Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    EirikV skrev:
    Det er ikke mye aktivitet på denne siden, så det tyder kanskje på at det er en veldig liten gruppe audiofile som bruker Lyngdorf utstyr. Eller at alle har topp lyd og ikke har behov for å dele erfaringer mer?

    Eirik.
    Har akkurat fått låne en RP-1 fra Hifi-klubben. Kun 1 i demo i hele Norge hadde de. Uansett, en morsom sak. Jeg fikk aldri til godlyd med min gamle TDAI2200, men med denne stand-alone korrigeringen er det igjen håp. :)

    Bruker den sammen med Perreaux elektronikk og Marten høyttalere, og den gjør en bra jobb. Skal også se om jeg kan forandre på de foskjellige "voiceing" filterne for å forandre mot min egen preferanse. Kobler også til en JL Fathom for å se hvordan den integrerer sub sammen med fronter. Halve poenget mitt var å kjøre aktiv deling mellom høyttaler og sub og dermed spare mine sarte Marten for de dypeste frekvensene. Det i seg selv er nesten verdt de 16000kr denne lille boksen koster. Men sammenligner man med MciIntosh sin nye RK som er basert på RoomPerfect til over 40000kr er denne et funn. :)

    Er det forøvrig noen som vet om RoomPerfect stiller inn avstand til sub når den er koblet til? Kjørte romkorreksjon i går, for så å legge til sub. Ble ikke den beste opplevelsen for å si det slik. :p

    Det eneste negative er at den anstrenger høyttalerne endel. Ikke noe problem på normale volum, men verdt å vite.


    Geir Arne
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hej.
    Du måste ställa in avståndet med "delay"
    Mät hur långt du har till frontar och hur långt du har till sub och knappa in värdena i lyngdorfen så integrerar det perfekt sen.
    Jag har integrerat 2 B&W subbar till mina Von schweikert. de står i hörnen bakom högtalarna och man kan inte höra att det är subbar som spelar,fastän jag delat högt-runt 100 hz.Otroligt bra maskin denna rp1 :)
    Hur anstränger den högtalarna? Mina blir väldigt oansträngda med lyngdorfen .Fyligare och behagligare på alla vis.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Hej.
    Du måste ställa in avståndet med "delay"
    Mät hur långt du har till frontar och hur långt du har till sub och knappa in värdena i lyngdorfen så integrerar det perfekt sen.
    Jag har integrerat 2 B&W subbar till mina Von schweikert. de står i hörnen bakom högtalarna och man kan inte höra att det är subbar som spelar,fastän jag delat högt-runt 100 hz.Otroligt bra maskin denna rp1 :)
    Ok. Men man må vel også ta høyde for delay også da i subens filter? Hos meg står fronter til 0.0m, mens sub står på 1,3m som passer godt overens selv om sub bare er 60-70cm lenger fra lyttepos.
    pak.k skrev:
    Hur anstränger den högtalarna? Mina blir väldigt oansträngda med lyngdorfen .Fyligare och behagligare på alla vis.
    Lyden blir mindre anstrengt, ingen tvil om det. Men det virker som om den driver høyttalerne ganske hardt for å oppnå optimal kurve. På Marten nå har jeg korrigering på 19%, mens tidligere med TDAI2200 på AP Scorpio var det bare 10% korrigering i samme rom. Litt rart men.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Glemte å spørre hvilket filter du bruker? Skal også dele på rundt 100hz, og har nå satt opp til 2. ordens.


    Geir Arne
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Nej du måste mäta från lyssningsposition till de olika högtalarna så blir det rätt.Typ 3.0 och 3.7 eller vad än måtten må vara.
    Lyngdorfen ska i princip bara dämpa toppar har jag förstått-tror inte att den höjer dippar nåt speciellt.Öronen är tydligen känsligast för toppar.
    Du har ett ganska bra rum om den inte korrigerar mer tror jag.
    Möjligt att det var mindre toppar med AP.?.
    Jag skruvade upp subbarna för högt i volym och satte upp delningen på max så sköter rp1 resten och dämpar nivå och korrigerar frekvensgången mm.

