Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.334
    Torget vurderinger
    1
    Interessant! Skal laste den ned.

Goffy

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2003
    Antall liker
    9
    Endringslogg viser bl.a. støtte for TIDAL. Selv abonnerer jeg ikke på denne tjenesten så har ingen erfaring å komme med.

Update release history:

SW.2.0
    - Bluetooth connectivity
    - TIDAL connect
    - SW update is visible in remote app
    - WiFi – improved user friendliness with signal strength + icons

thetjomster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    Trondheim
    "Music streaming service Tidal has announced Tidal Connect, which it says is the “first and only HiFi casting technology” that allows users to stream music directly to connected devices.

Users subscribed to Tidal’s Premium or HiFi tier can now stream their favourite albums or tracks to devices in their preferred quality with the Tidal app acting as the controller.

This sounds very much like Tidal’s version of Spotify Connect, but what makes this different is that Tidal will be offering the ability to cast music to other devices in higher quality formats such as MQA and Dolby Atmos,. That’s considerably better than the 320kbps bit-rate you get from Spotify Connect. There’s no mention of whether tracks in Sony’s 360 Reality Audio format can be cast to compatible devices too.

Device launch partners include the well-known brand names across both sides of the pond in Bluesound, Cambridge Audio, DALI, KEF, iFi audio, Lyngdorf, Monitor, NAD, and Naim Audio. Vienna-based outfit StreamUnlimited is also an additional integration launch partner.

To cast music, users will need to open the “Now Playing” screen while playing a song, click on the device selector in the bottom left corner of the app and choose a Tidal Connect-enabled device for playback."

Deler av oppdateringen er nok mulighet for Tidal Connect vil jeg tro.

thetjomster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    Trondheim
    "Danske Lyngdorf er som en af de allerførste klar med support for TIDAL Connect i deres TDAI-3400 forstærker, der leveres via en software update i dag. Med TIDAL connect kan man fortsætte, hvor man slap, på et yndlingsalbum eller -spor med TIDAL-appen, der fungerer som en controller.

Ejere af Lyngdorf TDAI-3400 flagskibsforstærkeren kan allerede i dag hente en software update der tænder for TIDAL Connect.
    TIDAL Connect vil helt sikkert med tiden også komme til firmaets flagskib surround produkter (MP40/MP60), hvor man måske også vil være så heldig at kunne afspille Dolby ATMOS indhold direkte fra TIDAL (det kan man i dag f.eks via et Apple TV og TIDAL App). Den nye lille TDAI-1120 forstærker vi har testet her på redaktionen får ikke TIDAL Connect, da denne allerede supporterer TIDAL via Chromecast."

Ser ut til at kun TDAI-3400 får støtte for Tidal Connect til å begynne med.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    172
    Torget vurderinger
    2
    For info til de som har 3400, så slapp Lyngdorf ny firmware i ettermiddag; V2.0.0. Så ny at den ikke ligger på hjemmesida deres enda, og dermed ingen logg over nyheter eller rettelser. Oppdatering gikk rask og smertefritt som vanlig.
    Kom opp i appen til Lyngdorf at den var kommet. Bare å starte oppdateringen og resten gikk av seg selv. TIDAL direct fungerte helt utmerket. Ikke noe å utsette på det.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.334
    Torget vurderinger
    1
    Veldig enkel oppgraderingsprosess.

thetjomster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    Trondheim
    Ser at TDAI-1120 ikke vil få Tidal Connect da den har innebygget Chromecast Audio. Vil man kunne streame Tidal HiFi/Master over Chromecast Audio, eller vil man da måtte ha en streamer i tillegg?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    968
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    19
    Jeg er fortsatt helt satt ut av TDAI-3400. Opplevd mange oppturer med god lyd gjennom årene hjemme, men ikke på dette nivået av detaljer, helhet og musikalitet. Skulle også tro jeg hører på et 100 watt klasse A monster, da det er en slik tyngde, ro og kontroll.

Ønsker å kople til 1 stk Arendal Sound 2 sub, og trenger hjelp. Steg for steg. Både oppkopling og hvordan jeg deler.
    Send linker.

Skulle det være en som bor i nærheten av Lørenskog med kunnskaper, så tar jeg mer enn gjerne i mot besøk.

Sist redigert:

Blå-Knut

Fersking
    Ble medlem
    26.10.2020
    Antall liker
    2
    Sted
    Kolbotn
    Men er det noen som vet hvordan MQA vil oppføre seg med Tidal Connect på TDAI-3400?
    Vil den gjøre software-encoding til eksempelvis 88.2kHz ?

Mitt første innlegg her, men vil legge til at jeg har hatt mye nytte av denne tråden. Kjører hjemme et fullt Lyngdorf-oppsett med TDAI3400, FR-1 hengende på veggen og to stk BW-2 basser. Kunne ikke vært mer fornøyd.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.334
    Torget vurderinger
    1
    Dette med MQA-avkoding er et godt spørsmål.

Blå-Knut

Fersking
    Ble medlem
    26.10.2020
    Antall liker
    2
    Sted
    Kolbotn
    Vedrørende MQA og Tidal connect ser jeg at Lyngdorf har svart på spm på Facebook.
    https://www.facebook.com/lyngdorfaudiocom/

Men spørsmålet var dårlig stilt (om softwaren gjorde "2nd unfolding) og fikk derfor intetsigende svar. Den andre utpakkingen skjer i DACen, ikke software, og siden Lyngdorf ikke benytter vanlig DAC vil dette aldri skje i et Lyngdorf-produkt.
    Har prøvd å spisse spørsmålet til å gjelde første unfolding og venter på svar. Stilte også samme spørsmål via nettsidene til Lyngdorf.

Det er meget mulig at jeg ikke klarer å tolke svaret fra Lyngdorf, er ikke så teknisk av meg:)

lyngdorf_face.PNG

Papillon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Antall liker
    80
    Sted
    Vestfold
    For hva det kan være verd:

Har en PS Audio DS DAC med et Bridge 2 strømmekort (innstikkskort). Endelig utfolding skjer i dette kortet - PS Audio ville ikke ha MQA utfolding i selve DAC'ene sine. Fungerer fint - PCM begrenset til 192 kHz.

MConnect Control App'en viser antall kbit/s, om 16 eller 24 bit, og kHz; kbit/s kan være ganske lav selv om låta vises som f.eks 24 bit / 96 kHz. Er det noen som kan belyse dette? (kbit/s vises som én fast verdi i app'en).
    .

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    4.334
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende MQA og Tidal connect ser jeg at Lyngdorf har svart på spm på Facebook.
    https://www.facebook.com/lyngdorfaudiocom/

Men spørsmålet var dårlig stilt (om softwaren gjorde "2nd unfolding) og fikk derfor intetsigende svar. Den andre utpakkingen skjer i DACen, ikke software, og siden Lyngdorf ikke benytter vanlig DAC vil dette aldri skje i et Lyngdorf-produkt.
    Har prøvd å spisse spørsmålet til å gjelde første unfolding og venter på svar. Stilte også samme spørsmål via nettsidene til Lyngdorf.

Det er meget mulig at jeg ikke klarer å tolke svaret fra Lyngdorf, er ikke så teknisk av meg:)

Vis vedlegget 671420
    Interessant svar -det er ingen 2nd unfolding?

toneset2

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    43
    Nyanskaffelse: PMC Fact.8 Signature. Kjører bi-amping med TDAI-2170/SDA-2400. Det låt fortreffelig "rett ut av boksen", uten romkorrigering eller voicing. Så kjørte jeg RP, og oppdaget ikke helt overraskende at Lyngdorf bare korrigerte 25%. Litt strammere ble det, og diskanten lysnet en del, men ingen dramatisk forskjell. Med mine tidligere høyttalere (også PMC - Twenty.22 stativmodell) var jeg oppe i 56. Hvilket vel betyr at Fact.8 Signature er en bedre match for rommet. Nye høyttalere tar jo alltid noen timer å spille inn, så jeg gleder meg til de løsner for alvor.

Sist redigert:

waf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    27
    Torget vurderinger
    1
    Hej
    Jeg er ny bruger af Tdai3400
    Og har kørt den nye 2.0 SW opdatering, efter den kan jeg på forstærkeren få Tidal frem, men i Tidal appen kommer Tdai3400 ikke frem ikke frem(kun med airplay)? Er der nogen der har erfaring med om jeg skal ændre opsætning i Tdai3400 eller i Tidal appen for at få det til at fungere?
    Bh Nikolaj

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    968
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    19
    Skal koble til 1 stk Arendal Sound sub. Hvor bør jeg koble den til? Har jo 1 coax ut, et par rca og xlr + høyttalerterminalene.

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    172
    Torget vurderinger
    2
    Lyngdorf slutter aldri å overraske. Var hos en kjenning og satte opp en litt eldre Lyngdorf Tdai 2200. Selv uten roomperfect aktivert spilte den ringer rundt Primare i22. Ennå bedre ble det med roomperfect kalibrert og aktivert. Hurtig og kontant bass uten ulyder. Nesten som om det ble mindre bass, men mye mer detaljer og hurtighet.

toneset2

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    43
    Lyngdorf slutter aldri å overraske. Var hos en kjenning og satte opp en litt eldre Lyngdorf Tdai 2200. Selv uten roomperfect aktivert spilte den ringer rundt Primare i22. Ennå bedre ble det med roomperfect kalibrert og aktivert. Hurtig og kontant bass uten ulyder. Nesten som om det ble mindre bass, men mye mer detaljer og hurtighet.
    Min erfaring er at det er match som gjelder, her som med andre forsterkere og høyttalere. Mens mine PMC Twenty.22 låt nokså triste og tamme med TDAI-2170/SDA-2400 i biamp, sparket komboen virkelig liv i mine nye PMC Fact.8 Signature. Hadde tidligere prøvd samme Lyngdorf-kombo med et par Monitor Audio PL200 som jeg lånte, med samme resultat som med Twenty.22. Større og langt dyrere høyttalere som prismessig ligger omtrent i samme klasse som Fact.8, og fra samme britiske byggetradisjon. Selvsagt ble det med mer bass, større lydbilde og bredere scene, men med grunnleggende samme lydsignatur. Hvorfor denne signaturen forsvant som dugg for sola med Fact.8, vet jeg ikke. Men faktum er at resultatet verken ser ut til å være avhengig av forsterkerne eller høyttalerne alene, men kombinasjonen. Placebo eller ønsketenkning? Vel, jeg var mentalt og økonomisk forberedt på å avskrive Lyngdorf og skaffe meg noe annet, men det ønsket forsvant brått da jeg satte på musikk med Fact.8.
    Det hører med til historien at jeg prøvde en Hegel H200 med Twenty.22-erne. Det låt svært mye bedre enn med Lyngdorf-komboen, spesielt i bassen. Langt mer tyngde og også høyere detaljnivå. Det kan jo tenkes jeg ville få samme effekt om jeg koblet på Hegel-forsterkeren med Fact.8 Sgnature, og på sikt skal jeg nok gjøre denne øvelsen igjen. Men slik saken står nå, har jeg ingenting å utsette på Lyngdorf. Alt jeg ønsker meg er på plass.

Sist redigert:

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    968
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    19
    Virker for meg at RP kalibrerer hele frekvensområdet. Stemmer dette?
    Er det mulig å la RP kun jobbe under f, ekd 200hz?
    Jeg opplever at Lyngdorf 3400 spiller mer naturlig, med mer ambience og mikrodynamikk uten RP, men at RP rydder opp så lydbilde blir bunnnsolid. Tanker?

toneset2

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    43
    Virker for meg at RP kalibrerer hele frekvensområdet. Stemmer dette?
    Er det mulig å la RP kun jobbe under f, ekd 200hz?
    Jeg opplever at Lyngdorf 3400 spiller mer naturlig, med mer ambience og mikrodynamikk uten RP, men at RP rydder opp så lydbilde blir bunnnsolid. Tanker?
    Lyngdorf har publisert en detaljert hvitbok som forklarer hvordan RP virker: https://www.avsforum.com/attachments/lyngdorf_roomperfect-1-pdf.70904/
    En litt mer folkelig gjennomgang: https://www.the-ear.net/features/lyngdorf-roomperfect

Sist redigert:

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    172
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg vel endelig offisielt melde meg inn i gruppen:) Gleder meg til å få testet denne. BW-2 kommer forhåpentligvis på torsdag. Vis vedlegget 673489
    Tror du har mye å glede deg til. BW-2 er utrolig bra på musikk, selv om dem ikke går særlig under 22 hz. Flotte anlegg som ikke er så fysisk stor, men spiller stort.

thetjomster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    Trondheim
    Ja, håper og tror det blir en bra match til mine Sonus Faber Sonetto II. Ikke trenger øredøvende dypbass heller, det har jeg nede i kinoen.

Sist redigert:

hestepare

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    162
    Sted
    Oslo
    Anbefaler deg å kjøre rp bare for å høre om det er noen forskjell! Kanskje du blir overraska.

thetjomster

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.01.2013
    Antall liker
    72
    Sted
    Trondheim
    Syns det låter ganske greit allerede, men med tanke på skrytet som RP får, så regner jeg at det vil være en "viss" forskjell:)

maxmekker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Antall liker
    172
    Torget vurderinger
    2
    Kona er veldig glad i roomperfect. Låter svært bra uten å måtte fylle stuen med alle mulige akustiske tiltak. Selvsagt er hi-fi sejefen i heimen også glad for det. Aldri eiet et anlegg før som med så lite avtrykk spiller så stort. Problemet er at nå kan jeg ikke gå tilbake til anlegg uten roomperfect. Mange har anlegg som både er dyre, flotte og svært bra, men stort sett alle har samme problemer med ullen/ diffus bass.

Lurer på hvor man ser på Tdai 3400 hvor mye roomperfect faktisk korrigerer? Ikke funnet det under noen menyer. Kan man få det opp i app? Eller vises det bare på selve forsterkeren når man holder på med setup?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn