem til entydige resultater der heller....
Mitt poeng var at det ble vanskeligere å skille de to kildene fra hverandre, ikke i og for seg å "detektere" konverteren. Jeg bygger på egne erfaringer, men hvis du har kontrollerte forsøk å vise til, er det av interesse.Dette er blitt gjort mange ganger, og det er ikke funnet noen signifikant forskjell. Altså AD/DA kunne ikke detekteres.Legg så inn en AD/DA-konverter i kjeden og hør etter hva som skjer.
Maskerer AD/DA forskjeller andre steder i kjeden også? Dette faller på sin egen urimelighet.Jeg gjentar det jeg har skrevet før, og delvis mener er riktig: AD-prosessen i etterkant maskerer eventuelle forskjeller mellom kablene. Spør ikke meg hvorfor det er slik. Det bare er slik.
De som tviler: Ta to stk RIAA-enheter som har så klare forskjeller i lydgjengivelsen at du greier å høre forskjell når signalet sendes via analog preamp og poweramp. Legg så inn en AD/DA-konverter i kjeden og hør etter hva som skjer.
Eller at de bare driter i hva de har lest eller erfart, rasjonaliserer det og fortsetter å mene det de alltid har ment. Slik du sa.Eller at det ikke fungerer helt etter hensikten?Da sier vel det i så tilfelle noe om den konsensusen?Jeg tror denne formen for test kunne vært gjort med mange andre komponenter enn kabler (som det er konsensus om at kan utgjøre en forskjell) uten at man kom frem til entydige resultater der heller....
Hvis ingen hører forskjell, så må man vel regne med at kabelentusiastene ombord skifter side og blir kabel-objektivistenes Jehovas Vitner?
Problemet - om man kan kalle det for et problem - kan for min del godt sitte i analogdelen, og ikke være en direkte følge av selve AD/DA-prosessen. Det er på ingen måte bemerkelsesverdig at signalet blir påvirket når det blir behandlet gjennom et ekstra ledd. Også om man legger inn en ren passiv komponent, blir signalet påvirket i større eller mindre grad. Erfaringen for min del er at digitalisering og deretter analogisering av signalene fra LP-plater kan være greit nok av praktiske årsaker, men at resultatet ikke har blitt vellykket i den forstand at noe av "vinylsjela" forsvinner.Maskerer AD/DA forskjeller andre steder i kjeden også? Dette faller på sin egen urimelighet.Jeg gjentar det jeg har skrevet før, og delvis mener er riktig: AD-prosessen i etterkant maskerer eventuelle forskjeller mellom kablene. Spør ikke meg hvorfor det er slik. Det bare er slik.
De som tviler: Ta to stk RIAA-enheter som har så klare forskjeller i lydgjengivelsen at du greier å høre forskjell når signalet sendes via analog preamp og poweramp. Legg så inn en AD/DA-konverter i kjeden og hør etter hva som skjer.
Du tenker på personen som hadde full score? Jeg har spurt uten å få svar.Jeg ville gjerne hørt fra mannen med gullørene. Hvilke forskjeller var det han hørte?
Det er ikke motbevist. Det eneste som er klart er at det er liten sannsynlighet for at vedkommende fikk full scorende gjetning. Men det kan fortsatt ha vært nettopp det. Og hvis det ikke var gjetning så finnes det andre mulige forklaringer enn at det var hørbart.Jeg vil fortsatt gjerne høre fra han som hadde full score. Det er bedrevet diverse statistiske argumentasjoner i tråden og kabelskeptikerne har tilsynelatende de beste argumentene. Men hvis nullhypotesen er at det ikke er mulig å høre forskjell på kabler, så er den hypotesen faktisk motbevist (hvis han står frem og sier noe om at han hørte forskjeller, ikke bare slo mynt og kron). Det er noe helt annet enn å si at alle kan høre forskjell på kabler.