Harry Stoteles
Hi-Fi freak
Om du har veldig lange kabelstrekk er XLR bedre. For alle oss med vanlige stuer er det ikke noe forskjell på dem.Takk for svar,som du ser på bilde har subben LFE xlr inngang,er det noe å hente på det iforhold til rca?
Om du har veldig lange kabelstrekk er XLR bedre. For alle oss med vanlige stuer er det ikke noe forskjell på dem.Takk for svar,som du ser på bilde har subben LFE xlr inngang,er det noe å hente på det iforhold til rca?
LFE er LFE.
Ville droppa splitten og bare brukt en enkelt rca til hver sub. Mye ryddigere, selv om resultatet nok ikke blir så ulikt.
LFE er ikke digitalt, det er inngang på sub som går utenom innebygde filter/dsp. Din 3400 vil da stå for kalibrering av sub.Ok,men LFE er digital inn på sub?bør jeg da kjøre digital ut fra forsterker?tdai3400 har digital ut.
Aha,tusen takkLFE er ikke digitalt, det er inngang på sub som går utenom innebygde filter/dsp. Din 3400 vil da stå for kalibrering av sub.
Dette vil jeg påstå er nettopp normal funksjon av RoomPerfekt. Hvis du ser på kurvene så retter den ut frekvensgangen i bunnen og fyller ut hullet i nedre mellomtone samt at det børster av litt i toppen. Det gjør kanskje at noen innspillinger blir mindre fremtredende, men bør også gjøre at andre fremstår med mer vekt og fylde? Det viktige er å ha et bredt referansegrunnlag med forskjellig musikk - og så se om de i snitt låter bedre.Hei! Har en TDAI3400, men synes ikke resultatene av Roomperfect er overbevisende. Lyden blir fyldigere men synes jeg mister en del i toppen. Dette er spesielt tydelig i kvinnevokalen. Tok derfor noen målinger med REW som jeg legger til under her. Her kan man tydelig se at det rulles av i toppen. Går ut i fra at det er dette jeg hører mangler. Regner med dette ikke er normal oppførsel av Roomperfect? Er det noe jeg kan gjøre i målingene for å forhindre dette? Andre tips/triks?
Edit: Bruker B&W 702 s2 Signature.
Høyre:
Vis vedlegget 881841 Vis vedlegget 881842
Venstre:
Vis vedlegget 881845 Vis vedlegget 881846
Samlet SPL:
Vis vedlegget 881843 Vis vedlegget 881844
Det kan evt være noe med mikrofon og kalibrering. En stund siden jeg brukte Room Perfekt, så jeg husker ikke detaljene der, men de finnes jo feks mikrofoner som har forskjellige kalibreringsfiler for vertikal og horisontal plassering.På 3400 er det også mulig å lage en custom voicing med high shelf, f.eks. +3 dB fra 8k og opp.
Det eneste jeg kan komme på som muligens får RP til å børste av for mye i toppen, ville vært å måle nærmere enn 1 meter fra et diskantelement.
Ja, det høres mer fyldig ut, men synes vokalene og ting i høyden smeltes sammen med andre instrumenter og lyden lenger ned i frekvens. Tror ikke jeg er interessert i at noe skal "børstes" av i toppen. Kvinnelige vokalister høres alle ut som de blir 20 år eldre enn uten korrigering.Dette vil jeg påstå er nettopp normal funksjon av RoomPerfekt. Hvis du ser på kurvene så retter den ut frekvensgangen i bunnen og fyller ut hullet i nedre mellomtone samt at det børster av litt i toppen. Det gjør kanskje at noen innspillinger blir mindre fremtredende, men bør også gjøre at andre fremstår med mer vekt og fylde? Det viktige er å ha et bredt referansegrunnlag med forskjellig musikk - og så se om de i snitt låter bedre.
Nei, gjorde ikke det, men mulig jeg var litt for lite random (tror ikke det, sånn egentlig, siden jeg også har prøvd flere runder). Kan prøve å kjøre nye målinger og være veldig randomDet er tatt høyde for i Lyngdorf-mikken. Da skal første måling (Focus position) peke rett mot høyttalerne, og de andre i tilfeldige retninger.
Når jeg tenker meg om: @nilshermann pekte du mikrofonen mot høyttalerne på alle målingene? Mulig det vil gjøre at RP tenker det er mye diskantenergi i rommet.
Ja, UMIKen har dette. Har ikke noe kalibreringsfil for Lyngdorf sin.Det kan evt være noe med mikrofon og kalibrering. En stund siden jeg brukte Room Perfekt, så jeg husker ikke detaljene der, men de finnes jo feks mikrofoner som har forskjellige kalibreringsfiler for vertikal og horisontal plassering.
Ikke bare ulemper med eldre damer vet du. Når de tar av seg BH’en så forsvinner rynkene i ansiktet.Ja, det høres mer fyldig ut, men synes vokalene og ting i høyden smeltes sammen med andre instrumenter og lyden lenger ned i frekvens. Tror ikke jeg er interessert i at noe skal "børstes" av i toppen. Kvinnelige vokalister høres alle ut som de blir 20 år eldre enn uten korrigering.
Eksempler:
Dropbox
www.dropbox.comDropbox
www.dropbox.com
Enig i oppskriften. Men culpriten er punkt 4: Så lenge man får den akustiske distansen korrekt før man kjører RP funker det brillefint men det er dessverre litt for mange Lyngdorf-brukere hvor sub og høyttaler kansellerer hverandre bortimot perfekt fordi de legger inn noen fysiske distanser som ikke er helt optimale (eller, ofte komplett suboptimale) og da hjelper det liteProsedyren er sånn ca sånn:
- du velger delefrekvens, høypass (til fronter) og lavpass (til sub). De trenger ikke være like, men det er nok lurt i de fleste tilfeller.
- du plugger høyre front i høyre høyttalerterminal og venstre i venstre
- du plugger høyre sub i høyre analog ut og venstre i venstre. Eventuelt én sub i analog ut (som jeg har gjort)
- du taster inn avstander til sub og høyttalere, og legger inn eventuell forsinkelse
- du kjører Room Perfect, som ordner opp i rommets påvirkninger uten å gjøre for mye. Sub og fronter blir samkjørt på nesten magisk vis
Jeg er veldig fan.
Enig med deg. Room perfect fungerer veldig bra og er ganske grei å sette opp. Selv er jeg ganske nøye med oppmålingene før jeg kjører en room perfect. Måler topphøyttalerne til mitt mellom diskant/ mellomtone elementet. Subber måler jeg til veggen bak subbene, eller helt inn i hjørnet om de er plassert der. Dette gir en flott lyd uten en ullen bass.En stor fordel med Lyngdorf sin løsning er at det er overraskende lett å få bra til - det er egentlig bare å følge bruksanvisningen så låter det bra. Og så er det ikke som med Dirac, at du må kjøpe noe abonnement eller noe sånt. Det er heller ingen forskjell på den Room Perfect som ligger i TDAI-2170 og den som er i Steinway Lyngdorf sine systemer.
Du vet jeg er enig i det du skriver der! Men samtidig tenker jeg at du nok har fått se mye av det som ikke funker, siden du har fungert som RP/REW-kirurg i noen årMen plug and play er det ikke...
Ja det tenkte jeg ikke på, men det er nok sant og de fleste blir jo veldig fornøyd uten at man trenger å fikle noe særligDu vet jeg er enig i det du skriver der! Men samtidig tenker jeg at du nok har fått se mye av det som ikke funker, siden du har fungert som RP/REW-kirurg i noen år
Skulle gjerne sett bilder av dette oppsettetDa er det endelig gjort. Lenge tenkt på 4 stk BW 2 subber fra Lyngdorf. Nå er det på plass, gikk fra 2 til 4 som gjorde susen. Ikke det at jeg var missfornøyd med 2, men du fikk mye ekstra med 2 til.
Så hva oppnådde jeg? Mer dynamikk. Disse BW2 subbene skal vel stoppe rundt 23- 25hz alt etter hvor man leser spec osv. Men med 4 får jeg respons helt ned til 20hz i rommet mitt.
Lyden ble utrolig behagelig, mye mer ro og orden. Deler fortsatt på 200hz mot mine B&W 805d3. Det som overrasket meg er hvor mye mer detaljer jeg får oppover. Åpnere og klarere mellomtone, større rom i musikken. Mer pondus, kan spille lavere med mer realisme i lyden. Problemet er bare at nå har jeg lyst på 2 til, men det får holde med 4. Funker veldig bra med Roomperfect. Merker ikke at introduksjonen av 2 stk subber til laget krøll for romkorreksjonen. Subbene er lagt på siden og stablet to og to. Så da skal det ikke utgjøre noe problemer. Spurte også Lyngdorf om dette før jeg gikk for 2 til. Dem sa at det bare skulle gjøre ting bedre, noe det absolutt ble.
Skulle gjerne sett bilder av dette oppsettet
Hvordan har du koblet 4 bw-2 subber til tdai-3400? Trodde denne bare hadde et sett rca pre-out(?), eller bruker du splitter /seriekobler subbene?Vis vedlegget 887148
Det meste gjemt i skapet, men ikke så dumt 2 subber pr side, selv om 2 er hvit og 2 sort.
Fikk laget sub kabler fra AudioQuest med xlr i forsterkerenden som går over til 2 rca plugger på sub siden. Dette fikk jeg beskjed om fra Lyngdorf skulle bli helt topp. Er forresten Water kabelen, som er meget bra.Hvordan har du koblet 4 bw-2 subber til tdai-3400? Trodde denne bare hadde et sett rca pre-out(?), eller bruker du splitter /seriekobler subbene?
En av styrkene til Lyngdorf er at du kan få den til å låte nesten som du vil. Jobb med EQ og Voicing kurver og du kan få justert lyden godt etter egne ønsker. Lyngdorf er ikke på noen måter tynn eller kvass i lyden, men liker selv å si litt fløyel. Myk men slagfast, nøytral men lett varm. Eneste noen har reagert litt på er at lyden blir presentert litt frempå. Altså du kommer veldig tett på musikerne, mem samtidig stort rom. Du sitter liksom på rad 2, ikke rad 11.Hei, skriver her fordi jeg lurer litt på å supplere med en tdai 3400 i et anlegg nr 2 jeg har. Er det noen som kan beskrive lydsignaturen opp mot andre kjente merker, som f.eks Electrocompaniet, Marantz og lignende som den konkurrerer med? Jeg liker normalt litt varm lyd, og er redd for at Lyngdorf kan låte litt for klinisk, hva jeg har hørt noen si, men lenge siden. Hva mener dere med Lyngdorf erfaring?