K2
Hi-Fi freak
SQ er absolutt helt på topp i den analoge utgang. Har brukt 3400 som streamer/DAC/pre i flere High-end oppsett. Grunnen til jeg bruker 3400 som jeg gjør her er at jeg egentlig ønsker en 2.2 preamp med RP.
SQ er absolutt helt på topp i den analoge utgang. Har brukt 3400 som streamer/DAC/pre i flere High-end oppsett. Grunnen til jeg bruker 3400 som jeg gjør her er at jeg egentlig ønsker en 2.2 preamp med RP.
takk Eirik,fant det herHei. Jeg har 2200. I Routing stiller jeg inn om jeg skal ha filter på høyttalerne og klikker på riktig lavpass og høypassfilter. Lurer på om du kan legge inn avstander på mainkanalene og bare legge inn som bypass på Line Out? Det kan være en annen meny på 3400, men det bør uansett være mulig å legge inn forskjellig avstand på høyttalerne. Det er jo mye av vitsen med å bruke Lyngdorf med eller uten Room perfect.
Du har helt rett! -og grunnen til at jeg bruker 3400 som sub-amp er jo at det blir eneste måte jeg kan bruke 3400 som 2.2 pre. Alternativet er en MP40 som blir overkill !Ok. Godt å høre at det virker godt.
Lyngdorf kom aldri med en tilsvarende pre som Tact hadde med sin RCS 2.2X. Den kunne man programmere egne targetkurver m.m, så på det området var de mange år foran Lyngdorf. Lyngdorf DPA-1 var vel en slik du ønsket deg, men i alt for gammel teknologi for deg. Jeg spiller CD/DVD som mine hovedkilder og er godt fornøyd med lyden i 2200.
Det kan virke som at noen ville bare kjøpt 3400 som du i pre/streamer/dac utgave, og jeg kunne tenkt meg en i ren digital "effekt" utgave. Gjerne i 4 kanaler. Håper at du ender opp med noe du blir fornøyd med.
Det finnes jo målinger av linjedelen på 3400 her: https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-lyngdorf-tdai-3400-amp-eq-part-1.6738/Du har helt rett! -og grunnen til at jeg bruker 3400 som sub-amp er jo at det blir eneste måte jeg kan bruke 3400 som 2.2 pre. Alternativet er en MP40 som blir overkill !
Jeg har stor respekt for Amir og hans no-nonsens tilnærming, men SINAD er og blir bare en(men ikke uvesentlig) parameter. Har hørt ganske mange konstruksjoner som ikke står seg bra i Amirs verden, men låter helt overlegen det meste! Pass Labs er en. De fleste SET no-Feedback kommer dårligst ut i en SINAD ranking!Det finnes jo målinger av linjedelen på 3400 her: https://www.audiosciencereview.com/...nts-of-lyngdorf-tdai-3400-amp-eq-part-1.6738/
Resultatet er "OK"/"midt på treet" på de viktigste parameterne så med andre ord ikke en flaskehals i avspillingskjeden.
Faktisk er det kun selve effektforsterkerdelen som blir slaktet i denne testen pga gammel equibit PWM-teknologi som medfører fryktelig mye støy over 20kHz og som trekker ned SINAD osv enormt mye med de LP-filterne Amir brukte i målingene. Så hvis du er flaggermus er det en dårlig effektforsterker, men så er det 100 sider diskusjon på om det er hørbart for oss andre.
Som SUB-forsterker er det i hvert fall ikke noe problem ;-)
PS: Amir fikk endel tyn for denne testen og har tydeligvis moderert den noe, blant annet ved at han nå måler linjedelen v/-6dBFS som er naturlig siden Lyngdorf baker inn ekstra headroom for DSP.
Jeg kjøper heller ikke utstyr basert på SINADJeg har stor respekt for Amir og hans no-nonsens tilnærming, men SINAD er og blir bare en(men ikke uvesentlig) parameter. Har hørt ganske mange konstruksjoner som ikke står seg bra i Amirs verden, men låter helt overlegen det meste! Pass Labs er en. De fleste SET no-Feedback kommer dårligst ut i en SINAD ranking!
Kjenner ikke til detaljer der annet enn at jeg har lest meg fram til at 1120 har en enklere implementasjon av volumkontrollen, iht denne testen:Er det noen som veit hva som er forskjell på 1120 vs 3400 bortsett fra effekt og design? Tenker da feks om dacen og analog output er bedre, fins det målinger av begge som kan sammenlignes. Jeg har ikke så kunnskap om alt dette tekniske og målinger, så fint om noen kan komme med noen synspunkter/tolkninger av målinger
Takk takk. Jeg er ikke så veldig "følsom" for små lydforskjeller så dette er nok ikke så stor bekymring for meg, men jeg har 1120 nå som jeg bare bruker som vanlig 2.0 stereo pre, men har jo litt lyst på 3400, synes den ser litt bedre ut og er mer fleksibelt med 200w amp, det er stadig noe endringer i oppsette mitt å prøver litt diverse, så greit med mulighet for kraftig integrert amp, og den har balansert ut som også KAN være eit pluss, hjelper i hværtfall på godfølelsen kanskje det jeg håper mest på er om analog ut er stille på 3400, for i mitt oppsett så har 1120 litt for mye diskantsus. Tenkte kanskje 3400 var stillere der, da hadde jeg hatt ein god og fornuftig grunn til å vurdere oppgradering men veit ikke om det er noe spec eller målinger som kan antyde om det er tilfelle? Analog ut er vel egentlig bare tiltenkt å bruke på sub, så di har vel ikke prioritert høyfrekvent støy problem, men tenkte kanskje 3400 var bedre der.Kjenner ikke til detaljer der annet enn at jeg har lest meg fram til at 1120 har en enklere implementasjon av volumkontrollen, iht denne testen:
SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com - Lyngdorf Audio TDAI-1120 Integrated Amplifier-DAC
www.soundstagehifi.com
One thing the TDAI-1120 does differently from other Lyngdorf amps is its control of volume level. In other Lyngdorfs, volume is controlled by regulating the power supply’s output voltage at the final stage, just before the signal is sent to the speakers. The TDAI-1120 uses a “more traditional, bit-reduction volume control,” which results in a signal of narrower dynamic range. This should produce no audible problems as long as the digital signal processing (DSP) is done with a high starting resolution, as is commonly the case with modern digital volume controls.
I teorien skal volumkontrollen i 3400 gi bedre DNR og SNR ved lavere volum og implementasjonen skal være rimelig optimal sammenliknet med både tradisjonelle analoge og digitale implementasjoner av volum. Min erfaring med digital volumkontroll er likevel at det neppe er hørbart med det dynamikkomfanget og det lave støygulvet man har i en moderne DAC-implementasjon (det var kanskje mer relevant den gangen Tact Millenium ble lansert med samme løsning som 3400, på 90-tallet, og hvor digital volumkontroll den gang ikke var et fullgodt alternativ siden det var implementert mot en 16-bits DAC).
Lyngdorf skriver for øvrig selv at THD+N v/1W output er 0.04% (altså v/relativt lavt volum) i både 3400 og 1120 som egentlig ikke er imponerende sammenliknet med moderne målemonstre men burde være godt innafor i praksis;-)
PS: Jeg spurte Lyngdorf for lenge siden om deres implementasjon av digital volumkontroll i MP-50 (som da sikkert er det samme som i TDAI-1120) og fikk dette svaret:
the “lowest” resolution calculations are done in 32 bit and for some processes we calculate using 64 bits. The theoretical noise floor of a 24 bit signal is -144dB, but real world digital-to-analog converters achieve less than that, so if you have -120dB noise floor out of the MP-50 (and through your connected products, you will have a noise-free system. If you turn down the volume 24dB you lose 4 bits only, which leaves with plenty of headroom.
Vel det er i hvert fall klart at mer effekt ikke vil være negativtTakk takk. Jeg er ikke så veldig "følsom" for små lydforskjeller så dette er nok ikke så stor bekymring for meg, men jeg har 1120 nå som jeg bare bruker som vanlig 2.0 stereo pre, men har jo litt lyst på 3400, synes den ser litt bedre ut og er mer fleksibelt med 200w amp, det er stadig noe endringer i oppsette mitt å prøver litt diverse, så greit med mulighet for kraftig integrert amp, og den har balansert ut som også KAN være eit pluss, hjelper i hværtfall på godfølelsen kanskje det jeg håper mest på er om analog ut er stille på 3400, for i mitt oppsett så har 1120 litt for mye diskantsus. Tenkte kanskje 3400 var stillere der, da hadde jeg hatt ein god og fornuftig grunn til å vurdere oppgradering men veit ikke om det er noe spec eller målinger som kan antyde om det er tilfelle? Analog ut er vel egentlig bare tiltenkt å bruke på sub, så di har vel ikke prioritert høyfrekvent støy problem, men tenkte kanskje 3400 var bedre der.
Jeg bruker sånne harrison lab plugger nå men jeg har litt forskjellige amper jeg bytter på å bruke. Akkurat nå bruker jeg 2 tonewinner ad-2500 som er noen billige kina greier, men ser veldig bra ut og bygge kvaliteten ser og kjennes veldig bra ut, er dog litt skeptisk til oppgitt specs men di ser bra ut for ein "billig" penge men jeg har også noen icepower 1200as2 baserte amper, å hvis jeg har lest specs riktig så trenger di 5v for full effekt, åja jeg har også sett att lyngdorf har 4v max ut, så der har jeg ikke brukt pluggene. Når det det gjelder sus, så har jeg nå infinity kappa 9.2i koblet til icepower 1200 og da er det hørbar sus i lytteposisjon, og tror jeg trenger å få max ut av lyngdorf/ice1200 kombon hvis jeg virkelig skal dra på med kappa, derfor jeg ikke vil bruke pluggene med den kombon.Vel det er i hvert fall klart at mer effekt ikke vil være negativt
Lyngdorf overvelder ikke akkurat med detaljerte spesifikasjoner så det er vanskelig å si om analogutgangene er forskjelllige.
Tror du må prøve hjemme hos deg selv
Men hvis du bruker den RCA-utgangen på 1120 så ser jeg i hvert fall at den gir 4V RMS v/0dBFS (fullt volum) så hvis du har en separat effektforsterker etter det, med for eksempel 1V sensitivitet for full output (som dessverre er ganske vanlig), så er ikke gain match helt optimal (4V vs 1V = 12dB forskjell) og det vil løfte støygulvet tilsvarende og kan til en viss grad forklare litt diskantsus, særlig hvis du i tillegg har effektive høyttalere.. I dette tilfellet bruker noen Lyngdorf-fans attenuatorer på linjeutgangen, spesielt de med MP-40/50/60, ala denne for RCA eller tilsvarende for XLR: https://www.amazon.com/Harrison-Lab...keywords=rca+attenuator&qid=1692036498&sr=8-3
Å forresten kappa har ikke høy følsomhet, men fremdeles litt mye sus med ice 1200. med feks yamaha rx a6a som pre så var det stille i lytte posisjonen.Jeg bruker sånne harrison lab plugger nå men jeg har litt forskjellige amper jeg bytter på å bruke. Akkurat nå bruker jeg 2 tonewinner ad-2500 som er noen billige kina greier, men ser veldig bra ut og bygge kvaliteten ser og kjennes veldig bra ut, er dog litt skeptisk til oppgitt specs men di ser bra ut for ein "billig" penge men jeg har også noen icepower 1200as2 baserte amper, å hvis jeg har lest specs riktig så trenger di 5v for full effekt, åja jeg har også sett att lyngdorf har 4v max ut, så der har jeg ikke brukt pluggene. Når det det gjelder sus, så har jeg nå infinity kappa 9.2i koblet til icepower 1200 og da er det hørbar sus i lytteposisjon, og tror jeg trenger å få max ut av lyngdorf/ice1200 kombon hvis jeg virkelig skal dra på med kappa, derfor jeg ikke vil bruke pluggene med den kombon.
Tøfft! 4V RMS ut fra RCA er ikke kjempemye nei men godt over standard men det er nok først og fremst for å ha nok headroom tilgjengelig for DSP/RP. MP 40/50/60 opererer med spinnville 16V RMS balansert av samme årsak. Likevel er min MP-50 støyfri inn i aktive Moelva (m/Hypex) og aktive Adams (m/IcePower).Jeg har jo ekstremt høy virkningsgrad (over 110 db) og har ingen sus-problem med 3400. Har også brukt 1120 som pre og den har etter mitt inntrykk normal gain ut.
Vis vedlegget 943577
IcePower 1200AS2 er en nær perfekt match ift gainstruktur... og selve effekttrinnet er jo dødsens stille. Så da er ikke det forklaringen i hvert fall.Å forresten kappa har ikke høy følsomhet, men fremdeles litt mye sus med ice 1200. med feks yamaha rx a6a som pre så var det stille i lytte posisjonen.
Ja har sett på nad m33 og anthem str pre også. Men liker det att lyngdorf/roomperfect er meint å være enklest mulig, så nærme plug and play, og hvis ein absolutt vil så har man mulighet for litt manuel tweking også. Den trinnoven utgår nok pga design for min del og den har alt for mye innstillinger/justeringsmuligheter for min del, jeg må ikke ha for mye å fikkle med, blir aldri enig med meg selv hva som høres best ut og blir bare ein evig rundans med justeringer derfor jeg liker RP. Men jeg tenker kanskje anthem arc også hadde passet meg bra. Bare så det er sakt så har jeg bare litt erfaring med nyeste yamaha yapo og lyngdorf når det gjelder dsp/korreksjon. Når det gjelder 1120 preout så er den nok prioritert for sub og da er det vel ikke noe problem med litt høyfrekvent støy.IcePower 1200AS2 er en nær perfekt match ift gainstruktur... og selve effekttrinnet er jo dødsens stille. Så da er ikke det forklaringen i hvert fall.
Kanskje den rca-utgangen på 1120 ikke er "all that" likevel? Den i 3400 har en SINAD på 94dB v/-6dBFS som burde være tilstrekkelig (noe også @K2 sitt oppsett bekrefter), men spørsmålet er om de har tatt noen snarveier med 1120... Denne testen indikerer en SNR på kun 62dB (!!) via RCA (de har andre målinger av SNR via effekttrinnet) men jeg er usikker på hvordan det faktisk er målt og det er ikke helt uvesentlig: https://stereo-magazine.com/review/lyngdorf-tdai-1120-review. Hvis det stemmer så vil jeg si den utgangen kun egner seg for subwoofere...
Uansett kanskje tilstrekkelig grunn til å prøve 3400 og se om det blir bedre...
PS: Nå er jo dette Lyngdorf-tråd og JA jeg er Lyngdorf-fan men hvis du iKKE trenger effektdelen vil jeg si det finnes gode alternativer der ute som 2.2 preamp med romkorreksjon. Selv har jeg en Trinnov ST2-PRO som 2.2 pre i stua, som for øvrig har SNR på 118dB på D/A og omtrent samme pris som 3400. Men det finnes også mye annet i samme kategori...
Ja enig Trinnov er nok for de som liker å skru littJa har sett på nad m33 og anthem str pre også. Men liker det att lyngdorf/roomperfect er meint å være enklest mulig, så nærme plug and play, og hvis ein absolutt vil så har man mulighet for litt manuel tweking også. Den trinnoven utgår nok pga design for min del og den har alt for mye innstillinger/justeringsmuligheter for min del, jeg må ikke ha for mye å fikkle med, blir aldri enig med meg selv hva som høres best ut og blir bare ein evig rundans med justeringer derfor jeg liker RP. Men jeg tenker kanskje anthem arc også hadde passet meg bra. Bare så det er sakt så har jeg bare litt erfaring med nyeste yamaha yapo og lyngdorf når det gjelder dsp/korreksjon. Når det gjelder 1120 preout så er den nok prioritert for sub og da er det vel ikke noe problem med litt høyfrekvent støy.
Ja dspeaker er også ein mulighet ja. 3400 er absolut ikke avskrevet men nå skal det vel sies att det er ikke umiddelbare planer om oppgradering, jeg må nok spare litt før jeg tar meg råd til det, men jeg klarer ikke å la vær å planlegge og sjekke ut alle muligheter, jakten på nye kjøp er jo halve moroaJa enig Trinnov er nok for de som liker å skru litt
Innbiller meg at RP er litt vassere enn ARC (har dog kun erfaring med ARC opp til 400Hz, som var innebygd i Paradigm Persona 9H). Har prøvd med og uten begge i samme oppsett og det ble klart best med RP. Disse rom-målingene RP gjør er ikke helt dumt spesielt ift romnoder. Men man skal selvsagt være forsiktig med å generalisere fra et oppsett til et annet.
Har hørt et svært bra oppsett med Yamaha prosessor men han har i tillegg Antimode for substackene sine siden YPAO gjør lite/ingenting under 30Hz visstnok.. Antimode X4 kan også være en mulighet.. Men du skal nok ikke avskrive 3400 selv om du kanskje ikke trenger effektforsterkeren...
Blir spennende å høre om veien videre
Nei, det gå desvære ikke. Har prøvet.Hei, fått indikasjoner fra Lyngdorf om at jeg kan bruke 3400 og 2400 som 3veis konfigurasjon i et horn oppsett? Så hvis jeg forstår dette riktig, så blir det forsterker delen i 3400 + sda2400 (digital output) + monoblokker (analog output).
Korrekt!Det er bare high pass eller low pass som filter?
Nytt svar fra LyngdorfProblemet er at du bare kan velge low eller High pass. Ikke begge som du jo ønsker i ett 3-way oppsett.
Vis vedlegget 944030
Korrekt!
Duverden, jammen meg fleksibel denne lyngdorfen
Rett og slett en lekker stue, og Lyngdorfen gjør seg slett ikke bort!Vis vedlegget 944156
Lyngdorf på besøk i heimen. Står ved siden av min trofaste Dansen inn til jeg finner ut av hvem som skal få permanent plass i stua.
Din plan er helt korrekt, finn den beste plassering uten RP og kjør RP etter det.Noen Room Perfect "eksperter" her som har tanker om hva som i utgangspunktet vl være den beste høyttalerplasseringen for å få mest ut av Room Perfect? Da med forbehold om at alle rom er forskjellige og at jeg må finne ut av hva som funker best for mitt rom og mine øre.
Eksperimenterte i dag med å sette høyttalerne mine 5 cm fra veggen uten toe in (slik jer har forstått Lyngdorf anbefaler). Det låt helt forferdelig både med og uten room perfect. Dro dem noen cm ut, litt bedre. Litt toe in gjorde det enda bedre. Syns fortsatt det beste resultatet mitt har vært når høyttalerne stod ca 30 cm ut fra veggen med litt toe in, noe som også er der det har stått med det gamle anlegge mitt.
Planen min nå er å eksperimentere med ulike høyttalerplasseringer uten Room perfect og finne det som fungerer best, og så kjøre Room Perfect. Tanken er å få det så ideelt som mulig før romkorreksjon, slik at den må gjøre så lite som mulig.
Hva har funket godt for andre Lyngdorf eiere?