    Filter-2a ordningens butterworth. har bara testat det än så länge.Rekommenderat vid vanlig sub.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Om sub/subbar står i hörn kan man tydligen mäta helt från hörnen i stället för basens framsida sa en representat från lyngdorf vid ett lyngdorfevent som jag var på.
    Basen rundstrålar ju så det blir själva hörnet som blir "baskälla".Jag gjorde så och tycker att basen blev väldigt snabb och exakt. :)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    pak.k skrev:
    Om sub/subbar står i hörn kan man tydligen mäta helt från hörnen i stället för basens framsida sa en representat från lyngdorf vid ett lyngdorfevent som jag var på.
    Basen rundstrålar ju så det blir själva hörnet som blir "baskälla".Jag gjorde så och tycker att basen blev väldigt snabb och exakt. :)
    Sant nok. Skal teste litt forskjellig nå.

    Hadde linkwithz(eller hva det heter) filter, men byttet nå til butterworth.

    AP var noe mindre pågående i toppen.

    Er du sikker på at ikke RP-1 også forsøker å heve diper? Er markant mer vandring på bassen nå RK er innkoblet.

    Uansett, en meget spennende og bra boks. Og ikke minst, en fornuftig pris sammenligner med mye annet.

    Hvilker høyttalere bruker du din på?


    Geir Arne
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Jag är inte 100 på hur den arbetar men jag förstod det som att den mest arbetar med topparna,och fas,direktljud.jag använder von schweikert vr5.lyngdorf är räddningen för välljud hemma i alla fall.bas som tidigare drunknat i div.oljud hörs mycket homogenare och jämnare nu.Stabilare perspektiv mm.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hehe.

    Høyttalerne stod jo i signaturen din. :p

    Gjør mye bra denne. Må få rotet meg til å kalibrere med sub i dag. Og i helgen skal jeg inn i boksen og se om jeg kan gjøre noe med voiceing.


    Geir Arne
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg koblet på en sub, målt avstander og kjørt en ny kalibrering. Og gud bedre for en boks dette er!

    Denne rydde opp noe helt vanvittig i bassområdet, og hentet frem midbassen som er litt fraværende i rommet mitt. Musikken har fått et helt nytt driv. :)

    Helt i mål er jeg ennå ikke. Trenger litt justering av voiceing filtre. Fungerer det slik jeg ønsker kan dette bli virkelig bra. :D

    Lyngdorf RP-1 er en boks jeg tror fler kunne hatt nytte av.


    Geir Arne
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Va kul :)
    Jag har också pillat lite med grejerna idag.
    Flyttade fram högtalarna mer från bakväggen,satte delning på 90hz finjusterade delayen lite, kalibrerade på nytt-ååå hejsan vad bättre det blev när jag inte hade med basen i VS när jag kalibrerade(hade det vid förra testet).Nu känns det som man kan spela hur högt som helst utan att det blir ansträngt. :)

    Det som är lite svårt är att resultaten kan bli lite olika vid olika kalibreringar.-det är inte alltid som man lyckas helt perfekt,och det kan löna sig att testa olika placeringar på högtalarna innan man känner sig helt nöjd.

    Till och med lite märkliga uppställningar kan bli mycket bättre än man kan tro när lyngdorf får trollat lite med ljudet ;)
    Bara att testa med hjälp av fantasien...
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Sant dette.

    Veldig mange "ugunstige" plasseringer som kan bli veldig bra med deling nedover i bassen.

    Men når man flytter høyttalerne, må man da ta ny "guided setup" eller holder det å ta focus pos på nytt?


    Geir Arne
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Har SDAI2175 også fått HT-bypass nå, eller er det kun TDAI2200 som har det...? SDAI2175 hadde vært helt perfekt for meg, dersom den har den muligheten.
     

    powdermaster

    Medlem
    Ble medlem
    24.09.2010
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Jeg vurderer å bli Lyngdorf-eier. Nærmere bestemt DPA-1. Jeg ser at denne er noen år gammel og blant annet mangler USB-inngang. Er det noen Lyngdorf-venner som har noen formening om det kommer oppgraderinger av denne snart?
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    powdermaster skrev:
    Jeg vurderer å bli Lyngdorf-eier. Nærmere bestemt DPA-1. Jeg ser at denne er noen år gammel og blant annet mangler USB-inngang. Er det noen Lyngdorf-venner som har noen formening om det kommer oppgraderinger av denne snart?
    Jeg har ikke hørt noe. Men mistenker at det er noe på trappene snart. Cd-spilleren er jo tatt ut av produksjon bl.a.

    Usb kan løses ganske enkelt siden du har så mange digitale innganger.


    Geir Arne
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd Lyngdorf sammen med Triangle?

    Leter etter forsterker . .
     

    Gaston Lagaffe

    Fersking
    Ble medlem
    25.08.2008
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    powdermaster skrev:
    Jeg vurderer å bli Lyngdorf-eier. Nærmere bestemt DPA-1. Jeg ser at denne er noen år gammel og blant annet mangler USB-inngang. Er det noen Lyngdorf-venner som har noen formening om det kommer oppgraderinger av denne snart?
    Jeg går også og venter på en oppgradert versjon av DPA-1 med RP. Jeg har litt kontakter i bransjen og har fått vage antydninger om at det kan være lurt å vente. Ser på hjemmesidene til Lyngdorf at de ikke har sluppet nyheter siden 22 desember 2009, så nå kan ikke være lenge til.
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skaffet meg en TDAI-2200 for ikke så lenge siden, og er svært fornøyd med kjøpet. Forsterkeren er tilkoblet B&W 805D Diamond-høyttalere. TDAI'en erstattet en SDAI-2175 effektforsterker og en Denon 4810 som ble brukt som forforsterker (Denon'en brukes fremdeles til hjemmekino-lyd).

    Jeg har aldri hørt noen anlegg med analoge forsterkere (uansett prisklasse) med samme grad av gjennomsiktlighet, renhet og oppløsning. På gode opptak høres det ut som om artisten står i rommet like foran meg, som f.eks. på Alan Silvestris Beowulf, spor 7 (A Hero Comes Home). Jeg har naturligvis hatt liknende lydopplevelser tidligere, men ikke i samme grad og på samme realistiske nivå. Her oppleves det som om anlegget forsvinner fullstendig.

    Dette var derfor en liten åpenbaring for meg, og dette er første gangen jeg hører et anlegg som er i nærheten av å produsere samme grad av detaljeringsnivå som hodetelefonene mine (Sennheiser HD800 via Bel Canto Dac 1.5). På mine forrige anlegg og andre anlegg som jeg har testlyttet på, så har f.eks. strykerne på Sarah Brightmans A Winter Shade of Pale hatt en tendens til å smelte sammen (noe de aldri gjorde med HD800, uavhengig av kilde), noe som førte til en dissonant klang. Med TDAI-2200 og B&W 805D hører jeg klart at det er flere strykere som spiller.

    Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til å oppgradere fra SDAI-2175 til TDAI-2200: Jeg tvilte ikke på at TDAI ville låte bedre, men jeg hadde ikke forventet så stor forskjell, og jeg var usikker på om forskjellen i lydkvalitet var verdt prisen (TDAI kostet over tre ganger så mye som SDAI). Men etter å ha hørt TDAI hjemme så var det ingen tvil om at forskjellen i lydkvalitet var verdt prisen.

    Grunnen til at TDAI-2200 låt såpass mye bedre enn 4810/2175-komboen ligger nok i den kortere og heldigitale signalveien. Forforsterker-delen til Denons hjemmekino-forsterkere regnes imidlertid å være veldig gode, ihvertfall hvis en ser på pris/ytelsesforholdet. Jeg hadde f.eks. Onkyos SC-5508 en periode (prosessor/forforsterker i omtrent samme prisklasse som Denon 4810), men musikalsk sett kom den til kort mot Denon 4810.
     

    Glenn1

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    ganilsen skrev:
    Da har jeg koblet på en sub, målt avstander og kjørt en ny kalibrering. Og gud bedre for en boks dette er!

    Denne rydde opp noe helt vanvittig i bassområdet, og hentet frem midbassen som er litt fraværende i rommet mitt. Musikken har fått et helt nytt driv. :)

    Helt i mål er jeg ennå ikke. Trenger litt justering av voiceing filtre. Fungerer det slik jeg ønsker kan dette bli virkelig bra. :D

    Lyngdorf RP-1 er en boks jeg tror fler kunne hatt nytte av.


    Geir Arne
    Heisann

    Har akkurat tatt i bruk nytt hus og nytt anlegg. (Tannoy DC10 og Musical Fidelety 500i )har gledet meg til dette i 2-3 år nå. Men, som ventet spiller det ikke stua optimal mhp lyd . (Bla. pga mye glass ). Jeg har hatt dedikert lytterom og andre anlegg før som jeg har fått til å funke meget bra med bruk av sub med romkorreksjon , samt å ta i bruk tepper mm for å gjøre rommet mer egnet for HIFI/MUSIKK. Jeg har også hatt tda 2200 med romkorreksjon i en kort periode og det funket meget bra. Eneste ankepunkt var at lyden kunne bli litt analytisk/steril. Har hørt at man kan lage egne eq innstillinger for å tilpasse lyden ytterligere til egen smak. Kjenner du noe til dette ? . Har også fått med meg at man kan "lure" systemet ved å ta målinger med HT stående feks 1,20 fra bakvegg, for så å flytte HR feks til 80 cm fra bakvegg for å få mer bass/trøkk, dersom man ønsker det. Veldig takknemlig for alle svar omkring mulighet for egne eq innstillinger på RP-1 som jeg vurderer å anskaffe asap. Mvh Glenn
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Høres ut som om RK kan være en god tanke for deg. Har selv hatt TDAI2200 og testet RP-1. Med annen elektronikk fungere RoomPerfect mye bedre. TDAI er litt snill i forhold til hva jeg er vandt til, og liker. RP-1 gjorde ikke noe negativt. Den pøset på med mer dynamikk i mellombassen, og renset opp litt nede.

    Det å lure dette produktet tror jeg er en dårlig ide, sett fra et akustisk ståsted. Man forandre alt RP har rettet når man flytter høyttalerne i etterkant. Så vil da si at man igrunn bare lurer seg selv.

    Når det kommer til "voiceing" syntes jeg Lyngdorf kunne gjort det bedre. Jeg fikk ikke til å lage egne presets, men man kan maile Lyngdorf og få de til å lage de preset man ønsker. Hvor lang tid det tar vet jeg ikke, og det burde være lett å lage en software der man kan lage sin egen target. Syntes stort sett bare det var "Neutral" og "Open" som fungerte.


    Geir Arne
     

    Glenn1

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Litt synd det der med manglende manuell eq. Kommer nok til å teste alle muligheter for "personal taste" uansett.

    En ide kunne kanskje være manuell EQ i bassen på følgende måte:

    1) RP-1 stiller inn sub/subber sammen med Høytalere . Så kan man regulere nivå på sub med subens fjernkontroll (pluss/minus ) for personlig innstilling.

    2) Samme som over , men manuelt skru opp/ner på nivå på sub dersom den ikke har fjernkontroll .

    3) RP - 1 stiller inn høytalere og ikke sub/subber. Sub med egen romkorreksjon stilles inn på vanlig måte. Bass kan så justeres via sub med fjernkontroll.

    Har alltid hatt gode erfaringer med å bruke sub ( musikalsk og lynrask som feks DD 15 ) til musikk. Med god integrasjon blir alt mer uanstrengt og "naturlig"

    Ka du tru ?

    Glenn
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Glenn1 skrev:
    Jeg har også hatt tda 2200 med romkorreksjon i en kort periode og det funket meget bra. Eneste ankepunkt var at lyden kunne bli litt analytisk/steril.
    Det at lyden kan virke litt analytisk/steril i enkelte ører har ikke noe med romkorreksjonen å gjøre. Det skyldes at forsterkeren ikke farger lyden i samme grad som det man kanskje er vant til. Den er veldig nøytral i klangen, og enkelte som kanskje foretrekker en 'varm' klang eller en viss farging av lyden vil kanskje synes at TDAI-2200 høres litt kjølig ut. Dersom man derimot foretrekker et mer nøytralt og gjennomsiktlig lydbilde, så er TDAI-2200 et veldig bra valg etter min mening.

    Selv synes jeg faktisk at TDAI-2200 gir best resultater uten romkorreksjon, men dette kan være veldig forskjellig fra rom til rom. Den store styrken til TDAI-2200 ligger derfor ikke i romkorreksjonen, sett fra mitt ståsted, men at forsterkeren er heldigital og gir et svært rent, klart og gjennomsiktlig lydbilde (som jeg aldri har hørt maken til tidligere). Men som sagt, hvor mye nytte du får ut av romkorreksjonen avhenger mye av rommet ditt.

    Har hørt at man kan lage egne eq innstillinger for å tilpasse lyden ytterligere til egen smak. Kjenner du noe til dette ?
    Du kan laste inn nye "Voices" fra et Voicing Tool i Windows (krever adapter for serie-til-usb tilkobling, dersom du da ikke har en eldre PC med seriell-port). Jeg har eksperimentert med dette selv, og jeg synes ikke forskjellene er så veldig store.
     

    Glenn1

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.02.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Hei

    Enig det du skriver om TDAI 2200. Min smak heller nok heller litt mot det varme så jeg tror/håper RP-1 kan bistå varm elektronikk /Høytalere til å yte sitt "beste" i et vanskelig rom.


    Glenn
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Glenn1 skrev:
    Litt synd det der med manglende manuell eq. Kommer nok til å teste alle muligheter for "personal taste" uansett.

    En ide kunne kanskje være manuell EQ i bassen på følgende måte:

    1) RP-1 stiller inn sub/subber sammen med Høytalere . Så kan man regulere nivå på sub med subens fjernkontroll (pluss/minus ) for personlig innstilling.

    2) Samme som over , men manuelt skru opp/ner på nivå på sub dersom den ikke har fjernkontroll .

    3) RP - 1 stiller inn høytalere og ikke sub/subber. Sub med egen romkorreksjon stilles inn på vanlig måte. Bass kan så justeres via sub med fjernkontroll.

    Har alltid hatt gode erfaringer med å bruke sub ( musikalsk og lynrask som feks DD 15 ) til musikk. Med god integrasjon blir alt mer uanstrengt og "naturlig"

    Ka du tru ?

    Glenn
    Nå husker ikke jeg helt hvordan det var, men mener du kan justere volum individuelt på sub kanalen(e) også etter korreksjon. Men det husker jeg ikke 100%.

    Om det var mulighet for bass/diskant justering husker jeg heller ikke, men om du bare vil ha mer fylde i bunn finner du nok en preset som passer bra.


    Geir Arne
     

    Audiophile

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2010
    Innlegg
    113
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Glenn1 skrev:
    Litt synd det der med manglende manuell eq. Kommer nok til å teste alle muligheter for "personal taste" uansett.

    En ide kunne kanskje være manuell EQ i bassen på følgende måte:
    ...

    Har alltid hatt gode erfaringer med å bruke sub ( musikalsk og lynrask som feks DD 15 ) til musikk. Med god integrasjon blir alt mer uanstrengt og "naturlig"
    Såvidt jeg vet kan du ikke justere volumet via TDAI-2200 på sub-utgangen uavhengig av hovedvolumet (den kan være fixed eller regulert), men du kan naturligvis justere volumet på selve sub'en.

    Når det gjelder filtrering så kan du velge mellom to ulike filtre av forskjellig orden, samt en crossover-frekvens mellom 40 og 9999 Hz.

    Men uansett så vil RP også korrigere lyden i dypbassområdet, så strengt tatt behøver du ikke justere EQ manuelt. Jeg bruker for øyeblikket ikke sub på min TDAI-2200 (fordi sub'en er tilkoblet hjemmekinoforsterkeren), men jeg har lest at RP gjør en bra jobb med å 'integrere' sub'en inn i resten av lydbildet.
     

    Terra-Walker

    Fersking
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Er det noen som har erfaring med TDAI2200 sammen med Dynaudio Contour S3.4?
    Driver de i dag med en Krell KAV-2250.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Audiophile skrev:
    Men uansett så vil RP også korrigere lyden i dypbassområdet, så strengt tatt behøver du ikke justere EQ manuelt. Jeg bruker for øyeblikket ikke sub på min TDAI-2200 (fordi sub'en er tilkoblet hjemmekinoforsterkeren), men jeg har lest at RP gjør en bra jobb med å 'integrere' sub'en inn i resten av lydbildet.
    Nettopp. Etter en kort dialog med Lyngdorf, så fikk jeg et tips om å la RP i TDAI2200 integrere sunwoofer. Satte opp de filtre som var nødvendige her, samt kobling ellers, og jeg har aldri hatt en såpass sømløs integrering av subwoofer i stereo.

    Det artige var også at jeg på film / surround routet jeg bassen til frontene og med filter aktivert så ble denne løsningen svært god. Dvs. subwoofer ble ikke koblet til surroundreceiver, men til TDAI2200, som var hektet på pre-out fra receiver. TDAI2200 hadde da selvsagt A/D-kortet installert...

    Med en såpass "avansert" sak som RP på TDAI2200, så bør man eksperimentere med å la den integrere subwoofer. Tror mange vil bli overrasket over integreringen man oppnår. :)

    Hvorvidt man liker lydsignaturen fra TDAI2200 er tema for en annen tråd.
     

    Larsemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.07.2003
    Innlegg
    204
    Antall liker
    0
    Da ser det ut som om jeg er på vei inn i klubben jeg også :) Henter en sort TDAI2200 med analgodel, uten RP neste uke. Det skal bli spennende. Solgte Hegel H1 og Hegel CD-spiller og la alle pengene i forsterker. Hører lite på CD så har en eldre Pioneer med det som var et godt drivverk en gang (typen som tar platen opp/ned) som jeg tenkte å bruke som en løsning på CD. Ellers er planen å bruke Apple Airport Express for å overføre fra mac og iphone. Regner med at Benchmarken min fort blir flytta over i anlegget i TV-stua :) Er spent på å sette meg inn i mulighetene med denne forsterkeren og høre hva den byr på med utstyret jeg skal koble til den. Håper jeg ikke angrer på at det ikke er RP på den...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.078
    Antall liker
    8.573
    Torget vurderinger
    1
    Om jeg skulle hatt noe fra den kanten skulle det vært Lyngdorf DPA-1 forforsterkeren med romkorreksjon innebygd.
     

    fogs

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.08.2008
    Innlegg
    70
    Antall liker
    9
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    19
    Hjelp! Sliter med å få kontakt mellom DPA-1 og pc (Win7/64). Mener selv jeg har gjort alt riktig ift angivelse av Com-port, baud-rate etc, men får bare Time-out når jeg kaller opp forsterkeren fra Voicing Tool (samt fra oppsett-programmet for BW-1). Noen som har erfart det samme og som fant feilen?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Legger Lyngdorf et slør over lydbildet i et high end oppsett?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    HEL skrev:
    Legger Lyngdorf et slør over lydbildet i et high end oppsett?
    Tja, si det. Hos meg rydder den bra opp i bassen, men jeg synes at den temmer toppen litt mye.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Bruker du Lyngdorfen på KEF og Mc?
    I såfall er det på meget bra utstyr.
    Hva med voicing kurvene, kan ikke de fikse litt etter smak og behag.
    Dustete at EQn er låst på Roomperfect variantene.

    Jeg lurer litt på å kjøpe en RP1. Den virker enkel og grei uten masse ledninger, pc og dill.
    Driver mye med bygging og deler både passivt og aktivt. Den siste finpussen er veldig vanskelig å få til, derav nysgjerrigheten. Vet at f eks Reidar Persson med Response bruker lengre tid på å utvikle filterne enn høyttalern forøvrig ::)

    Ellers har jeg brukt en DBX Driverack PA (romkorreksjon og 3 veis filter med EQ, både vanlig og parametrisk). Veldig knotete i bruk, det smalt alltid når jeg slo den på, slik er proffutstyr, den var ikke særlig estetisk også syns jeg den tok bort litt av dynamikken og oppløsningen. Men den var rimelig. Snaue 4000,- på bruktmarkedet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, jeg bruker den med Mc og Kef. jeg har bare brukt voicing kurvene litt. jeg liker å ikke fikle for mye/raskt med lyden, men heller å bli trygg på instillinger over tid.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Den dagen jeg blir tvunget inn i en lettstelt leilighet skal jeg ha et sånt
     

    spurv

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    700
    Antall liker
    1
    Pent oppsett, og om det er som lyndgorf altid er, gjennomført. Så er det jo et kupp til prisen!!!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.671
    Antall liker
    3.306
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott anlegg! 20% rimeligere enn et par med Nordost Odin Supreme høyttalerkabler. Rett og slett billig?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn