Lytterom i 2. etasje

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.035
Antall liker
1.870
Sted
Sjælland. Danmark.
En hi-fi ven havde problemer med lyden, selvom han korrigere.
Han har sin sofa placeret lige op ad en murstensvæg, og havde prøvet med diffusere og absorbenter. Det virkede ikke så godt.
Jeg foreslog, at han placerede træplader på væggen lige bag lyttepositionen. Altså på murstensvæggen. Tilbagemeldingen er bedre lyd. Han er meget glad. Træ lyder så godt.
Desuden foreslog jeg ham at bruge diffusere lige foran fladskærmen, og det fjernede noget hårdt i diskanten.
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
36
Antall liker
15
Isolasjon som ikke støver. Forslag?

Skal lage absorbenter som trekkes med lydtransparent stoff. Skulle gjerne funnet noe som støver mindre enn Glava og ikke lukter kattepiss hvis det blir litt fuktig.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.819
Antall liker
9.241
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Isolasjon som ikke støver. Forslag?

Skal lage absorbenter som trekkes med lydtransparent stoff. Skulle gjerne funnet noe som støver mindre enn Glava og ikke lukter kattepiss hvis det blir litt fuktig.
Hunton trefiber. Men har du det fuktig der det skal være?
 

Stale_D

Medlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
36
Antall liker
15
Neida, er ikke fuktig, men har erfaring med at det er lite som skal til før glava begynner å reagere med luftfuktigheten. Fint å ikke måtte forholde seg til den risikoen.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.819
Antall liker
9.241
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Neida, er ikke fuktig, men har erfaring med at det er lite som skal til før glava begynner å reagere med luftfuktigheten. Fint å ikke måtte forholde seg til den risikoen.
Tror ikke du skal bekymre deg om dette, Husk alle nye hus idag har 5 cm utenpå diffusjonsplasten.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.334
Antall liker
4.596
Torget vurderinger
0
^Så greia @pedal @TrompeteN er at jo høyere du spiller jo nærmere må rommet høres ut som ute? Heldig er jeg som ikke spiller så høyt og har et akustisk gjennomtenkt oppsett.
Ja det er egentlig sånn. Jo større rommet er og jo mer direktive høyttalere jo mer kan man få av begge verdener. Heldig eller smart?😊
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.334
Antall liker
4.596
Torget vurderinger
0
Eksempelet ditt er lettfattelig, og da er vel forklaringa som @TrompeteN sier at jo høyere en spiller, jo høyere blir støygulvet (inkl. romresonanser) også. I praksis vil jo dempeeffekten til en gitt absorbent være den samme om en spiller høyt eller lavt, men en vil trenge mindre absorpsjon ved lavere nivå fordi støygulvet er lavere.
Jeg mente støygulvet i rommet og det er konstant. Men hvis man ser på fletcher munson ser man at nedre mellomtone og nedover krever et betydelig lydnivå for at øret vårt skal oppfatte lyden. Det vil si at hørbarhetsterskelen spiller en stor rolle i akustikk på den måten at jo høyere man spiller jo lengre tid tar det før lavere frekvensen dykker ned i støygulvet på rommet eller under hørbarhetsterskelen.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
4.035
Antall liker
1.870
Sted
Sjælland. Danmark.
Isolasjon som ikke støver. Forslag?

Skal lage absorbenter som trekkes med lydtransparent stoff. Skulle gjerne funnet noe som støver mindre enn Glava og ikke lukter kattepiss hvis det blir litt fuktig.
Prøv at se hos Thomann, der sælger Hofa Basotec. De støver ikke. Hvis de stadig har det.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.819
Antall liker
9.241
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det er vi sådan set ikke uenige i. Men jeg nævner Basotec der bruges mange steder under andet navn, fordidetikkestøver. Man kan jo skubbe dem sammen, så der er mere tykkelse.
Men har de da egenskaper som en bassfelle skal ha?
Noe jeg tviler på.
 
Topp Bunn