Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Bruker BW2 sub fra Lyngdorf i mott oppsett med 3400. Det spiller utrolig bra. Kalibrerte også et oppsett med bare hovedhøyttalere også. Da merket jeg fort hvor mye det har å si med de ekstra kreftene som en får med å kjøre 2+2. Lyden var kjempebra med Sonus Faber Olympica 2 alene, men med subbene fra Lyngdorf fikk jeg mer detaljer i bassen, et større lydbilde og ikke minst en helt annen ro i lyden. Alt høres mye mer avslappet og rolig ut. Får bare lyst til å spille høyere og høyere. Men heldigvis gir Lyngdorf subbene god fylde og bra trøkk selv ved lavt volum.
    Noen som har testet Tdai 3400 mot B&W 805d3? Har byttet ut Olympica 2 og venter på B&W 805 og spent på hvordan det kan fungere? Hørt 1 nevne at det kan oppstå faseproblemer mellom sub og topp siden B&W meg bekjent har første ordens filter mellom diskant mellomtone? Noen tanker rundt dette?

    Vi har nok like erfaringer maxmekker når det gjelder 2+2 system. Min 2200 spiller med større oppløsning og ro når den ikke trenger bruke ressurser på å spille dypbass. Siden du spiller med BW-2 som fint kan deles på 400 hz, så vet jeg ikke om 805 er den idéelle høyttaleren. Hadde du kunnet kjøpe f.eks bare mellomtonen og diskanten til f.eks 802D tror jeg du ville ha fått enda bedre oppløsning. (går selvfølgelig ikke) Siden 805 er laget for å spille bra et stykke ned i bassområdet så må den bevegelige massen på elementet være vesentlig tynge enn et rent mellomtoneelement. Jeg ville tro at toppseksjonen til det minste systemet til Steinway Lyngdorf, Model S, vil være den best egnete høyttaleren til BW-2, når du vurderer å bruke såpass mye penger som en 805 koster. Siden du har så bra erfaring med BW-2 , så vil en høyttaler som er spesiallaget for å spille bare mellomtone og diskant trolig være et bedre valg.

    Jeg har også nettopp kjøpt to coax elementer fra KEF. Slo til da slike elementer normalt ikke selges løst til kunder. Dette er en ren 5" alu/magnesium mellomtonedriver med integrert diskant. Jeg har med interesse lest om toppmodellene Kef Blade og Blade 2. De har fått veldig bra omtaler. Blade har 4 x 9 tommere i bassen og Blade 2 har 4 x 6.5 tommere. Blade 2 deles ved 320 hz. Før ville jeg trodd at man aldri kunne ha fått nok lydtrykk med bare en 5" i mellomtonen, men det klarer i alle fall KEF innen rimelighetens grenser. Blade har maks lydtrykk på 117 db og Blade 2 har 116 db. Mine W-210 basser som jeg håper kan tilsvare 2x10" bassene i Model S har 118 db som maks lydtrykk. Så jeg skal prøve dette ut i sommer. Skal få laget kabinetter som trolig har likheter i formen som Blade, bare mye mindre. Dette coaxelementet er blant dem med jevnest frekvensgang og spredning. Når vi med Lyngdorf kan dele elektronisk og velge avskjæring, så er det enkelt å i alle fall beskytte elementet for å bli drevet for hardt. Kanskje det er litt likheter mellem KEF LS50 som har samme størrelse på elementet, men er et bass/mellomtone element. Det har ikke samme oppløsningen oppover i mellomtonen som i f.eks Blade. Vel Blade koster jo kanskje 15 ganger mer og. Men sammenligningen med 805 og mellomtone/diskantseksjonen hos B&W har kanskje likheter? At det spesiallagede og lette mellomtoneelementet på de store modellene er bedre på mellomtone enn elementet i 805. Hadde du valgt deling under 100 hz hadde det jo vært en annen sak. Men det finnes nesten ikke høyttalere som er laget for dette bruket utenom Lyngdorf sine. Faktisk er det kommet en dansk høyttaler som heter Jern 14. Laget i støpejern og helt resononsdød kasse, med topp ScanSpeak elementer. Også beregnet til bruk over 140 hz. Skal være veldig bra. Men OHC har priset disse høyttalerne til 55.000 kr for paret. I Danmark koster de halvparten. Dette er og høyttalere som kan fungere utmerket sammen med Lyngdorf sine Boundary Woofers.

    Du har i alle fall spennende tider foran deg til å velge høyttalere for toppseksjonen. Det var en periode det lå flere rimelige Martin Logan høyttalere for salg. En med 8" i bassen delt ganske høyt. Den hadde og vært interessant å prøve bare med å bruke elektrostatpanelet i tillegg til BW-2. :cool:
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Min erfaring med 2+2 er også meget positiv. Det er noen grunnleggende fysiske prinsipper som gjør dette ekstra interessant: 1) plassering av basshøyttalere nær vegg/hjørner slik at man får maksimal positiv boost av rommet i bassområdet (før DSP tabort peakene), 2) avlastning i bunnen av hoved høyttalerne for mer forvrengningsfri gjengivelse og 3) fri plassering av hoved høyttalerne uten å måtte ta hensyn til at plassering ut i rommet skaper utfordringer med kansellering mot frontvegg og hjørner på enkelte bassfrekvenser.

    imidlertid forsvinner både 1) og 3) dersom man bygger et 2+2 system i samme kasse...
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Steinway Lyngdorf topp hadde vært et klart ønske hos meg. Men disse selges ikke utenom i et komplett system. Har en kompis som har sjekket opp dette flere ganger. Tviler på at det er noe Steinway kommer til å godta, dessverre, så regner ikke med at det blir noe det ønsket.
    Når det gjelder delingen i mitt system, følger jeg anbefalingen fra Lyngdorf. Deler på 200hz mellom topp og bunn når man bruker andre ting enn Lyngdorf sine topper. Hadde jeg brukt Lyngdorf sine egne topper hadde jeg nok delt på 400hz. Men føler at toppene til Lyngdorf er det svakeste leddet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vi må slutte å føle, og heller høre, oppleve eller erfare. ;)
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Steinway Lyngdorf topp hadde vært et klart ønske hos meg. Men disse selges ikke utenom i et komplett system. Har en kompis som har sjekket opp dette flere ganger. Tviler på at det er noe Steinway kommer til å godta, dessverre, så regner ikke med at det blir noe det ønsket.
    Når det gjelder delingen i mitt system, følger jeg anbefalingen fra Lyngdorf. Deler på 200hz mellom topp og bunn når man bruker andre ting enn Lyngdorf sine topper. Hadde jeg brukt Lyngdorf sine egne topper hadde jeg nok delt på 400hz. Men føler at toppene til Lyngdorf er det svakeste leddet.

    Det var nylig til salgs et spesielt system i Danmark som jeg gjerne skulle hatt selv.. Der ble S-15 toppen fra Model S brukt sammen med 2 stk Model M boundary woofers med 2x12 tommere fra Steinway Lyngdorf. Og tror det var 2170 + 2400 og CD2 fra Lyngdorf. Så selgeren der hadde i alle fall fått tak i separate SL komponenter. Model S burde jo hatt et alternativ om enten 2x10 som nå eller 2x12 basser for dem som vil spille høyere eller har en stor stue å fylle opp. Tror at Kalle her inne har hørt Model S og syntes at det var litt i snaueste laget med 2x10 per side. Men så bruker han en basseksjon som trolig spiller fletta av det meste av høyttalere under 1 million kr.

    Ellers trenger du ikke ta hensyn til 200 hz delegrense med andre høyttalere enn Lyngdorf. Det er jo hvor høyt BW-2 kan spille bra opp i frekvensområdet som bestemmer hvor du velger å dele. Da TDAI2200 var ny, brukte de i sitt toppsystem MH-1 med 2x6.5 tommere som topper sammen med W-210 drevet av 2175. Dette systemet ble ofte delt på 400 hz. MH-1 skal være en rimelig dynamisk høyttaler som har -3 db på 35 hz. Men spør du meg var dette smør på flesk. Men den gangen fantes der ikke et annet alternativ fra Lyngdorf. I en test jeg henviste til tidligere av Tact RCS 2.2X, ble Dali Helicon 400(rimelig stor høyttaler) delt så høyt som som 325 hz hjemme hos Peter Lyngdorf selv. Også med W-210 basser. Millennium ble brukt i toppen og trolig 2175 i bunnen. Dette var rett før Bozovic og Lyngdorf skilte lag. Robert Harley fra The Absolute Sound kommenterte dette hjemmebesøket hos Peter Lyngdorf og fordelene med hjørneplasserte basser delt høyt. Det er og en notis om at man fint kan dele på 600 hz og brattere avskjæring, for enda mer klarhet i bassen og større dynamikk. Dette var med W-210 basser. Da blir jo enkelte hornsystemer og aktuelle

    Jeg glemte jo ut av f.eks Adyton Imagic søyler er idéelle høyttalere til et toppsystem. De er jo ikke så ofte til salgs lenger, men spesielt den minste modellen ble det solgt et par veldig billig av for en tid tilbake. Mulig at KEF Reference av de minste modellene med separat coax mellomtone også hadde funket bra. Jeg har ikke hørt MH-2 selv, men sitter på en følelse av at dette ikke er toppene man bruker sammen med 3400 og annet topp utstyr. De passer nok bedre til nye 1120 sammen med BW-2 eller BW-3.

    Småhøyttalere som spiller supert i mellomtonen og diskant og som tåler å spille høyt med hadde jeg valgt sammen med ditt utstyr.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det stemmer at jeg har hørt Model S. Jeg mener å huske at det var på hifi-klubben i Stavanger. Lyden - eller klangbalansen om man vil - avhenger selvsagt av den som har satt opp systemet og eventuelle individuelle preferanser. Dermed blir en enkelt demonstrasjon og lytt preget av dette. Det er litt tid siden, så minnet er selvsagt noen svekket. Det jeg mener å huske var at det var fint og flott, men at det ikke «tok helt av». Når det er sagt så liker jeg å kunne spille med stor dynamisk kontrast og setter stor pris på å fleksibiliteten til å skifte fra «klassisk konsert» til «jazzklubb» og til «rockekonsert». Som oftest spiller jeg likevel på <80dB nivåer og da blir ikke forskjellene så fremtredende.
    Dersom man ikke har trangen til å kunne virkelig høyt så kan det tenkes at Model S er en fornuftig løsning som kan passe i forskjellige romløsninger. Da jeg hørte oppsettet så var vel også satellittene veggmontert. Jeg foretrekker egentlig å ha hoved ht godt ut fra veggene for å få en mer «frigjort» Lydgjengivelse. For bassene er det motsatt. Det funker meget bra å plassere dem slik at roomgain maksimeres og deretter bruke DSP (feks RoomPerfect) for å ta ned toppene.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Der ble S-15 toppen fra Model S brukt sammen med 2 stk Model M boundary woofers med 2x12 tommere fra Steinway Lyngdorf. Og tror det var 2170 + 2400 og CD2 fra Lyngdorf.
    SL selges kun som sett, og du får ikke koblet på andre typer utstyr til dem. SL bruker en egenutviklet kabeltype basert på cat 5e såvidt jeg husker, for å kunne garantere lavt støynivå og så videre på alle sine greier. Hvis du leser om de ulike høyttalerne deres vil du finne at det står "denne høyttaleren trenger 1 kanal", som gir mening fordi det eneste en kjøper trenger å vite er hvilken effektforsterker (A1, A2) eller hvor mange man trenger.

    Det er også derfor man kan kombinere sånn som man vil. SL-systemer er modulbaserte og du kan klemme til med et par S-15-topper og 8 av de doble 12"-subbene om du vil, så lenge du har tilstrekkelig med kanaler tilgjengelig i prosessoren og effektene. Room Perfect balanserer det hele så godt som det lar seg gjøre. S-15 får til 114 dB på 1 m, så det er rimelig mye man kan få til med dem. Men den teknologiske logikken og forretningsmodellen til SL (litt i motsetning til Lyngdorf) er å selge systemer og ikke komponenter.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    SL selges kun som sett, og du får ikke koblet på andre typer utstyr til dem. SL bruker en egenutviklet kabeltype basert på cat 5e såvidt jeg husker, for å kunne garantere lavt støynivå og så videre på alle sine greier. Hvis du leser om de ulike høyttalerne deres vil du finne at det står "denne høyttaleren trenger 1 kanal", som gir mening fordi det eneste en kjøper trenger å vite er hvilken effektforsterker (A1, A2) eller hvor mange man trenger.

    Det er også derfor man kan kombinere sånn som man vil. SL-systemer er modulbaserte og du kan klemme til med et par S-15-topper og 8 av de doble 12"-subbene om du vil, så lenge du har tilstrekkelig med kanaler tilgjengelig i prosessoren og effektene. Room Perfect balanserer det hele så godt som det lar seg gjøre. S-15 får til 114 dB på 1 m, så det er rimelig mye man kan få til med dem. Men den teknologiske logikken og forretningsmodellen til SL (litt i motsetning til Lyngdorf) er å selge systemer og ikke komponenter.
    Det var interessante opplysninger om Steinway Lyngdorf og at man kan kombinere forskjellige modeller. I anlegget som jeg henviste til var det helt klart et system av SL høyttalere og Lyngdorf elektronikk. Kanskje det er ansatte på fabrikkene som har fått lov til å kjøpe noe SL komponenter separat? Høyttalerne er jo passive så det er lett å få dette til. Eneste som skal til er normale høyttalerterminaler hvis de mangler hos SL. Jeg har lenge ment at Lyngdorf holder tilbake spesielt utvalget av litt mer heftige høyttalere. Sikkert for ikke å konkurrere mot SL sine rimeligere produkter. Med 3400 og 2400 kunne man fint ha drevet både doble 10 og 12-tommers boundary woofers. Og hatt topphøyttalere med bedre diskantenheter. En god AMT diskant hadde sikkert løftet nivået. Da blir det jo til at vi kjøper Lyngdorf elektronikken, som jo er toppklasse produkter. Og går over til andre merker på høyttalerfronten. Den aktive BW-2 er jo maxmekker veldig godt fornøyd med. 1120 multiforsterkeren med 2x60 Watt virker å være helt topp for Lyngdorf sine småhøyttalere supplert med BW-2 eller BW-3 i bassen. Men jeg hadde ikke kjøpt TDAI 3400 for å bruke på MH-2. Heller ikke 2170. Nei en skikkelig toppklasse stativhøyttaler lignende S-15 og minst 2x10 tommere eller en 12 tommer boundary woofer mangler i Lyngdorf sitt sortiment.

    Jeg minnes å huske at Model S kostet 145.000 kr da de ble introdusert i Norge ca 2012. Jeg syntes av prisen var faktisk rimelig for et komplett system på det nivået. Man vinner ikke Editorial's Choice i Absolute Sound 6 år på rad uten at det er et meget vellydende system. Valutakursen har jo blitt vesentlig dårligere for oss med NOK. Men at Model S nå koster 354.000 kr for trolig samme system er en vanvittig prisstigning. Kanskje pga at andre dyrere høyttalermerker også har lagt på prisene utrolig mye. Det virker nesten som at hjemmekino er SL sitt største satsningsområde og kanskje også med Lyngdorf og nå som de har 3 stk hjemmekino prosessorer og en 8x400 Watts forsterker snart klar for markedet. Da kommer kanskje et større utvalg av høyttalere og snart? For meg er Lyngdorf selvbyggerens og gode bassystemers beste venn. :D
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Hører det er litt delte meninger om plassering av topphøyttalere i et 2+2 oppsett. Noen har topphøyttalerne langt ut på gulvet, mens andre så nært vegg som mulig. Noen som har testet dette i særlig grad og har noen tanker om fordeler og ulemper?
    Lyngdorf selv sverger til vegghengte. Gir dette bedre kontroll over frekvensene i forhold til en plassering lengre ut i rommet?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hører det er litt delte meninger om plassering av topphøyttalere i et 2+2 oppsett. Noen har topphøyttalerne langt ut på gulvet, mens andre så nært vegg som mulig. Noen som har testet dette i særlig grad og har noen tanker om fordeler og ulemper?
    Lyngdorf selv sverger til vegghengte. Gir dette bedre kontroll over frekvensene i forhold til en plassering lengre ut i rommet?
    Resultatene vil kanskje variere litt med hva høyttalerne er designet til å gjøre. Lyngdorf sine ht (og noen andre «flate») er designet til å henge på veggen. Det tar de da med seg i beregning av spredning og frekvensgang. For andre ht er designbasisen at det skal spille optimalt frittstående. Det betyr ikke at det ikke fungerer med annerledes plassering, men kanskje man har oddsene litt mot seg?
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Apropos vegghengte, noen som har sammenliknet FR-2 mot MH-2, hvor 1 eller 2 BW-2 og 3400 var tilkoblet?
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Nå ligger det to stk BW-2 i sort på Finn til salgs for 13.000 kr for begge to. Må hentes i Oslo, står det. Det er halv pris og må vel sies å være et kupp i disse tider med svak kronekurs? BW-2 kan absolutt få en 2170 eller den nye 1120 til å låte bedre, når de ikke må spille bass.

    Jeg har ikke hørt det du spør etter, Tor Erik. Men FR-1 omtales som fullrange høyttaler og er laget for bruk uten Boundary Woofer. Hadde du hatt vanlig subwoofer som deler under 80 hz kunne de ha passet godt sammen. Men ser ikke så mye vits i å bruke FR-1 der den deles høyt. Som jeg har sagt før så blir den bevegelige massen på elementene som skal spille bass mye høyere. Det gir normalt en dårligere gjengivelse av de høyere frekvensene. Men for all del så kan det fungere bra. FR-1 bruker nok elementer med så lette membraner som det går an å bruke. FR-1 vil kanskje fungere bedre også delt mye lavere enn med MH-2. Så det er mulig at dynamikken blir enda bedre med FR-1 delt forholdsvis lavt? Med 3400 er det jo lett å finne den delefrekvensen som får det beste ut av både BW-2 og FR-1. Men tror at det er en uvanlig kombinasjon. FR-1 kjøpes nok mest av dem som ikke vil ha ekstra basser og MH-2 må jo brukes med BW-2 eller BW-3. :p
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig lekkert og kompakt anlegg. Tipper at 3400 får fram det beste fra 805d3. :p

    Hvor høyt deler du BW-2?
    Akkurat fått dem på plass. Spilte døgne rundt uten sub i 2-3 døgn. Nå er subbene tatt med og jeg kjører en deling på 200 Hz mellom topp og bunn, noe jeg synes fungerer svært godt.
    Med Lyngdorf Tdai 3400 er det greit å ha to høyttaler oppsett. Kjører 1 oppsett med sub og 1 uten. Så da kan jeg enkelt lytte hvor store forskjeller det er å kjøre høyttalere full range eller delt og med subber.
    Uansett synes jeg lyden ble kjempe bra. Lyngdorfen fungerer svært godt sammen med disse B&W 805. Stor sene, bra plassering av instrumenter med godt med luft i mellom. Heldigvis ikke skarp diskant. Utrolig detaljering, men uten å bli påtrengende.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 651713

    Velkommen i klubben. Jeg bruker subber fra Bowers & Wilkins. Låter som ei kule!
    Takk.
    Hadde vurdert B&W subber selv. Men litt fra interiørpolitiet og lommebok, ble det Lyngdorf subber i første omgang. Så får jeg se hva fremtiden bringer. Lyngdorf subbene spiller utrolig flott til musikk, men av og til på film kunne jeg tenkt meg mer guffe.
    Hvor høyt kan du dele B&W subber uten at det blir utslag i dårligere lyd? Dem mangler uansett ikke noe på film. Dem er bæltøff og har hørt 1 delt på 80 Hz. Men ikke fått testet med Lyngdorf og romperfect dessverre.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvor høyt kan du dele B&W subber uten at det blir utslag i dårligere lyd?
    DB-serien har bra respons et stykke opp. Deling på 200 Hz bør ikke være noe problem, spesielt om du bruker et fjerdeordensfilter. Med én sub ville jeg nok delt på 80 Hz heller, litt avhengig av fasegangen.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    DB-serien har bra respons et stykke opp. Deling på 200 Hz bør ikke være noe problem, spesielt om du bruker et fjerdeordensfilter. Med én sub ville jeg nok delt på 80 Hz heller, litt avhengig av fasegangen.
    Det høres bra ut. Hadde nok aldri delt høyere enn 80 Hz med en sub. Men med litt høy deling og roomperfect får en et utrolig overskudd. Låter uanstrengt og mektig uansett hvor mye man drar på. Aldri at forsterker mister kontroll pga delingen og egen forsterker til subber.
     

    metallirus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2017
    Innlegg
    122
    Antall liker
    185
    Takk.
    Hadde vurdert B&W subber selv. Men litt fra interiørpolitiet og lommebok, ble det Lyngdorf subber i første omgang. Så får jeg se hva fremtiden bringer. Lyngdorf subbene spiller utrolig flott til musikk, men av og til på film kunne jeg tenkt meg mer guffe.
    Hvor høyt kan du dele B&W subber uten at det blir utslag i dårligere lyd? Dem mangler uansett ikke noe på film. Dem er bæltøff og har hørt 1 delt på 80 Hz. Men ikke fått testet med Lyngdorf og romperfect dessverre.
    Jeg deler nå på 80 Hz, etter å ha brukt 200 Hz over lengre tid.
    Det var en kar her og kalibrerte systemet mitt, forskjellen er nå at bass og resten av lyden henger mye bedre sammen. Ord som tredimensjonalitet, stereoperspektiv osv. er ratta inn her, og det låter like fett til både film og musikk.
    Det artige er at jeg ikke bruker roomperfect lenger, kun forsterkerens Bypass med innbygde filtere. Det ga en mye mer homogen lyd fra topp til bunn, og jeg bruker nå kun Global funksjonen når jeg ikke er i sweetspoten.
    Det er det som er så nydelig med Lyngdorfs produkter, at det er en vanvittig variert forsterker, med mange bruksområder. Vil også legge til at min tekniske know-how ikke er i nærheten av optimal, så for meg var det viktig å få noen hjem her med den kompetansen.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg deler nå på 80 Hz, etter å ha brukt 200 Hz over lengre tid.
    Det var en kar her og kalibrerte systemet mitt, forskjellen er nå at bass og resten av lyden henger mye bedre sammen. Ord som tredimensjonalitet, stereoperspektiv osv. er ratta inn her, og det låter like fett til både film og musikk.
    Det artige er at jeg ikke bruker roomperfect lenger, kun forsterkerens Bypass med innbygde filtere. Det ga en mye mer homogen lyd fra topp til bunn, og jeg bruker nå kun Global funksjonen når jeg ikke er i sweetspoten.
    Det er det som er så nydelig med Lyngdorfs produkter, at det er en vanvittig variert forsterker, med mange bruksområder. Vil også legge til at min tekniske know-how ikke er i nærheten av optimal, så for meg var det viktig å få noen hjem her med den kompetansen.
    Det er på en måte det som blir min svakhet, kan for lite om alle mulighetene som forsterkerne gir. Lyngdorf forsterkeren er et så allsidig og kraftig verktøy at man ikke vet helt hva og hvordan som gir det beste resultatet. Hadde håpet at Lyngdorf kunne laget noen instruksjonsvideoer som viser hvordan dem mener et slikt system burde/ kan settes opp. Men uansett så er lyden veldig bra pluss mange muligheter for å få kontroll på lyden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Spennende sak det ja - har hatt den oppe til vurdering selv , men har lagt det litt på is nå. Så du får holde oss oppdatert når den er oppe å går :)
    Ja, er ganske fornøyd med 2170'en men regner ikke med 'store' forskjeller. Litt vil det nok bli.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er ganske fornøyd med 2170'en men regner ikke med 'store' forskjeller. Litt vil det nok bli.

    Spennende med 3400.

    Jeg har jo aldri hørt skikkelig hverken 2170 eller 3400. Da 2170 kom på markedet, kan jeg ikke minnes å ha lest en eneste gang at den lød bedre enn 2200. Men at 2200 hadde mye mer krefter ved bruk på en høyttaler som krever mer effekt. Lydolf var vel den første som skrev erfaringer om 3400 og sammenligning med 2200. Forskjellen til 3400 var mye større enn han trodde på forhånd. Han syntes 2200 var en veldig bra forsterker, men at 3400 var et par hakk opp. Så jeg tror at du vil oppnå betydelige forbedringer du og, spesielt hvis du kjører lav deling eller ikke deling i det hele tatt.

    Det nærmer seg reise for meg nå og da blir det både en ekstra 2200 uten RP og to stk W-210 hjørnebasser med i bagasjen. Og KEF Uni-Q elementer, så jeg er veldig spent på å teste ut. Jeg er faktisk så "freidig" i min tankegang, at jeg håper at akkurat overgangen mellom basser og Uni-Q elementet kan bli bedre hos meg enn med KEF Blade og Blade 2. Akkurat overgangen mellom bassene og koaks elementet har vært ankepunktet i flere testet. Det mangler litt attakk i det området. Så med forhåpentligvis optimal timing med delay og i tillegg boundary woofers er forventningene store. Lurer og på om det kanskje blir kjøp av en 2175 i tilfelle det blir aktiv deling mellom diskant og mellomtone. Det må vel i så fall være rimelig overkill, med 380 watt til rådighet på et 4 ohms element. :D
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Dette er kanskje ikke riktig plass for annonsering. Men riktig nedslagsfelt.

    Vil bare si at jeg har en analogmodul i min nr 2 TDAI2200 som jeg egentlig ikke trenger. Så har du en 2200 med kun digitalinnganger kan den gjøres enda mer fleksibel med 1 stk XLR inngang og 3 stk phonoinnganger. F.eks til separat RIAA-trinn eller DAB-radio. 1.200 kr tenkte jeg i pris. Disse pengene får man sikkert betalt for ved et senere salg. :p
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Spennende med 3400.

    Jeg har jo aldri hørt skikkelig hverken 2170 eller 3400. Da 2170 kom på markedet, kan jeg ikke minnes å ha lest en eneste gang at den lød bedre enn 2200. Men at 2200 hadde mye mer krefter ved bruk på en høyttaler som krever mer effekt. Lydolf var vel den første som skrev erfaringer om 3400 og sammenligning med 2200. Forskjellen til 3400 var mye større enn han trodde på forhånd. Han syntes 2200 var en veldig bra forsterker, men at 3400 var et par hakk opp. Så jeg tror at du vil oppnå betydelige forbedringer du og, spesielt hvis du kjører lav deling eller ikke deling i det hele tatt.

    Det nærmer seg reise for meg nå og da blir det både en ekstra 2200 uten RP og to stk W-210 hjørnebasser med i bagasjen. Og KEF Uni-Q elementer, så jeg er veldig spent på å teste ut. Jeg er faktisk så "freidig" i min tankegang, at jeg håper at akkurat overgangen mellom basser og Uni-Q elementet kan bli bedre hos meg enn med KEF Blade og Blade 2. Akkurat overgangen mellom bassene og koaks elementet har vært ankepunktet i flere testet. Det mangler litt attakk i det området. Så med forhåpentligvis optimal timing med delay og i tillegg boundary woofers er forventningene store. Lurer og på om det kanskje blir kjøp av en 2175 i tilfelle det blir aktiv deling mellom diskant og mellomtone. Det må vel i så fall være rimelig overkill, med 380 watt til rådighet på et 4 ohms element. :D
    Problemene som du refererer til med Blade vil jeg tro har utspring i høyttalernes plassering og er også grunnen til at 2+2 systemer har noen interessante fordeler. De fleste plasserer høyttalerne ut i rommet for å få balanse i bunnen og for å får en frihet og naturlig klang i mellomtonen og oppover. Ulempen er at man skaper dipper i øvre bass og/eller nedre mellomtone som følge av kanselleringer fra frontveggen. 2+2 systemer med bruk av aktiv deling og dsp er et godt verktøy for å kunne minimere slike problemer.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    341
    Antall liker
    158
    Torget vurderinger
    1
    Problemene som du refererer til med Blade vil jeg tro har utspring i høyttalernes plassering og er også grunnen til at 2+2 systemer har noen interessante fordeler. De fleste plasserer høyttalerne ut i rommet for å få balanse i bunnen og for å får en frihet og naturlig klang i mellomtonen og oppover. Ulempen er at man skaper dipper i øvre bass og/eller nedre mellomtone som følge av kanselleringer fra frontveggen. 2+2 systemer med bruk av aktiv deling og dsp er et godt verktøy for å kunne minimere slike problemer.
    Jeg er helt enig der. Det er ikke noe alternativ til 2 + 2 anlegg for oss. :) Det er vel bare flaks hvis noen får til utmerket og jevn bassgjengivelse med å ha høyttalerne plassert ut på gulvet. Den reflekterte forsinkede bassen som slår tilbake fra frontveggen må jo lage problemer. Det hadde vært interessant å høre Blade med digital deling og det coax elementet riktig forsinket i forhold til bassene. Dette kan vel ikke korrigeres med passive komponenter? Men KEF har vel gjort en veldig bra jobb med disse høyttalerne uansett.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Er det 3400’n som er ankommet ..?😀
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Grattis 😀
    Har du fått noe førsteinntrykk enda da eller ?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Grattis 😀
    Har du fått noe førsteinntrykk enda da eller ?
    Ja, den virker litt mer strømsterk enn 2170, som forøvrig er svært god. Litt mer bunndrag på mine høyttalere. Særdeles åpen, men det gjelder forsåvidt begge. Nesten litt som å lytte på HiFiman hodetelefoner, for å si det sånn.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Høres bra ut :)
    Ja det er sikkert bra saker dette altså , og flott for dem som liker å integrere sub i stereo oppsettet sitt. Der er to-kanals produsenter generelt alt for dårlige .
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    TDAI 2170 i kombinasjon med subwoofer er en killer. Jeg var faktisk inne på tanken å skaffe meg 2.2 oppsett.
     

    PKG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    166
    Hei! Har mottatt min Lyngdorf TDAI 1120. Er jeg avhengig av Wi-Fi- oppkobling for å bruke mediespilleren med musikk via USB og for å bruke Lyngdorf appen på min IPhone 7, eller holder det med BluTooth? Og hvordan knytter jeg Lyngdorf appen til min Lyngdorf forsterker via BluTooth? Kommer ikke til å bruke streaming og nettradio på min Lyngdorf forsterker. Mvh PKG.
     

    Aurjan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.12.2004
    Innlegg
    59
    Antall liker
    14
    Sted
    Sykkylven
    Har en tdai2200 og prøver å laste ned programvare til pc, men får en feilmelding når jeg klikker på ikonet som er opprettet. Er det noen som vet hve jeg har gjort feil..??
    D9A525C9-19C2-497B-B3C2-05C8DFDD2A3F.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn