Heisan. Jeg var ikke klar over at Lyngdorfs Venner! eksisterte før i dag. Og bør være kvalifisert medlem, siden jeg har eid en TDA 2200+ i over 4 år nå. Og har i alle fall vært meget fornøyd med lyden som min 2200 gir i mitt anlegg.
Jeg tok nylig en oppgradering til versjon 3.7, og nå heter den TDAI 2200 i displayet. (Klarte det omsider).
Jeg har et stort selvbygg system. Det består av to line-source høyttalere med 6 stk Seas mellomtoner og 6 stk Infinity Emit K(tror jeg) i hver.Dette er mellomtoner og diskanter etter en stor dipol jeg en gang hadde. Er meget godt fornøyd med klangen og gjennomsiktigheten. Meget bra oppløsning. Men har ikke fått til delingen opptimalt. Derfor har jeg også kjøpt en Tact S2150. Mer om dette senere.
Jeg har separate basskasser. Tunge og solide. Brukte lenge 2 stk SVS 12" elementer på hver side, men de var for tunge i bassen. Og kunne ikke deles langt nok opp for meg. Tiden går fort, og de hadde jeg i 4 år og var ikke fornøyd. Og det ble spilt mye mindre musikk enn ellers. Jeg har hele tiden brukt en Crown K2 til å drive bassene. Den forsterkeren passer TDA 2200 meget bra og har mye mer krefter enn TDA 2200.
Så til et STORT problem som jeg håper Lydolf eller andre kan hjelpe meg med: Jeg har glemt ut hvordan man programmerer delefrekvensene og gjør andre ting m.m. Eller klart sagt - jeg får det ikke til. Og å finne hjelp i Lyngdorf sin manual på nettsiden er det ikke mye hjelp i. Dette er min hovedkritikk til Lyngdorf - det er alt for dårlig eller ingen veiledning i det hele tatt i hvordan en skal komme i gang med å programmere og utnytte alle DSP mulighetene som finnes i dette apparatet. Savner en step by step veiledning på dette feltet.(Mye info om enkle ting- ingenting om vanskelige ting). I alle fall for meg som ikke er flink med data. Jeg eide i noen år en Tact RCS 2.2(Kostet 12.000USD da den var ny.) . Den kom ut før RCS 2.0 og var vissnok aldri solgt i Europa. I alle fall fulgte det med en Quick Setup Guide manual som hjalp godt på vei. Senere fikk jeg greie på det fantes en Advanced Setup Guide, og fikk tilsendt en slik fra Tact. God service. Den hadde noen sider ekstra info som Quick guiden ikke hadde. Da først fant jeg ut hvordan jeg kunne lage targetkurver akkurat som jeg ville. Pluss mange andre ting. Men ville ha vært sjanseløs uten denne hjelpen. Savner sårt en slik Advanced Setup Guide fra Lyngdorf. Jeg har en test fra danske High Fidelity fra 2006. Selv disse drevne karene som har både hatt Tact RCS 2.0 og 2.2X som referanseutstyr slet med å finne ut av enkelte funksjoner i TDA 2200.
TDA 2200 er i utgangspunktet genial. Den kan styre og dele bassene. Har en superbra forsterker og converter innebygd.(Vet at det er en powerDAC) Den kan stille delay og andre ting til main out og line out. Den har global eq og eq separat til 4 kanaler. MEN VELDIG MANGELFULL INFORMASJON OM HVORDAN DETTE SKAL GJØRES. En kan koble til Lyngdorf Audio Calibration Pack (LACP) og gjøre målinger. Så kan en bruke eq
og gjøre korrigeringer. Måle på ny osv. Jeg har en slik pakke, men har enda ikke testet den ut. Jeg tror at med denne mer tidkrevende prosesen kan en gjøre ting som ikke Room Perfect kan. Når det er sagt, ville jeg jo helst hatt en TDAI med RP, siden jeg er ingen datamann eller ingeniør. Og den gang jeg kjøpte min 2200 brukt 6 mnd gammel, tror jeg at en utgave med RP kostet omtrent 40.000 kr uten AD kort.
En gang til: ER DET NOEN SOM KAN HJELPE MEG MED Å KOMME I GANG? Det vil bli høyt verdsatt. Jeg har prøvd om og om igjen. Men det skjer ikke noe. Jeg går inn i Crossover blokken og legger inn frekvenser og hvilken type deling. "Close" . Ingen eq eller delay. DSP uddate og upload. Men har disse dataene blitt lagret? Nei . Min gamle delefrekvens på ca 200 hz er fortsatt lagret til bassen. Og sidesystemet får fullt signal. DSP veiledningen forklarer funksjonene, men ikke hva man skal gjøre for å komme i gang. Lagrer man det man har lagt inn med close knappen? Hva er prosedyren for å leggen inn alle dataene fra de forskjellige blokkene? Dette finner jeg ikke eller forstår ikke. Jeg trenger bare å komme riktig på vei. Må jeg først begynne i File og enten Save eller Load en ny fil eller prosjekt? Det måtte jeg i min gamle Tact. Tror at jeg skal komme fort inni det bare jeg får en riktig start.
En annen ting: Jeg har ikke noen software CD som fulgte med min 2200. Kan det være feilen? Jeg har lastet ned DSP setup programmet fra Lyngdorf sin nettside, og bruker dette.
Jeg er gift og bor i Østerrike med min kone. Men kommer fra og jobber i Stavanger og pendler. Nå har jeg vært her nede i 2 uker uten å ha kommet noe særlig videre. Skikkelig frustrerende. Har gledet meg veldig til å teste ut mine ombygde basskasser med en stk 15" JBL 2235H på hver side. Vekt på 130 kg minst per side. Og for å gjøre ting enda vanskeligere har jeg kjøpt en TactS2150 som skal brukes til å drive diskantene, men styres fra TDA2200. Håper at det skal gjøre delingen mellom mellomtoner og diskanter optimal. Får ikke til å legge inn nye delefrekvenser i den heller selvsagt, men skal ringe til Tact i USA om råd.
Nå har jeg få dager igjen å finne ut av dette før jeg reiser hjem igjen. Dette har vært 2 av de mest frustrerende ukene i hele mitt liv. Jeg kom hit ned med S2150 i bagasjen og full av optimisme og pågangsmot. Nå er jeg skikkelig lei og håper at noen kan bistå med hjelp. Og hvis det er noen som synes at det tar for lang tid å skrive, kan dere kanskje gi et tlfnr? Mitt nr er 92 22 65 44. Så kan jeg ringe tilbake og vi går i sammen gjennom hvert steg over telefonen. Jeg er villig til å betale for en slik bistand. Takker på forhånd for eventuell og så rask som mulig hjelp.
Hilsen en frustert Eirik.