Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Dette med MQA-avkoding er et godt spørsmål.
     

    Blå-Knut

    Fersking
    Ble medlem
    26.10.2020
    Innlegg
    2
    Antall liker
    2
    Sted
    Kolbotn
    Vedrørende MQA og Tidal connect ser jeg at Lyngdorf har svart på spm på Facebook.
    https://www.facebook.com/lyngdorfaudiocom/

    Men spørsmålet var dårlig stilt (om softwaren gjorde "2nd unfolding) og fikk derfor intetsigende svar. Den andre utpakkingen skjer i DACen, ikke software, og siden Lyngdorf ikke benytter vanlig DAC vil dette aldri skje i et Lyngdorf-produkt.
    Har prøvd å spisse spørsmålet til å gjelde første unfolding og venter på svar. Stilte også samme spørsmål via nettsidene til Lyngdorf.

    Det er meget mulig at jeg ikke klarer å tolke svaret fra Lyngdorf, er ikke så teknisk av meg:)

    lyngdorf_face.PNG
     

    Papillon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.03.2007
    Innlegg
    230
    Antall liker
    194
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    For hva det kan være verd:

    Har en PS Audio DS DAC med et Bridge 2 strømmekort (innstikkskort). Endelig utfolding skjer i dette kortet - PS Audio ville ikke ha MQA utfolding i selve DAC'ene sine. Fungerer fint - PCM begrenset til 192 kHz.

    MConnect Control App'en viser antall kbit/s, om 16 eller 24 bit, og kHz; kbit/s kan være ganske lav selv om låta vises som f.eks 24 bit / 96 kHz. Er det noen som kan belyse dette? (kbit/s vises som én fast verdi i app'en).
    .
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Vedrørende MQA og Tidal connect ser jeg at Lyngdorf har svart på spm på Facebook.
    https://www.facebook.com/lyngdorfaudiocom/

    Men spørsmålet var dårlig stilt (om softwaren gjorde "2nd unfolding) og fikk derfor intetsigende svar. Den andre utpakkingen skjer i DACen, ikke software, og siden Lyngdorf ikke benytter vanlig DAC vil dette aldri skje i et Lyngdorf-produkt.
    Har prøvd å spisse spørsmålet til å gjelde første unfolding og venter på svar. Stilte også samme spørsmål via nettsidene til Lyngdorf.

    Det er meget mulig at jeg ikke klarer å tolke svaret fra Lyngdorf, er ikke så teknisk av meg:)

    Vis vedlegget 671420
    Interessant svar -det er ingen 2nd unfolding?
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Nyanskaffelse: PMC Fact.8 Signature. Kjører bi-amping med TDAI-2170/SDA-2400. Det låt fortreffelig "rett ut av boksen", uten romkorrigering eller voicing. Så kjørte jeg RP, og oppdaget ikke helt overraskende at Lyngdorf bare korrigerte 25%. Litt strammere ble det, og diskanten lysnet en del, men ingen dramatisk forskjell. Med mine tidligere høyttalere (også PMC - Twenty.22 stativmodell) var jeg oppe i 56. Hvilket vel betyr at Fact.8 Signature er en bedre match for rommet. Nye høyttalere tar jo alltid noen timer å spille inn, så jeg gleder meg til de løsner for alvor.
     
    Sist redigert:

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Hej
    Jeg er ny bruger af Tdai3400
    Og har kørt den nye 2.0 SW opdatering, efter den kan jeg på forstærkeren få Tidal frem, men i Tidal appen kommer Tdai3400 ikke frem ikke frem(kun med airplay)? Er der nogen der har erfaring med om jeg skal ændre opsætning i Tdai3400 eller i Tidal appen for at få det til at fungere?
    Bh Nikolaj
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Skal koble til 1 stk Arendal Sound sub. Hvor bør jeg koble den til? Har jo 1 coax ut, et par rca og xlr + høyttalerterminalene.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Lyngdorf slutter aldri å overraske. Var hos en kjenning og satte opp en litt eldre Lyngdorf Tdai 2200. Selv uten roomperfect aktivert spilte den ringer rundt Primare i22. Ennå bedre ble det med roomperfect kalibrert og aktivert. Hurtig og kontant bass uten ulyder. Nesten som om det ble mindre bass, men mye mer detaljer og hurtighet.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Lyngdorf slutter aldri å overraske. Var hos en kjenning og satte opp en litt eldre Lyngdorf Tdai 2200. Selv uten roomperfect aktivert spilte den ringer rundt Primare i22. Ennå bedre ble det med roomperfect kalibrert og aktivert. Hurtig og kontant bass uten ulyder. Nesten som om det ble mindre bass, men mye mer detaljer og hurtighet.
    Min erfaring er at det er match som gjelder, her som med andre forsterkere og høyttalere. Mens mine PMC Twenty.22 låt nokså triste og tamme med TDAI-2170/SDA-2400 i biamp, sparket komboen virkelig liv i mine nye PMC Fact.8 Signature. Hadde tidligere prøvd samme Lyngdorf-kombo med et par Monitor Audio PL200 som jeg lånte, med samme resultat som med Twenty.22. Større og langt dyrere høyttalere som prismessig ligger omtrent i samme klasse som Fact.8, og fra samme britiske byggetradisjon. Selvsagt ble det med mer bass, større lydbilde og bredere scene, men med grunnleggende samme lydsignatur. Hvorfor denne signaturen forsvant som dugg for sola med Fact.8, vet jeg ikke. Men faktum er at resultatet verken ser ut til å være avhengig av forsterkerne eller høyttalerne alene, men kombinasjonen. Placebo eller ønsketenkning? Vel, jeg var mentalt og økonomisk forberedt på å avskrive Lyngdorf og skaffe meg noe annet, men det ønsket forsvant brått da jeg satte på musikk med Fact.8.
    Det hører med til historien at jeg prøvde en Hegel H200 med Twenty.22-erne. Det låt svært mye bedre enn med Lyngdorf-komboen, spesielt i bassen. Langt mer tyngde og også høyere detaljnivå. Det kan jo tenkes jeg ville få samme effekt om jeg koblet på Hegel-forsterkeren med Fact.8 Sgnature, og på sikt skal jeg nok gjøre denne øvelsen igjen. Men slik saken står nå, har jeg ingenting å utsette på Lyngdorf. Alt jeg ønsker meg er på plass.
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.979
    Antall liker
    1.208
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Virker for meg at RP kalibrerer hele frekvensområdet. Stemmer dette?
    Er det mulig å la RP kun jobbe under f, ekd 200hz?
    Jeg opplever at Lyngdorf 3400 spiller mer naturlig, med mer ambience og mikrodynamikk uten RP, men at RP rydder opp så lydbilde blir bunnnsolid. Tanker?
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Virker for meg at RP kalibrerer hele frekvensområdet. Stemmer dette?
    Er det mulig å la RP kun jobbe under f, ekd 200hz?
    Jeg opplever at Lyngdorf 3400 spiller mer naturlig, med mer ambience og mikrodynamikk uten RP, men at RP rydder opp så lydbilde blir bunnnsolid. Tanker?
    Lyngdorf har publisert en detaljert hvitbok som forklarer hvordan RP virker: https://www.avsforum.com/attachments/lyngdorf_roomperfect-1-pdf.70904/
    En litt mer folkelig gjennomgang: https://www.the-ear.net/features/lyngdorf-roomperfect
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Da kan jeg vel endelig offisielt melde meg inn i gruppen:) Gleder meg til å få testet denne. BW-2 kommer forhåpentligvis på torsdag. Vis vedlegget 673489
    Tror du har mye å glede deg til. BW-2 er utrolig bra på musikk, selv om dem ikke går særlig under 22 hz. Flotte anlegg som ikke er så fysisk stor, men spiller stort.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Ja, håper og tror det blir en bra match til mine Sonus Faber Sonetto II. Ikke trenger øredøvende dypbass heller, det har jeg nede i kinoen.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Anbefaler deg å kjøre rp bare for å høre om det er noen forskjell! Kanskje du blir overraska.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Syns det låter ganske greit allerede, men med tanke på skrytet som RP får, så regner jeg at det vil være en "viss" forskjell:)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Kona er veldig glad i roomperfect. Låter svært bra uten å måtte fylle stuen med alle mulige akustiske tiltak. Selvsagt er hi-fi sejefen i heimen også glad for det. Aldri eiet et anlegg før som med så lite avtrykk spiller så stort. Problemet er at nå kan jeg ikke gå tilbake til anlegg uten roomperfect. Mange har anlegg som både er dyre, flotte og svært bra, men stort sett alle har samme problemer med ullen/ diffus bass.

    Lurer på hvor man ser på Tdai 3400 hvor mye roomperfect faktisk korrigerer? Ikke funnet det under noen menyer. Kan man få det opp i app? Eller vises det bare på selve forsterkeren når man holder på med setup?
     
    Sist redigert:

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    200
    Kona er veldig glad i roomperfect. Låter svært bra uten å måtte fylle stuen med alle mulige akustiske tiltak. Selvsagt er hi-fi sejefen i heimen også glad for det. Aldri eiet et anlegg før som med så lite avtrykk spiller så stort. Problemet er at nå kan jeg ikke gå tilbake til anlegg uten roomperfect. Mange har anlegg som både er dyre, flotte og svært bra, men stort sett alle har samme problemer med ullen/ diffus bass.

    Lurer på hvor man ser på Tdai 3400 hvor mye roomperfect faktisk korrigerer? Ikke funnet det under noen menyer. Kan man få det opp i app? Eller vises det bare på selve forsterkeren når man holder på med setup?
    410136F0-643F-41F8-9C8F-07C83F3ED939.jpeg

    Er vel under "Status" i RoomPerfect Setup-menyen, som på TDAI-2170. Ser i hvert fall slik ut i bruksanvisningen til TDAI-3400.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er close på til å bestille meg en Lyngdorf TDAI-1120. Dette er en spennende sak som innehar det meste av det jeg ser etter rent funksjonelt. Jeg har i dag SF Sonetto III (89db, 4ohm) som drives av en primare i15 prisma som yter 2x60/2x100 i 8/4 ohm i en 35m2 stue. Jeg føler ikke den mangler noe trykk. Men hvordan er strømstyrken på lyngdorfene generelt? Enkelte rykter er at de de er svake ifht oppgitt styrke, så jeg er litt bekymret for om den skal klare høyttalerne mine.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er close på til å bestille meg en Lyngdorf TDAI-1120. Dette er en spennende sak som innehar det meste av det jeg ser etter rent funksjonelt. Jeg har i dag SF Sonetto III (89db, 4ohm) som drives av en primare i15 prisma som yter 2x60/2x100 i 8/4 ohm i en 35m2 stue. Jeg føler ikke den mangler noe trykk. Men hvordan er strømstyrken på lyngdorfene generelt? Enkelte rykter er at de de er svake ifht oppgitt styrke, så jeg er litt bekymret for om den skal klare høyttalerne mine.
    Tror ikke at du skal være redd for Tdai 1120. Tror ikke den skal ha problemer med SF Sonetto. Klart skal du ha disko nivå kan det bli litt lite power. Uansett bruker du roomperfect og 2 stk sub av ok kvalitet kan du avlaste forsterker og topphøytaleren noe som gir mer futt.
    Anbefaler deg å teste ut selv. Klubben har vel 30 dager returrett på varer kjøpt. Da har du god tid å teste hjemme at den lever opp til forventninger. Skulle det mot formodning ikke gjøre det, er det bare å levere tilbake å få alle pengene igjen.
    Testet tidligere Lyngdorf 2170 mot SF Olympica 2. Det fungerte helt utmerket uten at en savnet power eller noe, selv om jeg gikk for Tdai 3400 til slutt.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke at du skal være redd for Tdai 1120. Tror ikke den skal ha problemer med SF Sonetto. Klart skal du ha disko nivå kan det bli litt lite power. Uansett bruker du roomperfect og 2 stk sub av ok kvalitet kan du avlaste forsterker og topphøytaleren noe som gir mer futt.
    Anbefaler deg å teste ut selv. Klubben har vel 30 dager returrett på varer kjøpt. Da har du god tid å teste hjemme at den lever opp til forventninger. Skulle det mot formodning ikke gjøre det, er det bare å levere tilbake å få alle pengene igjen.
    Testet tidligere Lyngdorf 2170 mot SF Olympica 2. Det fungerte helt utmerket uten at en savnet power eller noe, selv om jeg gikk for Tdai 3400 til slutt.
    Litt betryggende å høre, men hva er høyt og hva er diskonivå? Jeg pleier ikke å ha det fryktelig høyt, men det hender jeg kjører litt på om jeg er alene i huset. Jeg tror jammen det er 60 dager faktisk åpent kjøp🤔
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er close på til å bestille meg en Lyngdorf TDAI-1120. Dette er en spennende sak som innehar det meste av det jeg ser etter rent funksjonelt. Jeg har i dag SF Sonetto III (89db, 4ohm) som drives av en primare i15 prisma som yter 2x60/2x100 i 8/4 ohm i en 35m2 stue. Jeg føler ikke den mangler noe trykk. Men hvordan er strømstyrken på lyngdorfene generelt? Enkelte rykter er at de de er svake ifht oppgitt styrke, så jeg er litt bekymret for om den skal klare høyttalerne mine.


    TDAI-1120 kan levere 30A og 120 w i 4 Ohm, så jeg tror det skal gå helt fint. Ikke hør på ryktene! :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Har ingen problemer med for lite strøm til mine Sonetto II fra min TDAI-1120, jeg har en stk (foreløpig i alle fall) BW-2 til å ta seg av bassen og det fungerer helt fint. Går ikke kjellerdypt, men savner ikke trøkk når jeg spiller musikk.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror ryktene om at de er strømsvake kan ha mer å gjøre med at RP og lav forvrenging gjør at du kan spille høyt uten at det høres så høyt ut. Det ser også ut som at RP justerer gain i forhold til rommet, så 0 på hjulet er 105 dB i lytteposisjon når signalet er fullskala. -20 dB er som regel helt fint lyttenivå både på TDAI-2170 og SDA-2400, avhengig av hvor mye overhead det er på innspillinga.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Tror ryktene om at de er strømsvake kan ha mer å gjøre med at RP og lav forvrenging gjør at du kan spille høyt uten at det høres så høyt ut. Det ser også ut som at RP justerer gain i forhold til rommet, så 0 på hjulet er 105 dB i lytteposisjon når signalet er fullskala. -20 dB er som regel helt fint lyttenivå både på TDAI-2170 og SDA-2400, avhengig av hvor mye overhead det er på innspillinga.
    Støtter denne, og med BW-2 i bypass så er det mye bass uten at det er MYE bass.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kjører en stk jl audio e110, satser på at den holder 😊
     

    tommo21

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    333
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    Har hatt 1120 i en uke nå, og er storfornøyd. Brukt i hovedsak med Wharfedale Linton Heritage, men har i helga prøvd den ut på Klipsch RP-280F som jeg har som reservehøyttalere. Stor forskjell i hvor lette disse er å drive, men opplever ikke mangel på volum egentlig. Selv om på - 15 på Wharfedale tilsvarer omtrent - 20 på Klipschene(ikke målt db, kun opplevd forskjell).

    Kvalitetsmessig oppleves Lintons bedre og jevnere i overgangen mellom mellomtone og diskant. De har også godt merkbart bedre kvalitet i bassområdet, og forskjellen er stor med og uten RP. Høyttalerne dyttet inn til vegg, med 5-10 cm pusterom for bassporter. Ingen noder i rommet lenger som tar overhånd. Blir nok en Subwoofer eller to for å avlaste forsterkeren litt og samtidig få med meg det siste som "mangler" i dybden.

    Klipschene går nok tilbake på lager igjen 🙂 Nå skal det sies at også Klipschene overrasket positivt ved bruk av RP enn det jeg tidligere har opplevd med de.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Da fikk jeg plukket opp en TDAI-1120 på lørdag :) Og så langt er jeg godt fornøyd, og med RoomPerfect så synes jeg virkelig at jeg fikk en god løft i lyden. Jeg har et litt kjedelig hjørne som booster opp ulike frekvenser og lager et skjevt lydbilde. Dette har jeg tidligere måtte korrigere med balansejustering, men med romkorrigeringen så er dette fikset opp i uten at jeg trenger å gjøre noe, og lydbildet føles mer "korrekt".

    Når det gjelder kraft er det ingen problem å drive høyttalerne jeg har (SF Sonetto III), men når jeg drar på så nærmer jeg meg "0" på volumet. Er det noen som har testet å kjøre volumet på pluss siden?

    Jeg har også begynt å leke litt med egne voicinger, men her er jeg nok på tynn is. Er det noen som kan forklare raskt hvordan dette fungerer? Hvordan fungerer de ulike filtrene, hva er "Q" og hvordan brukes gain i filtrene?

    1606851797053.png


    Finnes det andre filtre enn de som fulgte med jeg kan laste ned?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder kraft er det ingen problem å drive høyttalerne jeg har (SF Sonetto III), men når jeg drar på så nærmer jeg meg "0" på volumet. Er det noen som har testet å kjøre volumet på pluss siden?
    Jeg regner med at 1120-en oppfører seg som de andre Lyngdorfene på dette området, og da er det sånn at den setter 0 på hjulet til max 105 dB i lytteposisjon.

    Så vidt jeg har forstått har dette sammenheng med THX-standarden, der det er 20 db forskjell mellom «vanlig» volum og toppene. «Vanlig» er da definert som 85 db og «topp» som 105.

    Er det et «info»-valg i menyen så kan du få informasjon om hvor kraftig signalet inn er. Hvis du vil ha 85 db i lytteposisjon, og signalet inn er på -5 db, så må du sette hjulet til -15. Hvis signalet er på 0 db og du vil ha 105 db i lytteposisjon, må du sette hjulet til 0.

    Dette er selvfølgelig med forbehold om at den har nok pulver til å klare 105 db i lytteposisjon, kanskje den setter på bremsene litt tidligere om den merker den går tom... det vet jeg ikke om den gjør. Men en liten SPL- app kan nok gi deg en pekepinn.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    @hestepare , om vi tar utgangspunkt i at det du skriver også stemmer for 1120. Betyr det at volumet når jeg sitter i lytteposisjon er 85db når hjulet er på 0, men at 1120 tar høyde for at volumet kan peake opp til 105db? Kan jeg gå over 0, altså på pluss-siden?

    Når du sier inngangssignal, så antar jeg du mener gain? Jeg regner med det er denne som heter sensitivity i menyen pr. kilde?, og kan justeres mellom 0 og til 24db. På streamingkilden står den til 0. Hva skjer om jeg setter denne til 10? Økes volumet med 10db?

    Jeg føler ikke at volumet ikke øker når jeg justerer opp volumet, men kan ta en sjekk med en spl app (selv om disse ofte ikke er spesielt riktige?)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    @hestepare , om vi tar utgangspunkt i at det du skriver også stemmer for 1120. Betyr det at volumet når jeg sitter i lytteposisjon er 85db når hjulet er på 0, men at 1120 tar høyde for at volumet kan peake opp til 105db? Kan jeg gå over 0, altså på pluss-siden?
    Ikke helt! Dersom det er full fart på inngangssignalet vil 0 på hjulet være 105 dB. RP tar da høyde for at det vil være et 20 dB dynamisk spenn i inngangssignalet, så -20 dB på hjulet vil tilsvare 85 dB i lytteposisjon. 0 dB på hjulet vil da være 105 dB. Her er et par eksempler for å prøve å forklare litt bedre:

    På hjuletGain på inngangssignalLydtrykk i lytteposisjon
    00105
    0-5100
    0-2085
    +5-2090
    -10095
    -20085
    -20-580


    Du kan gå over 0, og det vil være fornuftig dersom det for eksempel er klassisk musikk med lavt signal. Men med mindre 1120-en justerer ned trykket pga lite kraft, så vil det sjelden være nødvendig og/eller bra for hørselen å gå over 0.

    Når du sier inngangssignal, så antar jeg du mener gain? Jeg regner med det er denne som heter sensitivity i menyen pr. kilde?, og kan justeres mellom 0 og til 24db. På streamingkilden står den til 0. Hva skjer om jeg setter denne til 10? Økes volumet med 10db?
    Dette er nok to ulike ting – på 2170-en har fjernkontrollen en knapp som heter "info". Trykk på den, og skjermen viser hvor kraftig inngangssignalet er. Da er det enkel hoderegning å finne ut av hvor høyt lydtrykket er i lytteposisjon, i henhold til tabellen over.

    Jeg føler ikke at volumet ikke øker når jeg justerer opp volumet, men kan ta en sjekk med en spl app (selv om disse ofte ikke er spesielt riktige?)
    Tror det kan være lurt med en spl-app, for RP gjør det mye mindre slitsomt å høre på høyt volum! SPL-appene er greie nok for en kjapp test, men målemikk og REW eventuelt proft utstyr er selvfølgelig mer presist.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    @hestepare , jeg tror ikke jeg på noen måte kan se gain på inngangssignalet på TDAI-1120, så det vil vel være nærmest umulig å egentlig si noe om hvor høyt det er i lytteposisjon uten å måle SPL selv?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    @hestepare , jeg tror ikke jeg på noen måte kan se gain på inngangssignalet på TDAI-1120, så det vil vel være nærmest umulig å egentlig si noe om hvor høyt det er i lytteposisjon uten å måle SPL selv?
    Det er nok sant da, ja.

    I og med at TDAI-en er konsistent så kan du da ta en kjapp måling med noe materiale med full øs på signalet og bruke det som tommelfingerregel. En SPL-app vil være mer enn presis nok til sånt bruk!
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Kan finne noen eksempler seinere! I mellomtida kan du jo prøve Death Magnetic av Metallica, et kroneksempel på overkomprimert musikk :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    Da fikk jeg plukket opp en TDAI-1120 på lørdag :) Og så langt er jeg godt fornøyd, og med RoomPerfect så synes jeg virkelig at jeg fikk en god løft i lyden. Jeg har et litt kjedelig hjørne som booster opp ulike frekvenser og lager et skjevt lydbilde. Dette har jeg tidligere måtte korrigere med balansejustering, men med romkorrigeringen så er dette fikset opp i uten at jeg trenger å gjøre noe, og lydbildet føles mer "korrekt".

    Når det gjelder kraft er det ingen problem å drive høyttalerne jeg har (SF Sonetto III), men når jeg drar på så nærmer jeg meg "0" på volumet. Er det noen som har testet å kjøre volumet på pluss siden?

    Jeg har også begynt å leke litt med egne voicinger, men her er jeg nok på tynn is. Er det noen som kan forklare raskt hvordan dette fungerer? Hvordan fungerer de ulike filtrene, hva er "Q" og hvordan brukes gain i filtrene?

    Vis vedlegget 679390

    Finnes det andre filtre enn de som fulgte med jeg kan laste ned?
    Er det sånn at det er 8 filter til rådighet pr kanalpar?
    Altså 8 filter til bass og 8 filter til diskant?

    Og kan man her droppe å kjøre RP og stille inn hele enheten manuelt først og eventuelt ikke kjøre RP i det hele tatt (eller kun som en finpuss)?


    (Jeg mailet forresten en god del med Flemming Smith hos Lyngdorf for mange år siden og spurte om de kunne legge inn muligheten for egne voicinger noe han sa de ikke hadde tenkt til :) )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn