LydKarls lyttekrok - bildetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vel, som du ville ha spurt, Valentino;

Quiz: Hvor mange modeller med koaksial SPDIF (eller balansert digital for den saks skyld, ref svar #275) output produserer Sony?

:)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det blir lite tid til musikk/foto/hfs på kveldstid om dagane. Når så nytelse av musikk er pri 1, blir det smått med tid til overs til fotografering av denne briten. Tar derfor litt tid mellom kvar smugtitt, her er det berre å smøre seg med tålmodighet :)

Anyhow. Er stadig forundra over enkeltes produktkjennskaper her på sentralen, men denne gangen er det vel for vanskelig tenker eg, eller.. ?

;) ::)

R

Rojoh

Gjest
    Audiolab 8000CDM - en av de få som leverer digital ut via BNC. ;)

Mvh. Johan

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.682
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    driv og dac sett.... Må DP dac'n vike for en audiolab? :p

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei, Kai :)

Er nok ikkje eg som har knipsa kombobildet, nei. 8000DAC fekk eg tilbud om å kjøpe, takka nei til dette. Bruker heller nesten-navnebroren DPDAC 800, som eg er godt fornøyd med.

Sonyen tok kvelden her om dagen. Var ikkje interessert i å slenge penger i denne, så då var anledningen der til å prøve ny cd-spelar. Vel, drivverk, that is ;)

Har hatt litt ekstra sansen for audiolab heilt sidan eg som guttunge begynte å snuse på musikkutstyr for første gang. For folk flest er neppe dette drivverket noko å heve augebryna over, for meg er dette likefullt ein liten guttedrøm som er gått i oppfyllelse :)

Mvh. Karl

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Audiolab 8000CDM - en av de få som leverer digital ut via BNC. ;)

Mvh. Johan
    Eg er som sagt overvelda over kunnskapen til enkelte her på hfs altså. Dette var imponerande, Johan !!

Syns sjøl eg var streng med vel få hint, likkavel skulle dette vise seg å vere no match!

Bøyer meg i støvet, not worthy :eek:

Valentino skrev:
    Min produktkunnskap står til stryk og allmenn beskuelse.
    Har inntrykk av at du sit på eit velfylt biblotek med minst to sterke hovudkategoriar, i prioritert rekkefølge:

#1 Musikk (eit biblotek av dimensjonar)
    #2 Utstyr - eit nødvendig onde for å formidle #1

Mvh. Karl :)

R

Rojoh

Gjest
    Litt flaks må man jo ha. ;) Det var nok de siste bildene som gjorde det mulig for meg å tippe rett. Jeg kjente bare til to spillere/drivverk som hadde denne typen digitalutgang: Audiolab og faktisk et billig Cambridge-drivverk for noen år tilbake. Googlet frem noen bilder av Audiolab, og sammenlignet. Sikkert fortsatt et bra drivverk. Selv har jeg bare vært borti DACen. Likte den godt. Rent estetisk synes jeg at Audiolabs rene linjer uten overflødig dilldall, er pent. Fin Clapton-plate også. Min Clapton-favoritt. :)

Mvh. Johan

H

hordasped

Gjest
    Kan dette med bilder du Karl,alltid like hyggelig å følge med på denne tråden,og det beste av
    alt,er veldig hyggelig å få tak i ting som har vært en gammel drøm.

Gratulerer Karl,blir vel et bra løft og dette

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Rojoh skrev:
    Litt flaks må man jo ha. ;) Det var nok de siste bildene som gjorde det mulig for meg å tippe rett. Jeg kjente bare til to spillere/drivverk som hadde denne typen digitalutgang: Audiolab og faktisk et billig Cambridge-drivverk for noen år tilbake. Googlet frem noen bilder av Audiolab, og sammenlignet. Sikkert fortsatt et bra drivverk. Selv har jeg bare vært borti DACen. Likte den godt. Rent estetisk synes jeg at Audiolabs rene linjer uten overflødig dilldall, er pent. Fin Clapton-plate også. Min Clapton-favoritt. :)

Mvh. Johan
    Flaks liksom, beskjeden er han óg ;D

Cambridge har stått for design og produksjon av audiolab, det forklarar nok fellesnevnaren her :)

ACTIVE skrev:
    Kan dette med bilder du Karl,alltid like hyggelig å følge med på denne tråden,og det beste av
    alt,er veldig hyggelig å få tak i ting som har vært en gammel drøm.

Gratulerer Karl,blir vel et bra løft og dette
    Takker og bukker :)

Morro dette ja. Er nok for tidlig for meg å seie noko om evt forskjellar her. Har ein lei tendens til å fokus på musikk foran utstyr ;) (ser at dette ikkje gjenspeilar seg i tråden, litt misvisande akkurat dette ja..)

Når Sonyen slutta å lese platene mine måtte eg ha ny avleser. Ift japaneren er Audiolaben stillegåande, rask og har gode feilkorrigeringsegenskaper, i så måte snakkar me oppgradering. Litt teknisk, saksa frå artech-electronics:

• Philips CDM 9 PRO drive (eg har MkI, MkII har eit CDM 12.4 drivverk)
    • Bitstream is re-timed for ultra low jitter
    • Visco-elastic polymer suspension
    • Low noise master reference clock

Journey

Medlem
    Ble medlem
    28.09.2005
    Antall liker
    0
    Ah!
    Såg guddommeleg ut!
    Me får ta oss ein slik ein ein dag...
    Eg må jo nesten koma og sjå på nye 5"-snurraren din med:)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Du er forbaska flink med kameraet Karl. Gratulerer så mye med nytt flott drev :)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Journey skrev:
    Ah!
    Såg guddommeleg ut!
    Me får ta oss ein slik ein ein dag...
    Eg må jo nesten koma og sjå på nye 5"-snurraren din med:)
    Joda, det har vorte litt sede-speling óg, etter DPDACen kom i hus, ei fin supplering til tolvtoms.

Du får hiva deg i ´le ride og koma deg hit i svinfart. Køyr hardt ! Ta sjansar !!

Klar for ein slik ein snart ja 8)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Necroth skrev:
    Du er forbaska flink med kameraet Karl. Gratulerer så mye med nytt flott drev :)
    Takk for det, Nec, morro dette :)

Fruen ferska meg når eg knipsa her hin kvelden. Utsyrt med jallastativ, 3x bordlamper, spisebordslem i eik, pels, lommekamera med eksepsjonelt dårleg lysfølsomhet og manglande kamerafeste, fotstrikk (til barnedress) for å feste lommekamera til jallastativ, kvite handkle for å spre lyset, eitt bord, to stolar og upåklageleg humør var min umiddelbare kommentar; Ikkje le !!

Litt av eit syn, det der ;D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.919
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    LydKarl skrev:
    Necroth skrev:
    Takk for det, Nec, morro dette :)

Fruen ferska meg når eg knipsa her hin kvelden. Utsyrt med jallastativ, 3x bordlamper, spisebordslem i eik, pels, lommekamera med eksepsjonelt dårleg lysfølsomhet og manglande kamerafeste, fotstrikk (til barnedress) for å feste lommekamera til jallastativ, kvite handkle for å spre lyset, eitt bord, to stolar og upåklageleg humør var min umiddelbare kommentar; Ikkje le !!

Litt av eit syn, det der ;D
    En helt normal syk person altså, som alle oss andre ;)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Svarten, no bankar dei på døra her igjen. Hatar den tvangstrøya :mad:

Ivaols

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    535
    Sted
    Flekkerøy
    Går på nattevakt nå. Psykiatrisk klinikk i Kristiansand. Jeg skal legge inn godord for deg, og du skal få spille hele natta LydKarl hvis du havner her he he ;D

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Utrolig flotte bilder Lydkarl!
    Og gratulerer med nytt drivverk!

(Kanskje du må gi meg et kurs i foto ;))

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Går på nattevakt nå. Psykiatrisk klinikk i Kristiansand. Jeg skal legge inn godord for deg, og du skal få spille hele natta LydKarl hvis du havner her he he ;D
    ;D ;D

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    FallenA skrev:
    Utrolig flotte bilder Lydkarl!
    Og gratulerer med nytt drivverk!

(Kanskje du må gi meg et kurs i foto ;))
    Takker for det, du er jammen meg ikkje så verst sjøl !! :)

Mine amatør-tips er enkle, man tager;

-eitt stativ
    -bruk time delay / ekstern utløser (for å unngå vibrasjoner idet bildet blir knipsa)
    -fleire (min. 2) eksterne lyskilder, gjerne god (ekstern) blitz hvis tilgjengelig

Overforståande ser eg på som #1, iallefall kva mitt jallakamera angår (les: eksepsjonelt dårlig lysfølsomhet). Utover dette kan flg vere kjekt:

-ta deg tid til å leike deg med manuelle innstillinger i den grad det er mulig på ditt kamera
    -forsøk deg gjerne med litt nye vinkler (dette er du god på, FA !!)
    -evt diskret førstehjelp med picasa, evt litt meir forseggjort optimalisering vha photoshop

Som sagt. Eg er kun ein amatør og knapt nok det. Heldigvis er det lov å ha det morro med foto allikevel :)

Mvh. Karl

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Interessant tråd du har her...
    Tror jeg skal lese litt gjennom den senere.
    Masse vettugt her ser det ut til;)

O.J.B

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.11.2004
    Antall liker
    2
    Som alltid Karl, meget fine bilder og god beskrivelse, fortsett slik, nydelig anlegg!!

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelege ord, ansepe 74 og Borgenvik, kjekt at dette fell i smak.

Kan jo fort virke litt show-off, dette. Vel, det er iallefall ikkje intensjonen. Syns berre det er artig å dele egne opplevelsar og erfaringar.

No er eg ikkje den som oppgraderer oftast akkurat, sjølv om eg i grunnen syns det går fort nok unna sjølv. Synest "pausane" mellom kvar oppgradering er vel så flotte som opplevelsen av å få nytt i hus. Det er nettopp i desse periodane eg får nyte musikken min via møysomt utplukka elektronikk :)

Har vorte litt vel mykje close-up bilder i det siste, flytta kameraet litt lenger bak i rommet i går kveld som viser audiolab med sin nye familie (litt kornete/bråkete bilde, speilrefleks med lyssterkt objektiv står høgt på ønskelista);

Det kvadratiske printet i ullteppet vitnar om gårskveldens ommøbleringsforsøk. I starten stod sofagruppa slik;

Etterkvart flytta eg høgre sofaen slik at denne stod parallellt med bakvegg, slik som det framgår av bildene tatt ifm test av Bryston 4B SST 19. november;

(Mis)tanken om førsterefleksjonar via skyvedøra til høgre for lytteposisjon har surra litt rundt sidan eg plasserte ht i hovuddelen av stova. Å plassere akustikkplater/diffusorar langs denne veggen er uaktuelt.

Først i går (!) kom eg på kva som muuligens kan dempe delar av dette; nemleg å flytte den sofaen som no står til venstre for lytteposisjon, over på høgre sida.

Eg får i praksis ikkje noko særleg førsterefleksjon frå venstre ht, her vil rekkverket ned mot trappa til kjellaren bryte opp, i tillegg til at avstanden til venstreveggen er forholdsvis stor.

No rakk eg ikkje å innta dei heilt store inntrykka før det var kvelden for min del. Likefullt kan eg understreke at her er snakk om forskjellar, og ganske så betydelege forskjellar. I hvilken grad, og om dette faktisk er snakk om forbedring mhp akustikk, skal eg komme tilbake til ila kommande veke når eg har fått spelt litt meir musikk, er spent på kva effekt dette har.

Mvh. Karl

Ivaols

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Antall liker
    535
    Sted
    Flekkerøy
    Spennende dette med akustikk LydKarl.

Du har etter min mening glimrende akustikk allerede, så klarer du en ytterligere forbedring så blir det svært svært bra!

Bildene du tar med "jalla kameraet" ditt, som du kaller det, viser at fotografen er viktigere enn utstyret...

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ivaols skrev:
    Spennende dette med akustikk LydKarl.

Du har etter min mening glimrende akustikk allerede, så klarer du en ytterligere forbedring så blir det svært svært bra!
    Alltid på jakt etter det vesle ekstra vettu :)

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Ser jo veldig koselig ut !

Sikker på lyden er bra også...........

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.682
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Lækkert, none the less!
    Mangler egentlig bare noe i nederste hylle, noe som kanskje matcher designet til komponentene over ;) ;) ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
    Atter en gang lekre bilder!
    (Helt enig angående dine tips, slik gjør jeg også det. Bortsett fra det med lyskilder, speilrefleksen har greit med justeringer.)

Kjør gjerne på med flere bilder av rommet, jeg forstår ikke helt hvordan det ser ut fra de nåværende bildene.

Synd du bor så langt unna, får prøve å se om det blir en tur i dine trakter i løpet av sommeren. :)

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Vapor skrev:
    Ser jo veldig koselig ut !

Sikker på lyden er bra også...........
    Takk for det, Vapor. Flotte høgtalarar du har der forresten, har sansen for desse. Har ikkje vondt for å forestille meg at dei trivst med cj :)

Lyden hjå meg? Tja, alt er subjektivt. Eg har iallefall mange kvalitetstimar her i veka, lyttetretthet er heldigvis fråverande her, godt er det.

Mvh. Karl

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    zemtex skrev:
    Lækkert, none the less!
    Mangler egentlig bare noe i nederste hylle, noe som kanskje matcher designet til komponentene over ;) ;) ;)
    Manglar kun ein siste komponent for å køyre fullbalansert no ja, og som du er inne på; mi erfaring med sluttrinn frå DP i oppsettet mitt begrensar seg til 6.4. Eg vil karakterisere denne som ein fin match med DP BPC 7.0 og DPDAC 800. Legg ikkje skjul på at eg er begeistra for Ernstsens produkter ;-)

Mvh. Karl

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Atter en gang lekre bilder!
    (Helt enig angående dine tips, slik gjør jeg også det. Bortsett fra det med lyskilder, speilrefleksen har greit med justeringer.)

Kjør gjerne på med flere bilder av rommet, jeg forstår ikke helt hvordan det ser ut fra de nåværende bildene.

Synd du bor så langt unna, får prøve å se om det blir en tur i dine trakter i løpet av sommeren. :)
    Tenker å knipse litt meir oversiktsbilder over heile rommet, var veldig kjekt å sjå bildene du knipsa bakover i lytterommet ditt. Til veka kanskje?

Til sommaren må du komme nedover ja, hadde vore morro å treffast, Rolf :)

Mvh. Karl

LydKarl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    RoDa skrev:
    Eg lova deg bilde av rommet. Har prøvd å få til noko her, men det er frykteleg vanskeleg å få nok lys på slike oversiktsbilder. Enda opp med kriseløsning med to arbeidslampar som blitz, framleis er det noko bråkete bilde. Men du får eit visst inntrykk av rommet uansett (unntagen venstre sidevegg ift lyttepos., det får me heller komme tilbake til, knota nok for å få til dette hehe).

Har fått hørt litt med ny plassering av sofagruppa. Ommøbleringa resulterte i (be)tydeleg endring av akustikken i rommet. Nedover er det litt ryddigare no. Trass i at nivået fremdeles i mine øyrer er litt for høgt heilt nederst (og ja, fremdeles meir å hente på presisjon), kjem toppen litt meir fram no. Generelt byr dette på meir direktelyd frå ht, litt mindre refleksjonar (frå høgre sidevegg). Som eit resultat av dette følte eg behov for å vinkla ht litt meir utover ift tidlegare, med den hensikt å la dei "forsvinne" i så stor grad som mulig. Hadde i grunnen ikkje trudd at det skulle vere "behov" for å omrokkere på ht-plassering kun ved å flytte på ein sofa.

Vel, vel. Totalt sett føler eg dette var til det bedre, både lydmessig sett, og praktisk. Sistnevnte bl.a. pga lettare adgang til / passasje forbi lyttekroken.

Mvh. Karl :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn