Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har kommentert en gang tidligere testen i Audio Science Review. Flere andre her i gruppen gjorde det samme. Amir slaktet jo nesten 3400 i sin første test. Jeg mente at han brukte 3400 på en måte som overhode ikke er hensiktsmessig. Det å bruke DAC-delen separat eller høre forsterkeren gjennom analog out utgangene, som i de fleste tilfellene er beregnet til bass- eller subwooferforsterker, ikke får ut den beste lyden av en Lyngdorf. Men heldigvis forbedret Room Perfect gjengivelsen hans betraktelig, og TDAI 3400 kunne ha erstattet utstyr for 70.000 dollar i hans anlegg. Synd at han ikke testet anlegget sitt med å bruke Mark Levinson forsterkeren på bassene. Det hadde vært fort gjort å prøve. Litt mindre science og mer common sense hadde fått ham til å lese manualen og prøve ut dette.

Den testen er et typisk eksempel på hvorfor jeg går for 2 + 2 løsning hjemme hos meg. Det nytter ikke å plassere høyttalerne på en plass der bassene mister dynamikk og tyngde. Slik er det hos meg når de står godt ut i rommet. Ved hjørneplassering hørte jeg straks at nå spiller bassene med rommet. En utrolig forskjell.

Anlegget til Amir er jo råflott og kjempedyrt. Men målingene i rommet hans viser jo tydelig utfordringene med å ha en stor fullrange høyttaler. Det er utrolig vanskelig å finne en plassering som ikke har store fall i responsen. Det må jo spille utrolig tamt i bassen der det er så mye energi, når responsen faller som en stein under 80 hz og voldsomt ned ved 63 hz, for så å bli bra nærmere 40 hz. Og flott respons videre ned til 20 hz. Han må ha gått glipp av så mye dynamikk i området som er så viktig. Han har helt sikkert korrigert for dette siden han bruker Dirac, men dette er jo en utrolig dårlig frekvensgang opp til 200 hz. Hvordan kan man bedømme lydutstyr skikkelig med en slik frekvensrespons?

Det hadde vært interessant å se hvordan hjørnebasser, boundary woofers eller basstårn hadde målt til en sammenligning. Klart vil man få kraftige forsterkninger over et stort område. Men dette kan lett korrigeres ved å trekke ned toppene i frekvensgangen, som Room Perfect gjør. Man unngår stort sett de utrolig ødeleggende store dippene i frekvensgangen. Med bassene plassert tett på hjørnene kommer den direkte og reflekterte lyden samtidig. Forbedret impulsrespons og følelsen av å ha en rask og dynamisk bass er jo de absolutte fordelene med separate basser. Men plassering tett mot veggen hjelper og sikkert mye på en gulvstående høyttaler. Men muligens blir lydbildet ikke optimalt ved en slik plassering?

På TacT sine (for)forsterkere med romkorreksjon så kunne man få opp frekvensgangen på skjermen i PCen. Man kunne flytte på høyttalerne eller forandre på targetkurven og ta en ny måling, og så sjekke frekvensgangen på ny. Dette kunne ha vært Lyngdorf sin neste forbedring for å lære av TacT. De har allerede med 3400 ordnet det med å kunne lage egne kurver. Nå gjenstår det å få opp målingene på en skjerm så man kan se frekvensgangen. Det burde ikke være nødvendig å bruke REW. Målemikrofonen er nok bedre fra Lyngdorf og. En ting til som TacT gjorde var å automatisk måle avstanden til høyttalerne. Der kunne og Lyngdorf utviklet noe som er enda bedre enn det TacT hadde.

Lyngdorf gir i alle fall mulighetene til å få best mulig lyd ut av et lite eller stort anlegg. Og kan få et lite anlegg til å låte som et stort anlegg med 2 + 2 løsning.

Sist redigert:

Lydolf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Antall liker
    123
    Lyngdorf driver og sysler med mulig automatisk avstandsmåling har de fortalt meg.

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    134
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    28
    Ser på hjemmesiden til Lyngdorf at man nå kan få TDAI 2170 med RIAA trinn i den såkalte high end analog modulen. Finner ingen slik info om TDAI 3400. Noen som vet om det er en tilgjengelig opsjon også på den?

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    126
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3

marius markusen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2015
    Antall liker
    126
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    3

haber

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    134
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    28
    Ser på hjemmesiden til Lyngdorf at man nå kan få TDAI 2170 med RIAA trinn i den såkalte high end analog modulen. Finner ingen slik info om TDAI 3400. Noen som vet om det er en tilgjengelig opsjon også på den?
    Kan svare meg selv på denne. Lyngdorf har bekreftet at high end analogmodulen også i TDAI 3400 leveres med RIAA trinn (MM), selv om det i skrivende stund ikke fremkommer slik på hjemmesiden deres.

TorErik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Riaa modul høres spennende ut.
    Håper den er god nok til å fjerne nok en box.

Apropos det, har noen av dere a/b testet node2 vs 3400 streaming modul?

TorErik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Potensielt HT bytte...
    Lyngdorf tdai 3400 trenger bedre match enn mine til tid er meget gode Audio Physics Virgo3.
    Mange anbefaler Lyngdorf sub, så hva er da beste match til disse? LYNGDORF MH-2 eller Lyngdorf FR-1?
    Screenshot_20200529-083341_Chrome.jpg

Myhre

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Gjerdrum
    Hei Lyndorf-venner 😊

Jeg tenkte å spørre dere om litt råd og tips. Jeg søker etter et stort, bredt, oppløst og detaljert lydbilde - og med pondus og kropp, også ved lavt volum. Noe jeg hører på 'bra' anlegg. Jeg har vært innom flere (mindre) integrerte fra Primare i21, Krell Kav300, Parasound HINT, og nå en Hegel H360. Disse har drevet Audiovector Mi3 Signature og senere Pioneer S-3EX. Som låt helt ok, i en liten stue. Følte at Pioneer høyttalerene burde ha mer plass og rom for å komme til sin rett. Har hørt de låte bra (de er produsert av/med TAD).

Flyttet til et nytt hus, og fikk et rom (TV stue) på ca 40 kvm - hvor jeg håpet høyttalerne ville blomstre opp 👍🏻 Men, det gjorde de ikke....de ble 'borte' i rommet. Mye mindre punch og pondus...Tenkte at her trengs større membran-areal, enn de doble 6,5 tommere som var i Pioneerene. Kjøpte to sub'er (XTZ 12.17 Edge), men fikk ikke disse til å spille bra med Pioneerene. Så de står pr i dag som rene sub’en på LFE utgangene på surround forsterkeren (bruker H360 som effekttrinn via Home Theater funksjonen).

Har nylig kjøpt et par Klipsch RF7 mk3, hvilket gav et bra løft ! Mer kropp, punch og pondus. Det hjalp med doble 10 tommere. Og de låt veeeldig bra hos han jeg kjøpte de hos, men det var på en stor og komplett Accuphase rigg - langt over mitt budsjett. Men hørte da hva høyttalerne var gode for. Så nå har jeg blitt litt ivrig - og vil ha 'mer' - og igjen, primært ved lavt volum. Vil ha gåsehud ved lavt og moderat volum, og slippe å skru opp volumet for at lydbilde skal komme.

Jeg tenker da å oppgradere på forsterkere siden, og har skjønt (eller tror...) at veien å gå er ved å skaffe en stor og strømsterk forsterker, evt to monoblokker. At det trengs mye kraft - for å få pondus og dreiemoment, også ved lavt volum (jeg sliter litt med å skjønne det...jeg ville tro at lavt volum, ikke burde ha behov for mye strøm, eller spenning - og da heller ikke mye effekt...? P=U x I ? ).

Og at jeg burde gjøre noen akustiske tiltak med rommet ! Det er ca 6 x 6,5 m, med store vinduer, skråtak (høyt oppunder taket), og mange harde flater. Har hørt mange også har blitt veldig fornøyd, og merket stor forbedring med å bruke en DSP, for å kompensere for rommet.

Og det er her jeg har begynt å bli nysgjerrig på Lyngdorf. Og primært TDAI 3400, for å få 'mest effekt'. Og den burde kunne løse mye hos meg :

- RoomPerfect, burde kunne løse mye med romakustikk, og kanskje også kunne få pondus/kropp/oppløsning ved lavt volum ?
    - 'Voicing' , eller mulighetene for å kunne tilpasse lydbildet - ref kropp, pondus etc...
    - HomeTheatre, så jeg kan bruke denne som effekt og samspille med surroundreveiver og det oppsettet .
    - Sub, kanskje integrerer den ene - eller begge sub'ene med Klipschene, for å skape enda mer fundament i bunnen ? Har skjønt at Lyndorf gjør sub-integrering langt enklere og sømløst, enn ved 'manuelle' operasjoner ?
    - Størrelse, det er jo en fordel med en boks, kontra et beist (eller to) av et effekttrinn, pluss pre amp etc...
    -DAC, streamer Tidal hifi idag via en Bluesound Node 2i, optisk inn på H360. Er dac'en i Lyndorfen bra ? Vil en tilsvarende løsning fra Bluesound'en funke bra på Lyngdorfen ?

Nå er jo dere Lyngdorf-venner, så jeg antar dere vil støtte tanken min ved å prøve Lyngdorf 😉 Men, hvordan vil en 3400 matche Klipsch RF7 ene ? Noen som har erfaring ?

Og vil jeg få et (bra) løft fra Hegel H360'n ? Den gir jo større effekt etc enn 3400, så det strider jo litt med antagelsene mine med å gå retning stor effektforsterker etc...et svar her blir jo 'prøv !', men innspill om hva jeg kan forvente er hyggelig.

Setter stor pris på deres innspill og tanker - med deres erfaring fra både generell hifi, og som Lyngdorf-venner 😊

Liker forøvrig musikk av type Pink Floyd, Roger Waters, Dire Straits, Kari Bremnes, Infected Mushroom, John Mayer, Eivør etc...så har dere sånn ca sjanger 😉

På forhånd takk !
    Bjørn

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.947
    Etter 3år med DSP er det vanskelig å gå borti fra det, så en eller annen form for DSP for å fikse basspeaker gjør svært mye for lyden.
    Klipsh passer ikke for meg men jeg har hørt Lyngdorf 3400 i demo på andre høyttalere og det var en meget klar forbedring.
    Hvor stor forbedringer er varierer med rom og høyttaler..man kan ikke repaparere en dårlig høyttaler med DSP, bare forbedre en god en.
    '

Myhre

Medlem
    Ble medlem
    14.11.2005
    Antall liker
    4
    Sted
    Gjerdrum
    Ja, jeg har også tro på DSP og at det kan gjøre store forbedringer i lyden. Jeg synes Klipsch låter bra, så jeg mener de har større potensialet enn hva de viser idag.

Så DSP er en ting, en annen er Lyndorf TDAI 3400 vs Hegel H360 ?

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.947
    Om du ikke trenger mye watt er svaret enkelt, en med DSP har flere muligheter for bedre lyd enn en uten DSP.=Lyngdorf.
    Lyngdorf vil fikse bassujevnhetene som her, og i grunnlag for langt bedre lyd enn hvilken som helst annen forsterker uten DSP uansett pris
    Capture.JPG

Ta en tur til Hifiklubben og få en demo...om den er satt opp riktig ( dvs ikke overkorrigerer i høyerere fekvenser. Lyngdorf begrenser rom,korreksjon til <500Hz ,men du kan lage personlige eq effekter over det om ønskelig) er det ingen vei tilbake ...

Om du absolutt vil ha megawatt og forsterker uten innebygget DSP fins det alternativer ved å kjøre DSP fra PC (Audiolense er noe av det beste..).

Sist redigert:

Balle Clorin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    1.947

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    I en tråd der bl.a 3400 blir diskutert(Audio Science Review), nevnes det at Peter Lyngdorf, Lars Risboe og Bruno Putzey har dannet firmaet Purifi Audio. Putzey er konstruktøren bak Ncore forsterkerne. Det nevnes der at Steinway Lyngdorf skal bruke Ncore teknologi framover. Og kanskje den nye MXA-8400 også bruker Ncore? Den virker i alle fall å bruke en annen teknologi enn forsterkerne Lyngdorf har laget før. Da er de vel ikke fulldigitale lenger? Blir spennende å se.

Min gamle 2200 ble markedsført som en powerdac. Samme som Millennium. Ikke en separat forsterkerdel og dac. Kanskje de nyere modellene er delte, siden noen sier de bruker separat DAC på 3400? Forstår i så fall ikke vitsen med separat DAC, hvis signalet likevel skal gjennom DACen i 3400. Eller at han som heter Amir målte tekniske data kun fra DACen i 3400. Jeg har nå fått skaffet med en ekstra 2200, så jeg ser fram til å få testet denne sammen med W-210 hjørnebassene. :)

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    I en tråd der bl.a 3400 blir diskutert(Audio Science Review), nevnes det at Peter Lyngdorf, Lars Risboe og Bruno Putzey har dannet firmaet Purifi Audio. Putzey er konstruktøren bak Ncore forsterkerne. Det nevnes der at Steinway Lyngdorf skal bruke Ncore teknologi framover. Og kanskje den nye MXA-8400 også bruker Ncore? Den virker i alle fall å bruke en annen teknologi enn forsterkerne Lyngdorf har laget før. Da er de vel ikke fulldigitale lenger? Blir spennende å se.

Min gamle 2200 ble markedsført som en powerdac. Samme som Millennium. Ikke en separat forsterkerdel og dac. Kanskje de nyere modellene er delte, siden noen sier de bruker separat DAC på 3400? Forstår i så fall ikke vitsen med separat DAC, hvis signalet likevel skal gjennom DACen i 3400. Eller at han som heter Amir målte tekniske data kun fra DACen i 3400. Jeg har nå fått skaffet med en ekstra 2200, så jeg ser fram til å få testet denne sammen med W-210 hjørnebassene. :)
    Bruker BW2 sub fra Lyngdorf i mott oppsett med 3400. Det spiller utrolig bra. Kalibrerte også et oppsett med bare hovedhøyttalere også. Da merket jeg fort hvor mye det har å si med de ekstra kreftene som en får med å kjøre 2+2. Lyden var kjempebra med Sonus Faber Olympica 2 alene, men med subbene fra Lyngdorf fikk jeg mer detaljer i bassen, et større lydbilde og ikke minst en helt annen ro i lyden. Alt høres mye mer avslappet og rolig ut. Får bare lyst til å spille høyere og høyere. Men heldigvis gir Lyngdorf subbene god fylde og bra trøkk selv ved lavt volum.
    Noen som har testet Tdai 3400 mot B&W 805d3? Har byttet ut Olympica 2 og venter på B&W 805 og spent på hvordan det kan fungere? Hørt 1 nevne at det kan oppstå faseproblemer mellom sub og topp siden B&W meg bekjent har første ordens filter mellom diskant mellomtone? Noen tanker rundt dette?

metallirus

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2017
    Antall liker
    32
    Bruker BW2 sub fra Lyngdorf i mott oppsett med 3400. Det spiller utrolig bra. Kalibrerte også et oppsett med bare hovedhøyttalere også. Da merket jeg fort hvor mye det har å si med de ekstra kreftene som en får med å kjøre 2+2. Lyden var kjempebra med Sonus Faber Olympica 2 alene, men med subbene fra Lyngdorf fikk jeg mer detaljer i bassen, et større lydbilde og ikke minst en helt annen ro i lyden. Alt høres mye mer avslappet og rolig ut. Får bare lyst til å spille høyere og høyere. Men heldigvis gir Lyngdorf subbene god fylde og bra trøkk selv ved lavt volum.
    Noen som har testet Tdai 3400 mot B&W 805d3? Har byttet ut Olympica 2 og venter på B&W 805 og spent på hvordan det kan fungere? Hørt 1 nevne at det kan oppstå faseproblemer mellom sub og topp siden B&W meg bekjent har første ordens filter mellom diskant mellomtone? Noen tanker rundt dette?
    Hei Maxmekker,

jeg har skrevet inn tidligere i tråden og har da etter beste evne forsøkt å gi et godt bilde på hvordan jeg kom frem til lyden jeg har i dag. Jeg har 805d3 og 2 x DB3D. Noe av utfordringa i mi stue har vært at Roomperfect ikke har fungert etter hensikten. Det førte til at jeg fikk en profesjonell kalibratør (?) hjem hit, som ratta inn lyden på TDAI 3400 ved å utelukkende bruke filtrene og Bypass funksjonen, pluss at vi flytta om på høyttalerne. Subbene står fortsatt i hjørnene på frontveggen.
    Når det gjelder dette med 1.ordens filter, så klarer jeg ikke å høre at det skal være noe feil med lyden her nå. Lydbildet er stort, masse dynamikk, og en stram bass, som er kobla på resten av lydbildet på nydelig vis. Er svært fornøyd!

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1

Vi har nok like erfaringer maxmekker når det gjelder 2+2 system. Min 2200 spiller med større oppløsning og ro når den ikke trenger bruke ressurser på å spille dypbass. Siden du spiller med BW-2 som fint kan deles på 400 hz, så vet jeg ikke om 805 er den idéelle høyttaleren. Hadde du kunnet kjøpe f.eks bare mellomtonen og diskanten til f.eks 802D tror jeg du ville ha fått enda bedre oppløsning. (går selvfølgelig ikke) Siden 805 er laget for å spille bra et stykke ned i bassområdet så må den bevegelige massen på elementet være vesentlig tynge enn et rent mellomtoneelement. Jeg ville tro at toppseksjonen til det minste systemet til Steinway Lyngdorf, Model S, vil være den best egnete høyttaleren til BW-2, når du vurderer å bruke såpass mye penger som en 805 koster. Siden du har så bra erfaring med BW-2 , så vil en høyttaler som er spesiallaget for å spille bare mellomtone og diskant trolig være et bedre valg.

Jeg har også nettopp kjøpt to coax elementer fra KEF. Slo til da slike elementer normalt ikke selges løst til kunder. Dette er en ren 5" alu/magnesium mellomtonedriver med integrert diskant. Jeg har med interesse lest om toppmodellene Kef Blade og Blade 2. De har fått veldig bra omtaler. Blade har 4 x 9 tommere i bassen og Blade 2 har 4 x 6.5 tommere. Blade 2 deles ved 320 hz. Før ville jeg trodd at man aldri kunne ha fått nok lydtrykk med bare en 5" i mellomtonen, men det klarer i alle fall KEF innen rimelighetens grenser. Blade har maks lydtrykk på 117 db og Blade 2 har 116 db. Mine W-210 basser som jeg håper kan tilsvare 2x10" bassene i Model S har 118 db som maks lydtrykk. Så jeg skal prøve dette ut i sommer. Skal få laget kabinetter som trolig har likheter i formen som Blade, bare mye mindre. Dette coaxelementet er blant dem med jevnest frekvensgang og spredning. Når vi med Lyngdorf kan dele elektronisk og velge avskjæring, så er det enkelt å i alle fall beskytte elementet for å bli drevet for hardt. Kanskje det er litt likheter mellem KEF LS50 som har samme størrelse på elementet, men er et bass/mellomtone element. Det har ikke samme oppløsningen oppover i mellomtonen som i f.eks Blade. Vel Blade koster jo kanskje 15 ganger mer og. Men sammenligningen med 805 og mellomtone/diskantseksjonen hos B&W har kanskje likheter? At det spesiallagede og lette mellomtoneelementet på de store modellene er bedre på mellomtone enn elementet i 805. Hadde du valgt deling under 100 hz hadde det jo vært en annen sak. Men det finnes nesten ikke høyttalere som er laget for dette bruket utenom Lyngdorf sine. Faktisk er det kommet en dansk høyttaler som heter Jern 14. Laget i støpejern og helt resononsdød kasse, med topp ScanSpeak elementer. Også beregnet til bruk over 140 hz. Skal være veldig bra. Men OHC har priset disse høyttalerne til 55.000 kr for paret. I Danmark koster de halvparten. Dette er og høyttalere som kan fungere utmerket sammen med Lyngdorf sine Boundary Woofers.

Du har i alle fall spennende tider foran deg til å velge høyttalere for toppseksjonen. Det var en periode det lå flere rimelige Martin Logan høyttalere for salg. En med 8" i bassen delt ganske høyt. Den hadde og vært interessant å prøve bare med å bruke elektrostatpanelet i tillegg til BW-2. :cool:

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.184
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Min erfaring med 2+2 er også meget positiv. Det er noen grunnleggende fysiske prinsipper som gjør dette ekstra interessant: 1) plassering av basshøyttalere nær vegg/hjørner slik at man får maksimal positiv boost av rommet i bassområdet (før DSP tabort peakene), 2) avlastning i bunnen av hoved høyttalerne for mer forvrengningsfri gjengivelse og 3) fri plassering av hoved høyttalerne uten å måtte ta hensyn til at plassering ut i rommet skaper utfordringer med kansellering mot frontvegg og hjørner på enkelte bassfrekvenser.

imidlertid forsvinner både 1) og 3) dersom man bygger et 2+2 system i samme kasse...

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Steinway Lyngdorf topp hadde vært et klart ønske hos meg. Men disse selges ikke utenom i et komplett system. Har en kompis som har sjekket opp dette flere ganger. Tviler på at det er noe Steinway kommer til å godta, dessverre, så regner ikke med at det blir noe det ønsket.
    Når det gjelder delingen i mitt system, følger jeg anbefalingen fra Lyngdorf. Deler på 200hz mellom topp og bunn når man bruker andre ting enn Lyngdorf sine topper. Hadde jeg brukt Lyngdorf sine egne topper hadde jeg nok delt på 400hz. Men føler at toppene til Lyngdorf er det svakeste leddet.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Vi må slutte å føle, og heller høre, oppleve eller erfare. ;)

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    Steinway Lyngdorf topp hadde vært et klart ønske hos meg. Men disse selges ikke utenom i et komplett system. Har en kompis som har sjekket opp dette flere ganger. Tviler på at det er noe Steinway kommer til å godta, dessverre, så regner ikke med at det blir noe det ønsket.
    Når det gjelder delingen i mitt system, følger jeg anbefalingen fra Lyngdorf. Deler på 200hz mellom topp og bunn når man bruker andre ting enn Lyngdorf sine topper. Hadde jeg brukt Lyngdorf sine egne topper hadde jeg nok delt på 400hz. Men føler at toppene til Lyngdorf er det svakeste leddet.

Det var nylig til salgs et spesielt system i Danmark som jeg gjerne skulle hatt selv.. Der ble S-15 toppen fra Model S brukt sammen med 2 stk Model M boundary woofers med 2x12 tommere fra Steinway Lyngdorf. Og tror det var 2170 + 2400 og CD2 fra Lyngdorf. Så selgeren der hadde i alle fall fått tak i separate SL komponenter. Model S burde jo hatt et alternativ om enten 2x10 som nå eller 2x12 basser for dem som vil spille høyere eller har en stor stue å fylle opp. Tror at Kalle her inne har hørt Model S og syntes at det var litt i snaueste laget med 2x10 per side. Men så bruker han en basseksjon som trolig spiller fletta av det meste av høyttalere under 1 million kr.

Ellers trenger du ikke ta hensyn til 200 hz delegrense med andre høyttalere enn Lyngdorf. Det er jo hvor høyt BW-2 kan spille bra opp i frekvensområdet som bestemmer hvor du velger å dele. Da TDAI2200 var ny, brukte de i sitt toppsystem MH-1 med 2x6.5 tommere som topper sammen med W-210 drevet av 2175. Dette systemet ble ofte delt på 400 hz. MH-1 skal være en rimelig dynamisk høyttaler som har -3 db på 35 hz. Men spør du meg var dette smør på flesk. Men den gangen fantes der ikke et annet alternativ fra Lyngdorf. I en test jeg henviste til tidligere av Tact RCS 2.2X, ble Dali Helicon 400(rimelig stor høyttaler) delt så høyt som som 325 hz hjemme hos Peter Lyngdorf selv. Også med W-210 basser. Millennium ble brukt i toppen og trolig 2175 i bunnen. Dette var rett før Bozovic og Lyngdorf skilte lag. Robert Harley fra The Absolute Sound kommenterte dette hjemmebesøket hos Peter Lyngdorf og fordelene med hjørneplasserte basser delt høyt. Det er og en notis om at man fint kan dele på 600 hz og brattere avskjæring, for enda mer klarhet i bassen og større dynamikk. Dette var med W-210 basser. Da blir jo enkelte hornsystemer og aktuelle

Jeg glemte jo ut av f.eks Adyton Imagic søyler er idéelle høyttalere til et toppsystem. De er jo ikke så ofte til salgs lenger, men spesielt den minste modellen ble det solgt et par veldig billig av for en tid tilbake. Mulig at KEF Reference av de minste modellene med separat coax mellomtone også hadde funket bra. Jeg har ikke hørt MH-2 selv, men sitter på en følelse av at dette ikke er toppene man bruker sammen med 3400 og annet topp utstyr. De passer nok bedre til nye 1120 sammen med BW-2 eller BW-3.

Småhøyttalere som spiller supert i mellomtonen og diskant og som tåler å spille høyt med hadde jeg valgt sammen med ditt utstyr.

Sist redigert:

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.184
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det stemmer at jeg har hørt Model S. Jeg mener å huske at det var på hifi-klubben i Stavanger. Lyden - eller klangbalansen om man vil - avhenger selvsagt av den som har satt opp systemet og eventuelle individuelle preferanser. Dermed blir en enkelt demonstrasjon og lytt preget av dette. Det er litt tid siden, så minnet er selvsagt noen svekket. Det jeg mener å huske var at det var fint og flott, men at det ikke «tok helt av». Når det er sagt så liker jeg å kunne spille med stor dynamisk kontrast og setter stor pris på å fleksibiliteten til å skifte fra «klassisk konsert» til «jazzklubb» og til «rockekonsert». Som oftest spiller jeg likevel på <80dB nivåer og da blir ikke forskjellene så fremtredende.
    Dersom man ikke har trangen til å kunne virkelig høyt så kan det tenkes at Model S er en fornuftig løsning som kan passe i forskjellige romløsninger. Da jeg hørte oppsettet så var vel også satellittene veggmontert. Jeg foretrekker egentlig å ha hoved ht godt ut fra veggene for å få en mer «frigjort» Lydgjengivelse. For bassene er det motsatt. Det funker meget bra å plassere dem slik at roomgain maksimeres og deretter bruke DSP (feks RoomPerfect) for å ta ned toppene.

hestepare

Medlem
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    7
    Sted
    Oslo
    Der ble S-15 toppen fra Model S brukt sammen med 2 stk Model M boundary woofers med 2x12 tommere fra Steinway Lyngdorf. Og tror det var 2170 + 2400 og CD2 fra Lyngdorf.
    SL selges kun som sett, og du får ikke koblet på andre typer utstyr til dem. SL bruker en egenutviklet kabeltype basert på cat 5e såvidt jeg husker, for å kunne garantere lavt støynivå og så videre på alle sine greier. Hvis du leser om de ulike høyttalerne deres vil du finne at det står "denne høyttaleren trenger 1 kanal", som gir mening fordi det eneste en kjøper trenger å vite er hvilken effektforsterker (A1, A2) eller hvor mange man trenger.

Det er også derfor man kan kombinere sånn som man vil. SL-systemer er modulbaserte og du kan klemme til med et par S-15-topper og 8 av de doble 12"-subbene om du vil, så lenge du har tilstrekkelig med kanaler tilgjengelig i prosessoren og effektene. Room Perfect balanserer det hele så godt som det lar seg gjøre. S-15 får til 114 dB på 1 m, så det er rimelig mye man kan få til med dem. Men den teknologiske logikken og forretningsmodellen til SL (litt i motsetning til Lyngdorf) er å selge systemer og ikke komponenter.

EirikV

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    SL selges kun som sett, og du får ikke koblet på andre typer utstyr til dem. SL bruker en egenutviklet kabeltype basert på cat 5e såvidt jeg husker, for å kunne garantere lavt støynivå og så videre på alle sine greier. Hvis du leser om de ulike høyttalerne deres vil du finne at det står "denne høyttaleren trenger 1 kanal", som gir mening fordi det eneste en kjøper trenger å vite er hvilken effektforsterker (A1, A2) eller hvor mange man trenger.

Det er også derfor man kan kombinere sånn som man vil. SL-systemer er modulbaserte og du kan klemme til med et par S-15-topper og 8 av de doble 12"-subbene om du vil, så lenge du har tilstrekkelig med kanaler tilgjengelig i prosessoren og effektene. Room Perfect balanserer det hele så godt som det lar seg gjøre. S-15 får til 114 dB på 1 m, så det er rimelig mye man kan få til med dem. Men den teknologiske logikken og forretningsmodellen til SL (litt i motsetning til Lyngdorf) er å selge systemer og ikke komponenter.
    Det var interessante opplysninger om Steinway Lyngdorf og at man kan kombinere forskjellige modeller. I anlegget som jeg henviste til var det helt klart et system av SL høyttalere og Lyngdorf elektronikk. Kanskje det er ansatte på fabrikkene som har fått lov til å kjøpe noe SL komponenter separat? Høyttalerne er jo passive så det er lett å få dette til. Eneste som skal til er normale høyttalerterminaler hvis de mangler hos SL. Jeg har lenge ment at Lyngdorf holder tilbake spesielt utvalget av litt mer heftige høyttalere. Sikkert for ikke å konkurrere mot SL sine rimeligere produkter. Med 3400 og 2400 kunne man fint ha drevet både doble 10 og 12-tommers boundary woofers. Og hatt topphøyttalere med bedre diskantenheter. En god AMT diskant hadde sikkert løftet nivået. Da blir det jo til at vi kjøper Lyngdorf elektronikken, som jo er toppklasse produkter. Og går over til andre merker på høyttalerfronten. Den aktive BW-2 er jo maxmekker veldig godt fornøyd med. 1120 multiforsterkeren med 2x60 Watt virker å være helt topp for Lyngdorf sine småhøyttalere supplert med BW-2 eller BW-3 i bassen. Men jeg hadde ikke kjøpt TDAI 3400 for å bruke på MH-2. Heller ikke 2170. Nei en skikkelig toppklasse stativhøyttaler lignende S-15 og minst 2x10 tommere eller en 12 tommer boundary woofer mangler i Lyngdorf sitt sortiment.

Jeg minnes å huske at Model S kostet 145.000 kr da de ble introdusert i Norge ca 2012. Jeg syntes av prisen var faktisk rimelig for et komplett system på det nivået. Man vinner ikke Editorial's Choice i Absolute Sound 6 år på rad uten at det er et meget vellydende system. Valutakursen har jo blitt vesentlig dårligere for oss med NOK. Men at Model S nå koster 354.000 kr for trolig samme system er en vanvittig prisstigning. Kanskje pga at andre dyrere høyttalermerker også har lagt på prisene utrolig mye. Det virker nesten som at hjemmekino er SL sitt største satsningsområde og kanskje også med Lyngdorf og nå som de har 3 stk hjemmekino prosessorer og en 8x400 Watts forsterker snart klar for markedet. Da kommer kanskje et større utvalg av høyttalere og snart? For meg er Lyngdorf selvbyggerens og gode bassystemers beste venn. :D

Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    Hører det er litt delte meninger om plassering av topphøyttalere i et 2+2 oppsett. Noen har topphøyttalerne langt ut på gulvet, mens andre så nært vegg som mulig. Noen som har testet dette i særlig grad og har noen tanker om fordeler og ulemper?
    Lyngdorf selv sverger til vegghengte. Gir dette bedre kontroll over frekvensene i forhold til en plassering lengre ut i rommet?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    1.184
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hører det er litt delte meninger om plassering av topphøyttalere i et 2+2 oppsett. Noen har topphøyttalerne langt ut på gulvet, mens andre så nært vegg som mulig. Noen som har testet dette i særlig grad og har noen tanker om fordeler og ulemper?
    Lyngdorf selv sverger til vegghengte. Gir dette bedre kontroll over frekvensene i forhold til en plassering lengre ut i rommet?
    Resultatene vil kanskje variere litt med hva høyttalerne er designet til å gjøre. Lyngdorf sine ht (og noen andre «flate») er designet til å henge på veggen. Det tar de da med seg i beregning av spredning og frekvensgang. For andre ht er designbasisen at det skal spille optimalt frittstående. Det betyr ikke at det ikke fungerer med annerledes plassering, men kanskje man har oddsene litt mot seg?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn