Rizzo skrev:
Er det noen her som har erfaring med Millenium MK4? Jeg har et par Dali MS4 og et monster sett fra Bryston pr idag (14BSST effekttrinn og BP 25 forforsterker), og er nå klar for noe nytt etterhvert.
Lyngdorf trigger elektronikk-nerden i meg og jeg er meget imponert over de billigere variantene deres (og da spesielt TDAI2200): Men jeg har ennå ikke fått muligheten til å høre Millenium. Er det noen her som kan si meg kort deres mening om lydforskjellene på Milleniumen og TDAI'en, regner med at alt er bedre på millenium selvfølgelig, men har hørt at den er en aning varmere i klangen og føles mere utstrakt i bassen, stemmer dette?
Hei hei
Mulig det er en litt sen kommentar dette, men for de av dere der ute som fortsatt lurer på forskjellen mellom Millennium og TDAI kommer jeg med mine erfaringer her:
Trinn 1: TDAI2200
Denne ble kjøpt direkte fra Peter Lyngdorf i 2005 (det var i "gamle dager"...
)
Var lenge strålende fornøyd med denne. Spesielt "stillheten" i forsterkeren. Ingen støy som i analoge forsterkere. Dette ble jeg spesielt oppmerksom på da jeg tok den med til Oslo Hifisenter og testet den opp mot en Adyton forsterker til 100'. Gikk derfra superfornøyd etter at jeg etter min mening hadde "parkert" Adytonen med min lille integrerte! (Ble så opphengt i all støyen jeg hørte i Adytonen)
Trinn 2: TDAI2200RP
Alt snakket om RoomPerfect og hva den kunne gjøre med lydbildet resulterte i at jeg bare MÅTTE oppgradere til RP når eg allikevel måtte sende TDAI'en til reparasjon hos Lyngdorf.
Dette kostet meg ca 17' tror jeg og jeg syntes ikke det var vært pengene idet heletatt!
All oppstramming av bassen, og perspektivet som skulle bli så mye bedre var tilnærmet ubetydelig i min stue.
På denne tiden kjørte jeg på et sett MH1 kopier med W210 bassystem drevet av en 2175 etter beste Lyngdorf 2+2 teorier - Men fikk ikke dette til å spille noe særlig. Dette ble byttet ut med et ar ML Summit - og da begynnte det virkelig å svinge! (W210 bassystemet er forresten tilsalgs om noen skulle være interessert)
Med elektrostater fikk jeg "blod på tann" og ville oppgradere ytterligere.
Trinn 3: Tact Millennium Mk3
Denne kom ihus før jeg solgte TDAI'en, for jeg var litt spent på å høre forskjellen da ML'ene har egen innebygget forsterker til basselementene fra 270 Hz og ned, og Millenniumen skulle være så mye bedre enn TDAI'en i nettopp bassområdet...
Rigget til en blindtest for min kone, for å få en nøytral part til å vurdere kost/"nytte" av denne utskiftingen. Og svaret kom kontant. Med bind for øynene plukket hun ut Millennium uten noe son helst tvil!
Mer GLØD, LIV OG VARME i musikken, TDAI'en virket etter dette TAM og GRÅ.... Og da var dette altså en test fra 270 Hz og oppover og altså ikke i bassområdet som visst skal være denne forsterkerens store fortrinn!!
Mk4 er visst (har jeg hørt) ennå hakket rundere/varmere i lyden...
Jeg lever nå lykkelig med Mk3 og Summit. Alle år med søken/sug etter nye høyttalere/forsterker er borte... (kanskje bortsett fra en oppgradering til Mk4 da... og kanskje et par Decent i sub'er...) Nå er det bare musikken som gjelder... (apropos musikk Patricia Barber anbefales på det varmeste!!)
Så... for de av dere som er lykkelige med TDAI2200... ikke prøv Millennium! Lev heller videre lykkelige uvitende... ;D