LydKarls lyttekrok - bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• K

kbwh

Gjest
    Heh, jeg stusset fælt over de greiene nede til høyre i det siste bildet, LydKarl, til jeg husket at du jo har SOTA vinyloppbevaring også!

Interessant lese, disse effektforsterkerlytteinntrykkene. Jeg er Brystondigger uten å eie. Kanskje en gang?

(Red. for tyrkfjel.)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    SOTA oppbevaring ja hehe

Her snakkar me vinkassar frå lokalt gartneri og tidlegare produsent av fruktviner.

Eit lite stykke lokalhistorie.

For dei som gidd; ras gjerne gjennom deler av tråden for litt fleire bilder av desse kassane. Dei er som skapt for oppbevaring for vinyl, men er nok neppe veldig lette å få tak på. Imdlertid vurderer eg alternativ løsning mhp på dette, men det får me heller komme tilbake til på nyåret.

Og som drømmande Brystondiggar er me i samme i båt, Valentino ;)

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Meget bra tråd det her Karl,har lest/skumlest igjennom hele tråden og ser du savner det siste av dynamikk.Kan æ komme med et råd;få dæ en aktiv preamp,har testet passiv selv og den ble sendt i retur,musikken var død. har selv hatt Doxa 70B og Signature og jo de er også bra men ikke noen dynamikkbombe akkurat.Brukte dem på Eltek Exact og var fornøyd med det,men så fikk æ en ide,bygde LC Audio The End i 180w-versjon. Satt på en plate med samme volum(les:HØYTT) og hjertet holdt på å stoppe,stakkars 6,5tommerne bunnet med et ekkelt smell,dette var makrodynamikk,ikkje mangel på kontroll.Bruker denne til AV-bassdelen nå,funker som f....Men savnet av mellomtonen til Doxa førte mæ til rørverden og sånn e det;100w rør i toppen,180w transistor i bass ble perfekt match,Exactens lyd mot 13"bass ble sammenheng. Det e vel det som ble sagt om BW Nautilus 801;at det var vanskelig å få til overgangen fra 6,5 til 15. Men nok om mæ,mener dette seriøst,få testet en god aktiv preamp!...og evt rør ;D ;D ;D Og ha et riktig godt nytt år ;D

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Heisann, F.E.

Takk for innspel - alltid hyggeleg lesning det. Artig at også du har erfaring med Doxa og Exact. Brukte jo 70 SE MKII på mine (og effektdelen på ein eldre NAD til DIY bassane).

Har også testa relativt kraftfulle saker, både DP 6.4 og Bryston 4B SST. Begge med meget interessant resultat.

Aktiv pre - joda, eg leikar stadig med tanken. Det er vel heva over einkvar tvil at aktiv stort sett i større grad enn passiv er i stand til å preserve dynamikk.

Og rør - vel, skal eg prøve ut rør, hvilket kunne vore veldig artig, føler eg pre er ein fin plass å starte.

Likefullt er det andre drømmar, aktive som passive, som foreløpig flytter pre litt ned på ønskelista.
    Femteplass?

Men, no treng min nyaste og ferske komponent litt pleie. Ho er ikkje kobla til lysnettet, men slett ikkje passiv. Byr på masse go´lyd av edlaste sort! Vitale mål: 47cm/2.840g and counting.

Mvh. Karl

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.916
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    LydKarl skrev:
    Heisann, F.E.

Takk for innspel - alltid hyggeleg lesning det. Artig at også du har erfaring med Doxa og Exact. Brukte jo 70 SE MKII på mine (og effektdelen på ein eldre NAD til DIY bassane).

Har også testa relativt kraftfulle saker, både DP 6.4 og Bryston 4B SST. Begge med meget interessant resultat.

Aktiv pre - joda, eg leikar stadig med tanken. Det er vel heva over einkvar tvil at aktiv stort sett i større grad enn passiv er i stand til å preserve dynamikk.

Og rør - vel, skal eg prøve ut rør, hvilket kunne vore veldig artig, føler eg pre er ein fin plass å starte.

Likefullt er det andre drømmar, aktive som passive, som foreløpig flytter pre litt ned på ønskelista.
    Femteplass?

Men, no treng min nyaste og ferske komponent litt pleie. Ho er ikkje kobla til lysnettet, men slett ikkje passiv. Byr på masse go´lyd av edlaste sort! Vitale mål: 47cm/2.840g and counting.

Mvh. Karl
    Gratulerer Karl :)

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    517
    Torget vurderinger
    2
    Ja,gratulerer så mye ;D ;D ;D Da blir det nok andre prioriteringer.. :D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    LydKarl skrev:
    .........................

Mvh. Karl
    ;D

GRATULERER så mye med den nye komponenten ;)

StereoJoe

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Antall liker
    2
    Etter personlig inspeksjon av LydKarls nye aktive komponent er det bare en ting å si:

Gratulere så mye og måtte innbrenningsperioden foreløpe like rolig som det vi fikk oppleve ikveld.

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.986
    Torget vurderinger
    27
    Gratulerer LydKarl, dette må jo være like moro som hektisk. Jeg tipper StereoJoe er helt på viddene her, det ryktes nemlig at du har begått tabben å bestille uten mute-knapp?
    Hils resten av familien. Vi kommer snart på besøk.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nec, F.E., FallenA, Valentino, StereoJoe og Fosse: takk for gratulasjonar :)

F.E.:
    Det blir nok ikkje store omprioriteringane. Ein frå eller til har ikkje mykje å seie for det du siktar til iom at eg har to små frå før ;)

StereoJoe:
    Joda, vesla er rolig, er sjøl fornøyd med min og min frues oppdragelsesjobb. Dette kan me!

Fosse:
    Faktisk nesten kun morro dette, ikkje særleg hektisk igrunnen. Litt redusert nattesøvn må ein riktignok sjølvsagt ta til takke med, er liksom litt av pakka, det. Så lenge ikkje loudness-brytaren har hengt seg opp, savnar eg forøvrig ikkje mute-knappen. Me ser fram til besøk - berre gje ein lyd når det nærmar seg. Hels tilbake til førstedamen!

Mvh.
    LydKarl
    Musikkglad trebarnsfar

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Alle gode ting er tre, og så finnes det løsninger for å stoppe med det! ;)
    Gratulerer, ser du hadde bestillt en liten utgave? (Vår tredje var 4020 og 52)

devilEj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    0
    Gratulerer så mye med familietilskuddet :D
    Ser du vurderer å teste en rørpre. Etter at jeg byttet ut rørtrinnet Rogue stereo90 (pga for lite krefter) med Bryston 4B SST fikk jeg mye bedre kontroll på høyttalerene, men med rent transistorbasert anlegg snevret lydbildet seg litt inn. Bestemte meg derfor for å teste om en rørpre kunne gjøre en bedre jobb enn min Arcam FMJ C31. En bekjent av meg skulle bytte ut sitt CJ oppsett, og jeg fikk låne hans PV-14L2 for test.........
    Det hersker overhode ingen tvil om at dette løftet lyden langt tilbake mot magien Arcam/Rogue leverte. Min konklusjon er derfor at et rørsegment absolutt er å foretrekke. Arcamen er nå solgt og jeg bruker dagene til å teste div forskjellige rør. I øyeblikket er det M8080 Mullardrør fra 70-tallet som får prøve seg. Etter en ukes innbrenning spiller de nå med hærlig luftig oppløsning i toppen og bra tyngde i bunnen.
    Forresten hadde jeg Atle Kildal Torp på besøk her rett før jul. Han lagde en reportasje for bladet Hjemmekino, som kommer på trykk i neste nummer. Gøy å få presentere Gradientene for det ganske land :)

thor_egil

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    DevilEj skrev:
    Forresten hadde jeg Atle Kildal Torp på besøk her rett før jul. Han lagde en reportasje for bladet Hjemmekino, som kommer på trykk i neste nummer. Gøy å få presentere Gradientene for det ganske land :)

Da har vi revolusjonister noe å se frem til! Skal bli artig å se hva en hjemmekinomann sier om en høyttaler som er så sær og egen i konstruksjonen og så til de grader siktet inn på hifi!

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dette gler eg meg til også :D

Bildene til Akto er forresten av utsøkt kvalitet. Synes har ein egen evne til å fange stemning på bildene sine, med flott komposisjon. Oppsett og rom er forresten noko av det mest gjennomførte eg har sett. Her er elektronikk og innredning nydeleg sammensydd.

Ehem. No skal det tilføyast at bildene dine ikkje er heilt borte, dei heller, DevilEj ;) Synes Revolution glir elegant inn i ditt vakre nytelsesrom.

Sjølv har eg kun brukt mine Revolution til 2-kanal, film havnar eit stykke ned på prioritetslista her i heimen. Hadde vore artig å fått demonstrert ein dag, hjå deg DevilEj, eller hjå Ivaols, film/musikk-dvd ispedd litt finsk magi.

Er litt ekstra morro med artiklar rundt våre finske jenter, må nok oppsøke Narvesen snart ja!

Mvh. spent Karl

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Gratulerer med nr tre!!! :) Litt sent ute med den... he he.

Jeg har også begynt å vurdere en rørpre til stereo bruk, så jeg følger med!

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Gratulerer med nr tre!!! :) Litt sent ute med den... he he.

Jeg har også begynt å vurdere en rørpre til stereo bruk, så jeg følger med!
    Takk for det :)

Vedr rør: Dette er snakk om langt fram i tid (les: "femteplass" ;)). Rør pre står ikkje på dagsorden på lange tider enno. Kjem til å leve lykkelig med min passive brukeruvennlige step-attenuator lenge enno.

Den er jo konstruert side om side med dacen min, og er således (som) skapt for kvarandre. Står nevnt nokre ord om dette i brukarmanualen.

Er redd eg må ut med litt ekstra gryn for å noko aktivt som tangerer den ufarga gjengivelsen bpc byr på. Til gjengjeld vil gjerne ein aktiv pre (eller ein TVC) by på meir liv og dynamikk, men dette må komme som ein bonus; nøytralitet, gjennomsiktighet og oppløsning er begreper som står høgare i verdi her i heimen (dette ber lydbildet hjå meg tydeleg preg av; oppsettet mitt er ikkje av typen som byr på dei mest brutale slaga i mellomgulvet nei). Pose og sekk hadde vore fint, men det kan fort bli litt kostbart er eg redd ja.

Mvh. Karl

Ivaols

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    541
    Sted
    Flekkerøy
    Kan jeg driste meg til å spørre om en oppgradering til den aktive varianten står på en av de høyere plasseringene?

Synes du har et svært velspillende, organisk og homogent anlegg som ikke trenger noe hjelp fra rør, så jeg forstår godt at dette er lengre ned på listen.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Kan jeg driste meg til å spørre om en oppgradering til den aktive varianten står på en av de høyere plasseringene?
    Tenker du aktiv variant av pre? I såfall; nei. All good things to those who wait ;)

For ordens skyld: Komponenten på 47cm lengde er ikkje å finne på denne lista.

Synes du har et svært velspillende, organisk og homogent anlegg som ikke trenger noe hjelp fra rør, så jeg forstår godt at dette er lengre ned på listen.
    Takk for hyggelege ord :)

Ja, det gjorde seg med 1 stk 4B SST i kjeden den kvelden. Var ingen spøk å koble tilbake til Doxaen etterpå, heldigvis kunne eg eit par dagar seinare atter ein gang uten problem slå meg til ro med denne kristiansanderen og nyte musikk ut i dei seine nattetimar.

Det er rart kva ein kan bli vant med.

Mvh. Karl

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Tenkte aktiv variant av Gradient (beklager upresist spørsmål).
    Der ser du - euforisk er Active for meg ;)

Eg har nok ingen planar om å oppgradere til Active, nei.

Eg meinar ikkje at dette er eit dyrt system (mhp valuta for kronasjene; aktiv Revolution er eindel steg opp frå passiv når det kjem til realistisk musikkgjengivelse). Kun at dette er meir pengar enn eg ønsker å bruke på utstyr. Eit slikt system vil dessutan kreve ekstra effekttrinn og kablar. Nei, dette er ikkje mykje aktuelt, nei.

Får ta til takke med sporadiske konsertbesøk hjå kong Paul og nyte aktivt der :)

Mvh. Karl

tomerik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Geniale disse "mitt-anlegg og billedtråder" her på forumet! Her finnes masse god informasjon og relevante produkt-erfaringer, skrevet av normale mennesker og i normale hjem over en lengre periode. Jeg har bare fått skumlest og sett på bildene dine, men skjønner at her spilles det god musikk. Har selv hatt flere utgaver av Doxa-forsterkerene og mener den siste 140w (basert på 70 signature) har like flott mellomtone og diskant som tidligere, mens dynamikken og evnen til å få frem flere detaljer oppleves som langt bedre enn forgjengerene.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Denne gongen er det nok ikkje dacen som er forstyrrande part .....

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.986
    Torget vurderinger
    4
    Valentino skrev:
    Ah, orkidebildet!
    Ser ut som om dette begynner å bli obligatorisk i en bildetråd ;D

Hagto, "Hifi på Sørlandet..." blir ikke fullkommen før du gir oss orkideebildet ;)

Det ser da unektelig ut som en DP dac...

devilEj

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    0
    LydKarl skrev:
    Sjølv har eg kun brukt mine Revolution til 2-kanal, film havnar eit stykke ned på prioritetslista her i heimen. Hadde vore artig å fått demonstrert ein dag, hjå deg DevilEj, eller hjå Ivaols, film/musikk-dvd ispedd litt finsk magi.

Er litt ekstra morro med artiklar rundt våre finske jenter, må nok oppsøke Narvesen snart ja!

Mvh. spent Karl
    Nå bruker jeg 2 anlegg, og Gradientene er kun forbeloldt 2-kanals nytelse. Film foregår i kjellerkinoen hvor Klipsch/Focal troner

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Neida, Valentino, du misforstår; dette gjer eg med dacen :)

Siste bildet manglar undertekst;

Digital output Sony SCD 940:
    RCA jack 75ohm
    Optical

Ref. brukarveiledning DPDAC:
    Venderen merket DIG. 1 og DIG.2 styrer hvilken digital inngang apparatet starter i ved nettpåslag.
    Digital 1: Velger inngang RCA jack 75ohm.
    Digital 2: Kobler inn enten inngang BNC 75ohm eller XLR 110ohm.

::)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.986
    Torget vurderinger
    27
    Lekre fotografier LydKarl, virkelig.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1

Æsj, her var det støvete gett. Long time no use? Her skal det jo skinne!!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Picasa in the morning:

Original:

I'm feeling lucky + Auto color:

Kan også manuelt justeres til som det så ut da bildet ble tatt.
    Men da jeg dessverre ikke har besøkt LydKarl ennå, så.....

Vedlegg

K

kbwh

Gjest
    RoDa, nå tar du vekk litt av magien i Lydkarls bilder. Det varme skimmeret skal være der, synes jeg.

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    No må de ikkje falle ut med kvarandre kun pga dette, Valentino og RoDa ;D

Takker for all ros og ris, ingen nevnt, ingen glømt :D